Varför säljer många sin hoj de de ska bli föräldrar?

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Jag har reflekterat över att många säljer sina hojar när första barnet är på väg. Tro mig grabbar (och tjejer), att det kan verkligen behövar lite rekreation på hojen då och då när man har småbarn. Tvärtom borde man i familjen insförskaffa sig en hoj så att både nyblivna mamman och pappan kan avlösa varandra ibland och ge sin partner en stunds frihet och avkoppling på hojen.

Om det är för ekonomins skull så förstår jag inte heller. Barn börjar inte kosta pengar förrän en bit upp i tonåren. Småbarn kostar bara barnmat, blöjor och kärlek.

Vår dotter (nu på 17:E året) älskade att åka hoj till dagis. Visserligen i sakta mak och med henne mellan armarna på tanken i början. Men snart så hörde man: - Fortare pappa, fortare. Finns det något som kan klinga bättre i en hojdåres öron (förutom ett fett slipon)?

Vad säger ni tjejer och killar? Jag är faktiskt lite nyfiken på hur ni resonerar här.
 

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
Skulle tro att många gör det för att få in lite pengar till saker som behövs vilket är mer än blöjor barnmat o kärlek btw ;-)Barnvagn, leksaker, kläder med mera. Kanske skall göra iordning ett rum till barnet..ja du fattar ju om du haft barn själv :)

Sedan tror jag också att många anser att risken på hoj e större och att man lättare skadas(vet att det beror på hur man kör men gasar gärna mer med en gixxer än en Ford Scorpio typ) och vill inte riskera skador/liv i onödan.Säger inte att det är så men jag tror många tänker så.
 

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha R1 50th
Barn börjar inte kosta pengar förrän en bit upp i tonåren.
Vilken insikt!
Undrar om jag då är ensam att ha haft extra kostnader under barnaåren
i form av ökade bostadskosnader, kombibil, sjukfrånvaro och en massa annat.
Läste en undersökning för ett par år sedan där kostnaderna för ett barn
från 0 - 18 år hamnade på nästan en miljon som föräldrarna får stå för.

Men ha tröst det är värt varenda öre

/Magnus
 

KrilleTL

Klart grabben ska ha en TL
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Skåne
Hoj
TL1000R
Jag ska bli farsa i början på juni. Själv har jag inte haft några planer på att sälja hojen, i själva värket håller jag på att köpa mer prylar till hojen.

Med tanke på skador så är det nog lika stor chans att man råkar ut för någon annan olycka typ Jobb, Bil mm. Man behöver ju inte ligga och maxa hojen.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Vi har en dotter på 13 mån och är båda hojtokiga.
Jag kan förstå att många idag har rätt stora lån på sina nya hojar och lever på gränsen till vad som tillåts när det är sommar och försäkringspremier ska betalas.
Kanske därför säljer man motorcykeln. Men faktum är också att ett barn kostar pengar även som bebis. Det ska inhandlas barnvagn, barnstol, stol hemma för att kunna sitta vid bordet, kläder varenda vecka, blöjor, barnmat.
Blöjor kostar fan så mkt pengar så säg inte att en bebis är gratis.
Visst kostar säkert en tonåring mer, men det är långt ifrån gratis.

Nåja, vi som föräldrar vara helt överens om att inte sälja hojen för då skulle vi klättra på väggarna under sommaren och helvetet skulle braka lös här hemma.
Den stundens frihet man får är värd oerhört mkt.

/Nitrous
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
När jag skriver "kostar pengar" så menar jag KOSTAR pengar. I förhållande till tonårstiden så är småbarnstiden en fis i universum vad det gäller pengar.
Tro mig jag HAR insikt.

Själv har jag en guds gåva som är väldigt aktiv inom idrott med allt vad det innebär med träningsläger och tävlingar utomlands flera ggr/år (ca 10.000:-- per tillfälle). DET kostar pengar. Till det kommer allt annat som hör gymnasietiden till. Tro nu för guds skull inte att jag missunnar henne någonting, absolut tvärtom.

Btw, så har jag haft ca 25-30 hojar genom åren, flerparten efter det att vår dotter föddes.

(Det här var kul, lite upprörda känslor på många håll :hihi )


damv skrev:
Barn börjar inte kosta pengar förrän en bit upp i tonåren.
Vilken insikt!
Undrar om jag då är ensam att ha haft extra kostnader under barnaåren
i form av ökade bostadskosnader, kombibil, sjukfrånvaro och en massa annat.
Läste en undersökning för ett par år sedan där kostnaderna för ett barn
från 0 - 18 år hamnade på nästan en miljon som föräldrarna får stå för.

