Varför stå och varva en hoj på varvstoppet?

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Ser ju inget som helst nöje i det själv men var & en är salig på sin tro, ...dessutom tar ju en motor ingen skada av att varvas till/mot varvstoppen, förutsatt kylning osv.

mvh / Sto Ppamoralpaniken
 

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Nytt nikname! #46
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
RW skrev:
2261839 Förutom att jag blev rånad (börs o kamera) och inte fick sova på natten var det en höjdarhelg. Det var jobbigt att köra hem (80 mil) o autoban är tråkig, speciellt när man har ett dåligt bakdäck så jag fick hålla mig i närheten av hastighetsgränserna för att det säkert skulle hålla hem, men vilken upplevelse hela resan i stort var. Mitt tipps till den som tänker resa ner o är nybörjare på Assen touring som jag var är att planera i ett stopp i Tyskland på vägen ner o upp (ev fler i sverige om man bor längre norrut än skåne). Undvik autoban i störrsta mån. Bo inte på campingarna nära banan utan så långt bort som möjligt vilket är svårt att veta när man aldrig varit där förut så bo på små privata campingar (helst utan bartält). Tippset är att köra runt på området tills man ser en mindre by. Där hyr husägarna ut trädgården till camping och där är mycket lungnare. Vill man festa kan man utan problem gå till partytälten och banan dagen efter ändå. Man kommer ändå att höra en del liv men det blir på avstånd och uthärdligt. Alternativet är att festa lika hårt för då märker man inget. :fyllisar


Det är både skönt och jobbigt att bli väckt hela natten av varvandes motorer! Och då brukar vi bo inne i stan ca 3 kilometer från campingen!
Det jobbiga är att bli väckt ideligen, men det sköna är att höra hur dårarna drar ur och plågar sina hojar i timmar! Det blir en ganska vacker motorsång om man bortser från hur motorn mår.


Tar man färjan från Göteborg till Kiel så får man sova ut ordentligt på båten och det blir en kort resa på ca 40 mil till Assen genom tyskland :tummenupp
Den 33-gradiga värmen på söndagen kan inte ha varit kul att köra hoj i, speciellt bakis :3freak
Själv satt man i bilen och njöt av AC`n :tungan
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Färnbo skrev:
2261810 He he .....Inget är nytt under solen, det här gamla hederliga tricket var poppis redan i mitten på -80 talet och utfördes oftas på natten i Anderstorp under roadracing GP.

Jepp kommer ihåg det från när man va där och var en tvärhand hög, då visste ingen va USA va ens :lol
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Olof.B skrev:
2273956 Var är pollen? :7peta

Jag hatar när folk ligger på varvtalsstoppet. För det första så sliter det grymt mycket på grejerna och för det andra låter det så jävla risigt.

Ta bort varvtalsstoppet så de skjuter sönder motorerna istället, då kanske det blir någon ordning!

Hur vet du att det sliter på motorn?
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Zoidberg skrev:
2274237 Ser ju inget som helst nöje i det själv men var & en är salig på sin tro, ...dessutom tar ju en motor ingen skada av att varvas till/mot varvstoppen, förutsatt kylning osv.

mvh / Sto Ppamoralpaniken

När du varvar upp utan belastning stannar ju inte motorn vid varvstoppet som mot någon vägg utan skjuter bra mkt högre. Det enda som händer är att tändningen slår av vid ett visst maxvarvtal och det "hinner inte hindra" att motorn varvar högre än så även om det är ganska korta toppar. 'Stoppet' är tänkt att hindra att man kan varva högre med en belastad motor under normal acceleration. Och skadliga saker för en motor är sånt som kolvhastighet, belastning på vevstakar (och annat som mest en motormekaniker kommer ihåg att räkna upp). Och de gränserna överskrids hela tiden när man litar på varvstopp med obelastad motor.

Vore jag tillverkare skulle jag såklart bygga in övervarvningsminne så verkstäderna kan läsa ut 'driftsprofilen' och få en känsla för vad motorn varit med om. Det behöver inte konsumera så mkt data i tändningsenheten "per incident" (tidsstämpel). Vilken tillverkare blir först med röd lampa på displayen "ABUSE WARNING" :rofl
Men de tjänar väl på reservdelarna så viktigast för dem är väl att inte rasa fler motorer än de andra fabrikaten så folk byter till stryktåligaste övervarvs-hojen.
 

Danne980

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Luthagen
Hoj
KTM
Han kanske gillar Yamaha och ville få en ny R1 i av sin mamma i stället för den Gsxr han nyss fått...
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Det finns en viss 'svänghjulseffekt' i själva vevpartiets massa när den är på väg upp mot toppvarv med snabb varvtalsökning. Så även om man klipper både bränsle och tändning vid visst varv så blir det en 'översläng' i varvtalskurvan. Men det där kan nog nån som trixat med :wiggle senaste årsmodeller bekräfta eller dementera
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
gunnar_gt750 skrev:
2274689 Det finns en viss 'svänghjulseffekt' i själva vevpartiets massa när den är på väg upp mot toppvarv med snabb varvtalsökning. Så även om man klipper både bränsle och tändning vid visst varv så blir det en 'översläng' i varvtalskurvan. Men det där kan nog nån som trixat med :wiggle senaste årsmodeller bekräfta eller dementera

Ja det vore intressant, för att i min värld så gör trögheten i svänghjulet att det strävar efter att bibehålla varvtalet, varken öka eller minska. Sedan så tillkommer all friktion och pumparbete i motorn som gör att varvtalet sjunker i samma ögonblick som sista kraftimpulsen på vevstakarna upphört dvs då tändningen bryts.

Svänghjulsfenomen förväxlas ibland med gummibandsfenomen.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Chronic skrev:
2262416 Borde inte något som kallas sporthoj.com kräva nån slags sporthoj?

Oohhh, det där är slag under bältet! ;)


Chronic skrev:
Var inte FJ 1100 top-of-the-line 1984? Värstinghoj, och en del av dom gick på bana dessutom. Är det inte en sporthoj då? Är inte en R1 en sporthoj om 30 år?

Lustigt resonemang.

Tack, tack! Jo, jag har för mig att det var den första "supersport" som kom, eller nått sånt. :)
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Vilket pucko som helst fattar att det sliter på motorn genom att dra upp den på varvstopp och köra den i 1min.
Men det är ju upp till ägaren och ta det beslutet om hur "rädd" man är om hojjen.
Andra dåliga saker med att dra upp en hojj på varvstoppet mitt på ett torg är att 100% av människorna runtomkring tycker man är helt jävla blåst (hoppas ni dom gör det har mörkt visir och bortplockad nummerplåt).

Den enda gång det är accepterat att dra upp en hojj på varvstoppet är när man gör burnouts och växlar upp.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
ah17 skrev:
2274556 Hur vet du att det sliter på motorn?

Varv dödar. Ju fortare det snurrar desto fortare går grjerna sönder.
Ungefär som att en glödlampa går sönder fortare om du krämar på 250V istället för 180V.

Ta två likadana hojar, starta båda två, låt den ena stå på tomgång och den andra håller du på varvtalsstoppet, vilken går sönder först?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
ah17 skrev:
2274556 Hur vet du att det sliter på motorn?

Uhm, föreställde det ironi/sarkasm eller var det en äkta fråga?

Därför att oljefilmen på vevsläng, stor- och lill-ände på vevstaken bara orkar bära en viss last samtidigt som cyllen som får "varvstoppen" inte skapar en kudde av het luft som dämpar vid nästkommande kolvslag. När kolven då träffat topplocket x-antalet gånger spricker antingen kolvbulten, kolven eller vevstaken. Har man en fräsch motor kan man ligga på varvstoppen rätt länge innan nåt torskar, men en 6000-mila motor går sönder rätt snabbt.
 

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
andersbrink skrev:
2275232 Uhm, föreställde det ironi/sarkasm eller var det en äkta fråga?

Därför att oljefilmen på vevsläng, stor- och lill-ände på vevstaken bara orkar bära en viss last samtidigt som cyllen som får "varvstoppen" inte skapar en kudde av het luft som dämpar vid nästkommande kolvslag. När kolven då träffat topplocket x-antalet gånger spricker antingen kolvbulten, kolven eller vevstaken. Har man en fräsch motor kan man ligga på varvstoppen rätt länge innan nåt torskar, men en 6000-mila motor går sönder rätt snabbt.

Fan du borde få rättighet att stänga trådar efter du har postat, som vanligt konkret och bra beskrivet, slut på diskution? :hihi
 

sandstream

Guest
semper skrev:
2275239 Fan du borde få rättighet att stänga trådar efter du har postat, som vanligt konkret och bra beskrivet, slut på diskution? :hihi
Jag kan inte så mycket om motorer så jag klagar på din stavning i stället, det stavas diskussion :pannkyss
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top