Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kan vi inte lägga ner invandringsfrågan ett tag och inrikta oss på hur vi undviker att bidra till lekstugan (i.e. undviker skatt)?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Beror på vilka länder man har inkomster i och skatteavtalen Sverige har med dessa.

När det gäller pensionssystemet i Sverige är det dock så invecklat och osäkert att jag kallt räknar med att det inte finns kvar i sin nuvarande form om 30 år. Med andra ord bidrar jag helst inte med en krona...

Nej, skall man pensionsspara i Sverige bör man nog satsa pengarna på annat håll.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Det beror väl på vilken åldersgrupp man tillhör? Jag är osäker på hur systemet fungerar men har under diskussioner med pensionnära i min närhet förstått att det riktigt svårt att få ett rakt svar på hur mycket man kommer få ut per månad.

Med 10+ år med skattande i USA har man iaf kvalificerat sig för social security. Härligt att världens bästa land ställer upp och satsar på sina äldre invånare utan massa skitsnack. ;)

Säkert. Nu tänkte jag automatiskt på folk som bott och jobbat större delen av sitt liv i Sverige och bara spenderat några år utomlands. Förlitar man sig främst på garantipensionen kan det bli lite snålt om man inte jobbat så mycket i Sverige.

Men det finns ju andra länder med pensionssystem också, som man bör kunna få ut pension från om man jobbat där länge. Befinner man sig i ett land utan pensionssystem tänker man förhoppningsvis på att spara privat.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Säkert. Nu tänkte jag automatiskt på folk som bott och jobbat större delen av sitt liv i Sverige och bara spenderat några år utomlands. Förlitar man sig främst på garantipensionen kan det bli lite snålt om man inte jobbat så mycket i Sverige.

Men det finns ju andra länder med pensionssystem också, som man bör kunna få ut pension från om man jobbat där länge. Befinner man sig i ett land utan pensionssystem tänker man förhoppningsvis på att spara privat.

De flesta moderna länder har väl någon form av pensionssystem...? Inom EU kan man väl föra över insättningar för uttag i ett annat land?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
De flesta moderna länder har väl någon form av pensionssystem...? Inom EU kan man väl föra över insättningar för uttag i ett annat land?

Mer eller mindre, finns ganska många med låg skatt där man får ordna det på egen hand, åtminstone utanför EU.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj

Härligt!

Ja, vad är då alternativen? Bortsett från det som är direkt olagligt är det ju så att det kostar en del att aktivt skatteplanera, vilket begränsar vad som finns tillgängligt för den större befolkningen. För diskussionens skull kan vi anta att de flesta vidtagit de vanligaste åtgärderna, såsom pensionsväxling, etc och att största delen av inkomsten kommer från förvärvsarbete.

Flytta / Utvandra:

Vilka länder har fördelaktiga / inga skatteavtal med Sverige? Nordiska länder är direkt olämpliga i det hänseendet, eftersom kafferep och skvaller pågår aktivt mellan ländernas skattemyndigheter och försäkringskassor. Tredje världen direkt olämpligt ur ett f/x hänseende och ev trivselfaktor.
Nackdelen är givetvis att man enligt skattemyndigheten skall registrera sig som utvandrad om man avser vara borta mer än 1 år. Tyngden ligger dock på vad man avser att göra, inte den faktiska tiden man befinner sig utomlands. Bra att veta om man är beroende av svensk vård.

Firma utomlands:

Tanken här är givetvis att etablera firman i ett land med låg bolagsskatt och att sedan inte göra löneuttag / ägaruttag i Sverige. Detta fungerar under förutsättningen att man har en relativt låg levnadskostnad, alternativt bra sparkapital, samt att man har kunder / klienter som inte har något emot avtalsformen och accepterar fakturor från ett "skatteparadis". Framförallt intressant i länder med som promotar nystartande - vissa länder erbjuder en lägre skatt under de första 2-3 åren...

