Varför vill alla (många) byta till 1000cc?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snoppkomplex?

:7peta


Efter att ha kört en 600cc radfyra ville jag testa något som kändes maffigare (ljud, vibrationer, effekt på låga varv) men fortfarande var någorlunda sportigt. En 1000cc v-twin blev det!

I'ts not the diameter that counts, it's the stroke.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Ja va fan ska man med en 1000cc till?

Alla litershojar jag kört har jag hoppat av med avsmak.. jag kör väl sporthoj för att ha en ylande smidig liten sak att åka runt på inget jävla bekvämlighetsåk, vill jag ligga på 4krpm så kör jag bil!
 

marie

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
I ett tält
Hoj
cbr 1000rr '08
jag var trött på min gamle bandit och behövde nån piggare sak råkade då provköra cbrn, fick bli en 1000 ville ha mer ös ;)
 

Nicotin

Guest
beror väl vad man ska ha hojen till..skulle jag bara åka krokigt och bana skulle en 600 el 750 vara perfa..
men ligger man mycket motorväg är det skönt med vridet som 600/750 inte har på samma sätt.

el varför inte en såndär jättevibrator som jörgen har ?:D

maassor av vrid..:tummenupp
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Smaken är ju som baken, det är svårt (alla fall för mig)
att utnyttja en 1000 på bana, där är 600 smidigare och räcker klart till effektmässigt, (åtminstone för mig) men åker man också en hel del på vägen
så är vridet och effekten från literhojarna mycket trevligt att ha.
Tänker då mest på att man måste ha ett så högt varv "hela tiden"
Lycka till i valet.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
min R6a gick för långsamt på bana.....så enkelt var det för mig. Och ja jag håller minst lika hög kurvfart med min Kawa som R6an :)

Jag kör dock bara bana men en 600 är inget för mig, vill ha ännu mer fart och acc.
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Har ju varken haft kortet eller hoj länge, faktiskt bara sedan ett år. Men jag har hunnit provköra en hel del hojar, speciellt när jag skulle köpa. Tittade en del på Kawasaki ZX6R (636), lite ZX12R, och en drös med mindre hojar, mest 600-or men även en GSX750R... Av de mindre hojarna är ju lätt mellangixxern den mest underhållande... Som att köra en sexhundra med exstra pulver i princip. Till slut föll valet på en GSX1400, i princip en jävla traktor. Men fy fan vad härligt det är att slippa växla ner och mata den tills den gråter/varvbryt... Ligga i femman-sexan i motorvägsfart + lite till... se Porschen som kommer bakom en och eldar...låta honom köra upp jämnsides... och sen bara dra rullen i botten, vänta dom där 200 milisekunderna medans hojen hostar till (jaaaa, traktormotor! Så jävla rudimentär insprutning, skulle nästan kunna vara amerikansktillverkat) och sedan se när porschefan försöker komma undan :D :D :yoparty
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
min R6a gick för långsamt på bana.....så enkelt var det för mig. Och ja jag håller minst lika hög kurvfart med min Kawa som R6an :)

Jag kör dock bara bana men en 600 är inget för mig, vill ha ännu mer fart och acc.



Fast falkenberg är väl ändå praktexempel på en bana där du borde åka snabbare på en 600? Falkenberg är ju ju ganska liten och tight.

Anderstorp och kanske mantorp rakan ja. Men gissningsvis så borde väl de sättas bättre varvtider på en 600 än 1000 på våra mindre banor.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Naturligtvis skall det vara literhoj,
Vi saknar kurviga vägar i Sverige, fortast rakt fram är skiten....:yoparty
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Det råkade bara bli så när jag bytte.
Ville jag fixa en 600 för samma pengar som jag fick tag i min 929 hade jag varit tvungen att köpa en som var 2-3 år äldre. Ville ju ha med insprutning oxå.
Så det var inget alternativ för mig.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Jag har haft en SV1000s förut och trodde att en 600 radfyra kan väl inte vara något för mig. Men efter att jag provkört en GSR så blev det köp direkt. Hade dock en KTM 625:a emellan dessa hojar, men ändå. Har kört GSR:en 2 säsonger och har haft mycket roligare på den än med SV:n trots avsaknaden av mycket vrid på lågvarv. Men sen försöker jag hålla mig på så kurviga vägar det går för det mesta. Motorvägsåka gör man med bil anser jag. Om jag inte blir tvungen då förstås.

Det roliga är att enda gångerna jag sett sportisar i år är när jag korsat stora raka riksvägar och dyl, då de liggandes på rad som en getingkoloni blåser fram tokpressandes och hoprupna som ostbågar :). Har inte mött en enda på de riktigt fina kroksvängarna. Så det är väl klart man måste ha mycket kubik för att få ordentlig fartkänsla då, hehe.
P.S: För att friskriva mig från påhopp a´la klassiskt sporthoj.com-manér så vill jag påpeka att jag för den skull inte tror att ALLA med sporthoj bara kör motorväg och dyl ;)
Men det verkar som om många ska ha 1000cc bara för att det SKA vara störst och snabbast.

Jaja, skitsamma. Var och en gör som den vill, men fenomenet är ju lite komiskt ändå.
 
Last edited:
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
En sommar på en 600:a och du kommer vilja ha något värre..
Tusingarna är otroligt råa och levererar oavsett vilka varv du ligger på. Jag saknar den känslan idag...minsta lilla ryck med högerhanden och det smäller till i drivpaketet!
 

princessMAD

GirlRider..
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR 1000RR -04, cross 250 Yamaha -05:a,
Först och främst ska du ifrågasätta dej sj va du vill ha ut av din åkning.

För min egen så åkte jag R6:a på banan super trevlig banhoj lätt att bryta ner, smidig och jämn. men på tröttnade bana och ville ha nåt ett leka lite med bara på vägarna, så skaffade cbr:n efter lite olika test av hojar.
En nice hoj med väldigt skönt vrid registret igenom. det är en super hoj att vrida till och dra om, gasa upp, gasa ur kurvor osv.med..
En aggressivitet o skön åkning.
Dock blir det en till hoj snart då jag vill leka lite mera och då har en 600 ett jämtflöde, en smidighet och är väldigt "lek snäll" som hoj.

Busa och åk men njutning den lilla tid som är kvar...
 
Last edited:

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Största anledningen för mig är att landsvägstempot i mitt gäng är väl uppskruvat. Dels vill jag inte ligga och pressa max för att hänga med (och då kör jag ofta bana), men framförallt när man kommer till krön så är det skönt att bara vrida lite extra för att göra sköna wheelies i stället för att koppla. 1000 känns mer avslappnat i de lägen :tummenupp


Tvivlare kan se "stenungsundstråden" i träffar/samåkning:D
 

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Så man slipper bli skadad i höger ben av allt växlande på en 600.. plus att det är lite mer drag i dom 1000cc jag kört gentemot 600cc :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag bytte från VFR800 till Millen kanske mest pga att jag ville åka sporthoj - man lever en gång, varför kompromissa.

Men det drog med sig massor av positiva effekter, även om viffern var rätt vridig i mellanregistret så var det ett evinnerligt växlande - med Millen är det bara att låta den härliga twinnen vrida iväg med det där härliga draget.
Millen är bra mycket trevligare att skjutsa damen på - det överraskade mig, trodde det skulle bli precis tvärtom.

Jag är slö, och långt ifrån tekniskt kompetent nog (årets underdrift) att veva runt i en låda tills fan avlöser mig (det var därför det blev ett byte från en 2-taktsbåge till en jäkligt trevlig bergare i skogen med).

Förmodligen har man nytta av att köra en 600:a om det skall vridas ur det som finns till sista droppen, jag kör båge för att det är kul (vilket är precis samma anledning som att man åker 450 i skogen, när man förmodligen åker snabbare på en 4-t 250).

/J
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top