Varför tror sporthojspiloter att dom står över lagen?

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Bor i en by där allt bygger på fart! Är traktorrace, åkgräsklipparrace, backtävlingar mm. Så är inte konstigt att det vrids på rullarna här i skogarna! :)
http://youtu.be/abt48OTALNc

Och vägrar bli omkörd av en åkgräsklippare på vägen! .)

Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Varför har du en "sporthoj" om du ska köra lagligt.
Klart som fan att du bryter mot lagen varje gång du kör för fort.
Ingen tror att dom står över lagen som du säger. Men alla tycker att det är roligt att gasa. Sen om det är att stå över lagen är det upp till var och en att avgöra om dom själva anser sig övermäktiga.

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Jag kör inte supersport men ändå.. jag anser inte att jag står över lagen på något sätt MEN Chansen att åka dit är så ofantligt liten, ligger mer eller mindre 30+ vilket fordon jag än kör ...men försöker väl vara lite gatsmart, E4 kring järvakrog samt vissa andra hotspots där håller man igen, skolor mm saktar jag också ner där man vet att risken är större att åka dit.. 5år med bil, 4 med hoj 3200:- till statskassan, det tycker jag är billigt.. och sålänge risken är så liten som den är kommer jag fortsätta att utnyttja hästkrafterna jag betalat för.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Det måste ju suga att vara den genomsnittliga sporthoj.com föraren.

Ingen skenförsäkring på sportisarna (bör tilläggas att genomsnittliga sporthoj.com'aren är ung).

Ingen gasar, alla fiskör. Måste göra ont i hjärtat och plånboken att puttra på en ZX10R som kostar 2000 i trafik/månad ej avställningsbar och att köra den slöare än en vad man kan köra en ER6.

Alla kör bana, och det är ju där man lär sig köra i sann SH anda. Det är där, och bara där man lär sig köra och gasa. ALLA kör bana. Alla kan ta ledigt från jobbet när som helst, alla har råd att transportera hojen dit, och råd att krascha.

Kräver inte något geni att inse att folk snackar SKIT!

Det gasas, och vad det gasas på gata :rofl

Förstår inte ens varför jag hänger på det här skitforumet, men det är väl alltid kul att snacka med folk och försöka sätta dem på plats.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Förstår inte ens varför jag hänger på det här skitforumet, men det är väl alltid kul att snacka med folk och försöka sätta dem på plats.

Förstår inte jag heller, med den inställningen. Nog för att det kan vara befogat, men som enda incitament för att vara här... Njae, håller inte.

Gillar att hela spektrat finns.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Sluta ta åt dig av den delen av forumbefolkningen som knappt ens kör sporthoj på gata? (och om de gör det så kör de alltid lagligt). Det är rätt många som erkänner att det faktiskt går för fort på gata här med.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Vad har jag lärt mig idag av min tur, hummm ingenting tror jag, blött o halt ute, men fick ligga på varvbrytet länge nog tills jag fick nog o åkte hem o satte mig med flaskan i ena näven o ciggaren i andra :fyllisar

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ja kör aldri för fort !

Bara ibland kanske omjagblir hetsad av polisen. Då e jag tvungen att köra fort och vara uber lagen.

Last edited:

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Tycker det är härligt att grannens åkgräsklippare körs fortare på allmän väg än sporthojs förare kör sina cyklar här. Måste kännas kul att bli ifrånåkt av en sådan. :lol :lol :lol

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
SXV 550 -08
Jag skiter i lagen som de flesta i min krets/närhet

Nej nu är jag trött på detta hyckleri av alla laglydiga polisälskande muppar som poppat upp ur sörjan i kölvattnet av Kalla Fakta programmet Som moraliserat, fördömer & dömer barn till döden.
Eran ståndpunkt är att polisen alltid gör rätt & har där med rätt att tillgripa vilka makt/våldsmedel som helst - Skit snack
Bryter man mot lagen får man skylla sig själv om man dör oavsett brott. Vilket jag tycker är kvalificerat skitsnack
Forumet heter Sport Hoj - Oh Yes! Vad är en sport hoj en sur Traja på 60 hk?
Sporthoj köpte jag för att köra fort, riktigt fort på allmän väg. Att nöta runt en bana varv efter varv för att bli av plockad då jag inte gjort en juste, utan farlig omkörning av det bredarslade kärringhelvetet som legat framför mig i knappt styrfart vinglande över hela banan & därmed omöjlig gjort en regelriktig omkörning. SMC funktionären som skulle läxa upp mig för att jag knuffar undan kärringen erkände själv att det var fel att placera mig i snigelgruppen & förstor min irritation & försökte sälja på mig fler kurser, glöm det sa jag. - Skiter jag i då det var trist att köra: bana varv efter varv efter varv efter........ I oändlighet, roligare att köra live.
Kan jag köra ifrån Polisen gör jag det & har gjort det vid ett par tillfällen - Och utan att skämmas ett skit för det.
Har jag monterat bort reg. skylten - vid annalkande hårdkörning - Ja, Ja, ja halleluja.
Jag håller aldrig hasigheten.
Jag ger polisen fingret innan jag drar ifrån dem. eller så ofta jag kan.
Då Stockholm är litet & våra vattenhål är få vet jag vilka som gömmer sig bakom sina respektive nick - Så där därför vet jag att ni är ena fega opportunistiska hycklare jag har snackat med er på Rosenhill där ni skrutit om er kör skicklighet & hastighets rekord & jag har sett er på Bulten & Nynäsvägen bryta mot alla trafikregler som finns - vill ni som laglydiga medborgare ta ert straff bistår jag gärna med att förse Polisen med ert reg. nummer & en skakig hjälm kamera film som visar er framfart på 50 & 70 km/h vägar - så kan ni göra rätt för er - Jag är riktigt trött på ert skitsnack - håll käften eller ta konsekvensen era hycklare.:dummer

Sanningens ord!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bara för att man upprepar saker tillräckligt många gånger innebär det inte att den är sann. De flesta diskuterar över huvud taget inte sin egen fart - den hör inte hemma i diskussionen. Vad som möjligen bör förtydligas är att en förare som kör fort, men med rimligt risktagande får stå för sina egna konsekvenser i det fall samhället vill beivra eventuella överträdelse. En förare som håller rimlig fart bland andra medtrafikanter och bland bebyggelse retar inte heller upp samhället i onödan.

Men fatta och förstå att det inte är en mänsklig rättighet att köra sporthoj, har Du inte råd att skaffa rätt förutsättningar kan Du ju faktiskt avstå.

Anledningen är att det, trots alla råskickliga och kaxiga förare på detta forum, hejare som klarar vad än som dyker upp runt hörnet eller i kurvan, är ett bistert faktum att sporthojar är inblandade i 25% av dödsolyckorna trots att vi är mindre än 10% av mc-beståndet. En hög andel av dessa SH-förare är dessutom morons som kör utan körkort, utan hjälm, höga som hus eller i efter omständigheterna rent löjliga farter. Slapp vi dessa gökar skulle premier och samhällets syn på oss som kollektiv vara betydligt rimligare.

Så till Din post:

Det måste suga mer att inte ha råd att göra rätt för sig?

Har Du inte råd att helförsäkra - kör trafik eller halv. Du kan ju alltid välja att köra med insidan av huvudet så att inga svårare skador inträffar?

Hastighet hör egentligen inte till diskussionen så länge det inte vurpas, körs utan hänsyn eller retar upp omgivningen.

Många kör på bana en eller två ggr per säsong. En prioriteringsfråga, helt enkelt.

Mmm, Du kanske får försöka ett tag till? :)

Mina 2p, kör med insidan och med det svarta och klibbiga neråt.

Det måste ju suga att vara den genomsnittliga sporthoj.com föraren.

Ingen skenförsäkring på sportisarna...

...Ingen gasar, alla fiskör. Måste göra ont i hjärtat och plånboken att puttra på en ZX10R...

...Alla kör bana, och det är ju där man lär sig köra i sann SH anda. Det är där, och bara där man lär sig köra och gasa. ALLA kör bana. Alla kan ta ledigt från jobbet när som helst, alla har råd att transportera hojen dit, och råd att krascha...

...Det gasas, och vad det gasas på gata :rofl...

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Haha vilken jävla tvåltappartråd!

Helt fantastiskt va snedkn*llat detta forumet har blivit :lol

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Det finns bara två typer av hoj åkare:
De som kör fort fort och
de som ljuger!

Sen om man ska stanna för farbror potatismos ... tja det är upp till var o en.
Dock bör du veta att du med LÄTTHET kan köra ifrån polisen i max +50.
Klarar du inte det... var vänlig o sabba inte min försäkringspremie ;)

Men svar till TS fråga: Varför tycker endel att polisen ska hålla sig borta då man kör lite inpiererat på vägen?
Dels för att det inte är kul att få böter/bli av med kortet
Dels för att de har bättre att göra än att jaga svennsons (oavset hoj/bil) i som ibland kör lite för fort.

Tror inte att det iof finns nån som gnäller över att polisen står och plockar folk utanför skolor/dagis etc, eller
rattfyllon efter en kväll på solvalla.
Men står polisen där? Nänä, om de ska drista sig till att hålla på med hastighetsövervakning så är det för att få så många pinnar som möjligt i deras statestik.
Samma sak då de jagar "blås-statestik". De jagar inte rattfyllon... ty å hinner de ju inte med den mängd "blåsningar" som ska göras.
Iofs är detta inte de enskilda polisernas fel, utan de inkompetenta svamprökarna till chefer som är innom polisen.

Sen så får svennson inbrott o blir av med plattTVn och datorn o annat, men orkar polisen över huvud taget åka ut till huset/lägenheten? Nä, det går ju inte försig, de jagar ju andra svennsons på E4an!

Och nu har du mage att fråga varför man har polisförakt?
Komm in i verkligeheten o se vad polisen egentligen sysslar med och hur det drabbar svennson och försök sen förstå vad som händer då svennson bara drabbas av felaktig attityd igen o igen o igen från de man trodde skulle ställa upp en ens sida om man drabbades av nått grövre brott som inbrott, väldtäkt, etc etc

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns bara två typer av hoj åkare:
De som kör fort fort och
de som ljuger!

Sen om man ska stanna för farbror potatismos ... tja det är upp till var o en.
Dock bör du veta att du med LÄTTHET kan köra ifrån polisen i max +50.
Klarar du inte det... var vänlig o sabba inte min försäkringspremie ;)

Men svar till TS fråga: Varför tycker endel att polisen ska hålla sig borta då man kör lite inpiererat på vägen?
Dels för att det inte är kul att få böter/bli av med kortet
Dels för att de har bättre att göra än att jaga svennsons (oavset hoj/bil) i som ibland kör lite för fort.

Tror inte att det iof finns nån som gnäller över att polisen står och plockar folk utanför skolor/dagis etc, eller
rattfyllon efter en kväll på solvalla.
Men står polisen där? Nänä, om de ska drista sig till att hålla på med hastighetsövervakning så är det för att få så många pinnar som möjligt i deras statestik.
Samma sak då de jagar "blås-statestik". De jagar inte rattfyllon... ty å hinner de ju inte med den mängd "blåsningar" som ska göras.
Iofs är detta inte de enskilda polisernas fel, utan de inkompetenta svamprökarna till chefer som är innom polisen.

Sen så får svennson inbrott o blir av med plattTVn och datorn o annat, men orkar polisen över huvud taget åka ut till huset/lägenheten? Nä, det går ju inte försig, de jagar ju andra svennsons på E4an!

Och nu har du mage att fråga varför man har polisförakt?
Komm in i verkligeheten o se vad polisen egentligen sysslar med och hur det drabbar svennson och försök sen förstå vad som händer då svennson bara drabbas av felaktig attityd igen o igen o igen från de man trodde skulle ställa upp en ens sida om man drabbades av nått grövre brott som inbrott, väldtäkt, etc etc

Jo. visst är det så att många kör för fort. Jag har för mig att det finns statistik på att det är mindre än 10% av Sveriges fordonsförare som alltid håller hastighetsgränserna.
Det är en del av det hela.
Jag kör själv också för fort. Och jag gör det ofta. Därmed inte sagt att jag anser att man får köra hur som helst.
Det finns ju inte bara dom två alternativen alltid köra lagligt eller köra minst 200 på 50 sträcka och gråta ut i TV när dom stygga poliserna försöker ge en böter. Det finns ju en herrans massa däremellan och jag tror att dom allra flesta befinner sig där.
Jag personligen väljer att gasa där jag anser att det är relativt säkert och jag inte orsakar onödigt stora risker för vare sig mig själv eller omgivningen.
Och när jag gör det så är jag väl medveten om att jag överskrider gällande hastighetsgränser och att det kan få följden att det beivras.
Lagarna finns ju där och likaså polisen. Jag kan inte gnälla över att polisen försöker ge mig en böteslapp för att jag bryter mot lagen. Det är väl egentligen det som TS fråga handlar om. TS är medveten om att dom flesta ofta kör lite för fort. Däremot fattar han inte hur resonemanget går i huvudet på den lilla klick MC-förare som anser att det är en bra idé att köra 200+ på 70 sträcka med skjuts och att polisen då inte ska få följa efter för att försöka stoppa och ge dig böter.

I 200 är man farlig även för omgivningen och då ska polisen stoppa om dom får chansen.

Frågar du mig personligen så anser jag att polisen under många år varit lite för slapphänt vad gäller att följa efter motorcyklister. Det ska inte vara värt det att smita från polisen. Det ska kosta.

Och väljer man att försöka dra polisen så ska man vara väl medveten om att det innebär att man måste tänja ganska rejält på gränserna vilket i sin tur innebär att man faktiskt utsätter sig för en risk som inte alls är i paritet med vad man utsätter sig för på en vanlig pendling till jobbet.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
I 200 är man farlig även för omgivningen

Man är även farlig för sig själv i den hastigheten, det är ju gör fort :D:hihi:rofl:lol

Alla får köra hur dom vill, jag kör bara från pungt A-B, kortare tid på vägen man är mellan dessa pungter så är risken större att man INTE skadar någon, de e därför man håller en högre snittfart.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom