Varför ser det så löjligt enkelt ut när folk byter däck på youtube?

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Jovisst, går det inte så blir det ju dubbelt så dyrt som om jag bara lämnat in det direkt. Men det är acceptabelt för att vara första gången, jag tar den smällen utan att gnälla isf. Nästa gång kommer det garanterat gå bättre och då går jag +/- noll kr igen.
Helt rätt inställning, om man inte vågar prova så lär man sig aldrig.. Nästa gång byter du däck pissenkelt..

PS. Ta med en liten plastburk en bullpåse å knata till närmsta däckfirma å tigg lite däckpasta DS.
Edit: Såg nu att feltema har en burk som räcker halva livet för 189:- Däckpasta

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Precis vad jag tänkte när jag såg att den här tråden fortf. var i liv. Varför är det ingen som bara åker förbi & hjälper honom???

Ärligt talat så tänkte jag inte på det, men sen när jag såg att han bor i Lund och jag är på 2 byggen där varje vardag så skrev jag att fan att jag inte tänkte på det då.
Men kan svänga förbi imorgon om han behöver hjälp.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Helt rätt inställning, om man inte vågar prova så lär man sig aldrig.. Nästa gång byter du däck pissenkelt..

PS. Ta med en liten plastburk en bullpåse å knata till närmsta däckfirma å tigg lite däckpasta DS.
Edit: Såg nu att feltema har en burk som räcker halva livet för 189:- Däckpasta

Tidigare använde jag vanlig rörmokartvål.
När jag inte hade tillgång till det längre, så tog jag vanlig flytande tvål.
Vet inte om däckpasta är så mycket bättre.
Tvål funkar.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Tidigare använde jag vanlig rörmokartvål.
När jag inte hade tillgång till det längre, så tog jag vanlig flytande tvål.
Vet inte om däckpasta är så mycket bättre.
Tvål funkar.

Problemet med tvål och diskmedel är att det kan bli halt igen när det blir blött.
Vi råkade ut för det på Folkessons hoj 94 på Jyllandsringen.
Vi hade glömt däckpastan och tog diskmedel med resultatet att däcket snurrade på fälgen.

Summa summarum rätt grejer till rätt tillfälle, inte fel grejer till rätt saker.

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Tack för erbjudande om hjälp och alla tips!

Ska göra ett sista försök i eftermiddag, har fixat däckpasta nu nämligen. Jävligt illa är dock att jag måste "break the bead" (vet inte vad det heter på svenska) för att kunna få en öppning mellan fälg och däck där jag kan kleta på däckpasta.

Någon som har något bra tips på hur jag gör det? Såg en del sätt på youtube, någon galning körde över däckkanten med en bil, någon annan byggde en hävarm av reglar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Problemet med tvål och diskmedel är att det kan bli halt igen när det blir blött.
Vi råkade ut för det på Folkessons hoj 94 på Jyllandsringen.
Vi hade glömt däckpastan och tog diskmedel med resultatet att däcket snurrade på fälgen.

Summa summarum rätt grejer till rätt tillfälle, inte fel grejer till rätt saker.

Men det gör väl däckpasta också?

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Varför det ser lätt ut är för att du gör fel SOPA! :arsele

Motsvarande sida av däcket måste ligga i mitten (centrum) i fälgen annars går det inte!!!:tummenupp

Som på bilden tar han hjälp av sina tyngd, knän och håller ner motsvarande sida.:D

Bifogat

• däck 1.jpg
    däck 1.jpg
    24.1 KB · Visningar: 74
  • däck 2.jpg
    däck 2.jpg
    32.3 KB · Visningar: 87

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Jag fick hjälp av Jönsson som provade att sätta på däcket efter konstens alla regler, dock läckte det fortfarande och vi fick se däcket som förbrukat!

Fick köpa ett nytt däck av densamma så nu ska hojen nog allt kunna vara ute på gatan imorgon!

Tack till alla som hjälpt till! Nästa gång ska det nog vara mindre struligt efter att ha fått alla bra tips!

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
GSX 750F -90
Mycket har med erfarenhet att göra. Min farfar (jobbade hela livet som däckkrängare) ska enligt min far ha krängt på ett crossdäck utan verktyg.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Prövade byta bakdäck idag. Var entusiastisk och trodde att det inte skulle va så jättesvårt (har bytt cykeldäck sen jag var 10). Entusiasmen sjönk dock drastiskt då jag kunde inte ens rubba skiten från fälgkanterna hur mycket jag än försökte.

Läxan är lärd - sånt här görs på en verkstad av proffs med proffsutrustning, och plötsligt tycker jag inte att avgiften de tar för att kränga däck är särskilt hög längre!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!