Den var fan rolig.
Angående "inte rasist, men..." (Frågan inte enbart riktad åt dig, Wunder). Jag har inte riktigt begripit mig på namnet.
Försöker de ironisera över någon som säger "jag är inte rasist, men tycker vi tar emot för många invandrare"? Vad är det som är fel i att säga så? Att alla som vill minska invandringen egentligen ÄR rasister? Hånar de alla som säger så, eller är det nåt annat som ska komma efter "men..."?
Känns ju verkligen 2013 att namnge en domän efter att invandringskritiska kallas rasister. Känns som att man lagt det bakom sig.
Jag fattar verkligen inte...
"inte rasist, men..." är ett stående skämt bland ickerasister. Det är nämligen så att de flesta rasister inte alls är medvetna om att de är rasister. Emellanåt yppar de saker som avslöjar dem. Ett typiskt exempel är "Jag är inte rasist, men..." varpå en rasistisk harang följer. Det kan vara "Jag är inte rasist, men dom där jävla somalierna borde fan skjutas direkt de försöker komma in i landet!".
Det är sällan så grovt utan oftast lite mer subtilt, men andemeningen är alltid dömande och generaliserande.
Den som säger "jag är inte rasist, men tycker vi tar emot för många invandrare" är inte nödvändigtvis rasist, men personen borde ta sej en rejäl funderare på ställningstagandet. Vad är för många och varför? Spelar de enskilda individerna någon roll? Förmodligen inser då personen att hen inte skulle ha några problem med invandring om de som kom bestod av allmänt välartade, stenrika, driftiga blonda norrmän. Det är ju trots allt skillnad på invandrare och invandrare.
Angående begreppet rasist så är det något olika människor lägger olika värderingar i.
Personligen definierar jag en rasist som:
1, En person med negativa fördomar om en ras/religion/kultur/etnicitet.
2, Applicerar dessa fördomar mot en majoritet av denna ras/religion/kultur/etnicitet.
3, Är ovillig att omvärdera enskilda individer ur denna ras/religion/kultur/etnicitet oavsett personliga egenskaper.
Ofta, men inte alltid, har rasisten också en hyllande syn på sin egen ras/religion/kultur/etnicitet, som för rasisten framstår som ett ideal hotat av de som som inte delar rasistens ras/religion/kultur/etnicitet. Inte sällan präglas rasistens omvärldsbild av att detta hot innebär oerhörda negativa samhällsomvälvningar, och att denna "domedag" är mycket nära förestående.
Jag vill förtydliga också, att alla människor har fördomar. Det är helt enkelt en del av vår natur. Det som i stort skiljer rasisten från ickerasisten är att ickerasisten iallafall försöker vara medveten om sina fördomar och är beredd att omvärdera dem, samt att ickerasisten oftast tror på människors inneboende godhet oavsett ras/religion/kultur/etnicitet.