Varg

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Chris Ash skrev:
2448000 På 1700-talet var man rädd för vargen. Då var man även rädd för troll och skogsrån.
På 1700-talet kunde överlevnaden hänga på att familjens två kor och julgrisen överlevde tillräckligt länge för att familjen skulle få något på talriken. Kunde vara ett fruktansvärt hårt slag för en familj på 1700-talet att få sina djur slagna av vargar. Du kan ju alltid skoja bort det och förlöjliga dessa människor, det är ju populärt idag. På den tiden handlade det i många fall om man skulle klara sig eller inte. Ofta var mannen i huset ute på dagsverken som kunde ligga på långt avstånd från hemmet, vilket gjorde att han kunde vara borta i flera dagar i sträck. Tror inte att man skulle älska vetskapen om att det strök omkring varg runt hemmet och inte veta om man skulle ha sina djur kvar eller inte.

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
såld
Olsson skrev:
Lösningen på det problemet som många förespråkar är att naturen ska sköta sig själv och ha sin gilla gång. Inga jägare med andra ord.

Visst det kanske fungerar i teorin, men i praktiken hur skulle det se ut utanför storstäderna. När vi redan nu med bara ca 130 vargar börjar få vissa problem.

Jag menar inte att naturen ska sköta sig själv.

Eftersom vargen har försvunnit en gång så skulle inte problemet ha funnits om inte dessa skrivbordsexperter på vilt planterat ut varg igen eller hur?

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
arnoldsson skrev:
2448104
Men jakt i Sverige ses som en rättighet. Rättighet att bara gå ut i skogen och skjuta. Som Jägare har man ett ansvar också. Ansvaret heter viltvård och i det ingår att man ska värna om naturen och sveriges artrikedom. Inte bara jaga!
Problemet är ju att du är viltvårdare och många andra är jägare som har jakten som största intresse. De vill ha något att jaga, och vill att viltstammen ska vara så hög att det finns en viss procent att ta ut. Nu har vargen betat av de procenten och ofta mycket mer än så i de vargtäta områdena, vilket gör att man inte längre kan ge sig ut och jaga pga. att viltstammen inte tål högre beskattning. Då har vi en konflikt. Staten säger att de ska lära sig leva med det, där har vi en konflikt, ingen lyssnar på den drabbade partnern. Detta drabbar i förlängningen bara vargen själv...

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
arnoldsson skrev:
2448104
Men jakt i Sverige ses som en rättighet. Rättighet att bara gå ut i skogen och skjuta. Som Jägare har man ett ansvar också. Ansvaret heter viltvård och i det ingår att man ska värna om naturen och sveriges artrikedom. Inte bara jaga!
Menar också att det för mig är lika självklart att vi ska ha rådjur och älg som varg och Lo

Viltvård.

Om jag på mina marker har 15 rådjur och skjuter 2 st under ett år en bock och en killing, då kan jag vara säker på att stammen överlever och reproducerar sig.

1 lodjur knatar över mina marker och gör rent hus på 2 veckor och jag blir utan rådjur.

Så här ser det ut i stora delar av mellersta sverige och den viltvård som du förespråkar går tyvärr inte att utöva i vissa områden. Stammarna minskar på både älg och rådjur.

Och jag har i hela mitt liv skjutit ca 15 rådjur, jag har jagat sen jag var 15.
Ett lodjur tar ca 30-60 rådjur på ett år.

Vad för sorts viltvård ska jag utöva

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Olsson skrev:
2448187 Viltvård.

Om jag på mina marker har 15 rådjur och skjuter 2 st under ett år en bock och en killing, då kan jag vara säker på att stammen överlever och reproducerar sig.

1 lodjur knatar över mina marker och gör rent hus på 2 veckor och jag blir utan rådjur.

Så här ser det ut i stora delar av mellersta sverige och den viltvård som du förespråkar går tyvärr inte att utöva i vissa områden. Stammarna minskar på både älg och rådjur.

Och jag har i hela mitt liv skjutit ca 15 rådjur, jag har jagat sen jag var 15.

