Varför ser det så löjligt enkelt ut när folk byter däck på youtube?

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Jag hade köpt alla grejor man behövde på biltema, få lite i (h)julklapp och även ordnat en egen kompressor så nu jävlar skulle d krängas däck! :D Men inte fan gick det...skrek, svor å ångrade bittert mina inköp. Sen tog jag några djupa andetag och började jag om igen och använde MYCKET såpvatten, och helt plötsligt såg jag ljuset.

Så prova igen å använ tålamod å såpvatten.
 

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Har inga tips på hur man ska göra men var försiktig. Jag har en kompis som skulle kränga på ett nytt bakdäck för två veckor sedan och efter att han hade böjt två däckjärn så gav han upp. När han sedan tog följen och däcket till en däck-krängare så visade det sig att han hade spräckt följen. Så ta det försiktigt.

Undra om det va Jag :huvet
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tackar än en gång! Visst fan var allt jag behövde göra att börja om från början och hålla nere sidan av däcket som redan var påkrängt med fötterna, hoppade på utan problem då.

Vad innebär att man "spräckt följden" ?

Kolla var han kommer från.:D Kreativ fonetik av ordet "fälgen" kombinerat med lite dialektal förbistring....

(Han skrev följen, inte följden, but I kinda' like it).
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Tänk även på att krängningen alltid ska avslutas vid ventilen annars riskerar du att skada den när du pressar ner däcket.
 

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Menade nog spräcka fälgen.

Tror inte det är någon risk med de järnen du har(biltema va?)de är för mjuka.

Håll ner med ena knäet i fortsättningen så går det lättare.

Henrik

Jaha oj va trögtänkt man var, fälgen måste det ju ha varit.

En sak som jag märkte var dock att kanten på däcket sprack upp lite. Alltså längst ut på kanten av däcket som man kränger över fälgen, typ 15mm in.

Kan det vara illa?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Såpvatten i all ära, men däcks fett är en ganska billig investering :)
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Tackar än en gång! Visst fan var allt jag behövde göra att börja om från början och hålla nere sidan av däcket som redan var påkrängt med fötterna, hoppade på utan problem då.

Vad innebär att man "spräckt följden" ?

Yes jag menade fälgen. J*vla autocorrect i iPhonen ;)
Sen var det faktiskt just biltema grejer han hade.
 
Last edited:

Nordis

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha r6 -06
En sak som jag märkte var dock att kanten på däcket sprack upp lite. Alltså längst ut på kanten av däcket som man kränger över fälgen, typ 15mm in.

Kan det vara illa?

Om däcket håller trycket ska det inte vara någon fara.
Håller det där emot inte trycket kan stommen vara spräckt och då är det bara att handla nytt, en polare gjorde detta innan en bandag.
Tur för han att jag hade ett över.

Lycka till med nästa däck. / Anders
 

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Ja nästa gång kommer det nog bli som en dans på rosor med tanke på hur lätt det var när man gjorde det rätt! Ovärderlig tips härifrån som alltid!

Får prova att fylla däcket och se så det håller tätt. Sprickan var i däckkanten som går längst fälgen och inte rakt över däcket så det borde hålla tätt tror jag iaf.
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jaha oj va trögtänkt man var, fälgen måste det ju ha varit.

En sak som jag märkte var dock att kanten på däcket sprack upp lite. Alltså längst ut på kanten av däcket som man kränger över fälgen, typ 15mm in.

Kan det vara illa?

Brukar inte va några problem.. Är du orolig, så innan du lägger på däcket, fyll det med lite extra luft och spruta över såpvatten. Bubblar det så är det inte tätt :tummenupp
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
För att det är väldigt enkelt med rätt teknik.
Sen finns det fälgar typ Marchesini som kan vara rent jävliga för att de har inget djupa veck som däcket kan glida ner i vid montage.


Synd att jag inte såg denna tråden förrän nu är i Lund och jobbar och kunde kört förbi.

Skönt att det löst sig.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Orkade inte läsa tråden..Men När du kränger på ett däck så ska däckskanten ner i mitten av fälgen där fälgen går innåt för att det ska gå att kränga på däcket på andra sidan.Sen ta små tag,det ska inte behövas så mycket kraft.Det är mest teknik.
Mitt tips är att stå med knäna på den sidan du redan fått på så du trycker ner däcket med båda knäna, då har du 2 händer med att kränga på resten av däcket!
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag kränger otaliga däck/säsong.... Vissa fabrikat är bra mycket svårare än andra (Michelin, Dunlop m.m.) Men det är alltid kallt i mitt garage, så att värma däcken med däckvärmare 5min innan man kränger, hjälper extremt mycket.

