Varför vill alla (många) byta till 1000cc?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har haft både 600 och 1000. Kommer aldrig mer köpa en 600 gillar inte det! det är mindre kraft och det märks!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag kommer aldrig byta ner mig till en 1000cc :D

Nej det är klart, du är fullt nöjd med spola ner 120" för lika många hästar. På veven. En bra dag.

:) ( vid det här laget vet du att jag menar väl )

Så jag tycker att det är lite löjligt att klaga på bottendraget hos 600 kubikarna :)

.

Hur kan det bli löjligt? En 600 levererar hästarna vid ett betydligt högre varv än alla 1000 rad och v-tvin. Körbarhet.

Hästar = toppfart

hög effekt vid låga varv = accerelation.

Testa.
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hur kan det bli löjligt? En 600 levererar hästarna vid ett betydligt högre varv än alla 1000 rad och v-tvin. Körbarhet.

Hästar = toppfart

hög effekt vid låga varv = accerelation.

Testa.

Det är ju min åsikt, kanske för att jag inte kört någon 1000 kubikare än? Jag säger ju att draget är NOG på en 600 jämfört med annat som finns i trafiken, piskar många fordon på gatan på låga varv tom. Men det är ju klart att man lär ju klaga på skiten efter att man kört 1L hoj. Men det beror på vad för referenspunkt man har - jag jämför med bilar.

Hög effekt vid höga varv levererar också acceleration :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Det är ju min åsikt, kanske för att jag inte kört någon 1000 kubikare än? Jag säger ju att draget är NOG på en 600 jämfört med annat som finns i trafiken, piskar många fordon på gatan på låga varv tom. Men det är ju klart att man lär ju klaga på skiten efter att man kört 1L hoj. Men det beror på vad för referenspunkt man har - jag jämför med bilar.

Hög effekt vid höga varv levererar också acceleration :)

Nästan alla som tycker 600cc räcker har aldrig kört en 1000cc Jag vet! jag tyckte lika själv tills jag testat :tummenupp
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
kanske för att 600cc e för 18-20åringar:D :D

visst...för bana e nog en 600cc rolig på...men jobbigt om man haft 1000 cc tidigare...
 

Nicotin

Guest
Det är ju min åsikt, kanske för att jag inte kört någon 1000 kubikare än? Jag säger ju att draget är NOG på en 600 jämfört med annat som finns i trafiken, piskar många fordon på gatan på låga varv tom. Men det är ju klart att man lär ju klaga på skiten efter att man kört 1L hoj. Men det beror på vad för referenspunkt man har - jag jämför med bilar.

Hög effekt vid höga varv levererar också acceleration :)

fast ibland är det skönt med vridet som en 600 saknar..inte behöva gå upp på 12k varv för att det ska hända ngt ( beroende på vad man kört tidigare )..

kanske för att 600cc e för 18-20åringar:D :D

visst...för bana e nog en 600cc rolig på...men jobbigt om man haft 1000 cc tidigare...

hahahahaha...
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
En 600 går för långsamt på gata. Ni kan snacka jättemycket om kurvhastigheter hit och dit men varje gång jag har kört i år har minst ett par kilometer motorväg avverkas. Där kan man inte ersätta långsam hoj med lite körförmåga på samma sätt.
Men det där om att man inte måste växla en litershoj så mycket tror jag inte på. Det är precis lika ofta man måste kugga ner tycker jag.
 

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Älmhult
Hoj
R6 Lego edition
600 har gas så det räcker för vad de flesta kan hantera i effekt, men det är en jävla skillnad på karaktären. Själv kommer jag från twinvärlden och trivs inte speciellt bra på min 600 där man måste tokvarva.

Komplex och tokgasaraktframvärldsmästare är nog en annan stor faktor för många....
 

superman

wheelie king
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
K8 blå/vit
Dom vill "åka" lika snabbt som alla andra = därför byter vissa från 600 till 1000.
Men när det svänger kan man "köra" lika snabbt med en 600.....:tummenupp
 

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Värmdö
Hoj
none
Personligen tkr jag draget på en 1000cc gämfört med en 600cc är mkt kännbart i låg/mellanregistret å de e det man vill åt. powerweela Är kul. Men visst 600 duger mkt väl, är kanske en smaksak i slutändan men men...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vill ha en literhoj (eller större) med ~100 pållar och en vridmomentkurva som en Scania diesel
Sa någon GSX?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nej det är klart, du är fullt nöjd med spola ner 120" för lika många hästar. På veven. En bra dag.

:) ( vid det här laget vet du att jag menar väl )



Hur kan det bli löjligt? En 600 levererar hästarna vid ett betydligt högre varv än alla 1000 rad och v-tvin. Körbarhet.

Hästar = toppfart

hög effekt vid låga varv = accerelation.

Testa.

Lite fel har du nu...då skulle en Ex Honda vtx 1800 på ca 95-100 HK som har hög effekt och maxvrid vid några tusen varv ha högre acc:confused: mot en sporthoj på 150 hk, är den det? Trots att en sporthoj har mycket sämre effekt i det låga vridmområdet så hinner inte en dubbelt upp kubikstinn maskin med maxeffekt vid låga varv gasa ifrån rakt fram ialla fall!

En 600 sportis HAR inte så dåligt vrid, och levererar i de flestas händer en BÄTTRE körbar maskin om man nu vill nyttja maskinen för vad den är byggd för, inte ostbåge i 300 knyck..

Hittils har inte det "järnvridar" vridet eller effekten från någon custom "skrämt" mig iaf, det dör ju så fort det börjar vakna till liv, nu snackar jag standardcustom´s....kanske en Boss hoss skulle ordna det iaf:D
 
Last edited:

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Jag vill ha en literhoj (eller större) med ~100 pållar och en vridmomentkurva som en Scania diesel
Sa någon GSX?


Ohja. tJöP! maxvrid vid ca 5500 (men gott om redan innan) och maxeffekt vid ca 7000 skulle jag tro... Tänker inte så mycket på det, jag behöver aldrig ligga och snedknulla varbryt för att den ska röra på sig :)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Alla vill ha störst. Så enkelt är det. Förutom vi som har så stora att vi aldrig behöver känna oss osäkra eller fundera på om den räcker till.
Oj:D det förklarar varför man bara åker 350
 

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Nästan alla som tycker 600cc räcker har aldrig kört en 1000cc Jag vet! jag tyckte lika själv tills jag testat :tummenupp

Well, jag har en likadan hoj som du(r1-02) och en cbr600rr-05 och sexhundran är roligare på alla punkter motorljud, bromsar, kurvegenskaper dessutom så var det ett dött lopp rakt fram mellan min fd trajja 675 och r1-an så jag vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg:va

Däremot en 1000 cc av senaste snitt blåser en 600 som ingeting rakt fram och är inte mycket slöare i kurvorna heller och är lättare att köra fort med pga att man kan fördela kraften jämnare ut ur kurvorna och inte så av-på som en 600, men tycker fortvarande att en 600 är mer "race":yoparty

Fattar inte varför tillverkarna inte slopar 1000cc touring klassen mot en 800cc så att det liknar moto-gp-t mer?
En 800 med tc hade man kört fortare med överallt och sluppit highsida så ofta med:)
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det finns absolut ingen proportionalitet mellan cylindervolym och körglädje.
Däremot finns det tillämpningar som inte passar vissa maskiner. I mitt fall skulle till exempel en högnervös 600 passa uselt för att luffa runt i Europa med pass + full packning.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Well, jag har en likadan hoj som du(r1-02) och en cbr600rr-05 och sexhundran är roligare på alla punkter motorljud, bromsar, kurvegenskaper dessutom så var det ett dött lopp rakt fram mellan min fd trajja 675 och r1-an så jag vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg:va

Hade en 600RR -05 tidigare och tycker r1an är dubbelt så rolig hoj.. men smaken är kanske som baken.. Visst på bana hade jag valt 600an men på gatan så saknar man vridet.. Visst många verkar gilla att ligga på 14k rpm men vill man ha en mer gatvänlig hoj så är 1000cc oslagbart tycker jag!
 

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Hade en 600RR -05 tidigare och tycker r1an är dubbelt så rolig hoj.. men smaken är kanske som baken.. Visst på bana hade jag valt 600an men på gatan så saknar man vridet.. Visst många verkar gilla att ligga på 14k rpm men vill man ha en mer gatvänlig hoj så är 1000cc oslagbart tycker jag!

Det har du rätt i smaken är som bajjan, för mig är roligt förknippat med bana och köra hårt, men kan tänka mig att en 1000cc är bättre att skjutsa med och leka på bakbananen med....köra på gata är roligt om man har tagit en tablett E och helt plötsligt ser bilarna ut som muffins och snuten bakom ser ut som en discokula:D talar dock ej av egen erfarenhet:tungan
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Det har du rätt i smaken är som bajjan, för mig är roligt förknippat med bana och köra hårt, men kan tänka mig att en 1000cc är bättre att skjutsa med och leka på bakbananen med....köra på gata är roligt om man har tagit en tablett E och helt plötsligt ser bilarna ut som muffins och snuten bakom ser ut som en discokula:D talar dock ej av egen erfarenhet:tungan

Köra hårt på bana funkar med en 1000cc tycker jag ( bara testat den ) men som sagt en 600 är säkert bättre där.. Men kör man hårt på gata föredrar jag 1000cc och vill man dessutom använda hojjen till transportmedel så är det ännu mer åt 1000cc :tummenupp Men som sagt du har ju en 600a till bana och en 1000cc till gata så :tummenupp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tyckte min r6 gick som ett skållat troll men sen köpte jag en k5 och då förstog jag...

R6 var dock lite roligare på riktigt kurvig väg!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top