Varför tror sporthojspiloter att dom står över lagen?

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Jovisst, vi tycker nog ungefär likadant. Problemet är väl att vad man anser vara "vrida på rullen lite grann" är högst subjektivt. För allmänheten är ju att ligga i 120 på 90-väg helt gaaalet!11!:3freak

Och att så många här tycker att man ska följa lagen borde ju innebära att de följer hastighetsbestämmelserna till punkt och pricka vilket givetvis tyder på rent skitsnack. Man börjar bli trött att läsa moralpredikartrådar på SH nu. :rolleyes:

Ingen fara, vissa av oss står för våra körningar. Senast idag. 200 på 80 väg! Aj aj aj :lol

Vägen utanför mig som är en 80 väg!DSCN2416.jpg
Och lika långt åt andra hållet! Så jag tror ej sporthojsåkare skulle krupit fram i 80 här heller!? hehehe

Sen är det lite skillnad när bypolisen här skiter fullständigt i burnouts, bakhjul eller hastighet. Så här uppe får man fortfarande leva livet istället för i betong ghetton.. :)
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jovisst, vi tycker nog ungefär likadant. Problemet är väl att vad man anser vara "vrida på rullen lite grann" är högst subjektivt. För allmänheten är ju att ligga i 120 på 90-väg helt gaaalet!11!:3freak

Och att så många här tycker att man ska följa lagen borde ju innebära att de följer hastighetsbestämmelserna till punkt och pricka vilket givetvis tyder på rent skitsnack. Man börjar bli trött att läsa moralpredikartrådar på SH nu. :rolleyes:

Nja. Eftersom det är mindre än 10% som säger sig alltid följa hastighetsgränserna så tror jag inte att det är fler än så som anser att man anser att man alltid ska hålla sig under gränserna. Jag tror snarare att den andelen är ännu mindre här.
Däremot är det ju en viss skillnad på att emellanåt göra sig skyldig till en förseelse som en fartöverträdelse ju faktiskt är och på att smita från polisen. I alla fall i mina ögon.
Vill man köra över hastighetsgränserna så är det ju upp till var och en under förutsättning att man gör det på ett sådant sätt att man kan anse att man inte utsätter andra för onödiga risker. Och man ska i det läget också vara medveten om att man faktiskt riskerar böter. Det går ju inte att köra för fort och sedan gnälla över att polisen försöker stoppa en.

Sen kan jag ju faktiskt tycka att det känns som att hastighetsgränserna är satta lite väl mycket på den trygga sidan. Några km/h till hade dom gott kunnat tillåta på dom flesta vägsträckor ute på landsbygden om du frågar mig.
Att man satt hastighetsgränserna på en lägre nivå än majoriteten av förarna anser är lagom betyder ju att lagsystemet inte är i paritet med gemene mans åsikt om vad som är lämpligt. Då kommer få att följa lagen.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top