Varför Yamaha?

Men såldes det nån annan än den svart-guldiga 1100:an i Sverige? Men visst, tycker absolut att Midnight Special är nåt att spara på om man hittar en! För något år sen låg det en med extremt få mil (var det 160?) på Blocket. Skulle ha nypt den...
Den röda såldes i Sverige. Jag såg en för ett par år sedan. Den bilden ligger i Dagens bild-tråden. 🙂

Det finns många saker att säga om olika R1 och en sak som ofta poppar upp är en synnerligen obefogad kritik mot crossplane-konceptet, ofta torgförd av troll.

Konceptet ger en kraftigt minskad tröghetsmomentpulsation vilket obönhörligen leder till en mer lättkontrollerad motor, oavsett om man menar för datakillen som programmerar traction control eller för förarens högerhand. Utan Yamaha och mer specifikt Masao Furusawa hade inte MotoGP varit på samma nivå idag, för crossplane och dess effekt blev verkligen en ögonöppnare för hela industrin, även för de tillverkare som aldrig hade en egen crossplanemotor.

För den som köper sin hoj för att impa på fjortisarna vid korvkiosken råder heller ingen tvekan om att sista generationen crossplane är den R1’a som producerar mest effekt. Min egen 2015 sparkade ur sig 189 hk på bakhjulet efter sedvanlig modifiering med luft, buller och flashning. 2006’an - sista femventilaren - i exakt samma bänk orkade inte med mer än 163 hk. Trots Termignoni-systemet rakt ur fabrikshojen och trots betydligt mindre komplikationer med mappningen.

Det är just detta som är den uppenbara fördelen med alla R1 fram till och med 2006. Ingen ride-by-wire. Inga O2-sensorer. Ingen idiotisk återkoppling till insprutningen. Bara plugga AIS-slangen, på med en Power Commandern och mappa om för glatta livet. Billigt och bra.

Sedan ska man komma ihåg att chassit faktiskt har utvecklats under hela resans gång. Det finns inget som är sämre med vare sig bromsar eller fjädring ju nyare modell man betraktar. Och samma sak med ram och svingarm, ofta negligerat av toppfartstroll som aldrig svänger och framförallt aldrig ligger på gränsen av den så kallade greppcirkeln. Även om den senaste av alla R1’or nog är lite styvare än optimalt för racing så är den ett vekt och fladdrigt pinnstaket i jämförelse med den helt sinnessjukt överstyva första generationen R1…Nittio- och tvåtusentalets strategi med överjävligt styva ramar är verkligen inget för den som vill ha bättre grepp mitt i sväng vid 60 grader banking…
Hallå där ditt favorit toppfartstroll här! :hihi

Varför snackar du skit om min fina R1a!? :mad:

Hehe, nej men 2015 skulle jag ändå säga är en lite senare version av crossplane-motorn. Jag har som sagt ingen aning om huruvida kritiken mot de tidigare versionerna är befogad eller inte :va Har hört att crossplane har mer tryck i mellanregistret men lite mindre "up top" så att säga, och att 07/08 har högre topphastighet än tex 2010. 2015 är ett helt annat odjur på en annan nivå :yoparty Men vid det laget såg ju konkurrensen annorlunda ut också.

Jag tycker att 07/08 var det ingen annan som riktigt kunde nå R1an, på samma sätt som att jag tycker 05/06 var GSXR 1000 herre på täppan :Bugar

Vad gäller senare modeller av R1an är något jag hört upprepas från flera håll att bromsarna inte håller måttet, jag har faktiskt inte börjat grotta ner mig i senare modeller av R1an än men broms kritik är kanske inte jätte positivt ;) Sen är bromsar väldigt lätt att byta, men ändå...

Den röda såldes i Sverige. Jag såg en för ett par år sedan. Den bilden ligger i Dagens bild-tråden. 🙂
Där ser man, trodde jag hade järnkoll på 80-talet...

De hade ju Midnight Special… :yes

Och XJ650 Turbo. (Och XJ750 Seca) :fakta

Skämt åsido; tänkte de att de var liksom nöjda med RD350 och XZ550 som var början på det nya? Har alltid undrat över samma sak.

Mvh
Jomen en XJ750 var en av mina favorithojar - när jag var tolv! :ROFLMAO:
Hart.o.m varit o kollat på en i nutid, men det var en buske. Älskar ännu formen på tanken, över sadeln och avslutet vid baklyset, otroligt vackert inbyggt!
Och XZ550 är också fina, ffa S:en med helkåpa. Överdelen är mycket lik Turbons, och hur har jag kunnat grunna fram det? Tja, kanske för att det står en Turbo i mitt garage:
Turbon i Garaget! (3).jpg

Den fick lite av 750 Secans digital-instrumentering, var ju modernt då:Turboinstrument (2).jpg

Men såldes det nån annan än den svart-guldiga 1100:an i Sverige? Men visst, tycker absolut att Midnight Special är nåt att spara på om man hittar en! För något år sen låg det en med extremt få mil (var det 160?) på Blocket. Skulle ha nypt den...

Midnight Special var väl ändå XV-1000 motorn i en halvcustom? Eller minns jag fel?

Mvh

Där ser man, trodde jag hade järnkoll på 80-talet...

Jomen en XJ750 var en av mina favorithojar - när jag var tolv! :ROFLMAO:
Hart.o.m varit o kollat på en i nutid, men det var en buske. Älskar ännu formen på tanken, över sadeln och avslutet vid baklyset, otroligt vackert inbyggt!
Och XZ550 är också fina, ffa S:en med helkåpa. Överdelen är mycket lik Turbons, och hur har jag kunnat grunna fram det? Tja, kanske för att det står en Turbo i mitt garage:
View attachment 513677

Den fick lite av 750 Secans digital-instrumentering, var ju modernt då:View attachment 513678

Jag ser att ditt Yamaha-garage innehåller mer…

Mvh

Båda fanns i svart och guld. Det finns några få av denna i Sverige.

View attachment 513682

När du säger det så råkade jag sammanstråla med en karl med just en sådan på en rastplats och vi drack kaffe ihop. Lite sämre skick än på bilden men rakfyra och kort ljuddämpare. Botsmark Västerbotten. Tror han var hyfsat lokal, körde i snickarbyxor och gympadojor. Gissar 62-65 bast och han drog på ordentligt när han for. Kontroll.

Mvh

Kolla blocket, såg en idag för 12,000:-

Här är en anledning.

b297674efe5afece22d8b5cfdb162fc2.png

0ea7bd9f9982ee3483fffd5dbfbd2181.png

ed118926108a781e9adcde71e0ff7528.png

dac2dfa539fc34ed9ef06ef17e71c1aa.png

Mvh
Suck kom med nåt nytt! :krama

Vilka är Yamahas bästa prestanda modeller? Har en R1 07/08 men utökar gärna stallet :hihi Är R6 08/09 den "bästa" 600 kubikaren? Finns det bättre årgångar/modeller? :va
De bästa Miggen ! Att du måste fortsätta att träna lite mera mc körning ..för att du är fortfarande bara är en liten Lök..när det kommer till MC :hjarta

De bästa Miggen ! Att du måste fortsätta att träna lite mera mc körning ..för att du är fortfarande bara är en liten Lök..när det kommer till MC :hjarta
Hahaha :rofl Miggen kämpar på för fullt här i diket! :crash Jag har missat startskottet med ett par decennium och blivit brutalt frånåkt av alla stora grabbarna på riktiga SpåjThÅjaj :( Men Miggen är en envis och bångstyrig krabat, och en vacker dag ska han minsann komma ikapp sina idoler, även om det bara råkar vara medan de leker stoppies :hojsmilie

Jag minns fortfarande WOW-känslan när jag körde en R1 första gången. (Jag hade en Fireblade då) R1an var som en rymdraket! Den lyfte framhjulet på tvåan!!!!! Det var helt unikt då 1998... :)

Det intressanta är att gången innan jag kände en sådan WOW-känsla vid provkörning av en ny hoj så var det också en Yamaha, och jag hade också en Honda, en CB125T från 1977 och jag fick provköra en RD125LC -82. Det var också som att hoppa på en rymdraket!
Yamaha gjorde helt enkelt ett rejält tekniksprång både -82 och -98... :)

Har man lagt upp en skrytbild där man gör en wheelie med framhjulet en meter under balansläget så borde man vara lite ödmjuk istället för att fantisera ihop gissningar om andras förmåga.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick