Varför vill alla (många) byta till 1000cc?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
En 600 går för långsamt på gata. Ni kan snacka jättemycket om kurvhastigheter hit och dit men varje gång jag har kört i år har minst ett par kilometer motorväg avverkas. Där kan man inte ersätta långsam hoj med lite körförmåga på samma sätt.
För långsamt? Sen när är 260km/h och 0-200km/h på 10sek för långsamt?
 

Nicotin

Guest
Så jävla kvick är ju inte en GSX 1400 på högsta växeln. Faktum är att en GSX-R 600 är snabbare på 6:an mellan 60-140km/h. Read and weep:

GSX 1400
60 - 100 km/h - s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 10,0 s
60 - 160 km/h - s
100 - 140 km/h - s
140 - 180 km/h - s

GSX-R 600
60 - 100 km/h 4,9 s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 9,8 s
60 - 160 km/h - s
100 - 140 km/h 4,9 s
140 - 180 km/h 4,4 s

Ohh hela 0,2 sec snabbare..

jäätteskillnad..:rolleyes:
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
För långsamt? Sen när är 260km/h och 0-200km/h på 10sek för långsamt?

när man vill åka 300:tummenupp

upp till 200 blås skiljer det nog inte så mycket har jag för mig (nåt 402 m test mellan R1 o R6)..

men man vill ju ha vridet i en 1000cc...blir ju jobbigt annars..
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hm och jag är sugen på en R600. Just för att en 1000 är lite för mycket, hjula i 240 över ett krön bara för att man höll lite för mycket på handtaget. Dom är helt enkelt för vilda för mej. Ja jag är väl en sissy.

Hur många körningar har man varit med om när tempot är så högt att inte vifferns 110hk duger till? Hur många gånger har man kört när toppfarten på 255 inte räcker.


Dock få förstår jag 1000cc valet. Hade jag inte varit en mes som inte kan hantera en best så hade valet varit enkelt. Det roliga med en R600 är just det där spöa varva smiska. Det upplever man aldrig på en 1000 för då går det bakhjul, 300blås mm.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du har säkert fått alla de svar du vill ha men efter att ha läst 2-3 av de första så kan man väl konstatera att de som har eller har haft de aktuella hojarna kanske borde uttala sig i första hand. Jag menar, korvgubbe som hade en Ducati med 45hk förra året och någon typ av vespa med 38hk i år kanske inte är en bra referens? Man kan ju till och med ifrågasätta vad han gör på ett sporthojsforum nästan. :)

I alla fall, svaret på din fråga är att 1000cc är vansinnigt mycket roligare. Jag har kört 600cc R-hoj i tre säsonger och 1000cc R-hoj i två och det är dag och natt. Som en kompis som försökte övertyga mig att köpa 1000cc skrev innan jag hade handlat:

Kompis: jaja, din hoj är säkert rolig men den saknar något som borde uppskattas i samband med sporthojskörning
Markus: jaha, vadå?
Kompis: Effekt

Det sammanfattar ämnet ganska bra.
 

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
Jag bytte pga vridmoment och för att slippa växla så mycke. Tycker 1000 blir mer lättkört på nåt vis :tummenupp
 

Hellsinger

Leave my tortilla´s alone!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR100RR-08
Äh, jag går åt andra hållet.. tänkte bli snabb på bana med ena 600cc, å vänlig som jag är och vill mina hojkollegor väl så ger jag bort min förlängare till den som behöver den (r1-04 gathoj) i byte mot en 600cc banhoj, -06 å framåt :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har säkert fått alla de svar du vill ha men efter att ha läst 2-3 av de första så kan man väl konstatera att de som har eller har haft de aktuella hojarna kanske borde uttala sig i första hand. Jag menar, korvgubbe som hade en Ducati med 45hk förra året och någon typ av vespa med 38hk i år kanske inte är en bra referens? Man kan ju till och med ifrågasätta vad han gör på ett sporthojsforum nästan. :)

I alla fall, svaret på din fråga är att 1000cc är vansinnigt mycket roligare. Jag har kört 600cc R-hoj i tre säsonger och 1000cc R-hoj i två och det är dag och natt. Som en kompis som försökte övertyga mig att köpa 1000cc skrev innan jag hade handlat:

Kompis: jaja, din hoj är säkert rolig men den saknar något som borde uppskattas i samband med sporthojskörning
Markus: jaha, vadå?
Kompis: Effekt

Det sammanfattar ämnet ganska bra.

Jag tycker det är skrämmande. Sorglösa hojkonsumenter som inte en vet vad de har för squish borde inte få skriva om motorer. Allt är elstartens fel, det var då det gick snett.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Små motorer typ 600cc kräver ett ständigt växlande och relativt höga varvtal vilket är kul på bana men enbart irriterande när man kör alroundkörning på väg, detta gäller då sporthojar som har höga litereffekter.

Personligen skulle jag aldrig köpa en 600 eller 750 igen av den anledningen att dessa saknar 1000cc breda register samt höga toppeffekt. Det är tom så att jag ibland irriterar mig på att min K7:a är "trött" under 6000rpm. Bytlånade en 750 under några mil och den kändes som om den hade 1/3 del av K7:ans effekt, klart irriterande att behöva växla hela tiden för att behålla lite driv i kurvor när man var van att bara gasa och då ha hyffsad effekt direkt oavsett växel. Naturligtvis finns det effekt så det räcker i en 750 men det kräver att man letar efter den på ett helt annat sätt och därför tycker jag att 1000cc är så mycket trevligare till vardagskörning på väg, dvs man kan köra lugnt likväl som gasa ordentligt när man känner för det och det är inte hojen som sätter gränsen för hur man vill åka:tummenupp
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Små motorer typ 600cc kräver ett ständigt växlande och relativt höga varvtal vilket är kul på bana men enbart irriterande när man kör alroundkörning på väg, detta gäller då sporthojar som har höga litereffekter.

Personligen skulle jag aldrig köpa en 600 eller 750 igen av den anledningen att dessa saknar 1000cc breda register samt höga toppeffekt. Det är tom så att jag ibland irriterar mig på att min K7:a är "trött" under 6000rpm. Bytlånade en 750 under några mil och den kändes som om den hade 1/3 del av K7:ans effekt, klart irriterande att behöva växla hela tiden för att behålla lite driv i kurvor när man var van att bara gasa och då ha hyffsad effekt direkt oavsett växel. Naturligtvis finns det effekt så det räcker i en 750 men det kräver att man letar efter den på ett helt annat sätt och därför tycker jag att 1000cc är så mycket trevligare till vardagskörning på väg, dvs man kan köra lugnt likväl som gasa ordentligt när man känner för det och det är inte hojen som sätter gränsen för hur man vill åka:tummenupp

Jag behöver inte leta efter effekten på min hoj, jag vet vart den finns.
Måste man ha ett spann från 3krpm-10krpm där man ska ha effekt för o slippa leta efter den så kanske det är dags att lära sig nåt?

Det går alltså inte köra lugnt med en 600?
Konstigt att jag klarar av att ligga på 4-5krpm på landsvägen o bara vrida om rullen lite när det kommer en långtradare ivägen men iiiingen annan kan de utan då måste man ha en 1000cc så man kommer om på en hundradel fortare när man är ute o kör lugnt...ja herregud..
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Jag behöver inte leta efter effekten på min hoj, jag vet vart den finns.
Måste man ha ett spann från 3krpm-10krpm där man ska ha effekt för o slippa leta efter den så kanske det är dags att lära sig nåt?

Det går alltså inte köra lugnt med en 600?
Konstigt att jag klarar av att ligga på 4-5krpm på landsvägen o bara vrida om rullen lite när det kommer en långtradare ivägen men iiiingen annan kan de utan då måste man ha en 1000cc så man kommer om på en hundradel fortare när man är ute o kör lugnt...ja herregud..

Tja.. Vad skall man svara på det.. Jag var också imponerad över min trimmade moppe när jag hade en sådan och jämförde med en otrimmad:tungan

Det är bekvämt att ha effekten tillgänglig i ett större register när man kör längre sträckor i "lite" högre tempo, sedan är det ju kul när hojen orkar wheela när man vill och det är även kul att försöka hålla den från att wheela när man accelererar:tummenupp

Vi är alla olika och uppskattar olika saker och en 600 maskin hänger inte med 1000cc när det går undan på väg så är det bara pga lägre toppfart. Känner bara ett fåtal hojåkare som verkligen väljer en 600 före en 1000 för körning på gata medan många vill ha 1000 men avstår pga kostnaden. Mina minnen från senaste 750 jag hade var att man fick ligga konstant över 10krpm så fort man skulle någon stans, nu ligger jag på 6-11krpm på 6:an och behöver sällan peta ner lägre än till 4:an när det inte är 90graders..
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Hur många körningar har man varit med om när tempot är så högt att inte vifferns 110hk duger till? Hur många gånger har man kört när toppfarten på 255 inte räcker

Folk i denna tråden, mig inkluderat, pratar ju om 2 olika saker. Jag pratar enbart bana och då kan jag lätt säga att 110 bhp räcker inte långt och även en toppfart på 255 inte på långa vägar räcker till. Även en kort raka som Falken kommer min ZX-10R lätt upp över 250 innan det är dags för full broms och det klarade inte min 600 på långa vägar.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Personligen tycker jag 750 är den bästa kompromissen på bana. Men man kan ju aldrig ha för många hästkrafter. Dessutom är ju en större motor i regel lugnare. Inte lika mycket ketchupeffekt. Själv är jag ganska nöjd med min 1200. Nu väntar vi bara på att garantin ska gå ut så jag kan göra lite seriös trimning.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nja nu ligger ju inte användningsområdet på en 600cc mellan 13-14000 rpm.
Kör man aktivt med tex på bana ska man inte släppa den under 10000 rpm.
Sen med en effektpik på uppåt 13 000.



det e ju det jag säger:huvet
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker det är skrämmande. Sorglösa hojkonsumenter som inte en vet vad de har för squish borde inte få skriva om motorer. Allt är elstartens fel, det var då det gick snett.

Jag vet inte vad du pratar om eller vad du försöker förmedla men jag vet att du kör en gammal HD så egentligen borde det allena diskvalificera dig från att skriva om någonting. :mad:
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag behöver inte leta efter effekten på min hoj, jag vet vart den finns.
Måste man ha ett spann från 3krpm-10krpm där man ska ha effekt för o slippa leta efter den så kanske det är dags att lära sig nåt?

Det går alltså inte köra lugnt med en 600?
Konstigt att jag klarar av att ligga på 4-5krpm på landsvägen o bara vrida om rullen lite när det kommer en långtradare ivägen men iiiingen annan kan de utan då måste man ha en 1000cc så man kommer om på en hundradel fortare när man är ute o kör lugnt...ja herregud..

Jag är på samma spår som dig Andreas!:tummenupp
Behöver man leta efter effekten så känner man inte sin hoj, och känner man inte sin hoj så ska man fan inte gasa heller! Kan man inte hantera hojen, kan man inte hantera trafiken...!

Ni som vill köra i 300km/h...
Tror ni att ni kör i 300km/h bara för att mätaren visar det?
Tycker ni att det är behagligt att ligga i den hastigheten?
Hur många gånger om året ligger ni i den hastigheten?
(min lilla 600 -03 visar 283km/h som max)

Dom som tror att hojen sätter gränsen för hur man kan köra en 600cc...Ja okey, för 5-10% av sporthojsfolket kanske!

Att en 1000cc skulle köra ifrån en 600cc på gata har jag bara vart med om 1 gång! På motorväg utan trafik. Annars löser trafiken det problemet.

Enda fördelarna en 1000cc har är vridet på låga varv samt motor/avgasljudet.
Vriden gör att man slipper höga varv vilket medför högt ljud samt vibrationer vid längre körning på motorväg tex.

Och ja! Jag har haft en SP1:a (V-Twin) och kört literhoj (Rad 4:a). Men jag föredrar 600cc, enda gången jag har önskat en literhoj rad 4:a var på hojsemester till Norge. Visst, ibland tröttnar man på att växla...men det går över rätt fort :tungan

1000cc = Sportig touring :fakta
 

Pizzabagarn

Guest
många cc är manligt, dock inte för många för då blir det fransvarning
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag är på samma spår som dig Andreas!:tummenupp
Behöver man leta efter effekten så känner man inte sin hoj, och känner man inte sin hoj så ska man fan inte gasa heller! Kan man inte hantera hojen, kan man inte hantera trafiken...!

Ni som vill köra i 300km/h...
Tror ni att ni kör i 300km/h bara för att mätaren visar det?
Tycker ni att det är behagligt att ligga i den hastigheten?
Hur många gånger om året ligger ni i den hastigheten?
(min lilla 600 -03 visar 283km/h som max)

Dom som tror att hojen sätter gränsen för hur man kan köra en 600cc...Ja okey, för 5-10% av sporthojsfolket kanske!

Att en 1000cc skulle köra ifrån en 600cc på gata har jag bara vart med om 1 gång! På motorväg utan trafik. Annars löser trafiken det problemet.

Enda fördelarna en 1000cc har är vridet på låga varv samt motor/avgasljudet.
Vriden gör att man slipper höga varv vilket medför högt ljud samt vibrationer vid längre körning på motorväg tex.

Och ja! Jag har haft en SP1:a (V-Twin) och kört literhoj (Rad 4:a). Men jag föredrar 600cc, enda gången jag har önskat en literhoj rad 4:a var på hojsemester till Norge. Visst, ibland tröttnar man på att växla...men det går över rätt fort :tungan

1000cc = Sportig touring :fakta


det handlar inte om TOPPFART utan som du skriver, VRID, annars kan man lika gärna köpa sig en moppe för det är så det känns å ta steget ner från en literhoj till en 600:D
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top