Men ha tröst det är värt varenda öre

/Magnus
 
Last edited:

Edika

#99 SP 2007
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Skänninge
Hoj
Aprilia RS250
Det är klart man ska hoj när man har barn! Efter ett längre uppehåll köpte jag en GSXR750 när våran yngsta gick i ettan. Vilken status att bli skjutsad av farsan till skolan varje morgon. Nu har vi ytterligare en på 1 1/2 år och han verkar bli den mest motorcykeltokige av de tre. Nackdelen med ungar och hoj är att de också vill köra så nu står det en 60cc och en 80cc cross i garaget tillsammans med en minimoto (som mamma och pappa också lånar). Att vi åkte på att köpa en kärra till crossarna ser jag bara som en bonus, den är bra till mycket. :tummenupp
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
For de allra flesta handlar det sannolikt om brist p[ bade pengar och tid. Tidsaspekten ar kanske den mest "forhandlingsbara", eftersom en aldrig sa kort svang med hojen ger oanad styrka och kraft till vardagens duster med tillvaron. Aterstar ekonomin, och jag haller inte riktigt med dig i smabarn/tonarsresonemanget.

Bandit1200 skrev:
Själv har jag en guds gåva som är väldigt aktiv inom idrott med allt vad det innebär med träningsläger och tävlingar utomlands flera ggr/år (ca 10.000:-- per tillfälle). DET kostar pengar.

Att skicka sin tonaring pa traningslager (motsv) flera ganger om aret for 10 kkr/gang ar en fullkomligt verklighetsframmande tanke for de allra flesta foraldrar. De vars ekonomi tillater staller naturligtvis upp sa gott det gar, men de hushallen hor definitivt till undantagen. Om ditt/ert hushall hor till dem sa ar det bara att gratulera, och hoppas att ni inser att ni ar mer lyckligt lottade an manga.

Visst *kan* tonaringar kosta manga ganger mer an smabarn, darom rader ingen oenighet alls. Men tonaringars ekonomiska krav ar definitivt mer lyxbetonade an smabarnens. Blojor, kombi, sjukfranvaro, barnomsorgsavgift etc ar kostnader som i princip ar oundvikliga. En ny moped for 30 kkr, markesjeans for tusenlappen, en elgitarr for femtusen eller traningslager for 10 kkr ar nar det kommer till kritan ren lyxkonsumtion som - i de fall foraldrarnas ekonomiska ramar inte tillater den - rimligen bekostas av tonaringen sjalv genom egna inkomster (helgjobb etc).

Om det inte finns pengar till bade hoj och smabarnskostnader sa ar det nog ratt naturligt att hojintresset - som ju oftast kan betecknas som ren lyx - far sta tillbaks nagra ar. Om intressekonflikten daremot star mellan hoj for foraldrarna och markesjeans/moped/korkort/traningslager for en tonaring sa ar utgangen - iaf i mina ogon - inte lika given.

Bara mina 25 ore... :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Bandit1200 skrev:
Jag har reflekterat över att många säljer sina hojar när första barnet är på väg. Tro mig grabbar (och tjejer), att det kan verkligen behövar lite rekreation på hojen då och då när man har småbarn. Tvärtom borde man i familjen insförskaffa sig en hoj så att både nyblivna mamman och pappan kan avlösa varandra ibland och ge sin partner en stunds frihet och avkoppling på hojen.

Om det är för ekonomins skull så förstår jag inte heller. Barn börjar inte kosta pengar förrän en bit upp i tonåren. Småbarn kostar bara barnmat, blöjor och kärlek.

Vår dotter (nu på 17:E året) älskade att åka hoj till dagis. Visserligen i sakta mak och med henne mellan armarna på tanken i början. Men snart så hörde man: - Fortare pappa, fortare. Finns det något som kan klinga bättre i en hojdåres öron (förutom ett fett slipon)?

Vad säger ni tjejer och killar? Jag är faktiskt lite nyfiken på hur ni resonerar här.


Barn kostar, oasett ålder, 2 barnbidrag täcker inte upp mycket vad totala utgifterna men det är skit det samma...Tror många skippar hojen för att småbarnsåldern är tidsödande, kräver mycket tid av båda föräldrar, och man kanske känner att man inte har tid, samt att det kostar för mycket i förhållande till vad man kanske har tid och ork att köra det första åren.

Men stor del sen är ju återfallsknuttar som gått igenom barnåren, o satsar fullt ut igen :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag behöll mina hojar iaf, men dom första åren med småbarn blev det inte mycket tid över till att köra, nu är dom lite större och dessutom har jag mera tid över nu.

Att vissa säljer sina hojar i samband med barnfödsel är att dom är realister som inser att dom inte kommer att köra speciellt mycket eller så är det av ekonomiska skäl, sen finns det ju en viss risk att köra hoj och många som blir föräldrar växlar personlighet och ser hojen som något jättefarligt som inte passar in i familjelivet.

