Varför vill alla (många) byta till 1000cc?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag lånade en 600 och tourade en helg med, och nej, det var roligt första 30minuters etappen att sparka ner två växlar i varje böj, men i längden var det tröttsamt.

Men i 30minuter på bana är det säkert skitkul att få jobba lite.
Jag tycker även att farsans tvåtakts 125'a är skitkul i små doser.
Jag skulle kunna tänka mig en turbomatad 400cc som stadsmoppe, bara för kicken, men som jag kör nu så är vridmoment överordnar högvarvseffekt....

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Liten motor-när du gillar att köra.

Stor motor-när du gillar att åka.

Henrik

"Rask"

Guest
Provkör de nyaste 1000 på marknaden så förstår ni som undrar hur man kan föredra en sån. Provkörde en K8 i måndags, samtidigt då jag "hooka" vred jag på, på 4:an o då powerwheela hojen. I Onsdags köpte jag en K7:a. Visst kanske man är snabbast på bana med en tjej/600 cykel men frågan för min del är, vill jag va snabbast på banan eller ha roligast?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej det är klart, du är fullt nöjd med spola ner 120" för lika många hästar. På veven. En bra dag.

:) ( vid det här laget vet du att jag menar väl )
Räcker inte
Vi pratar investeringar min käre bror! Investeringar!:tuttar

Kom till Barkarby ska jag fritera dig OCH din väskryckarhoj som senkommet extranummer i sensommarkvällen. I vinter blir det värre kammar, lyftare och fjädrar! :brynad

Skulle vara 1000cc i varje cylinder då månne:tummenupp

Ja jag får erkänna att jag drömmer om en tvålitershäst i ett sportsterchassie! :Rockbanan Men det känns rätt svårkört i köer redan nu så jag vet inte :gnissla

Last edited:

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Hoj
Pro twinbike Dragster
Har man en gång fått uppleva hur det känns när en 2080cc v twin motor startar i en container med raka rör får man respekt, då blir till o med hojen på utsidan med sina 1440 cc lik en moped, tur är att man bara kör rakt fram..

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
jag har tänkt lite på samma sak, varför vill folk ha detta egentligen och är det något för mig?

Har varit ute och provkört zxr10 och nya 08a cbr1000rr nu i veckan som gick. Det är SJUKT ös i dessa hojar och jag kan inte för allt i världen inte se varför man skulle behöva den extreeeeema effekt som finns i dessa literhojar. Samtidigt så har jag på nått märkligt sätt ändå förståelse för det för det är ju sjukt roligt :tummenupp

Frågan är hur många som verkligen behärskar sina litehojar, förmodligen inte så många. Körde en R6a -08a igår men där var det ju varv och åter varv som gällde, den vaknade ju första vid 10k varv, kanske tröttnar man på det med. Tacka vet jag 750, lagom effekt, lagom allt :)

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
gillar du att växla å behöva ligga på 13-14000rpm jämt för att det ska hända ngt, köp en 600, vill du ha lite killilill i kulpåsen å bra drag redan från låga varv köp en 1000cc, vad e problemet?
Nja nu ligger ju inte användningsområdet på en 600cc mellan 13-14000 rpm.
Kör man aktivt med tex på bana ska man inte släppa den under 10000 rpm.
Sen med en effektpik på uppåt 13 000.

Kneedrag

Guest
Har provkört Yamaha r6, Kawasaki er6 och Triumph street triple 675 och kan
säga att det var bara Triumph som var rolig. Att hoppa på en 600cc när man kör 1000cc känns så j**** fel.

De som köper 600 cc tror att de kommer köra lite lugnare med mindre cc men de kör lika snabbt och ibland snabbare. Så man undrar vem de lurar:näsblod.:D

1000cc alla dagar i veckan. :yoparty :D
Måste inte leta efter effekt eller växla som en tok när man nöter mil

masw1

The blue one
Gick med
11 Sep 2006
Hoj
Honda hornet 900 -02
Man byter för att man vill ha vrid samt ljud.
Jag böt bort min tl 1000 i somras mot min nuvarande Hornet-900.
Tyvär saknar jag redan min TLLLLLLLLL :huvet

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Fast falkenberg är väl ändå praktexempel på en bana där du borde åka snabbare på en 600? Falkenberg är ju ju ganska liten och tight.

Anderstorp och kanske mantorp rakan ja. Men gissningsvis så borde väl de sättas bättre varvtider på en 600 än 1000 på våra mindre banor.

Både ja och nej. Kollar man killarna som är riktigt duktiga så är en 1000 snabbare, ingen 600 kör ifrån Pro Superbike killarnas 46 tider.

Personligen och med den hoj jag nu har ZX10R så är den trots allt väldigt lik en 600 både i vikt och hjulbas vilket gör att jag kör fortare. Kommer ur kurvorna med bättre fart och framförallt högre toppfart även på en liten raka som Falken.

Men rent generellt har du rätt, en 600 lämpar sig helt ypperligt för en bana med kort raka som Falken och en del andra i vårt avlånga land.

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
mindre skrik på motorväg & bättre vrid.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Till slut föll valet på en GSX1400, i princip en jävla traktor. Men fy fan vad härligt det är att slippa växla ner och mata den tills den gråter/varvbryt... Ligga i femman-sexan i motorvägsfart + lite till... se Porschen som kommer bakom en och eldar...låta honom köra upp jämnsides... och sen bara dra rullen i botten, vänta dom där 200 milisekunderna medans hojen hostar till (jaaaa, traktormotor! Så jävla rudimentär insprutning, skulle nästan kunna vara amerikansktillverkat) och sedan se när porschefan försöker komma undan :D :D :yoparty
Så jävla kvick är ju inte en GSX 1400 på högsta växeln. Faktum är att en GSX-R 600 är snabbare på 6:an mellan 60-140km/h. Read and weep:

GSX 1400
60 - 100 km/h - s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 10,0 s
60 - 160 km/h - s
100 - 140 km/h - s
140 - 180 km/h - s

GSX-R 600
60 - 100 km/h 4,9 s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 9,8 s
60 - 160 km/h - s