Utlandstjänst:

Detta är fördelaktigt i flera avseenden, men den uppenbara nackdelen är att skattemyndigheten i Sverige kommer ha full koll på din inkomst och försöka beskatta därefter. Fördelaktigt är att först utvandra enligt ovan för att sedan ta en utlandstjänst i ett tredje land.
Utlandstjänst är vanligare bland svenskar än man tror (nu avses inte lågkvalificerade yrken i Norge...), eftersom svenskar anses ha en hög arbetsmoral och utbildning i många länder i världen. Ni som sett "Felix stör en ingenjör" har sett några exempel, men intresset sträcker sig över många olika typer av yrken. Under de senaste åren har jag träffat svenskar som sysslat med kabeldragning, marknadsföring, affärskonsulting, försäljningschef, direktör, osv. Utöver det springer man ofta på svenskar som jobbar åt Volvo, Ericsson, IKEA, osv.

Vid utlandstjänst bör man noga kontrollera skatteavtalet mellan de två länder det beror. Är det fördelaktigt så är allt bra, men i många fall är det tyvärr inte så och skattebördan ökar istället. I de fallen är det inte ovanligt att anställande företag skjuter till för att detta inte ska drabba den anställde.

Annat?

Sen det här med pensionsspar - hur relevanta är egentligen de traditionella sparformerna? Med dagens låga räntor bör man vara aktiv för att se tillväxt på sitt kapital och då lämpar sig inte direkt traditionellt pensionsspar. Med en burn-rate på 25k/månad räcker 7.5M i 25 år (exkl tillväxt på sparat kapital...), eller från det man fyllt 55 till 80. Efter 80 går det nog inte åt mycket...
7.5M är inte omöjligt att spara ihop om man är två arbetande och inkluderar bostadsvärde, bilar, totalt pensionsspar, osv.

Sen tillkommer ev garantipension utöver det.

Nu är jag egentligen inte särskilt intresserad av att räkna pengar, men jag är förbannat intresserad av att inte bidra till lekstugan som för tillfället råder i Sverige. Utöver det börjar jag tröttna på 80hrsveckor och ser fram emot att trappa ner.

Och för er som tog upp det tidigare i tråden kan jag meddela att jag varken bor eller betalar skatt i Sverige, men aktivt deltar i varje val. Försök ta det ifrån mig om ni vill...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Härligt!

Ja, vad är då alternativen? Bortsett från det som är direkt olagligt är det ju så att det kostar en del att aktivt skatteplanera, vilket begränsar vad som finns tillgängligt för den större befolkningen. För diskussionens skull kan vi anta att de flesta vidtagit de vanligaste åtgärderna, såsom pensionsväxling, etc och att största delen av inkomsten kommer från förvärvsarbete.

Flytta / Utvandra:

Vilka länder har fördelaktiga / inga skatteavtal med Sverige? Nordiska länder är direkt olämpliga i det hänseendet, eftersom kafferep och skvaller pågår aktivt mellan ländernas skattemyndigheter och försäkringskassor. Tredje världen direkt olämpligt ur ett f/x hänseende och ev trivselfaktor.
Nackdelen är givetvis att man enligt skattemyndigheten skall registrera sig som utvandrad om man avser vara borta mer än 1 år. Tyngden ligger dock på vad man avser att göra, inte den faktiska tiden man befinner sig utomlands. Bra att veta om man är beroende av svensk vård.

Firma utomlands:

Tanken här är givetvis att etablera firman i ett land med låg bolagsskatt och att sedan inte göra löneuttag / ägaruttag i Sverige. Detta fungerar under förutsättningen att man har en relativt låg levnadskostnad, alternativt bra sparkapital, samt att man har kunder / klienter som inte har något emot avtalsformen och accepterar fakturor från ett "skatteparadis". Framförallt intressant i länder med som promotar nystartande - vissa länder erbjuder en lägre skatt under de första 2-3 åren...

Utlandstjänst:

Detta är fördelaktigt i flera avseenden, men den uppenbara nackdelen är att skattemyndigheten i Sverige kommer ha full koll på din inkomst och försöka beskatta därefter. Fördelaktigt är att först utvandra enligt ovan för att sedan ta en utlandstjänst i ett tredje land.
Utlandstjänst är vanligare bland svenskar än man tror (nu avses inte lågkvalificerade yrken i Norge...), eftersom svenskar anses ha en hög arbetsmoral och utbildning i många länder i världen. Ni som sett "Felix stör en ingenjör" har sett några exempel, men intresset sträcker sig över många olika typer av yrken. Under de senaste åren har jag träffat svenskar som sysslat med kabeldragning, marknadsföring, affärskonsulting, försäljningschef, direktör, osv. Utöver det springer man ofta på svenskar som jobbar åt Volvo, Ericsson, IKEA, osv.

Vid utlandstjänst bör man noga kontrollera skatteavtalet mellan de två länder det beror. Är det fördelaktigt så är allt bra, men i många fall är det tyvärr inte så och skattebördan ökar istället. I de fallen är det inte ovanligt att anställande företag skjuter till för att detta inte ska drabba den anställde.

Annat?

Sen det här med pensionsspar - hur relevanta är egentligen de traditionella sparformerna? Med dagens låga räntor bör man vara aktiv för att se tillväxt på sitt kapital och då lämpar sig inte direkt traditionellt pensionsspar. Med en burn-rate på 25k/månad räcker 7.5M i 25 år (exkl tillväxt på sparat kapital...), eller från det man fyllt 55 till 80. Efter 80 går det nog inte åt mycket...
7.5M är inte omöjligt att spara ihop om man är två arbetande och inkluderar bostadsvärde, bilar, totalt pensionsspar, osv.

Sen tillkommer ev garantipension utöver det.

Nu är jag egentligen inte särskilt intresserad av att räkna pengar, men jag är förbannat intresserad av att inte bidra till lekstugan som för tillfället råder i Sverige. Utöver det börjar jag tröttna på 80hrsveckor och ser fram emot att trappa ner.

Och för er som tog upp det tidigare i tråden kan jag meddela att jag varken bor eller betalar skatt i Sverige, men aktivt deltar i varje val. Försök ta det ifrån mig om ni vill...
Mycket bra inlägg, totalt OT men skit i det liksom :)

Vad menar du med löneväxla etc? Jag löneväxlar, punkt. Förut mer, nu mindre.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
59 minderåriga fick bo med män

En undersökning i Malmö stad visar att
59 asylsökande minderåriga flickor
under förra året och hittills i år
placerats tillsammans med sina män,
rapporterar Ekot.

Den tidigare kända siffran var 16, men
det gällde bara november och dec-
ember. Den sociala resursförvaltning-
ens direktör Annelie Larsson säger att
staden nu ska följa upp ärendena och
förvissa sig om "frivillighet".

En undersökning av Sveriges Radio har
visat att flera kommuner låter barn
som fyllt 15 bo med sina makar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Alltså, efter att ha hört "sanningsministerium" typ tjugo ggr stängde jag av, då var jag halvvägs igenom.

Skall man ha någon form av trovärdighet bör man nog ha ett annat språkbruk, jag behöver nog få en kortform för att veta om dom kom fram till något.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Alltså, efter att ha hört "sanningsministerium" typ tjugo ggr stängde jag av, då var jag halvvägs igenom.

Skall man ha någon form av trovärdighet bör man nog ha ett annat språkbruk, jag behöver nog få en kortform för att veta om dom kom fram till något.