Om man inte har däckvärmare bör det funka med värmepistol eller kanske rent av hetvatten, bara man torkar av..... Det är inte många grader däcket behöver bli varmare för att bli mjukt.
//
B
 

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Det verkar som det gick åt helvete ändå, åkte ut till en mack och pumpa upp däcket, skulle upp i 2.9 bar, men runt 1.5-2bar så pyser all luft ut mellan däck och fälg på 2 ställen.

Har jag mördat fälgen eller däcket? Kanske kan bero på att den där kanten längst ut på däcket spruckit upp lite?

Blev lite märken i fälgen också men inget jätte-märkvärdigt i mina ögon, kan det göra så att däcket inte håller tätt?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Det verkar som det gick åt helvete ändå, åkte ut till en mack och pumpa upp däcket, skulle upp i 2.9 bar, men runt 1.5-2bar så pyser all luft ut mellan däck och fälg på 2 ställen.

Har jag mördat fälgen eller däcket? Kanske kan bero på att den där kanten längst ut på däcket spruckit upp lite?

Blev lite märken i fälgen också men inget jätte-märkvärdigt i mina ögon, kan det göra så att däcket inte håller tätt?

Första gången du fyller däcket? du måste massera det lite för att se till att det kommer in luft i det. har det inte "ploppat" till så måste du se till att det gör det. Har det redan gjort det och däcket ligger ut i kanterna kan det va värre.
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Det verkar som det gick åt helvete ändå, åkte ut till en mack och pumpa upp däcket, skulle upp i 2.9 bar, men runt 1.5-2bar så pyser all luft ut mellan däck och fälg på 2 ställen.

Har jag mördat fälgen eller däcket? Kanske kan bero på att den där kanten längst ut på däcket spruckit upp lite?

Blev lite märken i fälgen också men inget jätte-märkvärdigt i mina ögon, kan det göra så att däcket inte håller tätt?

Du måste som Putte säger "ploppa" däcket.
Högt flöde underlättar när man ska ploppa, det kan du åstadkomma genom att skruva ur ventilen och därefter fylla från kompressor.
När däcket väl ploppat kan du tömma på luft, skruva i ventilen coh fylla igen.

Har man otur kan man behöva massera däcket lite (typ hoppa/sitta på det) medans man fyller för att ploppa.

Ha inga fingrar mellan däcket och fälgkanten när du ska ploppa! Det är svårt att kränga av däcket med en hand och tråkigt att inte ha 10 fingrar..:brinnerup
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det verkar som det gick åt helvete ändå, åkte ut till en mack och pumpa upp däcket, skulle upp i 2.9 bar, men runt 1.5-2bar så pyser all luft ut mellan däck och fälg på 2 ställen.

Har jag mördat fälgen eller däcket? Kanske kan bero på att den där kanten längst ut på däcket spruckit upp lite?

Blev lite märken i fälgen också men inget jätte-märkvärdigt i mina ögon, kan det göra så att däcket inte håller tätt?
Ibland behövs mer luftflöde för att hinna få in mer luft än det pyser ut.De små luftbehållarna på mackar räcker inte alltid till.
 

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Aha, då kanske det inte är kört än då!

Ja det var ju första gången jag pumpade upp däcket och mackens pump var inget vidare stark. Däcket såg ut att fylla ut ordentligt efter att den pumpats upp en bit men något plopp ljud blev det inte.

Vet ingen som har en kompressor, men man kanske kan gå till någon verkstad och fråga om dom vill pumpa upp det?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Aha, då kanske det inte är kört än då!

Ja det var ju första gången jag pumpade upp däcket och mackens pump var inget vidare stark. Däcket såg ut att fylla ut ordentligt efter att den pumpats upp en bit men något plopp ljud blev det inte.

Vet ingen som har en kompressor, men man kanske kan gå till någon verkstad och fråga om dom vill pumpa upp det?

Leta rätt på en mack med kompressor. En sån där det bara är en display på huset.. De man kan bära med sig klarar inte att "ploppa" ett däck.

*edit*

När det börjar pysa ur däcket, så tryck till där på däcket så det tätar så går det lättare att fylla det :tummenupp
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Nya Trelleborg Winter Friction med nya, lite för stora moussekorvar! har man krängt på dom kan man jävlarimej kränga allt!
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top