Varför vill alla (många) byta till 1000cc?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Ohh hela 0,2 sec snabbare..

jäätteskillnad..:rolleyes:
Det roliga var att Hellfireclub snackade om hur jäkla kvick GSX1400 var på högsta växeln. Då är det roligt att en 600cc är kvickare, när alla snackar om hur mycket man måste växla på en 600.
 
Last edited:

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Anledning Nr1. är peniskomplexet.
Sedan kan det vara för att det är grymmare vid mojen på en liter än 0.6a, se ovan... Vidare är en literhoj starkare över hela registret = behöver inte gasa så mycket för att få ut bra med kräm ändå, men andra sidan så blir effekten på topp så kraftig att det i princip är oanvändbart till vardags. Kostnaden mellan en 600 och en 1000 är knappt märkbar i sammanhanget, kanske bidrar?
Män kör 1000cc, tjejer 600cc - eller hur det nu brukar låta:rolleyes:
 

Kneedrag

Guest
Du pratar ju om två olika saker..
Jo det går att mäta. Men det är variabler med hastigheten. dvs motorvarvtal.
Skulle kunna beräkna skillnaderna men då måste man veta vikt på kolvar, stakar, slaglängder, vinkelhastigheter på roterande delar mm.. samt beräkna det vid ett visst varvtal. + att det finns fler saker som roterar i motorn..
Vad är din frågeställning igentligen?
Snabbast runt en bana eller vad?
40% mer effekt ersätter inte smidighet.
En hoj blir inte smidigare för att den har mer effekt.
En smidigare hoj betyder inte att den är snabbast.. och vise versa..

Jag försöker förstå vad det är du skriver ,men det får mig bara o tänka på MotoGP. Villka hojar är snabbaste där och har bäst varvtider? Är det 250 cc eller rossi och co? 250 som är lätta och starka borde det ju ha bättre varvtider om det är som du skriver eller?:)

1000 cc eller 600cc vad spelar det för roll? bara folk är glada och nöjda med det de har.
 

Olko

Envåldshärskare
Gick med
8 May 2008
Ort
På gränsen
Hoj
SV1000s -04
Jag köpte då i alla fall en 1000 för att jag har ett så otroligt litet organ, men nu har den blivit lite större, tack och lov. :Rockbanan
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag försöker förstå vad det är du skriver ,men det får mig bara o tänka på MotoGP. Villka hojar är snabbaste där och har bäst varvtider? Är det 250 cc eller rossi och co? 250 som är lätta och starka borde det ju ha bättre varvtider om det är som du skriver eller?:)

1000 cc eller 600cc vad spelar det för roll? bara folk är glada och nöjda med det de har.

Vid övergången till 800cc på gphojarna var ett argument att det skulle bli mindre farligt då det inte skulle gå lika fort.
Vad som istället hände var att hastigheten i kurvorna ökade för att det helt enkelt gick lättare att svänga pga den mindre motorn och det gick fortare iaf.

Anledningen till detta har SENSEI redan förklarat så det är bara att läsa igen,bla. motorns rörliga massa.

Mot en 250 är effektövertaget tillräckligt för att det går fortare om så 250n skulle gå snabbare genom böjarna.


Skulle kunna tänka mig en 1000 men 600 räcker än så länge mer än väl till min begränsade körkunskap vid aktiv körning och 50pållar till skulle helt enkelt bli för farligt vid ett misstag.

600 är lättare att dosera kraften(?) och ger större marginaler när man kör som nybörjare,1000 kräver lite mer av föraren om det ska gå fort annat än rakt fram eftersom man måste vara försiktigare när man vrider på ur böjarna.

Men detta är bara min åsikt och den känsla jag har och gäller kanske bara mig.

Skulle jag börja toura så skulle jag skaffa en sprint eller en cb1000 istället.

Henrik
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag köpte då i alla fall en 1000 för att jag har ett så otroligt litet organ, men nu har den blivit lite större, tack och lov. :Rockbanan

Hmm, jag kanske skulle köpa av farsan 125'an då, eller fan, det finns en moppe i garaget....
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jag försöker förstå vad det är du skriver ,men det får mig bara o tänka på MotoGP. Villka hojar är snabbaste där och har bäst varvtider? Är det 250 cc eller rossi och co? 250 som är lätta och starka borde det ju ha bättre varvtider om det är som du skriver eller?:)

1000 cc eller 600cc vad spelar det för roll? bara folk är glada och nöjda med det de har.

Jag har inte pratat varvtider eller hastighet någonstans i mina inlägg.
Det enda jag påtalat är varför en 600 med samma vikt känns tyngre.
Väger dessutom 1000 cc 7% mer så märks det garanterat när du ska svänga.
Rent generellt så är det enklare att köra fort på en bana med en 600 cc.. 1000cc kräver mer av föraren då den är tyngre och har Mer effekt. Det händer betydligt mer när man drar på rullen.. Vilket är ruskigt kul.
Har inte tagit ställning för eller emot någon av dem utan bara förklarat hur det ligger till. Tror de flesta som läst inläggen förstått det. Ni som inte gjort det läs igen..
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Sen vill man ju ha lite utmaning, hur skoj äre att köra lättkörda hojar hela tiden, då kan man lika gärna köpa en saab eller nåt som kör sig självt. Nä, det blir 1000 kräver mkt mer skicklighet att köra än en liten mesig tjejhundra.

usch.. ska sätta ut hojen på blocket snart.
 

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
Sen vill man ju ha lite utmaning, hur skoj äre att köra lättkörda hojar hela tiden, då kan man lika gärna köpa en saab eller nåt som kör sig självt. Nä, det blir 1000 kräver mkt mer skicklighet att köra än en liten mesig tjejhundra.

usch.. ska sätta ut hojen på blocket snart.



hur tänkte du nu?
 

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
en 1000cc är väl mer förlåtande än en 600. på en 600 så måste man ha varv hela tiden och rätt växel annars förlorar man grymt med tid.
å nog kan man få en 600 att släppa i en kurva, inga problem.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lite fel har du nu...då skulle en Ex Honda vtx 1800 på ca 95-100 HK som har hög effekt och maxvrid vid några tusen varv ha högre acc:confused: mot en sporthoj på 150 hk, är den det? Trots att en sporthoj har mycket sämre effekt i det låga vridmområdet så hinner inte en dubbelt upp kubikstinn maskin med maxeffekt vid låga varv gasa ifrån rakt fram ialla fall!

En 600 sportis HAR inte så dåligt vrid, och levererar i de flestas händer en BÄTTRE körbar maskin om man nu vill nyttja maskinen för vad den är byggd för, inte ostbåge i 300 knyck..

Hittils har inte det "järnvridar" vridet eller effekten från någon custom "skrämt" mig iaf, det dör ju så fort det börjar vakna till liv, nu snackar jag standardcustom´s....kanske en Boss hoss skulle ordna det iaf:D

Det är vål både sant och falskt i det påståendet.

Enligt tillverkarens uppgifter så är min TDM850 lika snabb 0-100 som en R1. Detta trots att jag har ett handikapp på nästan 100 hk. 85 mot strax under 180.

För acceleration i måttliga hastigheter räcker effekten mer än väl till för att accelerera så fort som motorcykelns konstruktion klarar.
Dom flesta sportisar kan man utan vidare gasa upp på bakhjulet vilket innebär att mer effekt inte ger bättre acceleration eftersom det helt enkelt inte går att tillföra större effekt utan att den reser sig.

Den stora skillnaden visar sig vid höga hastigheter där effekten börjar spela roll eftersom luftmotståndet börjar stå för en väldigt stor del av effektbehovet.
En 1000cc sportis drar lätt ifrån valfri hoj med mindre hästar i hastigheter kring 200 och uppåt. Men dom hastigheterna kör dom flesta aldrig i.
Behöver man 200+ på hastighetsmätaren för att det ska bli roligt befinner man sig på en alldeles för rak väg om du frågar mig. Dom roligaste vägarna är 70 vägar där 100 känns som ganska fort. Och under 100 finns det inga sporthojar som är begränsade av effekten.

Sen om man ska prata om acceleration i förhållande till vrid och effekt så är det så att det som ger bra acceleration är hög medeleffekt under accelerationen.
En motor med mycket vridmoment har oftare en mindre spetsig effektkurva och kommer lättare att kunna ge en jämn och hög medeleffekt under accelerationen till skillnad från en motor som ger en hög maxeffekt vid ett specifikt varvtal men i princip "dör" om man kommer utanför det smala registret. Den kommer att vara väldigt svårt att få bra acceleration i eftersom det blir mer eller mindre omöjligt att utnyttja effekten optimalt.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Så på ett race 20-25 varv har de flesta R1000 varvat R600 förarna.........skulle detta vara ett svar på varför 600 e bra eller dåligt?

Det finns MotoGP banor där 250 förarna skulle hävda sig helt ok o komma högt i resultaten om dom raceade med MotoGP förarna, detta i sig betyder ju inte att GP hojarna e kassa och att man skulle bara köra 250 race istället?

Disskusionen ballar ur lite dock, tycker nog att man ska köra det man själv trivs med och skita i vad andra tycker. Det är väl ingen annan som kör din hoj så vad andra tycker borde man skta i. Testa sig fram e det bästa.

Hur kom du fram till att dom flesta r1000 hinner varvar r600 förarna på 20-25 varv?
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Hur jag tänker.. hmm låt mig se

"oohoho 600 kräver så mkt skicklighet är så mkt svårare att köra än 1000cc"
"ojoj 600 är så fin och lättkörd svänger mkt bättre än literhojarna."

Hur ska ni ha det ?

Har kört 600 ett tag nu och visst går den bra men man är inte direkt lyrisk längre när man vrider ur.
 

Pizzabagarn

Guest
en 1000cc är väl mer förlåtande än en 600. på en 600 så måste man ha varv hela tiden och rätt växel annars förlorar man grymt med tid.
å nog kan man få en 600 att släppa i en kurva, inga problem.

är det dessutom en twin så är det ännu mer förlåtande
By the way, jag blev frånåkt av en 750 igår......undra om jag fortfarande har öppet köp på min hoj :D
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Många skriver att det är skönt att slippa växla. Själv tycker jag att växlandet hör till körningen och vill växla upp o ner, svänga o bromsa.

Mer bottendrag blir ur min synvinkel lättare att köra aktivt eftersom man inte måste ligga på rätt växel för att hitta den rätta balansen genom kurvorna.
Man kan slö köra en 1000 cc på ett annat sätt än med en 600, vilket kan vara bekvämt om tex skjutsar.
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Många skriver att det är skönt att slippa växla. Själv tycker jag att växlandet hör till körningen och vill växla upp o ner, svänga o bromsa.

Mer bottendrag blir ur min synvinkel lättare att köra aktivt eftersom man inte måste ligga på rätt växel för att hitta den rätta balansen genom kurvorna.
Man kan slö köra en 1000 cc på ett annat sätt än med en 600, vilket kan vara bekvämt om tex skjutsar.


Lättare att köra i trafik, kanske jag menar.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag började titta på gsxr1000 när jag skulle köpa hoj men nej den gick inte helförsäkra kostade hur mycket som helst sen gick jag ner till 750 men nej inte heller dom hade jag råd att helförsäkra utan först när jag hamnade på en 600cc kom jag ner i priser som va överkommliga. Men jag ångrar inte att jag köpte en 600 tycker den är grymt lättkörd man får varva men det är jag van vid sen 2takts crossen. Man kan inte annat än beundra er som har råd att försäkra era literhojjar för jag har inte råd att loosa 100k om jag skulle klota.

ps jag ger 14k för min 600 och även om det finns er som har samma premie för en literhojj så gick det inte att få bra priser här.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top