Vad för sorts viltvård ska jag utöva

Men detta skulle ju regleras av sig själv om man skulle ge fan i dom bara.

-Många lodjur/vargar --> äter mycket vilt --> blir brist på vilt --> rovdjurskullarna blir mindre --> viltet återhämtar sig.

Edit: Jag anser att detta är till största delen ett problem bara för att jägarna vill ut och panga djur, men dom får en konkurrens som dom inte har kontroll över.
Djur som beter sig onaturligt, vistas i samhällen osv, ska givetvis skjutas.

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Olsson skrev:
2448187
Om jag på mina marker har 15 rådjur

Lustig matte.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Matin skrev:
2447343 Kanske för att folk inte känner sig maktlösa inför björnen, eftersom den får jagas? Björnen påverkar inte det dagliga livet för människorna i lika stor utsträckning som vargen gör? Kanske för att björnen tagit sig fram för egen maskin, utan att få så mycket hjälp av de rabiata djurrättsaktivisterna/naturvårdsverket? Kanske för att sveriges jägare betalar stora summor pengar som staten lägger på vargforskning osv, samtidigt som den enskilde jägaren inte vågar släppa sin 5-åriga stövare pga risken för vargangrepp eller helt enkelt den starka olustkänslan som kommit in i jakten pga vargen? Detta kan vara frustrerande för den som lagt ner mycket av sin fritid på att träna upp sin hund till jakt, och när hunden står på top, så kan man inte släppa den....

Men som sagt, folk är ju bara inskränkta och begriper helt inte bättre. Vargen är ju skygg och kommer aldrig att angripa någon. Ett helylledjur med andra ord! När ska bönderna ute i landet bli smarta nog att lära sig det??? :rolleyes:

Det hela är ganska enkelt.

1) Vargen är mer unik än hundar och får. Således: Behåll vargen.

2) Vargen är mer unik än jägare i skogen. Således: Jägarna får jaga på annat sätt, nånannanstans, eller börja fiska istället.

3) Vargen är mer unik än renen och rennäringen. Halvera rennäringen och skapa en stor nationalpark på utrymmet. Låt vargen vara fredad där.

4) Landsortsbor måste inse att deras rattfyllor orsakar ofantligt mer olycka i byn än vad en livskraftig vargstam x 100 någonsin skulle kunna göra. Dock är det näst intill meningslöst att försöka utbilda känslomässigt snevridna människor detta.

Således är en mycket begränsad skyddsjakt nödvändig. Inte för att det i realiteten påverkar säkerheten men för att tillfredställa pöbeln i vad de tror skapar en ökad trygghet. :tungan

/Olzki

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
såld
Olzki skrev:
2448404 Fan, du verkar läskunnig. I'm impressed! ;)

Fast jag är tillika jägare och född i Karlskoga, Värmland/Västmanland.

/O

Jo nog kan jag läsa allt...

Och i det jag läste såg jag en Stockholmare som vill göra nationalpark av hela landet norr om Lapplands Väsby. Ser vargen som en attraktion i denna park och tycker den är mer värd än folket som bor i och sköter om nationalparken.

Men jag kan ju ha feltolkat eller? :tungan

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
juha01 skrev:
2448228 Men detta skulle ju regleras av sig själv om man skulle ge fan i dom bara.

-Många lodjur/vargar --> äter mycket vilt --> blir brist på vilt --> rovdjurskullarna blir mindre --> viltet återhämtar sig.

Edit: Jag anser att detta är till största delen ett problem bara för att jägarna vill ut och panga djur, men dom får en konkurrens som dom inte har kontroll över.
Djur som beter sig onaturligt, vistas i samhällen osv, ska givetvis skjutas.

Inlägget var riktat till arnoldsson och hans förrvirrade viltvårdsfunderingar.

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Jakt debatt! Jippi!

