Varför säljer många sin hoj de de ska bli föräldrar?

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Det kostar att ligga på topp...och toppen är att ha barn. På alla sätt.

Visst kostar det, det gör vi föräldrar med.

Jag åkte hoj 5 veckor efter förlossningen, jisses vad det var nästan omöjligt att glida i skinnstället då :rolleyes:

Jag är glad att vi idag har en hoj kvar, för som min man skrivit så behöver vi ut och lufta oss ibland.

Men kombinationen hojkostnader och barnkostnader är tunga och dyra. Så visst förstår jag dom som inte har råd. Man får gå ner lite, vi har som sagt bara en hoj nu mera. Man kan köpa en äldre hoj osv. Dock tror jag att det är viktigt att ha sina intressen kvar utöver sitt barn.

Vår dotter kommer alltid i första hand så klart, men visst har vi tid för mc med.
Sen ska man inte lyssna på folk som babblar om att en del skaffar barn och sen slänger in dom på dagis och flänger runt med barn hit och dit.
Dessa personer har sällan barn själva och vet inte vad dom pratar om.

Njut av barnen och även av hojåkning är mitt råd.

Allt kostar pengar, så är det bara

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Byter ofta :)
Min sits var att förra året köpte vi hus i februari + att vi fick vårt första barn i september. Började med att sälja min BMR R 1150 GS innan vi köpte huset......det skulle jag aldrig gjort....

När sommaren kom bestämde jag mig ändå för att köpa en ny hoj ändå; så jag köpte en Africa Twin. Och det var min fru som propsade på att jag skulle köpa en hoj för att som hon tyckte "att gillar jag nu att köra hoj så mycket så skall jag ha en hoj"....bra med en förstående fru alltså :tuttar

Och nu i december har jag köpt en ny hoj (Speed Triple) + ny utrustning för en massa riksdaler.

Min SLUTSATS är om din/er ekonomi tillåter så sälj inte din hoj för att ni väntar barn, eller skall köpa hus. D v s om du nu är så hojtokig som en annan :banana :banana :banana :banana

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Såld.
Började med hojåkning vid 16 års ålder och höll på med detta tills jag blev pappa vid 25. Hade ingen bil så det blev till att sälja bågen och skaffa en bil för att vi nu hade annan familjesituation. Fick hjärnsläpp för 2 år sedan och skaffade en sporthoj igen :3freak

Jag är väl inte riktigt mogen i huvet fast man är 34 snart, i alla fall om man ska lyssna på vad en del andra säger. När man säger på jobbet vad man ger i försäkring och däck och vad man gav för hojen så får man till svar "HERRE GUD VA DYRT", samt blir klassad som :kocko Måste väl vara mer än jag som har fått liknande kommentarer av icke hojåkande föräldrar?

Att ha barn är inte gratis precis, precis som vad en del andra redan sagt så medför ett barn stora kostnader, och dyrare lär det bli när de blir större. Min tös är 9 år nu och tycker att det är jättekul och häftigt att åka lite med pappa på Suzukin ibland, sånt gör ju att man inte har riktigt lika dåligt samvete för alla hojkostnader :tummenupp

Än så länge så bor vi i lägenhet men har förmånen att kunna hyra en liten sommarstuga till rimlig peng. Känner oss nöjda med det, finns ju många som köper ett hus som kostar väldigt mycket. Då har man inte råd med annat skoj typ mc-åkning som gör livet lite roligare :)

Är pappa glad och nöjd så blir resten av familjen också nöjda :tungan

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Bandit1200 skrev:
Jag har reflekterat över att många säljer sina hojar när första barnet är på väg. Tro mig grabbar (och tjejer), att det kan verkligen behövar lite rekreation på hojen då och då när man har småbarn. Tvärtom borde man i familjen insförskaffa sig en hoj så att både nyblivna mamman och pappan kan avlösa varandra ibland och ge sin partner en stunds frihet och avkoppling på hojen.

Om det är för ekonomins skull så förstår jag inte heller. Barn börjar inte kosta pengar förrän en bit upp i tonåren. Småbarn kostar bara barnmat, blöjor och kärlek.

Vår dotter (nu på 17:E året) älskade att åka hoj till dagis. Visserligen i sakta mak och med henne mellan armarna på tanken i början. Men snart så hörde man: - Fortare pappa, fortare. Finns det något som kan klinga bättre i en hojdåres öron (förutom ett fett slipon)?

Vad säger ni tjejer och killar? Jag är faktiskt lite nyfiken på hur ni resonerar här.

Jag gjorde tvärt om :tummenupp

JB

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
BMW K1300S
Jag fick min förra MC fabriksny -00 samma år som jag fick mitt första barn. Första sommaren han jag inte ens 80 mil. Men sälja var inte på tal.
Nu är den inbytt mot en ännu nyare ;) och den jag bytte in har bara gått 800mil, men nu skall det köras av igen.

Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Att hinna med allt och ändå komma ut och köra innebar för min del att kliva upp 06.00 på lö/sö för att smita ut på en morgonrunda, iof ingen trafik eller poliser då heller :D

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
69:an skrev:
For de allra flesta handlar det sannolikt om brist p[ bade pengar och tid. Tidsaspekten ar kanske den mest "forhandlingsbara", eftersom en aldrig sa kort svang med hojen ger oanad styrka och kraft till vardagens duster med tillvaron. Aterstar ekonomin, och jag haller inte riktigt med dig i smabarn/tonarsresonemanget.

Att skicka sin tonaring pa traningslager (motsv) flera ganger om aret for 10 kkr/gang ar en fullkomligt verklighetsframmande tanke for de allra flesta foraldrar. De vars ekonomi tillater staller naturligtvis upp sa gott det gar, men de hushallen hor definitivt till undantagen. Om ditt/ert hushall hor till dem sa ar det bara att gratulera, och hoppas att ni inser att ni ar mer lyckligt lottade an manga.

Visst *kan* tonaringar kosta manga ganger mer an smabarn, darom rader ingen oenighet alls. Men tonaringars ekonomiska krav ar definitivt mer lyxbetonade an smabarnens. Blojor, kombi, sjukfranvaro, barnomsorgsavgift etc ar kostnader som i princip ar oundvikliga. En ny moped for 30 kkr, markesjeans for tusenlappen, en elgitarr for femtusen eller traningslager for 10 kkr ar nar det kommer till kritan ren lyxkonsumtion som - i de fall foraldrarnas ekonomiska ramar inte tillater den - rimligen bekostas av tonaringen sjalv genom egna inkomster (helgjobb etc).

Om det inte finns pengar till bade hoj och smabarnskostnader sa ar det nog ratt naturligt att hojintresset - som ju oftast kan betecknas som ren lyx - far sta tillbaks nagra ar. Om intressekonflikten daremot star mellan hoj for foraldrarna och markesjeans/moped/korkort/traningslager for en tonaring sa ar utgangen - iaf i mina ogon - inte lika given.

Bara mina 25 ore... :)
Mycket bra svar. Det vittnar inte precis om någon vidare insikt att tala om för andra vad de har råd med när man själv kan unna sin dotter att åka på läger á 10.000 kr några gånger per år.

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
Henke skrev:
Jag blev pappa i Aug. förra året.
Var då ägare till en Firestorm 00:a
Pga att den var grymt dyr för för mig att äga (slitdelar +förs) så bestämmde jag mig rätt snabbt att sälja den.
Att starta upp en barnkammare med säng, skötbord mm + vagnar och bilstolar mm är inte billigt. Är man då ingen hög inkomstagare så får man prioritera.
Jag ville att mitt barn skulle ha fräscha grejor, nytt helt enkelt.
Sålde Firestormen , köpte en Fireblade 92:a istället. Fick en hög med pengar över + att månads kostnade blev betydligt mindre.
Problemet var löst.
Att vara utan hoj var inget alternativ, och kan utan o ljuga säga att jag inte har en sekund tråkigare i sadeln på en äldre hoj.
Desutom så är det så grymmt skönt att komma iväg med hojen lite då och då.
Både med och utan sambon där bak.

Tips till alla som tänker på att sälja pga barn. Bara man planerar så hittar ni tid till att komma iväg med hojen.Inte lika mycket som förr, men det går.
Har ni inte råd med den nya, så köp en äldre.

Saknar bara ljudet...ibland. :yoparty

Precis så känner jag å. Ville ha allting nytt när första ungen kommer (dvs om 2 veckor :banana )+ att ha pengar över (r1 försäkring+lån=dyrt när man är 24). Men samtidigt vill jag ha en hoj att åka iväg på när man får tid över , om man får de :confused: .

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Nä men vänta nu lite. "Små barn kostar inte pengar" Det må så vara, men om man vill vara hemma med dom små liven så tappar man ju inkomst.

Maximalt får man ut 0.8 x 7,5*prisbasbelopp per år (PBB=39400) och det är om man tar ut 7 dagar per vecka. De flesta tror jag brukar ta ut 5 dagar per vecka för att dagarna ska räcka lite längre. Så anta att någon tjänar 26000:- per månad så får man under barnledigheten ut ca 14000:- per månad brutto. En hyfsad inkomstförlust på 12000:-.

Så min hoj är förmodligen till salu om någon månad, kanske skaffar jag ett gammalt bandagsras istället.

Blueman

Kan man fästa babyskydd med "bläckfisk"?
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
RF900R
Väntar barn i slutet av sommaren (augusti). Fick lite hojåkningsnoja, vilka jag antar att många blivande farsor (och morsor) någon gång känner... Exempel på hur detta yttrade sig:

* Hojåkning kan vara farligt (om man inte är försiktigt). Bilister ser inget och bilar är hårda, vägräcken är också hårda och vajerräcken är vassa...
* Hojåkning är dyrt (det kostar trots allt mer än att åka pendeltåg). Det skall investeras i kombi och annat (ett barn kräver lite i grundinvestering, även om den löpande kostnaden kanske inte är så hög i början).

Men man vill ju ändå åka, det är ju så hiskeligt kul. Med andra inträdde ett ångestliknande tillstånd. :( Frågade därför frugan om hon tyckte att jag skulle sälja RF:n. Hon tittar mig i ögonen och säger det magiska ordet:

- Näe! :kiss

Trodde aldrig jag skulle bli så glad av att höra ett nej... :lol

Så RF:n blir kvar! Hon har redan nu börjat bli missnöjd över att hon inte kommer att kunna åka i sommar (stället börjar sitta trångt...). Men sommaren 2006 säger hon att hon är tillbaka på hojen. :pannkyss Dags att börja fundera över lämpliga barnvakter...

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Bandit1200 skrev:
Jag har reflekterat över att många säljer sina hojar när första barnet är på väg..

Förstår det inte heller skulle aldrig vara utan hoj, och står valet mellan att skaffa barn och åka hoj så åker jag hellre hoj?

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Hightuned skrev:
Förstår det inte heller skulle aldrig vara utan hoj, och står valet mellan att skaffa barn och åka hoj så åker jag hellre hoj?

:hihi Lätt att säga...tills man står där med brallorna nere! :brinnerup

/

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Ekonomi eller ansvar gentomot barnen är nog de två vanligaste anlidningarna.

Med ansvarsbiten menar jag att man är relativt hårt utsatt i trafiken som motorcyklist och väljer att inte åka för rädslan att barnen ska bli föräldralös.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Nysse skrev:
:hihi Lätt att säga...tills man står där med brallorna nere! :brinnerup

/

Jag ska väl kanske inte vara så stor i käften min tjej tycker inte ens om att jag kör hoj så jag får väl hoppas att jag inte kommer att stå inför det valet?

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
En klok man har talat.

Henke skrev:
Jag blev pappa i Aug. förra året.
Var då ägare till en Firestorm 00:a
Pga att den var grymt dyr för för mig att äga (slitdelar +förs) så bestämmde jag mig rätt snabbt att sälja den.
Att starta upp en barnkammare med säng, skötbord mm + vagnar och bilstolar mm är inte billigt. Är man då ingen hög inkomstagare så får man prioritera.
Jag ville att mitt barn skulle ha fräscha grejor, nytt helt enkelt.
Sålde Firestormen , köpte en Fireblade 92:a istället. Fick en hög med pengar över + att månads kostnade blev betydligt mindre.
Problemet var löst.
Att vara utan hoj var inget alternativ, och kan utan o ljuga säga att jag inte har en sekund tråkigare i sadeln på en äldre hoj.
Desutom så är det så grymmt skönt att komma iväg med hojen lite då och då.
Både med och utan sambon där bak.

Tips till alla som tänker på att sälja pga barn. Bara man planerar så hittar ni tid till att komma iväg med hojen.Inte lika mycket som förr, men det går.
Har ni inte råd med den nya, så köp en äldre.

Saknar bara ljudet...ibland. :yoparty

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Men nu får ni väl ändå ge er, tråkmånsar.

Det finns beg liggvagnar (används ändå bara ett par månader och för vår del inte alls, mycket bättre med sele på magen). Samma sak med sittvagn, finns beg, vår rullade inte många km. Listan kan göras lång, som flera har påpekat så FINNS det beg hojar också som är både billiga i inköp och försäkring.

Men ska man prompt "unna" sin bebis nya grejor av bästa märke och högsta kvalitet så har man ju valt den prioriteringen. Personligen har jag svårt att tänka mig att ungar i småbarnsåldern gör särskilt stor skillnad på nytt och beg.

Själv har jag ägt väldigt många beg hojar, allt fr 5.000:- och uppåt. Länge höll jag mig till hojar kring 10-15.000:-, körde en säsong fixade till på vintern och sålde med förtjänst. Summa kardemumma, hojåkandet har på det hela taget betalat sig själv (fram tills för ett par år sedan då första nya hojen köptes, det är ju precis som med bilar, man är looser så fort man hämtat ut dem fr butiken).

Min mening med den här tråden har absolut inte varit att förolämpa eller trampa någon på tårna. Ber om ursäkt om någon känt det så.

Nyteknik skrev:
Mycket bra svar. Det vittnar inte precis om någon vidare insikt att tala om för andra vad de har råd med när man själv kan unna sin dotter att åka på läger á 10.000 kr några gånger per år.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Förstår inte varför alla ska köpa kombi-bil, bara för att de får ungar.

I Race-bussen borde man ju få plats med ett par barnvagnar bak i.

Bara se till att man har en med 3 platser i hytten så är det fit for fight. =)

wol

Nu jävlar ska det hjulas
Gick med
26 Nov 2003
Hoj
RC30-89 Husaberg400fe-01
Jag har en dotter på 4år. Effter hennes nedkomst skaffade jag hojkort, hoj
och allt som hör till. Vi skaffade hus å kombi före henne, men bytt bil några
ggr sedan. Har mitt barn nästa på väg. Allt ifrån nu tills om en vecka. :tummenupp
(Hon ligger i soffan med magen i vädret, och mina tröjor täcker inte ens)
Firar det med att köpa en NY 10:a :Bugar

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...