Varför ser det så löjligt enkelt ut när folk byter däck på youtube?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Förr krängde man däck med skruv mejslar.

Sen stort däckjärn och slägga(kan hända att det var lastbilsdäck :D).

Nu är det lätt att kränga däck! Svårt att få i luft nippeln i hålet bara.

Men som bilden TS skickade så måste du få fram däcket lite mera. Nedåtdelen av den sida du håller på att kränga över mer in till mitten så att däcket åker framåt lite mer. Sen är det bara att ta i!

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Förr krängde man däck med skruv mejslar.

Sen stort däckjärn och slägga(kan hända att det var lastbilsdäck :D).

Nu är det lätt att kränga däck! Svårt att få i luft nippeln i hålet bara.

Men som bilden TS skickade så måste du få fram däcket lite mera. Nedåtdelen av den sida du håller på att kränga över mer in till mitten så att däcket åker framåt lite mer. Sen är det bara att ta i!

Luftnippeln? ganska sällan man använder slang i mc däck idag. Byta ventil gör man ju ganska sällan i fälgarna annars.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Du måste som Putte säger "ploppa" däcket.
Högt flöde underlättar när man ska ploppa, det kan du åstadkomma genom att skruva ur ventilen och därefter fylla från kompressor.
När däcket väl ploppat kan du tömma på luft, skruva i ventilen coh fylla igen.

Har man otur kan man behöva massera däcket lite (typ hoppa/sitta på det) medans man fyller för att ploppa.

Ha inga fingrar mellan däcket och fälgkanten när du ska ploppa! Det är svårt att kränga av däcket med en hand och tråkigt att inte ha 10 fingrar..:brinnerup

Såpvattenspreja både på och mellan däckkant/fälgkant så glider däckkanterna upp mycket lättare och ploppar! :tummenupp Men dränk inte skiten i väta. Jag har ingen egen erfarenhet på vad mycket fukt inuti däcken kan ställa till med, men det lär ju inte vara en fördel att ha en pöl på INSIDAN av däcket när man startar..

Last edited:

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Tack för all hjälp! Ska ut och köra med nya hojen imorrn så får kolla varje mack jag ser på vägen efter en ordentlig däckpump. Har vad jag vet aldrig sett en sådan i närheten.

Ingen i Lund/Malmö området som möjligtvis vet någon mack med sådan?

Får bli att prova med lite såpvatten också!

Tack!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om du fått i så pass mycket luft att hojen kan köras så är nog däcket på plats. Har du trots det läkage så har du nog skadat däcket för mycket.

Då är det det nog snarare punkaspej som är lösningen.

Tryckluftslangar finns annars några på LTH med 6-7 bars tryck, bla på kortsidan av M-huset mot Tunavägen. Munstyckena är för cykel men det finns nipplar på OKQ8.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Om du fått i så pass mycket luft att hojen kan köras så är nog däcket på plats. Har du trots det läkage så har du nog skadat däcket för mycket.

Då är det det nog snarare punkaspej som är lösningen.

Tryckluftslangar finns annars några på LTH med 6-7 bars tryck, bla på kortsidan av M-huset mot Tunavägen. Munstyckena är för cykel men det finns nipplar på OKQ8.

Har ingen av dem "MTB-munstycke" (=vanliga bil/mc-ventilen)?

Hade vi på campus på LiTH.. (LiU) :D

Kanhända att det går att vulka igen sprickan/jacket i däckkanten. Om det bara är där det pyser är det ju ingen annan råd om man inte ska kassera däcket. *klåpare* :tungan

Last edited:

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Tror inte det men jag kanske minns fel... har egen luft så jag brukar inte använda dom.

Tack för tipsen!

Får åka dit och se om jag hittar det, har inte så bra koll på lth! Vad kan en sådan ventil man behöver sätta på för mc/bil däck kosta?

Jag tror nog nästan att det är just plopp ljudet jag behöver uppnå, för däcket läcker på 2 ställen. På den ena sidan är fälgen lite ruggad men på andra läckan är fälgen och däcket utan minsta repa!

Last edited:

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Undra om det va Jag :huvet

Japp, det var dig jag pratade om ;) ville inte nämna några namn men nu får du skylla dig själv.

Det är du och the governor (i Kalifornien) ;)

Last edited:

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Stack till en polares jobb och pumpa upp däcket med en ordentlig kompressor, jag pumpa upp till 2,9 bar som det står att det ska vara i boken utan resultat. Sen fyllde jag till 3,5 bar och efter en minut så small det till som bara den.