Det är inte helt ovanligt heller att mamman beordrar hojförbud pga hormonförändringar.

/S.Kiljd
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Tja man har ju sett en gammal CBR eller nåt här i umeå som någon fulmekat fast en gammal Rex barnsadel på.. Hade en halvstor teling in den med.. Flicka med bävernylon overall och jethjälm :)


Bra idè eller dålig idé? Vettefan..

Såg rätt hardcore ut iaf :yoparty
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Hojförbud???

Vad är i så fall motdraget? Shoppingförbud?
Hallå! Båda parter tar väl ansvar för familjens angelägenheter inkl ekonomin.

Förbud i ett förhållande? Kan det funka?




GSXR1100R skrev:
Jag behöll mina hojar iaf, men dom första åren med småbarn blev det inte mycket tid över till att köra, nu är dom lite större och dessutom har jag mera tid över nu.

Att vissa säljer sina hojar i samband med barnfödsel är att dom är realister som inser att dom inte kommer att köra speciellt mycket eller så är det av ekonomiska skäl, sen finns det ju en viss risk att köra hoj och många som blir föräldrar växlar personlighet och ser hojen som något jättefarligt som inte passar in i familjelivet.

Det är inte helt ovanligt heller att mamman beordrar hojförbud pga hormonförändringar.

/S.Kiljd
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Bandit1200 skrev:
Hojförbud???

Vad är i så fall motdraget? Shoppingförbud?
Hallå! Båda parter tar väl ansvar för familjens angelägenheter inkl ekonomin.

Förbud i ett förhållande? Kan det funka?
Fast indirekt och dolda budskap brukar vara vanliga, dock inte självupplevda. :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
en sak vet jag iaf. jag säljer aldrig min motard! man måste få ha en rolig leksak iaf o va e inte bättre än en billig offroad/motard :tummenupp
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Jag har en kotte på 1,5 år och skulle aldrig sälja hojen! skulle inte få det för min sambo då hon vet hur mycket jag skulle vantrivas i hojlöst tillstånd:=)
Ungar kostar som sagt inte mycket när dom är små..
 

sandstream

Guest
Vi sålde min R1100 och en Golf GTI för att få pengar till en säker bil med tillräckliga utrymmen för hela familjen.
Jag tror de flesta vill ha sin hoj kvar men det är få som har ekonomi så det räcker.

Nu är ungarna lite större och pappa har fått en hoj igen :)

Oavsett vilken ekonomi vi har i framtiden så har jag svårt att se att vi skulle skicka i väg ungarna på träningsläger etc för 10.000-tals kronor per år.
Då får de välja en annan sport.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Min tös är 10 år, hon tjatar som fan om när jag ska ställa på hojen så hon kan åka.

Detta året blir det att köpa lite mer seriös & bättre utrustning till henne.
o som alla vet, det e ju inte gratis


"små barn, små kostnader
stora barn, stora kostnader"


kostnader kan också bytas ut mot bekymmer :hihi
 

sandstream

Guest
twinner skrev:
Ungar kostar som sagt inte mycket när dom är små..
Nej, de är ju i princip gratis :rolleyes:
- Barnstol till bil och hem
- Barnvagn
- Kläder
- Leksaker
- Mat
- Blöjor
- Våtservetter
- Dagis (kostade 2900:-/mån för vårt första barn)
- osv....

Har man då redan en tajt ekonomi så är en hoj för ett par tusen i månaden inte realistiskt.
 

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Påarp City
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Jag blev pappa i Aug. förra året.
Var då ägare till en Firestorm 00:a
Pga att den var grymt dyr för för mig att äga (slitdelar +förs) så bestämmde jag mig rätt snabbt att sälja den.
Att starta upp en barnkammare med säng, skötbord mm + vagnar och bilstolar mm är inte billigt. Är man då ingen hög inkomstagare så får man prioritera.
Jag ville att mitt barn skulle ha fräscha grejor, nytt helt enkelt.
Sålde Firestormen , köpte en Fireblade 92:a istället. Fick en hög med pengar över + att månads kostnade blev betydligt mindre.
Problemet var löst.
Att vara utan hoj var inget alternativ, och kan utan o ljuga säga att jag inte har en sekund tråkigare i sadeln på en äldre hoj.
Desutom så är det så grymmt skönt att komma iväg med hojen lite då och då.
Både med och utan sambon där bak.

Tips till alla som tänker på att sälja pga barn. Bara man planerar så hittar ni tid till att komma iväg med hojen.Inte lika mycket som förr, men det går.
Har ni inte råd med den nya, så köp en äldre.

Saknar bara ljudet...ibland. :yoparty
 

Bifogat

  • Bild 002 (Medium).jpg
    Bild 002 (Medium).jpg
    74.8 KB · Visningar: 70
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top