Varför tror sporthojspiloter att dom står över lagen?

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Idag har jag kört med full mundering, väl synlig plåt och hållt hastighetsbegränsningarna! Slå det om ni kan!!! :yoparty

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Harru blinkat och mellangasat SIMULTANT ??? Om inte - blirre böter !

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Själv brukar jag alltid, innan jag ska bomba köra nedom polisstationen med en bunt sedlar. Dessa lägger jag framför vakthavande, blinkar och frågar: "Är vi ok?" När han nickat vet jag att jag kan bomba tills jag får ett SMS från vakthavande att det är dags att komma med en ny inbetalning. :)

Skaffa ett klippkort, det har jag gjort. Smidigt och bra.

Tommy.exe

Guest
Saknar tiden då det tog ett dygn att logga in på internet med 14.4 modemet.

Äh, det gjorde det inte alls. Det fanns ju nästan inget att ladda på sidorna då.

Men jag sa inte att ALLT var bättre förr heller.

E* Jag vet ju inte hur länge du körde med 14.4, iofs.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag gör lite som faller mig in... kör snyggt och säkert, men sällan lugnt och stillsamt, om vi så säger. Stanna om någon misstycker? Tja, det beror väl på - mitt samvete är ganska rymligt med tanke på hur polisväsendet agerar med pinnjakt och tårtor på fikat när någon brassat järnet privat och blivit tagen av kollega. Jag tar mig samma friheter trots att jag är "civil" i det avseendet. Har hittills efter ett kvarts sekel i hög fart inte ställt till med något, men däremot räddat många andra trafikanter som gjort misstag.

Livet ska man leva, inte överleva. Gör man det bra, räcker det i många år.

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Sporthoj har ju blivit värre än familjeliv.se.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
En kort sammanfattning av den här tråden.......

- c:a 50%, troligtvis har en majoritet av dessa har "överlevt" sin 30års-kris,
och skaffat sig fler intressen än att "stajla" i senaste "Repsolstället" vid Mc-klubben Donald's "stuga.
- Resten har "hoppat" över teorin i körkortsutbildningen och ersatt den med intesivutbildning via GR-filmer.

/KentW

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Alla dessa trådar om galningars rätt att göra som dom vill och poliser vara eller icke vara ser jag ganska liten mening med!

Är det bara jag som väldigt sällan stöter på polisen eller kör alla andra runt i tätbebyggda områden i trippla hastigheten helst på bakhjulet?
Har bott i storstaden och landsbygd och de vägar jag finner intressanta är det väldigt sällan några poliser på! Tänker inte gå in på hur jag kör men med en SH så vet vi hur det brukar vara...

Normalt så finns det sansade poliser som inte riskerar vad som helst för att ta fast en hoj men samtidigt så har jag aldrig medvetet försökt provocera dom!

Om vi håller oss till roliga vägar lite längre ut så kommer vi sällan stöta på dessa problem!

T.ex. Jordbrorakan i Sthlm vet säkert alla poliser att vi använder till bakhjulsåkning men tycker att det är helt ok då vi varken skadar någon eller gör det på sveavägen! Visst de är där ibland för att visa att de minsann kan om de vill men i det stora hela låter de oss vara!

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Duger jag? Är jag tillräckligt bra? Tillräckligt cool? Ser tillräckligt bra ut? Lika bra ut som "han/hon" (läs idolen)? Jag finns, se mig, hör mig men framför allt BEKRÄFTA MIG! NÄR slutar vi att vilja bli bekräftade? Vid 10 års ålder, 25, 40, 89 års ålder eller först när vi dör?

Med livserfarenheten kommer förståelse/insikt om vilka sätt att bli bekräftade på som fungerar bättre än andra och vilka som är mindre bra. Efter hand får man en insikt i sina egna begränsningar. Och det är först när man inser var gränsen för dessa går man börjar undvika beteenden som "kostar mer än de smakar".

Problemet med beteendet "extrem hojkörning" är att förarna har så satans bråttom att nå den körtekniska nivån som krävs och SAMTIDIGT insikten om vilka risker man utsätter sig själv för (andra skiter man i (uppenbarligen) just för stunden).

Ha inte så satans bråttom att lära blir mitt tips. Ha lite tålamod så blir du duktig/snabb och framför allt så överlever både du och alla andra.

INGEN gatåkande mc-förare skulle få för sig att försöka slå något av Rossis banrekord av den enkla anledningen att det är självklart att ingen skulle lyckas. Hur många år har det tagit för Rossi & pojkarna i GP-cirkusen, att bli så duktiga som de är? Sätt igång och räkna, de började nog allihop vid 4 års ålder om inte före och har gissningsvis sedan suttit på hoj en/flera gånger/vecka. Hur länge har DU kör hoj?

HUR har de (Rossi o grabbarna) sedan kört hoj sedan 4 års ålder? I syfte att kontinuerligt utvecklas att bli ETT med hojen. Hela tiden en utmaning hela tiden under tävlingsliknande förhållanden. Hur har DU kört hoj sedan du satte dig på en?