Kulturmarxister irriterade jag mig mer på :)

Men du bör lyssna på hela, så tvinga dig igenom!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Nu får feministerna kortslutning.

http://m.gp.se/nyheter/debatt/1.296...com&utm_medium=referral&utm_campaign=redirect

"Orättvist mot alla kvinnor
En tredje anledning till oro är mer filosofisk. Om könsfördelningen är balanserad i de länder flyktingarna kommer ifrån – och det är den - varför tar Sverige emot en så oproportioneligt stor andel män? Är inte detta en form av könsdiskriminering? Trots allt utsätts kvinnor för lika stor fara till följd av konflikterna i länder som Syrien och Irak. Hur kan förmågan att korsa gränsen till Sverige vara den bästa indikatorn på en människas behov av asyl?
Om villkoret för att få asyl i Sverige är att rent fysiskt ta sig hit så är detta orättvist mot alla kvinnor som har samma asylskäl men som måste ta sig över än fler hinder för att göra en så farlig resa. Kanada har antagit detta perspektiv och tar bara emot asylsökande från flyktingläger (där även kvinnor har möjlighet att söka asyl). Kanada har också valt at inte ta emot ensamkommande män, såvida de inte tillhör en särskilt utsatt grupp, exempelvis homosexuella."

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Mycket bra inlägg, totalt OT men skit i det liksom :)

Vad menar du med löneväxla etc? Jag löneväxlar, punkt. Förut mer, nu mindre.

Möjligen något OT :)
Men det är fantastiskt tillfredställande när man aktivt minskar sitt bidragande när de som kontrollerar medlen i många fall är rent oansvariga...
Mitt kapitalistiska hjärta hånler varje gång jag tvingar en uppgiven kassör damma av taxfreeblocket när stenströmsskjortorna inhandlas. :hihi

Svårt att svara på din fråga utan att bli långrandig (igen...), eftersom det beror på hur din situation ser ut. Typ och storlek på inkomst, lån eller inte, leasing/firmabil, privat pensionsspar, villa eller lägenhet, barn/gift/singel, osv. Oavsett vilket får man anta att de flesta gör vad de kan för att minimera skattebördan utefter deras nuvarande och framtida livssituation.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Möjligen något OT :)
Men det är fantastiskt tillfredställande när man aktivt minskar sitt bidragande när de som kontrollerar medlen i många fall är rent oansvariga...
Mitt kapitalistiska hjärta hånler varje gång jag tvingar en uppgiven kassör damma av taxfreeblocket när stenströmsskjortorna inhandlas. :hihi

Svårt att svara på din fråga utan att bli långrandig (igen...), eftersom det beror på hur din situation ser ut. Typ och storlek på inkomst, lån eller inte, leasing/firmabil, privat pensionsspar, villa eller lägenhet, barn/gift/singel, osv. Oavsett vilket får man anta att de flesta gör vad de kan för att minimera skattebördan utefter deras nuvarande och framtida livssituation.

Jag är inte nöjd, du måste ge exempel på "etc". ;)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
"Ny vecka, nya möjligheter"...

En 22-årig tjej dödat med kniv, huggen i ryggen, på ett boende för ensamkommande barn där hon jobbade. Gärningsmannen gripen, boende på boendet.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2968240-22-arig-kvinna-dodad-i-knivbrak-pa-boende

Ett barn har blivit våldtaget på Eriksdalsbadet.

http://unvis.it/www.expressen.se/nyheter/barn-valdtogs-pa-bad--okar-bevakningen/

Kommentarer känns överflödiga...

Daesh-idioter planerar storskalig attack mot Europa.
Inte oväntat kanske, frihet, demokrati och kanske framförallt, kvinnliga rättigheter, är ju inget populärt för dem.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/is-planerar-storskalig-attack-mot-europa/

Men frågan man kanske bör ställa sig som duktig medborgare är varför får jag läsa om dessa tre saker, gäller inte poliskoden 291!? Duktiga höga höns har ju bestämt att allmänheten mår bättre av att blunda och hålla för öronen för eventuella negativa saker som flyktingkrisen möjligtvis skulle kunna innebära, men självklart inte gör!!! :rolleyes: :zpy

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin