Varför 'saltströarlock' över änden på avgasröret

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
På senare år har flera fabrikers MotoGP-hojar ett lock perforerat med massor av hål över änden på avgasröret, varför?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Kan låta tokigt kanske men det slår sönder ljudet ( färre dB )
Finns det ljudkrav i MotoGP?
Om så finns det väl bättre, mindre restriktiva, sätt att dämpa än att sätta en 'propp' i utblåset.

Edit: Google hittar många svar, enda för mig någorlunda trovärdiga är att 'gallret' modifierar avgasljudets vågform till att bli något mindre störande.
Stämmer med min enkla erfarenhet av dra ett spiralvridet upphängningsband för ventilationskanaler - sådana där ca 2 cm breda stålband med hål hela vägen - mitt i och rätt igenom en ljuddämpare. Tog faktiskt allra värsta bettet ur ljudet från ett V&H Racing 4-1 system på min gamla Gixxer.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Finns det ljudkrav i MotoGP?
Om så finns det väl bättre, mindre restriktiva, sätt att dämpa än att sätta en 'propp' i utblåset.

Edit: Google hittar många svar, enda för mig någorlunda trovärdiga är att 'gallret' modifierar avgasljudets vågform till att bli något mindre störande.
Stämmer med min enkla erfarenhet av dra ett spiralvridet upphängningsband för ventilationskanaler - sådana där ca 2 cm breda stålband med hål hela vägen - mitt i och rätt igenom en ljuddämpare. Tog faktiskt allra värsta bettet ur ljudet från ett V&H Racing 4-1 system på min gamla Gixxer.

Ring ngn på MotoGP cirkusen, de kan ha missat ngt här….
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Finns det ljudkrav i MotoGP?
Om så finns det väl bättre, mindre restriktiva, sätt att dämpa än att sätta en 'propp' i utblåset.

Edit: Google hittar många svar, enda för mig någorlunda trovärdiga är att 'gallret' modifierar avgasljudets vågform till att bli något mindre störande.
Stämmer med min enkla erfarenhet av dra ett spiralvridet upphängningsband för ventilationskanaler - sådana där ca 2 cm breda stålband med hål hela vägen - mitt i och rätt igenom en ljuddämpare. Tog faktiskt allra värsta bettet ur ljudet från ett V&H Racing 4-1 system på min gamla Gixxer.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om man ska dämpa ett avgasljud med så lite effektförlust som möjligt så stryper man längst bak.
Jag har provat alla typer av dämpning vid utblås men jag hör ingen skillnad på enbart mindre hål eller perforerat nät som motsvarar samma utblåsaria. Och vridna vener / kryss mm har inte heller sänkt ljudet mer än ett runt hål "med samma" aria ut.
Men Motogp cirkusen lär ha någon mer avancerad ljudmätning så perforerat lär va bäst och ev snyggast ljud?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Frågan är ju om han hade motorn igång eller avstängd? :va
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top