Varför tror sporthojspiloter att dom står över lagen?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag borde veta bättre...men...hittills har jag inte träffat en enda hojförare med helt rent mjöl i påsen (inte heller bilister).
Dubbelmoralen har verkligen tagits till nya höjder på senare tid.

Hastighetsgränser sätts efter sämsta möjliga förhållanden, absolut sämsta möjliga, halvblinde bosse i sin amazon från 67 på bakelitpuckar skall klara att ta sig fram i drivis på rådande hastighetsgräns - sätter man en banräv på en modern sporthoj en solig, torr sommardag på samma väg...

Ja ni ser säkert vart jag är på väg i tanken.


Det enda man inte råder över är yttre påverkan och tredje part - men man väljer ju själv var man åker lite mer aktivt än annars...och så vill jag påstå att det är för de flesta hojförare (och bilister).

Kan inte säsongen dra igång snart så folk får något vettigare att göra? :va :hihi
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Drömmen hade väl varit om alla dom dära "puckopiloterna" släpar sina arselen till en bana och kör så fort dom vågar/kan istället som vi andra mer intelligenta "piloter" gör. Tänk vad mycket resurser polisen skulle få över till viktigare saker och försäkringspremien skulle ev. gå ner för dom motorcyklister som har lite vett i skallen. Och framför allt! Tänk hur många färre familjer och kamrater som behöver sörja en närståendes bortgång...

Tänk hur sällan man hade kört, tänk hur sällan man hade kunnat ta ledigt från jobbet, tänk hur sällan man hade kunnat låna släp och betala för det, tänk hur sällan man har en dragkrok på sin bil, tänk hur ofta man kraschar på bana.

Inse det, bana är inte för alla. Det blir ju dessutom bara svårare och svårare att få köra bana som vanlig person då det är så jävla mkt byråkrati, db krav som inte ens originalhojar klarar, hojen måste vara trafikföräkrad i de flesta grupperna, osv.

Skulle vara så mycket lättare om man kunde ha någon form av drop in där alla tillåts att köra a la nurburgring men givetvis finns det byråkrati kring det hela igen, man får ju inte köra varje dag pga bullret! Fittigt hela högen. Istället måste man anpassa sig efter tiderna som finns och att ta ledigt från jobbet, det är inte alla som har möjligheten att göra det hur som helst... och sen kostar det ju snus att ta ledigt från jobbet också.

Nä, jag fortsätter köra gata en stund med några bandagar om året. FÖR lite åka för att enbart köra bana.

Och tro fan att det kommer bli värre och värre i framtiden, färre bandagar, värre bullerkrav... ALLT ska hålla på bli grönare. Inte hållbart med andra ord att vara en bandagsförare i mina ögon...
 
Last edited:

kenjo

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2011
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 800, 1999, gixxer 750 -96
Var är SH-bladet när det behövs som bäst..?
TS känner sig krenGt och vill gråta ut på ett helsidesreportage.
Hans fina rykte verkar dras i smutsen av alla SpökGösta-wannabes som bombar skiten ur Stockholms vägnät vilket snart tvingar hans flickvän/sambo/fru/mamma/svärmor att förbjuda honom att åka på 'den där dödsmaskinen'...

Låt människor göra som de vill - på vilket sätt påverkar andras val ditt liv menar du?
Om du kör lagligt har du väl inget att frukta från varken polis eller tredje part...

Eller är det det gamla hederliga 'försäkringpremieargumentet' som spökar nu igen..?

Ja... Vad påverkar det mig? Självklart påverkar det mig hur andra väljer att framföra sitt fordon. Risken för att jag ska råka ut för en olycka ökar ju för varenda person som skiter i vad reglerna säger. När jag sätter mig på hojjen eller bilen så tolkar jag lagar och regler som ett måttstock på vilken risk jag tar att råka ut för en olycka av en anledning som jag själv inte kan påverka. Om ALLA andra skulle köra fortare än vad som är tillåtet så ökar ju absolut risken för mig även om jag kör lagligt. Att tro att man bara påverkar sig själv är naivt.

Sen kan alltid diskutera om reglerna ligger på en nivå som motsvarar vad allmänheten egentligen tycker. Att ledarna i det här landet har instiftat en nollvision är ju helt värdelöst så länge folk inte vill sänka riskerna. Den dagen alla tar på sig bältet på bussen då kan vi börja diskutera en nollvision. När jag åker buss och bussen välter kan jag ju få tjockisen bredvid på 150 kilo i huvudet om han inte använder bältet även fast jag gör det.

Därmed inte sagt att jag inte alltid kör lagligt. Men poängen var att man ska inte tro att ens val inte påverkar andra för det gör det i allra högsta grad och det oavsett om man är van att framföra sin hoj i 300 på en ovalbana eller inte.

/Kenny
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ju äldre jag blir, ju mer inser jag att lagen är inte så mycket absolut sanning som ett rättesnöre som ger tips om hur man kan/ska/bör uppföra sig.

Ska man "ta sitt straff" borde man ju åka direkt till polisen efter att man tex kört för fort och anmäla sig själv?
Jag hade ett snack med en trafikpolis för några år sedan, och han lät såna fortkörare som bromsade in när dom såg honom gå, eftersom det var vakna förare som läste av trafiksituationen och reagerade på den. Däremot stoppade han nitiskt såna som inte reagerade, oavsett hur mycket/lite för fort dom körde, eftersom han ansåg att dom var betydligt mycket farligare, som inte ens såg en polis som stod mitt i vägen :tummenupp
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Finns det inte fem trådar redan där det ska moraliseras och folk ska visa hur jävla duktiga dom är. Folk får givetvis tycka vad dom vill, att alla som kör för fort förtjänar att dö och så vidare men hur jävla viktigt är det att spamma forumet med ännu än sån här tråd. Borde vara automatik banning på nästa jävel som startar en likadan tråd.
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Dålig tråd. Ska man bara tillåta bilar med 45hk ute på vägarna? Man kan ju knappast säga att detta bara gäller sporthojar, det gäller nog dom festa hojar som går över laglig fart, och inte bara mc:s! Tänk bara kategorin bilar och BMW förare, alla dom tror ju att dom har sport bilar och kör full fart jämt trots att det är en 316i :huvet
Och för att man ev kör fortare än lagligt nån gång, handlar då inte för mig om att man tror att man för göra som man vill, utan för att det är så satans roligt! :yoparty:rofl
 
Last edited:

mr öland

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Ort
ÖL-AND
Hoj
06 ktm 660
ska man åka fort men då får man ta böterna som en man och inte gråta för polisen är dum :fakta
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Varför tror TS att sporthojspiloter tror att de står över lagen? Det finns inget som säger att brottslingar tror sig ha dispens från gällande lagar.

Det sker milliontals fartöverträdelser i trafiken varje vecka. Tror de som gör det att de står över lagen :va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tänk hur sällan man hade kört, tänk hur sällan man hade kunnat ta ledigt från jobbet, tänk hur sällan man hade kunnat låna släp och betala för det, tänk hur sällan man har en dragkrok på sin bil, tänk hur ofta man kraschar på bana.

Inse det, bana är inte för alla. Det blir ju dessutom bara svårare och svårare att få köra bana som vanlig person då det är så jävla mkt byråkrati, db krav som inte ens originalhojar klarar, hojen måste vara trafikföräkrad i de flesta grupperna, osv.

Skulle vara så mycket lättare om man kunde ha någon form av drop in där alla tillåts att köra a la nurburgring men givetvis finns det byråkrati kring det hela igen, man får ju inte köra varje dag pga bullret! Fittigt hela högen. Istället måste man anpassa sig efter tiderna som finns och att ta ledigt från jobbet, det är inte alla som har möjligheten att göra det hur som helst... och sen kostar det ju snus att ta ledigt från jobbet också.

Nä, jag fortsätter köra gata en stund med några bandagar om året. FÖR lite åka för att enbart köra bana.

Och tro fan att det kommer bli värre och värre i framtiden, färre bandagar, värre bullerkrav... ALLT ska hålla på bli grönare. Inte hållbart med andra ord att vara en bandagsförare i mina ögon...

Vill man köra bana så gör man det, handlar bara om prioritering!

Skylla på än det ena, än det andra för att det inte går att köra så mycket man vill är bara dåliga bortförklaringar, ordna livet efter det du vill istället för att försöka ordna in det du vill i det liv du lever.

Några förslag, billigare ren banhoj, försäkringspengar och dyrhojspåslag lägger du på bankörning.

Byt bilen mot en minibuss, du behöver då inget släp och kostar som bilen.

Prioritera, lägg pengarna där de behövs först, transport och banavgifter, nya däck och annat om du har råd annars beggat.

Om jobbet inte accepterar ledighetsansökan på 14dar-3veckors varsel så får du boka upp allt under vintern och lägga din semester när du ska åka mest och söka ledigt resten.

Är man vanlig arbetare så sparar man Allt till säsongen, semester tar man på banan, solbrännan blir fin med stället på och krogbesöken är på sin höjd vägkrog till och från banan men är det vad man vill så känner man att det är värt det!

Detta är ingen rättighet utan något som du får kämpa för istället för att sitta och beklaga dig att det inte går, nästan allt går men det handlar väldigt mycket om man vill eller inte.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Väldigt bra tråd detta här. Jag försöker lära bilisterna här där jag bor att göra lite mer civila ingripande emot mc förare som nabbar lite på gränserna. Som t.ex att alltid ha öppna dörrar i bilköer. Nita så fort man har en mc bakom sig. Använda hela filens bredd. Skylla på den döda vinkeln när man "råkar" preja en fartdåre av vägen.

Jobbar frenetiskt på att försöka hjälpa dom skötsamma mc förarna i norr! Nu får det vara nog!!

Sen vaknade jag, vände på kudden och somnade om... :tungan
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Jag skiter i lagen som de flesta i min krets/närhet

Nej nu är jag trött på detta hyckleri av alla laglydiga polisälskande muppar som poppat upp ur sörjan i kölvattnet av Kalla Fakta programmet Som moraliserat, fördömer & dömer barn till döden.
Eran ståndpunkt är att polisen alltid gör rätt & har där med rätt att tillgripa vilka makt/våldsmedel som helst - Skit snack
Bryter man mot lagen får man skylla sig själv om man dör oavsett brott. Vilket jag tycker är kvalificerat skitsnack
Forumet heter Sport Hoj - Oh Yes! Vad är en sport hoj en sur Traja på 60 hk?
Sporthoj köpte jag för att köra fort, riktigt fort på allmän väg. Att nöta runt en bana varv efter varv för att bli av plockad då jag inte gjort en juste, utan farlig omkörning av det bredarslade kärringhelvetet som legat framför mig i knappt styrfart vinglande över hela banan & därmed omöjlig gjort en regelriktig omkörning. SMC funktionären som skulle läxa upp mig för att jag knuffar undan kärringen erkände själv att det var fel att placera mig i snigelgruppen & förstor min irritation & försökte sälja på mig fler kurser, glöm det sa jag. - Skiter jag i då det var trist att köra: bana varv efter varv efter varv efter........ I oändlighet, roligare att köra live.
Kan jag köra ifrån Polisen gör jag det & har gjort det vid ett par tillfällen - Och utan att skämmas ett skit för det.
Har jag monterat bort reg. skylten - vid annalkande hårdkörning - Ja, Ja, ja halleluja.
Jag håller aldrig hasigheten.
Jag ger polisen fingret innan jag drar ifrån dem. eller så ofta jag kan.
Då Stockholm är litet & våra vattenhål är få vet jag vilka som gömmer sig bakom sina respektive nick - Så där därför vet jag att ni är ena fega opportunistiska hycklare jag har snackat med er på Rosenhill där ni skrutit om er kör skicklighet & hastighets rekord & jag har sett er på Bulten & Nynäsvägen bryta mot alla trafikregler som finns - vill ni som laglydiga medborgare ta ert straff bistår jag gärna med att förse Polisen med ert reg. nummer & en skakig hjälm kamera film som visar er framfart på 50 & 70 km/h vägar - så kan ni göra rätt för er - Jag är riktigt trött på ert skitsnack - håll käften eller ta konsekvensen era hycklare.:dummer
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Vill man köra bana så gör man det, handlar bara om prioritering!

Skylla på än det ena, än det andra för att det inte går att köra så mycket man vill är bara dåliga bortförklaringar, ordna livet efter det du vill istället för att försöka ordna in det du vill i det liv du lever.

Några förslag, billigare ren banhoj, försäkringspengar och dyrhojspåslag lägger du på bankörning.

Byt bilen mot en minibuss, du behöver då inget släp och kostar som bilen.

Prioritera, lägg pengarna där de behövs först, transport och banavgifter, nya däck och annat om du har råd annars beggat.

Om jobbet inte accepterar ledighetsansökan på 14dar-3veckors varsel så får du boka upp allt under vintern och lägga din semester när du ska åka mest och söka ledigt resten.

Är man vanlig arbetare så sparar man Allt till säsongen, semester tar man på banan, solbrännan blir fin med stället på och krogbesöken är på sin höjd vägkrog till och från banan men är det vad man vill så känner man att det är värt det!

Detta är ingen rättighet utan något som du får kämpa för istället för att sitta och beklaga dig att det inte går, nästan allt går men det handlar väldigt mycket om man vill eller inte.

Det går om man tillägnar all tid och pengar åt det, men för mig är det inte värt att lägga allt man har på att köra mc 1 gång i veckan max under sommartid. Alldeles för lite. Det handlar om att jag tycker inte det är så jävla bra som ni tycker att det är.

Sen är ju jag inte heller den som brassar runt på gatan som en galning heller. Men menar bara att det är inte så enkelt att köra bana som det är i andra länder och jag irriterar mig ibland över att allt ska vara så byråkratiskt.

Vill ta med mig hojen till Bosnien någon gång när jag är på semester och köra bana där, där är det ju bara att åka in... betala en summa och bara köra.

Du får ju hålla med om att folk sätter käppar i hjulen för bandagar i Sverige. Hur fan gör man när man inte klarar bullerkraven med en originalhoj? S1000RR/CBR1000? Ingen går säker längre, trots originalavgas.

Sverige är ett underbart land, med ett bra trygghetsnät, försäkringar, sjukvård... men när det gäller vissa grejer så är man alldeles försiktig och onödigt slö och feg. Varför komplicera något så enkelt som att brassa på bana? Så upplever jag ibland. Börjar ju bli lika mycket saker att ta hänsyn till som att köra på gata.

Och nej, det är INGEN rättighet att äga något i Sverige - eller ha råd att göra något i Sverige. Jantelagen någon? Har hört det så många gånger, ingen upprepning behövs. Vissa nöjer sig med att köra gata - hej jag är en av dem.

/En som önskar att han hade en egen RR bana på trädgården.

PS: Sen kan du fråga dig hur många normala människor egentligen kan vara så som du skriver i din post med familj osv. Motorcyklar är inte bara till för fanatiker som lever för mc:en, i mina ögon. Det är även för de mer normala människorna som älskar att köra hoj.
 
Last edited:

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Ingen fara grabbs and girls. Läste precis att eu ger polisen större rätt emot oss nu! Nu ligger vi fildelare illa till. :glömdet
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
ärligt .... finns väll fan ingen här som håller 70 på en kurvig å öde 70 väg ... ligger ni i 90 på motorvägen ??

Låt lagen jaga oss .... stanna om du vill , fläska ifrån om du vill , men var beredd på bergväggar/vägbommar/grus/dieselspill eller annat knas som gör att du eventuellt klotar och dör pga att du e rädd om lappen eller lite böter .... kör med insidan även med snutjakt :hihi

Själv har jag barn å gissningsvis är jag saknad och kör därefter .... men det går våldsamt fort ibland måste jag medge , men skulle aldrig bli så hetsad av polisen att jag kör över förmåga ... nä hellre stanna å ta straffet

kunde inte sagt det bättre själv.. ärligt och sant skrivet .. tror detta stämmer in på ganska många på sporthoj.. det som skiljer är väl just det där om att veta sin gräns och ha förmågan att faktiskt kunna BEDÖMMA risker :tummenupp
De som har ett sånt otroligt behov av att visa upp sig pga sitt usla självförtroende och måste alltså mitt i storstadstrafiken på bakhjulet i 250 knop och riskera ANDRAS liv, notera ANDRAS LIV, sitt eget får var och en ansvara för, förtjänar att bli straffade tills man vuxit upp och lärt sig att de och deras självkänsla INTE är universums mittpunkt. Alltså fatta mig rätt, det finns väl för fan vägar för att köra på, och utmana lite, men alltså det är väl för bövelen inget man måste göra mitt på trafikerad gata.. det är endast i ett syfte man gör det skulle jag vilja påstå, och det är för djävla posertöntar :zpy
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
TS Vad gör att du anser att det är okej att köra för fort på allmän vägar? Inser du själv att när du kör för fort så riskerar du ditt egna liv samt andras som är i trafiken? Kan verkligen inte förstå mig på personer som du som anser att det är okej att köra för fort bara man stannar för polisen. I mina ögon så är du inte bättre än ghost rider eller christopher andersson! Ja du är jätte duktig som stannar och tar imot straffet från snuten men förstår du mening med det hela? För uppenbart så har du missat poängen
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det går om man tillägnar all tid och pengar åt det, men för mig är det inte värt att lägga allt man har på att köra mc 1 gång i veckan max under sommartid. Alldeles för lite. Det handlar om att jag tycker inte det är så jävla bra som ni tycker att det är.


PS: Sen kan du fråga dig hur många normala människor egentligen kan vara så som du skriver i din post med familj osv. Motorcyklar är inte bara till för fanatiker som lever för mc:en, i mina ögon. Det är även för de mer normala människorna som älskar att köra hoj.



Då är du inte en banåkare som inte har råd, du är en gatåkare som har svårt att få till det med bana bara och vill ha det lättare.
Älskar man något ser man inte problemen, man löser dom.

Helt OK, finns utrymme för alla men gnäll inte på att lokalen saknas när det är viljan att göra vad som krävs för att kunna vara i den.

För mig är glädjen att pressa mig till max i varje sekund jag är på hojen det som får mig att vilja köra hoj och därför inte ser uppoffringarna jag gör som svåra, normal tycker jag själv att jag är men det råder det säkert delade meningar om....
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Nu får fan våren komma igång så folk kan ut och åka hoj,måste vara bra mycket roligare än att sitta bakom en dator och hamra sönder tangenbordet i frustration,,:tungan
 

rials

Racing Is A LifeStyle
Gick med
19 Apr 2004
Ort
älvsjö
Hoj
triumph daytona 675( grå)
TS Vad gör att du anser att det är okej att köra för fort på allmän vägar? Inser du själv att när du kör för fort så riskerar du ditt egna liv samt andras som är i trafiken? Kan verkligen inte förstå mig på personer som du som anser att det är okej att köra för fort bara man stannar för polisen. I mina ögon så är du inte bättre än ghost rider eller christopher andersson! Ja du är jätte duktig som stannar och tar imot straffet från snuten men förstår du mening med det hela? För uppenbart så har du missat poängen


Jag försöker hålla mig på rätt sida om lagen, det är inte värt risken och det ekonomiska. Finns roligare saker än att ligga på sjukhus i värsta fall, i bästa fall mista surt förvärvade pengar.
Visst har jag gasat men inget jag stoltserar med. Men tycker ni att det är fel,dumt att stanna om man har brutit mot trafikförordningen?



Jag undrar varför folk tror att poliser ska lämna dom ifred när dom bryter mot lagen.
 

Yamahaha

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2012
Ort
Tranås
Hoj
Yamaha yzf 600r Thundercat 1998
Låt dem köra i 300 från Polisen, ska man göra det ska man iaf kunna köra hojj och göra det med stil inte som han christoffer andersson som växlar fel och slirar på kopplingen X antal gånger i filmen och kallas för passionerad och duktig mcförare.[/QUOTE]

Min mormor hade formulerat sig bättre... Att säga att det är ok att smita för att man kan växla... Suck.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top