Provade sen att spruta lite vatten runt kanten och märker att det bubblar på 6-7 ställen runt om kring hela däcket. Fan... Tycker det är lite konstigt att det läcker runt hela däcket, kunde förstått om det vore där jag var på med däckjärnen lite för hårt. Men det är även på andra sidan.

Kan det vara så att jag fortfarande inte fått den att gå på ordentligt?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tror att du sabbat däcket.
Förmodligen så tog du i för mycket med fel teknik innan du gav upp.
Det är inte så svårt att dra sönder wiren som sitter i däckkanten.
Om jag fattat rätt, så fick du en spricka i gummit precis där.
Då är däcket kass.
Tjöp nytt och försök igen.
Du skall se att det går skitlätt nu när du vet hur man skall göra.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Tack för alla svaren! Då får jag nog ta ett par steg tillbaka och börja om från början, för det finns inte en chans att rubba delen som redan är påkrängd! Har stått och hoppat på den men den känns ju lika hård som om däcket vore fullt med luft. Men det låter ju som det finns en chans ändå, fy skam den som ger sig!

Visst, 250-300kr är ju inget men känslan om man lyckas är värd mer!

.... du kör utan glid va....

Ta ut en sprejflaska med diskmedel 5droppar diskmedel 1 dl vatten o spreja ner alla ytor mellan däck o fälg....
P.s däcket ser inte ut at va tillräckligt nertryckt

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Jag kan inte låta bli att småle lite.
Ett inte allt för ovanligt scenario: Däck införskaffas online för att spara pengar, sedan blir det svårt att hitta någon som vill kränga på det för en kanellängd. Man bestämmer sig för att försöka själv. Efter man frågat publiken, ringt en vän och provat 50/50 metoden har fälgen repats och däcket skadats. Nu lämnas hjulet till däckhandlaren och det monteras ett nytt däck. Allt klart men dubbelt så dyrt.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Svaret är: klippning.

Precis samma anledning som gör att renoveringar ser lätta ut i Äntligen hemma.

:tummenupp

Många små snuttar är det, så det är helt klart de har klippt bort de 9 ggr det gick åt h-e, sen tror en naiv tittare "fy fan vad enkelt":D

Garanterat 9 av 10 kommer tycka det är bra mycket tuffare att göra jobbet själv mot den "enkla" tubesnutten man tittat på:)

moddlaren

Guest
kränga däck är inga probs alls byter till o med däcken på bilarna skälv med vanliga däck järn modell 30cm långa.
Teknik är allt som behövs och ett bra däck på läggnings fett, Bil däcken kränger jag på med tummarna det är lika enkelt som med cykel däck.

Är det bara rejält med smörj på däck sidor o fälg då kan däcket smita ut ordentligt i alla små utrymmen och ev revor o då blir det tätt.

Sedan finns det en fundering jag har bytt bil däck i några år skälv och har aldrig fått obalans, kör alltså utan att ha balanserat däck o fälg både på vinter o sommar. blir man R-v knu-ad av däck verkstaden på balanserings kostnaden??

Nepp nu skall jag byta däck på motarden o pojkens fiddy

hare gott mvh moddlaren

TLSD

Choklad för faan !
Gick med
7 Sep 2006
Mitt emellan tegelbruket & syltbäcken faktiskt !
Hoj
VTR SP1
Tack för tipsen!

Får åka dit och se om jag hittar det, har inte så bra koll på lth! Vad kan en sådan ventil man behöver sätta på för mc/bil däck kosta?

Jag tror nog nästan att det är just plopp ljudet jag behöver uppnå, för däcket läcker på 2 ställen. På den ena sidan är fälgen lite ruggad men på andra läckan är fälgen och däcket utan minsta repa!

det borde bli 2 smällar för däcket måste upp på båda sidorna fram är mera tight än bak det kan behövas uppåt 8 bar ibland beroende på hur mycket glidmedel du har geggat på

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
det borde bli 2 smällar för däcket måste upp på båda sidorna fram är mera tight än bak det kan behövas uppåt 8 bar ibland beroende på hur mycket glidmedel du har geggat på

Tack för alla tipsen! Oj håller det verkligen för så högt tryck som 8 bar?

Ja det blev ju bara 1 smäll när jag provade igår och då hade jag inget glidmedel överhuvudtaget. Ska göra ett sista försök med mycket däckpasta och högre lufttryck senare idag!

Jovisst, går det inte så blir det ju dubbelt så dyrt som om jag bara lämnat in det direkt. Men det är acceptabelt för att vara första gången, jag tar den smällen utan att gnälla isf. Nästa gång kommer det garanterat gå bättre och då går jag +/- noll kr igen.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...