Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
”Sverige har blundat för handel med pass”

Frågan om missbruket av svenska pass är bara ett av flera exempel inom migrationsområdet som hanterats slappt. Summan av bristerna hotar det politiska systemet, skriver Anders Jörle.

Den svenska politiska senfärdigheten att förstå och agera på missbruket av svenska pass är, och har genom åren varit, häpnadsväckande.

Det var under alla mina fem år i utrikesdepartementet uppenbart för alla tjänstemän att människor avsiktligt förlustanmälde pass som de egentligen sålt, oftast i Mellan*östern. Det fanns enstaka exempel på personer som förlustanmälde pass från samma plats i Turkiet omkring ett dussin gånger. Det fanns ingen anledning för dem att besvära sig med några nya för*klaringar till varför passet var borta eftersom lagen omöjliggjorde för myndigheterna att stoppa missbruket.

Av en SOU-utredning i frågan framgår att 56 personer under perioden 2009–2013 kunnat hämta ut minst åtta pass var. Nästan femtusen personer lyckades tappa bort sitt pass fyra gånger. I ett fall har en person fått 18 pass under perioden!

Nu har regeringen lagt ett förslag om skärpning som avses träda i kraft om sju månader. Hur kan denna häpnadsväckande eftergivenhet vara möjlig?

Det ska omedelbart sägas att den förra rege*ringen, Alliansen, är än mer delaktig i försummelserna eftersom man regerade i åtta år utan att röra ett finger i frågan (utredningen ovan tillsattes 2014). Man kan spekulera om varför, och behövdes det verkligen en utredning?

Tjänstemän på utrikesdepartementet, de som i stor utsträckning haft kännedom om saken, har i huvud*sak livstidsanställningar i statsförvalt*ningen och deras benägenhet att utsätta det politiska systemet för förlägenheter är följaktligen *ganska begränsad. I den mån man försöker ändra på något blir det därför i interna kanaler. Trots att passfrågan var en välkänd problematik i hela utrikes*förvaltningen blev den aldrig en öppen diskussionsfråga i samhälls*debatten.

Om vi sedan ser till det politiska systemet så fanns det alltid något eller några partier som gärna satte sig på tvären i frågor som inte var så kost*samma för regeringen som helhet. Omsorg om det egna partiets lyskraft, oftare hos journalister än väljarna, gjorde att vissa frågor sorterades bort med tanke på risken för en debatt som man inte ville ha. Och man spräcker inte ett regeringssamarbete på att skärpa passlagar.

Journalister är å sin sida generiskt ointresserade av att driva frågor om illegal eller problematisk migration. Om inte annat för att rapportering om denna verklighet riskerar att ge SD vind i seglen – vilket visat sig vara en alldeles korrekt analys.

Frågan om pass kan tyckas trivial i ljuset av de helheter vi nu ser. Tänk då så här:

Tyskland och Sverige är två länder som i den globala ”folktron” anses ha god ordning på sina samhällen. I bägge länderna åtnjuter samhället, byråkratierna om man så vill, ett högt förtroende (i synnerhet i Sverige). Och just dessa två länder tillhör de mest öppna beträffande migration. Kan det senare bero på det förtroende som svenskarna (och tyskarna) ändå känner för sina samhällsystem och att man litar på att politikerna har förmågan att klara besvärliga situationer?

Ju mer som migrationspolitiken, i synnerhet flyktingpolitiken, framstår som ett oorganiserat misch-masch utan rimliga prioriteringar så undergrävs medborgarnas förtroende för politiker och i förlängningen myndigheterna.

Slappheten i passfrågan är bara ett av flera exem*pel inom migrationsområdet där summan av bristerna på beslut och ledning hotar hela det politiska systemet som vi nu känner det, och tilliten till samhället.

För sent och för lite är kännetecknande för allt som händer i Sverige nu.

Anders Jörle

presschef i UD 2008–2012

http://www.svd.se/missbruk-av-pass-hanteras-slappt/om/svenskt-flyktingmottagande

Därför röstar folk på Sverigedemokraterna.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Bra post! :tummenupp
Mycket läsvärd för alla.

En av de viktigaste artiklarna som skrivits, någonsin, alla kategorier.

Även i kategorin "Artiklar som opponenter och agitatorer på sporthoj borde läsa"

Mening ett är kanske att dra det lite långt men menig två håller jag fullt med om. :)
När tryckte vi "gilla" på samma post förut? :va
Den här gången kanske jag skall ändra mig innan du gör det. ;)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Löfven just nu: ”Sverige har varit naivt”

Inte alls, SD har varnat länge, skyll inte ifrån er.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag är kluven i saken.

Det är ju förjävligt att Käbbel-Steffe först nu uttalar sig orolig över hela skiten och i samma veva frånsäger sig allt ansvar med "Sverige har varit naivt"...

Å andra sidan... Jag trodde det skulle vara tvunget att ske ett terroristattentat med några hundra oskyldiga, civila, svenska medborgare som offer, antagligen under julhandeln, innan Löfven lyckats komma till insikt och gått ut med ett uttalande och göra förändringar i sin rosa-röd-gröna politik-utopi...

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är kluven i saken.

Det är ju förjävligt att Käbbel-Steffe först nu uttalar sig orolig över hela skiten och i samma veva frånsäger sig allt ansvar med "Sverige har varit naivt"...

Å andra sidan... Jag trodde det skulle vara tvunget att ske ett terroristattentat med några hundra oskyldiga, civila, svenska medborgare som offer, antagligen under julhandeln, innan Löfven lyckats komma till insikt och gått ut med ett uttalande och göra förändringar i sin rosa-röd-gröna politik-utopi...
Visst, man pendlar mellan "vad-var-det-jag-sade" känslor, lycka att det pågår ett brutalt uppvaknande samt faktiskt viss skadeglädje. Det senare är inget smickrande mått på ens förträfflighet som människa kanske.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Visst, man pendlar mellan "vad-var-det-jag-sade" känslor, lycka att det pågår ett brutalt uppvaknande samt faktiskt viss skadeglädje. Det senare är inget smickrande mått på ens förträfflighet som människa kanske.

Förvisso inga fina mänskliga egenskaper, men naivitet (ja i Metallarns gäng urbota dumhet) är bevisat mer detruktiv och synnerligen skadlig för andra. Så fortsätt känn så, ty du kunde ju varit sosse.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Kan någon länka till en schysst enkät där man kom fram till att en stor del av Sveriges befolkning ville ha en minskad invandring?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad säger den senaste opinionsmätningen, går det bättre i nästa val eller är det fortsatt destruktivitet i fyra år till?

Har det gjorts någon mätning efter helgen och var finns en sån?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har lite frågor kring SD efter att ha sett några timmar från Landsdagarna.
En del bra initiativ som tex Industrisatsningen. :tummenupp
Har man stängt av flyktingströmmen tillräckligt eller vill man nypa åt mer? :va
Isf vad vill man göra mer?

Om man nu får till sin, iaf hittills, huvudpunkt att minska invandringen vad är då nästa prioriterade punkt?
I integrationsfrågan, som ju torde vara väldigt viktig nu, så hade, iaf som jag uppfattade det, Bieler inga svar alls.
Brott och straff verkar däremot vara en punkt man vill "vara med i".

Så "Och nu då, Jimmy?" sas. :)

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...