Varför, varför inte???

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Teo skrev:
Ledsen Jag blev så upphetsad bara. Lägger mig på er nivå nu.. :tummenupp

Hade du läst mitt nästa inlägg så hade du sett att det knappast var en ståndpunkt jag har utan snarare att sätt att använda samma typ av enkla resonemang...

Jag är inte för en väldig massa förbud och regler. Däremot tror jag att vi måste ha vissa skyldigheter när vi har många rättigheter. Kan vi förvänta oss vård om vi skrotar kan vi även förvänta oss vissa skyldigheter när det gäller utrustning och hastighet samt på fordonen om vi vill ta del av dessa trygghetssystem...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Visst man kan öka risken för skada på många sett, köra med bristfällig utrustning, köra för fort, köra med dåliga däk/bromsar, taskigt omdömme, noll-koll kockosboll, mm.

Här om dan tog Jag en sväng för att fixa lite ärenden och körde i tröja och jeans, Fan va skönt det är slog det mig! Ingen tokkörning alls utan bara att ljummen sommarvind sköjde genom kläderna. Det är helt klat en anledning för mig att åka hoj..ibland.
Självklart är det säkrare med mycket skydd än inga, men min bilda av det hela har fått sig en rejäl törn..

En av mina absolut bästa vänner drog för ett par år sedan genom ett vägrecke i endast hojjacka, jeans, hjälm. inga handskar ekker ryggskydd, i ca 180 knutar. Det var farten som räddade honom, hade han kört långsamare så hade inte hans kropp haft energi nog att slå av balkarna som går ner i backen och om man testar att slå av en penna över fingrarna och inte tar i tillsäckligt så förstår man... Nu är han i stort sett återstäld och har barn.

En annan vän blev träffad av blixten! hade inte en chans och den enda risken han tog var att gå till bussen... :3freak
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
korvgubbe skrev:
Hade du läst mitt nästa inlägg så hade du sett att det knappast var en ståndpunkt jag har utan snarare att sätt att använda samma typ av enkla resonemang...

Jag är inte för en väldig massa förbud och regler. Däremot tror jag att vi måste ha vissa skyldigheter när vi har många rättigheter. Kan vi förvänta oss vård om vi skrotar kan vi även förvänta oss vissa skyldigheter när det gäller utrustning och hastighet samt på fordonen om vi vill ta del av dessa trygghetssystem...

skatt?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
korvgubbe skrev:
Hon spelade ju lika lite som du och jag... Så äktenskap ska gå ut på att misstänka och spionera? Man ska alltså inte lita på den andra hälftens ord utan kräva att få se bokföring och redovisning?`
....särskillt som man själv kanske inte kan ekonomisk redovisning/bokföring..

- "Älskling, kan du vara så vänlig att ta hem företagets bokföring, balansräkning, budget och de två sista årens årsredovisning.. För jag tänkte åka till revisorns och låta honom kontrollera allt så du inte bara snackar skit när du säger att allt går bra! ....Har föresten lagat köttfärslimpa till middag idag!" :3freak

Dessutom ska man noggrant kontrollera, innan man föds alltså, att man kommer att födas i en kärleksfull och välbärgad familj. Annars förtjänar man fan att vara fattig. :mad:
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
"Hur jag klär mig när jag kör motorcykel bör vara mitt val för det är mitt liv och min kropp. Vill jag köra utan hjälm och utan skinnställ bör det vara tillåtet tycker jag........ men det är min personliga åsikt. Jag rekomendera alla att bära skydd men i slutändan får folk faktiskt bestämma själva."

Skitbra....välj själva precis vad du vill, om jag slipper vara med och dra skattebördan av ett korkat beteende!
Förklara varför en lättja eller fåfänga skall gå över i en attityd som de flesta trots allt medger är rätt, och som i slutändan kostar mig och alla andra skattebetalare pengar.

Denna tråd handlar inte om att förbjuda allt som är kul, orkar inte kommentera inlägget om maneter och vad-det-nu-var...ämnet är varför inte samhället kan ta det ansvar som en del därute saknar...

Det handlar om att ta ansvar för sina handlingar, att säga att "jag bestämmer själva" är bara att förklara hur lite man inser hur kostnaderna fördelas i ett samhälle.

Jag vet att det är farligt att köra motorcykel, jag tycker dock att det är min skyldighet, mot mig själva och emot samhället att göra så mycket som är rimligt för att skydda mig. Jag känner att har jag satt på mig det skydd som finns tillgängligt på marknaden så har jag gjort så mycket som någon kan begära.
Att inte göra det är att förklara hur lite ansvar man är beredd att ta när det verkligen gäller...då lämnar man över det åt oss andra att bekosta.

Låt varje individ bära konsekvensen av sina beslut, kör naken, mot rekommendationerna och bekosta sjukvårdskostnaderna för det oxå....då är det OK, inte annars.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Håller med dig till fullo! Brinner hellre upp i mitt skinnställ, och att man får byta en sjöblöt t-shirt när man har varit ute och kört.

Det är ju skyddkläder och inte kläder som skydd mot kylan som vissa verkar tro, då det blir varmt och de kör i sandaler, t-shirts och jeans el kortbyxor.

Jag kör ALDRIG i annat en skyddskläder från topp till tå, spelar ingen roll, om då är provkörning efter tvätt av hojen
Men men, är huvudet dumt får kroppen lida :huvet
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Teo skrev:
Visst man kan öka risken för skada på många sett, köra med bristfällig utrustning, köra för fort, köra med dåliga däk/bromsar, taskigt omdömme, noll-koll kockosboll, mm.

blablabla
En annan vän blev träffad av blixten! hade inte en chans och den enda risken han tog var att gå till bussen... :3freak

Jag tycker mig minnas att du tyckte det var rätt ok att dra snuten utan hjälm med hojen.
Det blir liksom lite onödig diskussion om det hela på det sättet.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Silwer skrev:
Jag tycker mig minnas att du tyckte det var rätt ok att dra snuten utan hjälm med hojen.
Det blir liksom lite onödig diskussion om det hela på det sättet.
Det har Jag aldrig sagt att Jag inte tycker. Men det man inte säger att man inte tycker tcker man eller :va
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ducster900 skrev:
Det handlar om att ta ansvar för sina handlingar, att säga att "jag bestämmer själva" är bara att förklara hur lite man inser hur kostnaderna fördelas i ett samhälle.

Jag läste nå´nstans att det vrån bilismen(mc, lastbilar, mm inräknat) inkommer runt 60 miljarder/år i skatt men tillbaka till dito, renoveringar ava vägar, bullerskydd, OLJEGRUS, mm går det bara "bara" 20 miljarder...

Någon får 40 milj,
 

RonJeremy

Guest
korvgubbe skrev:
Hon spelade ju lika lite som du och jag... Så äktenskap ska gå ut på att misstänka och spionera? Man ska alltså inte lita på den andra hälftens ord utan kräva att få se bokföring och redovisning?`
....särskillt som man själv kanske inte kan ekonomisk redovisning/bokföring..

- "Älskling, kan du vara så vänlig att ta hem företagets bokföring, balansräkning, budget och de två sista årens årsredovisning.. För jag tänkte åka till revisorns och låta honom kontrollera allt så du inte bara snackar skit när du säger att allt går bra! ....Har föresten lagat köttfärslimpa till middag idag!" :3freak
Svar: JA!!!
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Förstår faktiskt inte varför det inte är krav på visir/glasögon. Jag tror att det är krav på vindruta när det gäller bil.
 

RonJeremy

Guest
supernaut skrev:
Förstår faktiskt inte varför det inte är krav på visir/glasögon. Jag tror att det är krav på vindruta när det gäller bil.
Vindrutan är en bärande del av bilen och har ett större syfte än att hindra mot vind....
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
Ducster:

Hrm... vet inte om nån redan har tänkt som jag, men eftersom Du anser det vara ett socialt ansvar att ha alla skydd som tänkas kan på sig (vilket i sig inte är fel), undrar jag hur man förklarar alla dom miljoner kronor som t.ex. alla amatörfotbollsspelares knä och vrist operationer har kostat oss skattebetalare?
Då är det ju med andra ord helt oansvarigt och socialt vidrigt att spela fotboll oxå?
Nej, kan inte hålla med i ditt resonemang, fast du inte har direkt fel i sak. Det är väl helt upp till var och en antar jag.
Har själv varit med om en olycka, med bil iofs, men det vart några rullningar och efter polisens utredning sa dom, hur konstigt det än låter, att: "det var tur att du inte hade bältet på dig, för då hade du nog råkat värre ut".. (Åkte med baken på bilen före ner i diket.)
Så min slutsats är iaf att så länge man inte vet vad som ska hända, dvs. aldrig, är det nog bara att använda sig av sina erfarenheter och bästa omdöme. Du vände och åkte hem pga värmen, jag skulle ha bytt om till lättare kläder. Inget är mer fel än det andra tycker jag.

Peace friend!
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
badcat skrev:
Ducster:

...undrar jag hur man förklarar alla dom miljoner kronor som t.ex. alla amatörfotbollsspelares knä och vrist operationer har kostat oss skattebetalare?
Peace friend!


Kan inte folk lägga ner det där oerhört dåliga fotbollsexemplet?!?!

.....Fotboll och annan lagidrott ger oerhört mycket större hälsovinster och samhällsvinster än vad skadorna kostar så ditt exempel faller platt ....
Förutom rena hälsovinster så gör ungdomsidrotten enormt stora sociala insatser...


Edit1: Och till skillnad från bilen(med undantag för enstaka mc-poliser och mc-bud) som medför inte hojen särskillt mycket till vår sammhälsekonomi eftersom den knappast används i yrkestrafik eller som resurs i företag..(snickare, rörmockare, sotare, servicetekniker, VVS:are är bara några exempel som skulle ha svårt att få med sig all sin yrkesutrustning på MC!!)
 
Last edited:

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
Jocke K skrev:
Om du vill att vi sparar på ladstingets pengar så är bästa sättet att inte köra hoj överhuvudtaget. Hojåkning kostar ca 80 gånger mer per mil för landstinget jämfört med bilåkning. Ska vi som åker hoj betala högre lanstingsskatt?

Eller ska vi fylla i ett formulär till ladstinget, där vi berättar om vi till exempel, rider, spelar hocky, åker skidor, pendlar till jobbet, röker, stressar mm.
Sen ska vi fylla i våra mat och motionsvanor. Då kan vi få en personlig skattesumma av landstinget som motsvarar riskerna för vad inividen kan kosta.
Jämarns!? Det börjar osa politik det här! :tummenupp
Skönt att se engagemang iaf, känns tryggt nu när det är val snart..för det här är väl en politisk debatt-sight va? :hihi :pannkyss
Trådstartaren trodde brandfackla, jag säger julbocken i Gävle typ!.. :rofl
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Sen kan man diskutera farligheten med att köra hoj, visst är det farligare än mycket annat, men jag tycker man i många gånger som förare kan begränsa farliga moment.
Det är väl inte på så sätt att det alltid är alla andras fel att vi gör ila oss och dör?

Jag är inne på 13onde säsongen nu utan allvarligare skador, är det bara tur eller är det för att jag kör lugnare än majoriteten av sporthojsåkarna?

Nä, så jävla farligt behöver det faktiskt inte vara.
Visst man kan vara död i morgon, men jag gör mitt bästa för att tänka var det kan vara farligt, jag ser årligen många som kör fullt förbi korsningar där bilar står och väntar på att köra ut eller som kör om på fel sida tex, visst man måste kanske vara lite tokig för att få erfarenheter men ibland undrar man när man sen ser att det är folk i min ålder som kör som jävla idioter och med synes nollkoll.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
RonJeremy skrev:
Vindrutan är en bärande del av bilen och har ett större syfte än att hindra mot vind....
Det är ett väldigt bra argument. men jag menar även på jeepar där rutan kan tas bort så får man inte köra runt så. Detta för att skydda föraren mot elaka stenskott och humlor mm. 120Km/h och en humla på visiret smäller bra, utan visir stor risk för stor olycka.
 

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
Förutom rena hälsovinster så gör ungdomsidrotten enormt stora sociala insatser...

Sociala insatsen har jag inga synpunkter på, men hälsovinsten... :confused: Enligt diverse undersökningar på senare tid så påvisas det tydligt att det är just i dessa lagsporter som det festas oerhört kraftigt, och mycket talar för att det är grunden för begynnande alkolism som skapas i ungdomsidrotten map på alla idrottsläger, fester osv. Vad det kostar samhället vet ju det flesta.

Tur att man bidrar till skattekistan när man besöker glasbanken :huvet
Undrar om det räcker till en ny lever när det är dags :rolleyes:

Folk måste väl för bövelen få bestämma något själv i förmyndarlandet Sverige. Med eller utan skydd :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
BiB skrev:
Förutom rena hälsovinster så gör ungdomsidrotten enormt stora sociala insatser...

Sociala insatsen har jag inga synpunkter på, men hälsovinsten... :confused: Enligt diverse undersökningar på senare tid så påvisas det tydligt att det är just i dessa lagsporter som det festas oerhört kraftigt, och mycket talar för att det är grunden för begynnande alkolism som skapas i ungdomsidrotten map på alla idrottsläger, fester osv. Vad det kostar samhället vet ju det flesta.

Tur att man bidrar till skattekistan när man besöker glasbanken :huvet
Undrar om det räcker till en ny lever när det är dags :rolleyes:

Folk måste väl för bövelen få bestämma något själv i förmyndarlandet Sverige. Med eller utan skydd :tummenupp

Så du tror på allvar att de äldre ungdomslagens festande leder till alkolism som blir dyrare för sammhället än vad alla tjockisar skulle kosta om man skippade ungdomsidrotten?

...För tonåringar hade inte festat om de inte sysslat med lagidrott?

Jag har läst att man ser en överrepresentation av krökande bland lagidrotterna men hälsovinsterna väger ändå över oerhört.

Förutom att de stärker sig fysiskt, minskar övervikt, får kondition så medvetnandegör idrotten värdet av motion och rörelse. Ungdommarna får dessutom bättre kondition, aptit och sömn vilket ger betydligt bättre studieprestationer.

Bland de som är aktiva som vuxna är ju de som sysslat med ungdomsidrott extremt överrepresenterade och detta gör ju dessutom att de som vuxna drabbas av färre sjukskrivningar och arbetsskador, mindre övervikt och presterar dessutom bättre på jobbet....

Så att hockey och fotbollsgrabbarna i 14-15års åldern är aningen mer benägna att festa tror jag knappast kommer belasta sammahället mer än vad den ger på det stora hela taget.,!
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top