Varför 'saltströarlock' över änden på avgasröret

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
På senare år har flera fabrikers MotoGP-hojar ett lock perforerat med massor av hål över änden på avgasröret, varför?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Kan låta tokigt kanske men det slår sönder ljudet ( färre dB )
Finns det ljudkrav i MotoGP?
Om så finns det väl bättre, mindre restriktiva, sätt att dämpa än att sätta en 'propp' i utblåset.

Edit: Google hittar många svar, enda för mig någorlunda trovärdiga är att 'gallret' modifierar avgasljudets vågform till att bli något mindre störande.
Stämmer med min enkla erfarenhet av dra ett spiralvridet upphängningsband för ventilationskanaler - sådana där ca 2 cm breda stålband med hål hela vägen - mitt i och rätt igenom en ljuddämpare. Tog faktiskt allra värsta bettet ur ljudet från ett V&H Racing 4-1 system på min gamla Gixxer.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Finns det ljudkrav i MotoGP?
Om så finns det väl bättre, mindre restriktiva, sätt att dämpa än att sätta en 'propp' i utblåset.

Edit: Google hittar många svar, enda för mig någorlunda trovärdiga är att 'gallret' modifierar avgasljudets vågform till att bli något mindre störande.
Stämmer med min enkla erfarenhet av dra ett spiralvridet upphängningsband för ventilationskanaler - sådana där ca 2 cm breda stålband med hål hela vägen - mitt i och rätt igenom en ljuddämpare. Tog faktiskt allra värsta bettet ur ljudet från ett V&H Racing 4-1 system på min gamla Gixxer.

Ring ngn på MotoGP cirkusen, de kan ha missat ngt här….
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Finns det ljudkrav i MotoGP?
Om så finns det väl bättre, mindre restriktiva, sätt att dämpa än att sätta en 'propp' i utblåset.

Edit: Google hittar många svar, enda för mig någorlunda trovärdiga är att 'gallret' modifierar avgasljudets vågform till att bli något mindre störande.
Stämmer med min enkla erfarenhet av dra ett spiralvridet upphängningsband för ventilationskanaler - sådana där ca 2 cm breda stålband med hål hela vägen - mitt i och rätt igenom en ljuddämpare. Tog faktiskt allra värsta bettet ur ljudet från ett V&H Racing 4-1 system på min gamla Gixxer.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om man ska dämpa ett avgasljud med så lite effektförlust som möjligt så stryper man längst bak.
Jag har provat alla typer av dämpning vid utblås men jag hör ingen skillnad på enbart mindre hål eller perforerat nät som motsvarar samma utblåsaria. Och vridna vener / kryss mm har inte heller sänkt ljudet mer än ett runt hål "med samma" aria ut.
Men Motogp cirkusen lär ha någon mer avancerad ljudmätning så perforerat lär va bäst och ev snyggast ljud?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Frågan är ju om han hade motorn igång eller avstängd? :va
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top