Varför stå och varva en hoj på varvstoppet?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
gunnar_gt750 skrev:
2274689 Det finns en viss 'svänghjulseffekt' i själva vevpartiets massa när den är på väg upp mot toppvarv med snabb varvtalsökning. Så även om man klipper både bränsle och tändning vid visst varv så blir det en 'översläng' i varvtalskurvan. Men det där kan nog nån som trixat med :wiggle senaste årsmodeller bekräfta eller dementera


Med tanke på att en sk "quickshifter" endast bryter tändningen i ungefär en miljarddels ( jaja ) sekund för att nästa växel ska kunnna skjutas i utan att skada vxllådan så antar jag att även ett varvtalsstopp gör sitt jobb utan problem oavsett belastning eller inte.
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
sp2 skrev:
2274263 Tar man färjan från Göteborg till Kiel så får man sova ut ordentligt på båten och det blir en kort resa på ca 40 mil till Assen genom tyskland :tummenupp
Den 33-gradiga värmen på söndagen kan inte ha varit kul att köra hoj i, speciellt bakis :3freak
Själv satt man i bilen och njöt av AC`n :tungan
Nu bor jag i skåne så att ta färjan till G-borg är inget allternativ. Möjligen skulle man kunna ta TT-färjan men den är så slö (8h tror jag) att det inte är nåt allternativ. Nog för att det var varmt men var det verkligen 33°C??
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
andersbrink skrev:
2275232 Uhm, föreställde det ironi/sarkasm eller var det en äkta fråga?

Därför att oljefilmen på vevsläng, stor- och lill-ände på vevstaken bara orkar bära en viss last samtidigt som cyllen som får "varvstoppen" inte skapar en kudde av het luft som dämpar vid nästkommande kolvslag. När kolven då träffat topplocket x-antalet gånger spricker antingen kolvbulten, kolven eller vevstaken. Har man en fräsch motor kan man ligga på varvstoppen rätt länge innan nåt torskar, men en 6000-mila motor går sönder rätt snabbt.

Ja är man rädd för att oljefilmen skall brista på en motor som roterar på högt varvtal så kan man ju fundera på hur oljefilmen blir till öht.

Att lasten spelar in har du rätt i men ärligt talat så finns det betydligt värre driftsfall som ger betydligt större belastningar på oljefilmer. Vad sägs om att ta ut max moment på utgående?

Eftersom man inte tar ut något moment på utgående axel så finns det inte heller motsvarande motkraft på staken. Därmed är belastningen avsevärt mindre än om man tex drog ut motorn med växel i. Elementär fysik, aktion-reaktion.

Och hur var det med varvtalet gick det över "stoppvarvtalet" eller ej.

Obs! Jag påstår inte att det är ofarligt för motorn att köras så här men jag vill gärna höra en vettig förklaring till varför.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Varför varbrytsövningen :confused: :confused: :confused:

Jo för att visa att man har satt på ett yousimuhuravanes&hinesraktutdjävlaavgasystem som inte dämpar ljudet utan låteravhelvetesåmankanretauppallasomfinnnsinärheten.....
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Helldriver skrev:
2280227 Varför varbrytsövningen :confused: :confused: :confused:

Jo för att visa att man har satt på ett yousimuhuravanes&hinesraktutdjävlaavgasystem som inte dämpar ljudet utan låteravhelvetesåmankanretauppallasomfinnnsinärheten.....

O kortat ner det till obefintligt!!!
Så det låter om möjligt ännu mer :rofl




.../Yoshi
 

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Nytt nikname! #46
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
RW skrev:
2277765 Nu bor jag i skåne så att ta färjan till G-borg är inget allternativ. Möjligen skulle man kunna ta TT-färjan men den är så slö (8h tror jag) att det inte är nåt allternativ. Nog för att det var varmt men var det verkligen 33°C??

Japp 33 celsius grader plus visade min mätare i bussen, och polarns mätare i bilen visade 31,5 :tummenupp
Detta var när vi kommit över gränsen till tyskland på eftermiddagen :3freak
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top