Varför, varför inte???

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Vad är farligast?
Att cykla trampcykel i stan i 40 eller åka hoj i stan i 40?

Varför ska man i ena fallet utan att någon bryr sig åka med hjälm (vissa har ju inte ens det) och i andra fallet så ska man ha skinnställ.

Rätt kläder för rätt risk, det är min melodi.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
TwinSucker skrev:
Inför krav på skyddsutrustning redan på mopeder...

Har inte de som kör moped någon förälder, är det inte bara att gå in i mc-butiken och säga okej lillskiten leta upp den ballaste jackan så kollar jag ut ett bra ryggskydd...?

När man är 15 är man inte så säkerhetstänkande.

/fredde
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Samma förmyndartänkande som genomsyrar samhället i stort går igen i den här tråden. Måste allting vara lagstadgat? Om jag nu känner för att köra huvudgatan ner naken så gör jag det. Jag blir förmodligen inburad ändå för förargelseväckande beteende eller liknande. Men känner jag för att åka ner till badet i shorts och linne så ska jag få göra det.


Personligen är jag nöjd med de lagar vi har. Om de som redan finns dessutom efterlevdes så hade vi nog haft ett samhälle som ser bättre ut än vad det gör idag.
 

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
korvgubbe skrev:
....då borde jag ha valfriheten att inte behöva betala för alla skador som dessa "freedom riders" drar på sig... Mina skatte och försäkringspengar borde jag ha valfriheten att bara låta gå till personer med komplett skyddsutrustning så får alla Easy riders betala för sig själva...

Ska alla som nån gång kör för fort eller bryter mot "enstaka" trafikregler också få betala för sina egna skador och hur ska detta bevisas. Hade blivit en härlig soppa om man helt plötsligt ska överbevisa försäkringsbolaget att nä, jag körde inte för fort när jag blev torpederad. Tycker det är ok att få välja själv. Det finns inte så många fria val kvar känns det som.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
korvgubbe skrev:
....då borde jag ha valfriheten att inte behöva betala för alla skador som dessa "freedom riders" drar på sig... Mina skatte och försäkringspengar borde jag ha valfriheten att bara låta gå till personer med komplett skyddsutrustning så får alla Easy riders betala för sig själva...

Ska de som kört för fort inte heller få några försäkringspengar? Om ja. Vem har bevisbördan?
Ska de som röker inte få någon sjukhusvård?

//Jocke K
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Ducster900 skrev:
Några argument emot...?


Jo och man kan få riktigt elakt asfalteksem av att ramla med trampcykel så visst borde vi införa lag på heltäckande skyddskläder även där....sen bränns maneterna när man badar så toppless och naken hud borde vara förbjudet det med :)


Allt är farligt....men jag är ändå FÖR så få krav och lagar som möjligt. Var och en får sköta sig själva. Lagstadga om att man måste ha individuell sjuk/olycksfallsförsäkring istället
 

RonJeremy

Guest
Tycker ändå att det ska vara upp till var och en.... Vill någon köra med livet som insats är det ändå den fria individens val. Är så in i helvete trött på alla jävla förbud i detta land. Hela sverige är ju som en skyddad Samhall-verkstad. Varför kan vi inte låta människor ta sina egna ansvar. Självklart ska regler till för att skydda människor från varann men mot sig själva bör ligga på varje enskild individ.

Hur jag klär mig när jag kör motorcykel bör vara mitt val för det är mitt liv och min kropp. Vill jag köra utan hjälm och utan skinnställ bör det vara tillåtet tycker jag........ men det är min personliga åsikt. Jag rekomendera alla att bära skydd men i slutändan får folk faktiskt bestämma själva.


Kör "nästan" alltid med full skyddsutrustning men det är för att jag är rädd om mig själv inte för att andra tycker jag ska ha det. Tar jag hojen till jobbet en varm sommardag väljer jag ibland att enbart ta en hjälm på mig. Den hade jag dock tagit även om det inte var lagkrav. Detta är mitt val och ingen ska säga åt mig att jag inte får, precis som att ingen ska säga åt mig att jag inte får klättra i berg för jag kan ramla ner eller för att jag inte får simma för det finns en risk att drunkna...

MER FRIHET ÅT FOLKET!!! :banana


(nu har vi nog lyckats reta upp någon :hihi )
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Tyvärr.... eller va då tyvärr-- :va
Så är dessa olyckor inte de som kostar mest.
Men helt klart finns det utrymme för att få de bättre..

Men jag ser snarare att det ska bli ändring på försäkringen... krachar du utan utrustning sorry då kommer det kosta extra.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
RonJeremy skrev:
Hur jag klär mig när jag kör motorcykel bör vara mitt val för det är mitt liv och min kropp. Vill jag köra utan hjälm och utan skinnställ bör det vara tillåtet tycker jag........ men det är min personliga åsikt. Jag rekomendera alla att bära skydd men i slutändan får folk faktiskt bestämma själva.

Jag skiter högaktningsfullt i om folk gör illa sig, kör av vägen osv. Bara dom inte har samma f-bolag dom mig, eller har varit allmänt försumliga och slösar bort mina skattepengar i onödan!
Försök förstå att det är inte mest för att en massa klantarslen inte ska få ont som man har lagar på skyddsutrusning, det är för att det kostar samhället en jävla massa pengar när folk gör illa sig! Ett vårddygn på intensiven kostade för några år sen 50 000kr! Med ett ryggskydd kanske du slipper 4 dagar där, vips kan man laga några till potthål, eller göra riktiga lagningar, så vägarna blir säkrare. Ingen som har tänkt på det?
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Hoztic skrev:
Jag skiter högaktningsfullt i om folk gör illa sig, kör av vägen osv. Bara dom inte har samma f-bolag dom mig, eller har varit allmänt försumliga och slösar bort mina skattepengar i onödan!
Försök förstå att det är inte mest för att en massa klantarslen inte ska få ont som man har lagar på skyddsutrusning, det är för att det kostar samhället en jävla massa pengar när folk gör illa sig! Ett vårddygn på intensiven kostade för några år sen 50 000kr! Med ett ryggskydd kanske du slipper 4 dagar där, vips kan man laga några till potthål, eller göra riktiga lagningar, så vägarna blir säkrare. Ingen som har tänkt på det?

Om du vill att vi sparar på ladstingets pengar så är bästa sättet att inte köra hoj överhuvudtaget. Hojåkning kostar ca 80 gånger mer per mil för landstinget jämfört med bilåkning. Ska vi som åker hoj betala högre lanstingsskatt?

Eller ska vi fylla i ett formulär till ladstinget, där vi berättar om vi till exempel, rider, spelar hocky, åker skidor, pendlar till jobbet, röker, stressar mm.
Sen ska vi fylla i våra mat och motionsvanor. Då kan vi få en personlig skattesumma av landstinget som motsvarar riskerna för vad inividen kan kosta.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jocke K skrev:
Ska de som röker inte få någon sjukhusvård?
//Jocke K

Ojoj... Får väl kanske förtydliga mig lite...
Jag var inte 100% allvarligt direkt med mitt inlägg. Min poäng var nog snarare att "vår fria vilja" alltid kommer upp som ett argument.
"-jag har minsan rätt att göra vad jag vill utan att farbror staten ska bestämma"
...då drog jag det en aning längre och hävdade att med samma resonemang så borde ju alla med sin "fria vilja" som rättighet då även en del skyldigheter..

Staten begränsar ju för rökarna och drickare genom lagar, straffskatter och inskränkningar därför att de kostar staten pengar.

Försäkringsbolgaen har ju iofs redan lägre premier för dem som kör med godkänd skyddsutrustning så det är ju ett steg i den riktningen..

Vi har ett välfärdssystem som går ut på att alla hjälps åt att ebtala för alla och där bör man ju även kunna ställa krav ibland... På rökare, alkoholkonsumenter, fordonsförare och andra som riskerar att bli en belastning...


(Och kom inte med den där pinsamma fotbollsskadeliknelsen... Idrotter som fotboll bidrar till så oerhört mycket mer i hälsovinster än några korsband och hälsenor kostar...)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Blip skrev:
Personligen är jag nöjd med de lagar vi har. Om de som redan finns dessutom efterlevdes så hade vi nog haft ett samhälle som ser bättre ut än vad det gör idag.

....du syftar väl främst på hastighetsbegränsningar och bestämmelser om fordons utrustning då eller?
:hihi
 

RonJeremy

Guest
Hoztic skrev:
Jag skiter högaktningsfullt i om folk gör illa sig, kör av vägen osv. Bara dom inte har samma f-bolag dom mig, eller har varit allmänt försumliga och slösar bort mina skattepengar i onödan!
Försök förstå att det är inte mest för att en massa klantarslen inte ska få ont som man har lagar på skyddsutrusning, det är för att det kostar samhället en jävla massa pengar när folk gör illa sig! Ett vårddygn på intensiven kostade för några år sen 50 000kr! Med ett ryggskydd kanske du slipper 4 dagar där, vips kan man laga några till potthål, eller göra riktiga lagningar, så vägarna blir säkrare. Ingen som har tänkt på det?

Jag tycker även att man ska ha individuella sjukvårdsförsäkringar och lägga ner hela den allmänna sjukvården. Akutvård kommer självklart alltid att finnas. Låt folk betala för sina egna synder och om det gör att dom aldrig mer kan gå är det deras egna fel.

........och i MC-försäkringarna brukar det vara krav på skyddsutrustning.

Skiter man i skydden får man inte heller vård....enkelt!
 

RonJeremy

Guest
korvgubbe skrev:
Ojoj... Får väl kanske förtydliga mig lite...
Jag var inte 100% allvarligt direkt med mitt inlägg. Min poäng var nog snarare att "vår fria vilja" alltid kommer upp som ett argument.
"-jag har minsan rätt att göra vad jag vill utan att farbror staten ska bestämma"
...då drog jag det en aning längre och hävdade att med samma resonemang så borde ju alla med sin "fria vilja" som rättighet då även en del skyldigheter..

Staten begränsar ju för rökarna och drickare genom lagar, straffskatter och inskränkningar därför att de kostar staten pengar.

Försäkringsbolgaen har ju iofs redan lägre premier för dem som kör med godkänd skyddsutrustning så det är ju ett steg i den riktningen..

Vi har ett välfärdssystem som går ut på att alla hjälps åt att ebtala för alla och där bör man ju även kunna ställa krav ibland... På rökare, alkoholkonsumenter, fordonsförare och andra som riskerar att bli en belastning...


(Och kom inte med den där pinsamma fotbollsskadeliknelsen... Idrotter som fotboll bidrar till så oerhört mycket mer i hälsovinster än några korsband och hälsenor kostar...)

Vad det gäller vår så kallade välfärd är ju den så urholkad idag och passar inte in i hur samhället utvecklas. Folk har bara lärt sig hur man utnyttjar den istället för att se hur vi med den kan hjälpa varann.

Jag vet massor av folk som efter sina olyckor fått ut enorma pengar i ersättningar och försäkringar och enda resultatet är att dom kör minst likadant idag fast nu har råd med nyare och snabbare hoj.....
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Hoztic skrev:
Jag skiter högaktningsfullt i om folk gör illa sig, kör av vägen osv. Bara dom inte har samma f-bolag dom mig, eller har varit allmänt försumliga och slösar bort mina skattepengar i onödan!
Försök förstå att det är inte mest för att en massa klantarslen inte ska få ont som man har lagar på skyddsutrusning, det är för att det kostar samhället en jävla massa pengar när folk gör illa sig! Ett vårddygn på intensiven kostade för några år sen 50 000kr! Med ett ryggskydd kanske du slipper 4 dagar där, vips kan man laga några till potthål, eller göra riktiga lagningar, så vägarna blir säkrare. Ingen som har tänkt på det?


tragiskt att läsa det du skriver... du tänkter bara på dig själv, din försäkringspremie o dina skattepengar...
du verkar vilja bo själv i din egen lilla stat.. utan andra försäkringstagare, och medborgare.. det vorde ju synd om någon kom och körde på vägaran som du hade betalat osv... snålt!

inga mer förbud i sverige tack!
 

kalleb

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
RGV 250
Hm

För oss som också är båtägare så sponsrar försäkringsbolagen med brandsläckare.

Har man villaförsäkring är det bara att ringa försäkringsbolaget och de skickar en brandvarnare.

Trygg Hansa lägger ner mångmiljonbelopp på att ha livbojar vid varje liten pöl i detta land.

Jag tycker nog att denna fråga borde ligga hos dem. Räddar ryggskenan så många liv så borde det vara ett bra drag att dela ut dessa gratis, eller subventionerat. Särskilt som vissa av oss betalar en del i premie.

Jag har faktiskt inte sett nån statistik, men marknaden brukar vara ganska självjusterande. Redan nu har ju många bolag lägre premie för oss som skyddar oss, men bolagen verkar ju faktiskt vara mer rädd för stölder än för olyckor.

Men det kanske är så att detta har missats, så varför inte ligga på ditt föräkringsbolag!

Så kan vi införa maxtaxa på ryggskena! :banana

/Kalle
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
RonJeremy skrev:
Låt folk betala för sina egna synder och om det gör att dom aldrig mer kan gå är det deras egna fel.
Oookej, så om någon fattiglapp drabbas av en allvarlig sjukdom och inte har försäkring så får han eller hon skylla sig själv och finna sig i att inte få någon vård? Vilka synder är det du talar om? Arvssynder? Synden att vara fattig? Synden att bli sjuk? :kocko
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Egentligen så har ju åtminstonde jag rabatt för skyddskläder på min försäkring, så jag antar att jag kan få avdrag på ev. försäkringspengar.

Men fy fan i helsike va varmt det kan vara att åka med full utrustning ibland, får erkänna att jag fuskar ibland och bara har jackan och ryggskydd.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
RonJeremy skrev:
Vad det gäller vår så kallade välfärd är ju den så urholkad idag och passar inte in i hur samhället utvecklas. Folk har bara lärt sig hur man utnyttjar den istället för att se hur vi med den kan hjälpa varann.

Jag vet massor av folk som efter sina olyckor fått ut enorma pengar i ersättningar och försäkringar och enda resultatet är att dom kör minst likadant idag fast nu har råd med nyare och snabbare hoj.....

Jag vet en massa folk som fuskat till sig minst en BMW m5:a å en Retta! :rolleyes:

Det finns alltid en rad skitskallar... Men för att folk fuskar med ett bidrags/försäkringssystem innebär det ju inte att man ska skrota systemet utan snarare se till att man skärper upp kontrollerna så det efterlevs på rätt sätt...

hur menar du f.ö. med att vår välfärd är urholkad? Tvingades dina föräldrar betala för dina småsyskons skolgång?... Eller fick de under 19 börja betala sin tandvård själv? Eller nekades din krockskade polare vård i entren på SÖS?

....Vore intressant om alla som säger att Sverige är på botten, allt är åt h-e plötsligt började visa på lite fakta istället för att berätta om att de minsan hört en polare berättat om en pizzabagare som BÅDE fick sjukbidrag och jobbade å på så sätt hade råd med en merca... *s*
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
kalleb skrev:
För oss som också är båtägare så sponsrar försäkringsbolagen med brandsläckare.

Har man villaförsäkring är det bara att ringa försäkringsbolaget och de skickar en brandvarnare.

Trygg Hansa lägger ner mångmiljonbelopp på att ha livbojar vid varje liten pöl i detta land.

Jag tycker nog att denna fråga borde ligga hos dem. Räddar ryggskenan så många liv så borde det vara ett bra drag att dela ut dessa gratis, eller subventionerat. Särskilt som vissa av oss betalar en del i premie.

Jag har faktiskt inte sett nån statistik, men marknaden brukar vara ganska självjusterande. Redan nu har ju många bolag lägre premie för oss som skyddar oss, men bolagen verkar ju faktiskt vara mer rädd för stölder än för olyckor.

Men det kanske är så att detta har missats, så varför inte ligga på ditt föräkringsbolag!

Så kan vi införa maxtaxa på ryggskena! :banana

/Kalle

håller med! låt försäkringsbolagan ta hand om den biten!
lagar finns det så det räcker!

nu ska jag ut o åka hoj! självklart med skinn!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top