Varför sitter sidostödet på vänster sida??

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Innan vår kära el-start fick man ju så vackert hoppa på kicken med hojen på sidostödet för å starta, dom flesta är ju höger-"benta" också. kan ju även delvis förklara valet av sida för stöd på äldre hojar

Jag håller med för det låter ju ganska logisk:)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ingen bra ide. Vägbanan lutar ju alltid ut åt kantena så att vatten kan rinna ut mot rännstenen eller diket.
Har du stödet på höger sida är det risk för att hojjen faller.

Närå det funkar. Parkerar oftast med baken mot trottoarkanten ändå.

Håller nog med där. Känns ganska opraktiskt att parkera hojen en meter ut i vägen för att ha plats att kliva av.

Ibland får man lida för konsten. Dessutom kliver jag ganska ofta av åt andra hållet ändå för jag är så ovig. :gnissla

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är naturligare att slänga över högerbenet.
Det är även naturligare att köra på vänstersida i trafiken, men vi har i alla fall högertrafik i det här landet.

Allt är inte logiskt :tuttar

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Varför är det naturligt att köra på vänster sida? Då krockar man ju med dom som kör på höger sida!

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Hoj
Obefintlig
Jag har hört anekdoten om tradition från tiden med hästar, som har tagits upp här några gånger. Varför klev man då alltid upp på hästen ifrån vänster? Troligtvis för att de flesta fann det enklast så, och det senare blev en oskriven regel. Hästfolk är bra stolta och principfasta, vad jag har erfarat.

Teorin med kicken köper jag, och den bygger ju också på att majoriteten använder högerbenet.

Det är ju likadant i alla länder (vad jag vet). Jag bor i Thailand, här är det vänstertrafik, men stödet sitter fortfarande på vänster sida.

Hur vanligt var det ö.h.t. med sidostöd innan typ -70/-80? Var det inte bara centralstöd då?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
De flesta hojar hade ju förr kicken på vänster sida... Endast jänkarna hade väl höger. ;)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man klev upp på hästen från vänster för att man hade tyglarna i vänster hand - svärdet i höger...

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Man klev upp på hästen från vänster för att man hade tyglarna i vänster hand - svärdet i höger...
Kul att motorcykeltraditionen går tillbaka så långt! Frågan är då varför svärden försvunnit? Svärd tycker jag är ett givet tillbehör om man vill åka med attityd.

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13

Om vi nu tänker att det är rätt, så borde det bli ett jävla trassel för att inte fastna med svärdet i tyglarna :tungan.
annars låter det väldigt lågiskt att hålla svärdet i höger och tyglarna i vänster men då borde man ju gå på höger sida om hästen.
Detta är samma logik som man anväder när man ska eskortera en DAM, damen i vänster för att hålla svärdsarmen fri.

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Det här var en underhållande tråd..... och tredje aktiva stöd-tråden....
E 2016 stödåret vi har väntat på tro?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Varför stödet sitter på vänster sida???

Frågan är lite onödigt vetande...

Likväl höger eller vänster kick...
Då kan man ju fråga vidare varför sitter gasreglarset på höger sida å koppling på vänster sida???
Eller varför har motorcyklar frambromsen på höger sida å cyklar på vänster sida???
Äldre hojar hade höger växling å vänsterbroms å ny är det tvärt om...

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Om vi nu tänker att det är rätt, så borde det bli ett jävla trassel för att inte fastna med svärdet i tyglarna :tungan.
annars låter det väldigt lågiskt att hålla svärdet i höger och tyglarna i vänster men då borde man ju gå på höger sida om hästen.
Detta är samma logik som man anväder när man ska eskortera en DAM, damen i vänster för att hålla svärdsarmen fri.

Dock är det nog rätt bökigt med svärdsskidan i vägen om man försöker kliva på kusen med vänster först.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Kul att motorcykeltraditionen går tillbaka så långt! Frågan är då varför svärden försvunnit? Svärd tycker jag är ett givet tillbehör om man vill åka med attityd.

Idag använder man kJetting för att freda sig. Smidigare att förvara på hojen när den inte används.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Varför stödet sitter på vänster sida???

Frågan är lite onödigt vetande...

Likväl höger eller vänster kick...
Då kan man ju fråga vidare varför sitter gasreglarset på höger sida å koppling på vänster sida???
Eller varför har motorcyklar frambromsen på höger sida å cyklar på vänster sida???
Äldre hojar hade höger växling å vänsterbroms å ny är det tvärt om...

Ja, tidiga Indian hade ju tex gasen på vänster sida, fotkoppling på samma sida och växelspak på höger sida av tanken...

Sedermera kom kopplingshandtag på vänster sida, då är det lämpligt att ha handbromsen på höger sida liksom gasen.

Engelska hojar hade av hävd växelspaken på höger sida, bromsen på vänster - ändrades väl först efter "omstarten" på 1990-talet. :)

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja, tidiga Indian hade ju tex gasen på vänster sida, fotkoppling på samma sida och växelspak på höger sida av tanken...

Sedermera kom kopplingshandtag på vänster sida, då är det lämpligt att ha handbromsen på höger sida liksom gasen.

Engelska hojar hade av hävd växelspaken på höger sida, bromsen på vänster - ändrades väl först efter "omstarten" på 1990-talet. :)

Även Husqvarnan hade högerväxlat å vänsterbroms till slutet av 60-talet... Vet inte när dom ändra då...
Körde en kompis Qvarna från -68 för länge sen å de va skumt att köra så....Man fick tänka sig för..

Alltid spännande å få veta olika saker, även om de inte är så viktigt...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC