Varför sitter sidostödet på vänster sida??

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Orsaken är för att man ska slippa byta fot när man fäller upp stödet och lägger i växeln.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Ja, har du stödet på vänster sida och stiger på från höger, då är du lite märklig :D
 

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Varför stödet sitter på vänster sida???

Frågan är lite onödigt vetande...

Likväl höger eller vänster kick...
Då kan man ju fråga vidare varför sitter gasreglarset på höger sida å koppling på vänster sida???
Eller varför har motorcyklar frambromsen på höger sida å cyklar på vänster sida???
Äldre hojar hade höger växling å vänsterbroms å ny är det tvärt om...

Åtminstone tyska cyklar (typ kettler) har väl fortfarande frambromsen på höger sida och bak på vänster?
Höll på att gå omkull när jag skulle prova polarens kettler för 13+ år sedan.
Anledningen till att vi på våra cyklar har tvärt om är enligt utsago på grund av att man har längre vajer till bakhjulet och därmed behöver mer kraft för att bromsa effektivt. Då 90% av befolkningen är högerhänta och därmed starkare i den handen så är det mer logiskt. Det finns alltså en tanke bakom.

Jag kan tänka mig att det är likadant med gasreglaget på en motorcykel. Man har helt enkelt bättre känsla i den "favoriserade" handen.
Prova att bromsa en bil med vänster fot istället för höger.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Åtminstone tyska cyklar (typ kettler) har väl fortfarande frambromsen på höger sida och bak på vänster?
Höll på att gå omkull när jag skulle prova polarens kettler för 13+ år sedan.
Anledningen till att vi på våra cyklar har tvärt om är enligt utsago på grund av att man har längre vajer till bakhjulet och därmed behöver mer kraft för att bromsa effektivt. Då 90% av befolkningen är högerhänta och därmed starkare i den handen så är det mer logiskt. Det finns alltså en tanke bakom.

Jag kan tänka mig att det är likadant med gasreglaget på en motorcykel. Man har helt enkelt bättre känsla i den "favoriserade" handen.
Prova att bromsa en bil med vänster fot istället för höger.

De där me cykel kom jag att tänka på när grabben va liten å då märkte jag att frambroms på cykel satt så att säga på fel hand...

Man kan ändra utväxling på bromsen så att man får mer kraft utan att behöva tänka på vilken hand man är starkast på....

Man kan köra automat växlad bil me att gasa me höger å bromsa me vänster fot... Även i racing används den metoden... De funkar kanon... :D
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Avslutar med rätt svar, hade stödet varit på höger sida så skulle hojen se helknepig ut ståendes med styrlåset låst. Hur svårt kan det vara att se logik...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Nån gång runt 1970 bestämde USA att alla motorcyklar ska ha växeln på vänster sida. Engelsmännen fick byta för att kunna exportera. Att Indian hade gasen till vänster sägs bero på att polisen ville kunna använda revolvern och gasen samtidigt. En orsak till varför engelska motorcyklar hade kicken till höger är att med vänstertrafik är det bättre med sidovagnen till vänster. Motsatt i Tyskland. Varför Harley hade kicken till höger vete fan men det gjorde att man fick sätta sidvagnen till vänster.
När man började eftermontera sidostöd på hojarna var det enklare med vänster sida eftersom encylindriga hojar oftast har avgasröret på höger sida. Vilket i sin tur beror på att primärtransmissionen och kopplingen satt till vänster och därför kicken på höger.
Så grundfrågan är:
Varför satt utgående motoraxel på vänster sida?
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Som några redan varit inne på, det är en rest från hästburna dagar. Svärd eller värja hade man hängande på vänster sida för att lätt kunna dra upp det med höger hand, därav är det lättare att kliva upp på en häst genom att svinga högerbenet över hästen.
 

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
De där me cykel kom jag att tänka på när grabben va liten å då märkte jag att frambroms på cykel satt så att säga på fel hand...

Man kan ändra utväxling på bromsen så att man får mer kraft utan att behöva tänka på vilken hand man är starkast på....

Man kan köra automat växlad bil me att gasa me höger å bromsa me vänster fot... Även i racing används den metoden... De funkar kanon... :D

Sant.

Visst kan man bromsa med vänstern men det kräver lite övning om man inte vill ha ratten i pannan. ;)
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Tror den enda logiken i varför det sitter där det sitter är att det måste sitta nånstans. Så nu blev det som det blev alla vande sig!

Lägg inte ner den roliga tråden nu bara för att ni vet härmed.
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Svärd eller värja hade man hängande på vänster sida för att lätt kunna dra upp det med höger hand, därav är det lättare att kliva upp på en häst genom att svinga högerbenet över hästen.
Mellan raderna läser jag då att sidostödet på hästen satt på vänster sida redan då.
Åsnor som är mindre hade väl centralstöd.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag hade en hoj som hade sidostödet på höger sida (Beta Alp 200 -01, fastskruvat i svingen dessutom). Och det kändes jääävligt bakvänt och konstigt i största allmänhet.

Tills man hade vant sig. Vilket gick ganska så snabbt. Så länge man kliver på hojen på den sidan som stödet sitter så kliver man liksom "in" i den på ett naturligt sätt. Då känns det inte så konstigt. Att däremot kliva på/av på den motsatta sidan känns alltid skevt. Oavsett vilken sida stödet sitter på.

För övrigt så ser det mer än lovligt uppkäftigt ut med en hoj som lutar åt "fel" håll när den står på sidostödet.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja, har du stödet på vänster sida och stiger på från höger, då är du lite märklig :D

Det gör jag ganska ofta faktiskt.

Beror dock främst på att min hoj står på vänstersidan i garaget så nära väggen det går.
Ibland är jag även lite lat så jag orkar inte svinga benet så jävligt. Då är det skönare att ställa sig med högerfoten på högerpinnen. Blir inte så högt att svinga vänsterbenet då.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Eller varför har motorcyklar frambromsen på höger sida å cyklar på vänster sida???

Det där har jag också undrat över. Tycker inte att det finns någon riktigt bra anledning att ha det på olika sidor bara för att den ena trampar man och den andra gasar man.

Nu finns det inte trampbilar, eller jo det gör det ju, men inte för vuxna.
Tänk om man istället delat upp det så att bilar med under 200hk har gasen till vänster och bilar som har mer har gasen till höger eller något sådant. Det hade ju varit jätte dumt.

Borde åtminstone vara enklare att byta sida på en cykel än en motorcykel. Om man nu inte har väldigt många trampcyklar och bara någon enstaka motorcykel.
Får man överhuvudtaget byta sida på reglagen på en motorcykel? Moderna motorcyklar har ju helfordonsgodkännande.


Åtminstone tyska cyklar (typ kettler) har väl fortfarande frambromsen på höger sida och bak på vänster?
Höll på att gå omkull när jag skulle prova polarens kettler för 13+ år sedan.
Anledningen till att vi på våra cyklar har tvärt om är enligt utsago på grund av att man har längre vajer till bakhjulet och därmed behöver mer kraft för att bromsa effektivt. Då 90% av befolkningen är högerhänta och därmed starkare i den handen så är det mer logiskt. Det finns alltså en tanke bakom.

Jag har en Canyon Mountainbike (tyskt märke). Den har vänster fram, höger bak.
Har hört talas om att vissa cyklar har höger fram istället, men minns inte vilka det var.
Jag har övervägt att byta sida på bromsarna, men jag har hydraliska bromsar och har inte behövt byta bromsvätska ännu och inte orkat göra det bara för att skifta sida.
På min mountainbike är det relativt lätt att låsa bakhjulet och det är inte speciellt svårt att få upp den på framhjulet heller (däremot att försöka göra en kontrollerad stoppie är svårt).

Vet inte hur mycket mer kraft man behöver egentligen...
Eller du kanske bara försöker säga att det är jag som är stark? :hihi I så fall tackar jag för komplimangen. :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top