Hur kommer det sig att vissa gatåkare som kör som svin överlever och andra inte? En enormt stor portion tur kan vi först slå fast. Utan tur hade både de och jag och alla jag känner som kör hoj varit döda idag. Förutom tur, som vi inte påverkar speciellt mycket, skiljer de sig från dem som kör ihjäl sig i unga år med att de inte har så satans bråttom att lära sig. De har lite tålamod OCH att många av dem kör tillsammans med andra som kört längre/har mer erfarenhet än de själva och låter sig läras av dem.

Gå med i en mc-klubb. Lär känna medlemmarna. Åk med på deras turer. Väljer du en lite äldre mc-klubb som funnits med ett tag har de oftast mer erfarna och ofta väldigt duktiga förare som man kan ta lärdom av. Inte sällan kan tävlingsförarna bidra med tips om körning. Samtidigt får du en insyn i tävlingsvärlden och den kamratskap som råder.

Just my 5 cent´´s!
// Niklas

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag skulle inte vilja kalla detta moralpanik från min sida, utan en vilja att förstå dom som på allvar tycker att det ska vara en rättighet att göra vad dom vill utan att polisen lägger sig i.

Jag är bara nyfiken på hur många hjärnceller som har överlevt hårda nedslag från bakhjulsåkningar, crasher mm.

Men ordet moralpanik används på sh när någon vågar tycka annorlunda, och kanske stå för den åsikten.

Tycka annorlunda? Att tycka annorlunda på SH nuförtiden är att tycka att det kan vara kul att dra på lite ibland. Då är man självmordspilot som förtjänar att krascha och brinna. Att äga en R-hoj verkar nästan vara töntigt. Helst ska man ha så jävla stor kuk så man kör Wildstar eller Virago :yoparty på SPORThoj.com

Och var exakt ser du att folk här tycker att man ska köra som man vill? I Kalla Fakta-tråden och alla andra relaterade till den händelsen (vilken denna är ytterligare en:rolleyes:) anser bland annat jag att det var förvånande vad stora resurser man kunde avvara på en fortkörning helt plötsligt. 24 patruller samt helikopter. Står det i relation till brottet? Knappast.

Jag såg inte heller någon som tycker att man ska få köra hur man vill utan repressalier och jag såg ingen som inte tyckte att det var killen gjorde dåliga val. De flesta tyckte även att Ekdahl är katastrofal och debatten inte alls var någon debatt och enbart löjlig som vinklade allt till att vara polisens fel.

Däremot tyckte många att hade de kunnat försöka stoppa honom i stan om man nu tycker det är viktigt att följa nollvisionen och att polisen agerar med viss dubbelmoral. Men detta går tydligen både dig och andra helt förbi vilket får mig att inse att många på SH verkligen borde öva på sin läsförståelse.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag skiter i lagen som de flesta i min krets/närhet

Nej nu är jag trött på detta hyckleri av alla laglydiga polisälskande muppar som poppat upp ur sörjan i kölvattnet av Kalla Fakta programmet Som moraliserat, fördömer & dömer barn till döden.
Eran ståndpunkt är att polisen alltid gör rätt & har där med rätt att tillgripa vilka makt/våldsmedel som helst - Skit snack
Bryter man mot lagen får man skylla sig själv om man dör oavsett brott. Vilket jag tycker är kvalificerat skitsnack
Forumet heter Sport Hoj - Oh Yes! Vad är en sport hoj en sur Traja på 60 hk?
Sporthoj köpte jag för att köra fort, riktigt fort på allmän väg. Att nöta runt en bana varv efter varv för att bli av plockad då jag inte gjort en juste, utan farlig omkörning av det bredarslade kärringhelvetet som legat framför mig i knappt styrfart vinglande över hela banan & därmed omöjlig gjort en regelriktig omkörning. SMC funktionären som skulle läxa upp mig för att jag knuffar undan kärringen erkände själv att det var fel att placera mig i snigelgruppen & förstor min irritation & försökte sälja på mig fler kurser, glöm det sa jag. - Skiter jag i då det var trist att köra: bana varv efter varv efter varv efter........ I oändlighet, roligare att köra live.
Kan jag köra ifrån Polisen gör jag det & har gjort det vid ett par tillfällen - Och utan att skämmas ett skit för det.
Har jag monterat bort reg. skylten - vid annalkande hårdkörning - Ja, Ja, ja halleluja.
Jag håller aldrig hasigheten.
Jag ger polisen fingret innan jag drar ifrån dem. eller så ofta jag kan.
Då Stockholm är litet & våra vattenhål är få vet jag vilka som gömmer sig bakom sina respektive nick - Så där därför vet jag att ni är ena fega opportunistiska hycklare jag har snackat med er på Rosenhill där ni skrutit om er kör skicklighet & hastighets rekord & jag har sett er på Bulten & Nynäsvägen bryta mot alla trafikregler som finns - vill ni som laglydiga medborgare ta ert straff bistår jag gärna med att förse Polisen med ert reg. nummer & en skakig hjälm kamera film som visar er framfart på 50 & 70 km/h vägar - så kan ni göra rätt för er - Jag är riktigt trött på ert skitsnack - håll käften eller ta konsekvensen era hycklare.:dummer

Jag förstår att du nu vill ha tråden stängd...........

/KentW

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...