Du uttalar dig som du vet hur djuren reagerar på höga ljud. När man jagar har man ju ibland drev och de brukar ju föra ett visst liv för att djuren ska springa mot skyttarna.
Jag har inte gjort några vetenskapliga studier men det verkar logiskt att djur som befinner sig vid vägen kommer springa och gömma sig inne i skogen.
Racefit är systemet som lät högst och det lät inte jobbigt högt, jag tyckte det var perfekt. Om någon uppfattar mig som mindre vetande kunde jag inte bry mig mindre faktiskt. Dessutom skulle jag knappast någonsin få veta det i vilket fall.
Tja, +40 års fritid i skogen har väl gjort att jag snappat upp en del iaf. De reagerar mer på lukten av din fis än på om du kör genom skogen på en Top Fuelkärra... Skjuter du en älg i en grupp av flera så fattar övriga inte vad som händer. De står och lyssnar helt enkelt. Vad var det där för ljud? Då pratar vi gevärsskott på 30 m vilket är rätt bra ljudtryck om man står framför pipan.
Vilda djur fattar för det första inte att det är en "väg". De kopplar inte att det är farligt eller att fordon följer vägen. Det är en öppen yta som de tänker - eller inte tänker - passera. De följer sina instinkter på väg till eller från vatten, daglega, bete osv.
Höga ljud konfunderar dem och de försöker riktningsbestämma ljudet - vilket är svårt i skog då ljudet studsar på olika ytor som trädstammar, stenar etc. Uppfattar de ljudet som ett hot (inte särskilt sannolikt då hot mot dem snarare är tysta) ger de sig av i motsatt riktning. Om du som människa går ljudligt i skogen går de undan vilket beror på att de redan identifierat dig som människa = hot. Drevkedjor bygger på att djuren vet om att det är människor som kommer. Först på senare år kan man se att vargar tex utvecklat en rädsla för helikoptrar (i Ryssland springer de långt bara vid ljudet av en snöskoter) och det är förstås för att de lärt sig att förknippa ljudet med ond bråd död eller traumatisk jakt/sövning/märkning.
Så när det gäller vilda djur kan du enbart förlita dig på att du upptäcker djuret innan det står framför dig på vägen. De kommer inte att undvika dig eftersom de inte fattar hur man undviker ett objekt som kommer på en väg. De kan passera framför dig, bakom dig eller bara springa rakt över dig.
Renar är en annan sak, de är tamdjur och fattar det där med fordon. De kan till och med springa på rätt sida längs en väg utan att korsa den men lita på dem går ju aldrig.