Varför vill alla (många) byta till 1000cc?

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Nej men nu får du ju sluta. :lol
Vikten på vågen är en pappersprodukt men hur du upplvever att en hoj är tung eller inte - det är den riktiga vikten. :3freak

Dynamikens lagar... Förklarar varför du känner stor skillnad mellan 600 och 1000 cc. Tror du får svårt att hitta en 1000 som känns lika lätt att flippa in i kurvor jmf med en 600. Trots att de väger lika mycket.. Vad är då skillnaden?
En lysande exempel är ju gsxr600 kontra gsxr750 Det märks skillnad på dessa två hojar..
Vad beror det på.. De har samma chassie.. Det enda som skiljer är motorn.

Men vad vet jag.. Jag kör ju så lite hoj.. så detta är ju bara nått jag läst om på sporthoj.com...
Eller så har jag lite kunnskap i rörelseekvationer.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag vet inte vad du pratar om eller vad du försöker förmedla men jag vet att du kör en gammal HD så egentligen borde det allena diskvalificera dig från att skriva om någonting. :mad:

Alla som inte är bekväma med tanken på att kicka igång en 1000 cc ska diskvalificeras från ägarskapet. Samtliga som inte kan ställa ventilerna själva ska också diskas.

Du ska åka Smart, max...

:mad:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför måste man analysera allt?
Många börjar på små lätta maskiner för att sedan byta upp sig till literhoj.
Ytterst få byter tillbaka till mindre.

Jag försökte köpa mig en 400 i somras, jag har funderat på en Jawa 350, men kommer en aprilia 250 i min väg så är det en sån jag vill ha...
OCH min 750...
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Jag byter iaf inte ner mig, säg vad ni vill, men 180 hk är roligare än 140.
Vad det gäller att köra och svänga så har jag ännu att bli frånåkt på krokväg av en 600, men tvåtaktseffektkurva är kul en stund, en liten stund...
Roligaste tråden i år!:tummenupp

Fredrik:D
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Alla som inte är bekväma med tanken på att kicka igång en 1000 cc ska diskvalificeras från ägarskapet. Samtliga som inte kan ställa ventilerna själva ska också diskas.

Du ska åka Smart, max...

:mad:

Jag fattar inte vad du pratar om, det finns varken 600cc eller 1000cc sporthojar med kickstart, eventuellt någon gammal flakmoped på Sandhamn.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Dynamikens lagar... Förklarar varför du känner stor skillnad mellan 600 och 1000 cc. Tror du får svårt att hitta en 1000 som känns lika lätt att flippa in i kurvor jmf med en 600. Trots att de väger lika mycket.. Vad är då skillnaden?
En lysande exempel är ju gsxr600 kontra gsxr750 Det märks skillnad på dessa två hojar..
Vad beror det på.. De har samma chassie.. Det enda som skiljer är motorn.

Men vad vet jag.. Jag kör ju så lite hoj.. så detta är ju bara nått jag läst om på sporthoj.com...
Eller så har jag lite kunnskap i rörelseekvationer.

Så, då vet jag att du vet vad du pratar om och att du kan lite grejer. Ett tag trodde jag vi skulle in i andevärlden för att reda ut saker och ting men nu känner jag mig lugnare.
Kan du då tala om vad skillnaden är i upplevd vikt eller vad du nu väljer det att kalla det, mellan t.ex. dessa:

R1 2008: 180hk / 177kg
R6 2008: 129hk / 166kg

I min, förvisso obildade, värld ser det ut som att R1 har 40% mer effekt men endast 7% mer vikt. Om detta inte är korrekt så vill jag veta hur mycket mer vikt R1 egentligen har för det är ju helt makalösa skillnader på pappret.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Så, då vet jag att du vet vad du pratar om och att du kan lite grejer. Ett tag trodde jag vi skulle in i andevärlden för att reda ut saker och ting men nu känner jag mig lugnare.
Kan du då tala om vad skillnaden är i upplevd vikt eller vad du nu väljer det att kalla det, mellan t.ex. dessa:

R1 2008: 180hk / 177kg
R6 2008: 129hk / 166kg

I min, förvisso obildade, värld ser det ut som att R1 har 40% mer effekt men endast 7% mer vikt. Om detta inte är korrekt så vill jag veta hur mycket mer vikt R1 egentligen har för det är ju helt makalösa skillnader på pappret.
Effekten är ju totalt ointressant när vi pratar om hanterbarheten..
Om du provkör dessa två hojar kommer du upptäcka att r6 känns mycket mer kvickstyrd.... mycket lättare att flippa den från sida till sida.
Rörelsemassa är inte detsamma som vikt.
Rörelsemassa är en vikt i rörelse.. Vilket medför ett tröghetsmoment.
Tröhetsmomentet gör att det blir tungstyrt..
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Effekten är ju totalt ointressant när vi pratar om hanterbarheten..
Om du provkör dessa två hojar kommer du upptäcka att r6 känns mycket mer kvickstyrd.... mycket lättare att flippa den från sida till sida.
Rörelsemassa är inte detsamma som vikt.
Rörelsemassa är en vikt i rörelse.. Vilket medför ett tröghetsmoment.
Tröhetsmomentet gör att det blir tungstyrt..

Rörelsemassa och tröghetsmoment, det går ine att mäta eller?
Om någon annan vet hur så kan vi väl en gång för alal reda ut varför de 7% mer vikt en R1 har inte kompenseras av 40% mer effekt.
I alla fall jag väntar med spänning.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Rörelsemassa och tröghetsmoment, det går ine att mäta eller?
Om någon annan vet hur så kan vi väl en gång för alal reda ut varför de 7% mer vikt en R1 har inte kompenseras av 40% mer effekt.
I alla fall jag väntar med spänning.

Du pratar ju om två olika saker..
Jo det går att mäta. Men det är variabler med hastigheten. dvs motorvarvtal.
Skulle kunna beräkna skillnaderna men då måste man veta vikt på kolvar, stakar, slaglängder, vinkelhastigheter på roterande delar mm.. samt beräkna det vid ett visst varvtal. + att det finns fler saker som roterar i motorn..
Vad är din frågeställning igentligen?
Snabbast runt en bana eller vad?
40% mer effekt ersätter inte smidighet.
En hoj blir inte smidigare för att den har mer effekt.
En smidigare hoj betyder inte att den är snabbast.. och vise versa..
 
Last edited:

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Nu är de flesta 600cc smidigare än 1000cc också tack vare mindre mått. Smalare tank osv, kortare hjulbas osv. Just den svagare motorn möjliggör en motorcykel med mindre mått än 1000cc. Det ser kanske inte ut så för blotta ögat, men det gör det i känsla. Man brukar få en uppfattning så fort man sätter sig på en 600cc när man kommer från en 1000cc, och ännu mer när man börjar rulla med dem. Riktigt kurviga landsvägar är bra att testa skillnader på för lättillgänglighet.
Markus, det går ju inte mäta rotationskrafterna i mått vad jag vet. Testa kanske? Så märker du själv skillnaden.

Tycker själv att 600cc, 675 osv är roligare hojar att köra, men då jag har upptäckt hur mycket jag gillar att stegra, till den grad att jag nästan drömmer om det så ville jag inte offra kraften som finns hos en 1000cc.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du pratar ju om två olika saker..
Jo det går att mäta. Men det är variabler med hastigheten. dvs motorvarvtal.
Skulle kunna beräkna skillnaderna men då måste man veta vikt på kolvar, stakar, slaglängder, vinkelhastigheter på roterande delar mm.. samt beräkna det vid ett visst varvtal. + att det finns fler saker som roterar i motorn..
Vad är din frågeställning igentligen?
Snabbast runt en bana eller vad?
40% mer effekt ersätter inte smidighet.
En hoj blir inte smidigare för att den har mer effekt.
En smidigare hoj betyder inte att den är snabbast.. och vise versa..

Om jag skriver om två olika saker så är det för att du blandat in två-tre olika saker. Min ståndpunkt var, och är, att det som många i tråden skrivit om att 600cc är så mycket lättare och smidigare helt enkelt inte stämmer. Det besvarade du med följande inlägg:

Vikten på pappret är en skrivbordsprodukt, Även fast min gml gsxr750 vägde lika mycket så var den betydligt lättare att köra.
Den kändes betydligt lättare att svänga med.
Vad är då den stora skillnade.... Jo Den rörliga massan i motorn. En 1000cc har större vikt som rör sig i motorn. Detta gör att hojen blir tyngre att svänga med. kontra en hoj med mindre cc.
Så även om det står samma vikt eller bara skiljer något enstaka kilo på en stillastående hoj så skiljer det mycket på en hoj som körs.

Tydligen skulle den då stora rörliga massan i en 1000cc utgöra ett stort osmidighetsmoment på något sätt, något som inte riktigt inte går att mäta men som du anser väldigt avgörande i hur en 600cc respektive 1000cc upplevs. Jag med min bristande kunskap menar att det borde bero på andra saker, så som däck, vikt, chassi och underlag kanske.

Om jag har fel och du har rätt, vilket jag håller för helt möjligt, skulle jag då vilja se den här osmidighetesfaktorn redovisad på något mer sätt än en luddigt beskriven känsla.

Markus, det går ju inte mäta rotationskrafterna i mått vad jag vet. Testa kanske? Så märker du själv skillnaden.

Jag körde som sagt 600cc i tre säsonger innan jag bytte till 1000cc, förvisso till en mycket nyare 1000cc men upplevde det ändå som en så stor skillnad att jag utan att överdriva kan säga att det är i princip dubbelt så roligt med en 1000cc.
 
Last edited:

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Jag körde som sagt 600cc i tre säsonger innan jag bytte till 1000cc, förvisso till en mycket nyare 1000cc men upplevde det ändå som en så stor skillnad att jag utan att överdriva kan säga att det är i princip dubbelt så roligt med en 1000cc.

Tja, det gäller ju att testa hojar som är i samma generation, har ju hänt mycket i hoj världen de senaste åren. Sen så vänjer man sig vid en typ av hoj snabbt. Bästa är om man kan byta hoj med en polare ett par ggr under dagen. Det blir ju ingen "Heureka"! reaktion, men skillnaden finns ju där.
Vad för vägar kör du på förresten? Finns ju liksom nästan ingen fördel med en 600cc om man kör majoriteten, eller mer eller mindre på stora vägar, motorvägar, riktig stora landsvägar osv.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tja, det gäller ju att testa hojar som är i samma generation, har ju hänt mycket i hoj världen de senaste åren. Sen så vänjer man sig vid en typ av hoj snabbt. Bästa är om man kan byta hoj med en polare ett par ggr under dagen. Det blir ju ingen "Heureka"! reaktion, men skillnaden finns ju där.
Vad för vägar kör du på förresten? Finns ju liksom nästan ingen fördel med en 600cc om man kör majoriteten, eller mer eller mindre på stora vägar, motorvägar, riktig stora landsvägar osv.

Tjena, jo jag får ha en viss ödmjukhet inför generationer men min nuvarande R1 (2003) har ju i princip en Thunderace-motor från 1996, eller åtminstone en R1 1998, insprutning undantaget, så det är inte state of the art heller.

Jag kör bara landsväg.

Som du säger så finns det då ingen som helst fördel med 600cc istället för 1000cc.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top