Varför säljer många sin hoj de de ska bli föräldrar?

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Min bror har en son på 7 år och en dotter på 1½ år, hus & sambo. Han skaffade sin första hoj i höstas och håller på att ta körkort nu. Han går åt rätt håll!
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
jag förstår folk som säljer.. som någon sa tidigare i tråden så kanske man tänker på livet oxå. man vill inte ta den risken., och barn kostar massor med pengar.. själv är jag numera arbetslös och har ett barn på 1år och en r1a :död men det går så länge det går :)
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jag säljer inte för att sluta köra. Jag säljer för att skaffa mig ett billigare alternativ! Förhoppningsvis så får jag loss lite pengar om jag byter ner mig till en 30" kronors hoj + att försäkringspremien sjunker så pass att det inte svider när man tittar på trippmätaren på hösten och ser att man rullat 173 mil utöver tillochfrån jobbet resorna den sommaren till en premie av 6-9". Man kommer inte ut lika ofta och inte lika länge, och styrningarna till och från jobbet är inte direkt några heta upplevelser.
 

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
Hej! jag har en dotter på nio månader och jag ska börja övningsköra om drygt en månad. Terorin är fixad så nu är bara det roliga kvar!

När det blir hojköp det vet jag inte... blir väl när ekonomin tillåter! :(
Men jag vill gärna ha kortet klart nu i år.

Min dotter är inte gammal men kostar pengar gör hon! men det är ju hon helt klart värd! finns inget bättre än att vara farsa! kanske köra hoj? :tungan

Trevlig påsk alla!! /Chrille
 

krylzkvi

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Monster 1000Sie
Det är farligt att köra motorcykel.

Det känns ganska naturligt att minimera chansen att dö och lämna
sin fru med tre små barn.

Är det så svårt att förstå?

Livet är förståss fullt av risker men varför maximera dem? Speciellt
när man har små som så väl behöver en?

Nej, jag inte sålt min cykel. Men jag har full förståelse för dom som
gör.

Pengar känns som en ointressant parameter. Vill man absoluta ha
en hoj kan man komma *billigt* undan med en begagnad/äldre och
mindre hoj.
 

Weber

WTF
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Vid Nackamasten
Hoj
BMW s1000rr, CBR1000RR 08, DKV200RT
Fick min först grabb för tre år sedan, min andre för 6 månader sedan, och har fortsatt att kör hoj. Visst har jag drabbats av ångersattack på grund av att riskerna är större då jag kör hoj än när jag rullar runt med min kombi, men beslutet står fast att fortsätta köra hoj så länge ekonomin tillåter det. Det ska väl också nämnas att vi är två om beslutet.

Visserligen har jag inte lika mycket tid över för hojåkandet men med en förbättrad planering har tillfällena också infunnit sig. Man blir liksom lite mer effektivare när man är småbarnsförälder, gäller för mig i alla fall.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Varför måste man ha en kombi bara för att man har knodds? :confused:
Det har vi aldrig haft i våran familj trots att vi som mest var fyra barn som bodde hemma.

Och varför ska man köpa allting nytt till sina små? Borde det inte gå att få tag på begagnat eller låna av släktingar?



(Har inga barn, har ingen att skaffa barn med och kommer nog inte att skaffa barn än på några år.)
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Har 3 barn och kjøpte ny (begagnat) hoj i present til mig sjalv i fjol, jag fattar inte varfør ma inte kan ha kul bara for at man ar foraldrar????? iof så kjør jag nog lite mera med huvudet nu en førra gången jag høll på med hojar men det beror nog mera på at har blivit aldre och forhoppningsvis lite klokare.....
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Esquire skrev:
Varför måste man ha en kombi bara för att man har knodds? :confused:
Det har vi aldrig haft i våran familj trots att vi som mest var fyra barn som bodde hemma.

Och varför ska man köpa allting nytt till sina små? Borde det inte gå att få tag på begagnat eller låna av släktingar?



(Har inga barn, har ingen att skaffa barn med och kommer nog inte att skaffa barn än på några år.)


Har kombi, med tre barn blir det inte nog plats annars.......
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Bandit1200 skrev:
Jag har reflekterat över att många säljer sina hojar när första barnet är på väg. Tro mig grabbar (och tjejer), att det kan verkligen behövar lite rekreation på hojen då och då när man har småbarn. Tvärtom borde man i familjen insförskaffa sig en hoj så att både nyblivna mamman och pappan kan avlösa varandra ibland och ge sin partner en stunds frihet och avkoppling på hojen.

Om det är för ekonomins skull så förstår jag inte heller. Barn börjar inte kosta pengar förrän en bit upp i tonåren. Småbarn kostar bara barnmat, blöjor och kärlek.

Vår dotter (nu på 17:E året) älskade att åka hoj till dagis. Visserligen i sakta mak och med henne mellan armarna på tanken i början. Men snart så hörde man: - Fortare pappa, fortare. Finns det något som kan klinga bättre i en hojdåres öron (förutom ett fett slipon)?

Vad säger ni tjejer och killar? Jag är faktiskt lite nyfiken på hur ni resonerar här.

Därför att när folk får ungar så existerar inget annat för dom längre. Varken omvärlden eller det tidigare livet... Kanske inte gäller för alla men väldigt många verkar det som.
Tur att man inte har några! :tummenupp
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Jag sålde R6'an till fördel för en hoj med lägre försäkring.
Känns inte så kul att betala svindyra premier när man kanske har tid att köra 2-3 ggr/månad.
Skulle blivit jääävligt dyra mil.

En Husa med billig försäkring gör det mindre om jag inte nyttjar så ofta...
Dessutom kan jag ju köra året runt med en sådan. :)
 

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Alnarp
Hoj
VFR 750F
appropå att tonåringar kostar "mer" än småbarn... nu är ju inte jag förälder men jag vet hur mina har gjort, för tre år sedan fick han ett ryck och bestämde sig för att han ville börja åka hoj, sen stod jag på tur och till sommaren ska mamma börja övningsköra, eventuellt min yngre syster också... vi har nu tre hojar och en moped i garaget, iofs inga nya grejer men det funkar... så bara man prioriterar och familjen är överens så funkar det utan problem, och vi är inte så himla rika med tanke på att morsan är sjukskriven på halvtid...
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
newstead skrev:
...[snip]Tur att man inte har några! :tummenupp

Det kommer nog en dag då du antingen har skaffat barn eller ångrar
att du inte gjorde det. Ialla fall den dag du sitter ensam på hemmet och
inga barnbarn kommer med teckningar till dig.....
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Retep skrev:
Det kommer nog en dag då du antingen har skaffat barn eller ångrar
att du inte gjorde det. Ialla fall den dag du sitter ensam på hemmet och
inga barnbarn kommer med teckningar till dig.....

Men då har jag ju redan kört ihjäl mig... :kryckor
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
newstead skrev:
Därför att när folk får ungar så existerar inget annat för dom längre. Varken omvärlden eller det tidigare livet... Kanske inte gäller för alla men väldigt många verkar det som.
Tur att man inte har några! :tummenupp

Nej, det är de som får barn som har tur. Det är ingen självklarhet. :7peta

(Visst finns det de som cocoonar urskiljningslöst när de fått barn, men det känns som ett icke-problem...)
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
69:an skrev:
Nej, det är de som får barn som har tur. Det är ingen självklarhet. :7peta

(Visst finns det de som cocoonar urskiljningslöst när de fått barn, men det känns som ett icke-problem...)

Om det är tur för de som får barn eller de som inte får är väl iofs individuellt. Jag vill inte ha några så för mig är det tur att jag inte fått några heller. Eller tur är väl kanske fel ord... det där styr man ju själv :banana

[Edit]Jag vet att det inte är nån självklarhet från eget förhållande där det inte varit möjligt.. iaf inte sängkammarvägen :tuttar [/Edit]
 
Last edited:
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Nej fan du har helt rätt det är ju helt klart bättre att ha ett gäng hojar än ett gäng ungar, det är väl upp till var och en om man vill skaffa ungar :tummenupp


newstead skrev:
Om det är tur för de som får barn eller de som inte får är väl iofs individuellt. Jag vill inte ha några så för mig är det tur att jag inte fått några heller. Eller tur är väl kanske fel ord... det där styr man ju själv :banana

[Edit]Jag vet att det inte är nån självklarhet från förhållande där det inte varit möjligt.. iaf inte sängkammarvägen :tuttar [/Edit]
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Vi har en liten kille på två månader, och visst förändras livet en hel del när man får barn. Men jag tycker att det är mycket viktigt för hela familjen att föräldrarna behåller sina gamla intressen så långt det bara är möjligt.
Jag tror det är ett stort misstag att enbart fokusera sig på barnen i 15-20 år, dels finns risken att man gör ungarna en björntjänst om man ser till att ALLTING är tillrättalagt under hela deras uppväxt. Sen tror jag att föräldrarna mår dåligt om dom måste bryta med sina intressen och det märker barnen.

Jag anser att det är viktigt att behålla det som man tycker är roligt i livet för då har man en stor möjlighet att bygga upp en glad och harmonisk familj.

Jag räknar med att köra ganska mycket i sommar både gata och bana, och min sambo håller på och ta MC kort. Men såklart så kommer våran son i första hand. Jag tror att våran son har bra mycket gladare föräldrar när vi har möjligheten att köra en sväng med hojen..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top