Ar sa kul att se argumenten hagla! Det blir sa nyanserad debatt mellan Jagare (j) och Jaktmotstandare (jm).
Kort sammanfattning:
Naturligvis ar jagarkaren en homogen grupp av infantila, manliga landsortbor over 60 som bara vill panga och garna argumenterar for samhallsnyttan av att skjuta sa mkt som mojligt. Om de inte ar rika svin ocksa. Viltvard sysslar de inte med for om de skulle gora dylikt tillhor de gruppen "viltvardare". Dessa kan tydligen ocksa skjuta en del men da endast under stor angest och fortvivlan for de tycker ju inte om det men kanner anda att de maste gora en insats.

Jagarmotstandarna ar daremot en heterogen grupp av vansterpartister, miljonissar, vapenhatare och sta'bor som inte vet battre. Total avsaknad av forstaelse for jakten samhallsnytta ar utmarkande for denna grupp samt att de bor soder om uppsala ty allt annat vore oforenligt med att inte vilja utrota samtliga rovdjur i Sverige.

Viltet ar huvudsakligast daggdjur o faglar som oavsett individens storlek o populationens omfattning utgor ett stort hot mot samhallet och civilisationen som vi kanner till den. De bor skiljas fran resten av varlden medelst elektrifierat stangsel strax norr om Uppsala. I ovrigt bor man doda kraken utan urskiljning i storsta mojliga omfattning.

Sjalv ar jag en idiot med jakt abstinens som ar en smyg-viltvardare och mitt enda tillagg i denna debatt ar att Djurgardens & Lidingos vargstam bor upprattas snarast. Till foljd av denna udda asikt har jag blivit utfrusen av jagarkaren och Jaktmotstandarna har inlett Jihad mot min person. Jag har darfor flytt Sverige o ar bosatt i Europas mest udda land dar man fortfarande bedriver vargjakt.

Puss pa er da grabbar! :pannkyss

ATW

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Honda, Hornet 900
jaktjaktjakt

Tror jag inte sett/hört/läst en vargdiskussion som inte spårat ut till ren pajkastning. Den här tråden verkar la rätt ok än så länge.

Jägare som man är har jag väl en viss förståelse från argumenten från jägarhållet men alltfår ofta får de inte mest välartikulerade sansade jägarna plats i debatten .

Vad jag däremot fascineras av är det brinnande intresset för rovdjur som den "andra" sidan visar upp. All energi och all tid verkar läggas på att rädda djuren.
Vart kommer den ifrån?

Fixx_

Way beyond the line
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
Aprulla rs250
Markus skrev:
2447688 Bla bla bla.
Sätt saker i lite perspektiv, det är mitt förslag.
Bla bla.

Bosätt dig ute i verkligheten ett tag, det är mitt förslag.:tungan

arnoldsson skrev:
2448009 Bla bla bla bla bla.

Kan bara avsluta med att jag själv är jägare men sysslar inte med jakt utan viltvård. Det är något som helt försvunnit idag.

/Henric

Inbillar du dig verkligen att du är den enda jägaren i Sverige som ägnar dig åt viltvård??
Endel människor är bara för sorgliga...

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Olsson skrev:
2447916 Jag vet inte om det beror på okunskap men folk är rädda.

Barn är rädda för mörker och spöken, vad ska vi göra åt det?
Och beträffande om jag haft varg utanför min lägenhet, ingen aning. De är välkomna att smyga här om de vill, jag gillar djur och gör man inte det kan man bo i stan.
Älgen orsakar massor med död och lidande varje år, varför vill inte jägarna utrota älgen? Svaret på den frågan är även svaret på varför de vill utrota vargen = egoism.

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Markus skrev:
2449323 Barn är rädda för mörker och spöken, vad ska vi göra åt det?
Och beträffande om jag haft varg utanför min lägenhet, ingen aning. De är välkomna att smyga här om de vill, jag gillar djur och gör man inte det kan man bo i stan.
Älgen orsakar massor med död och lidande varje år, varför vill inte jägarna utrota älgen? Svaret på den frågan är även svaret på varför de vill utrota vargen = egoism.

Spöken är påhitt vargen är verklig.

Beträffande utrotning av djur så trodde jag att det gått fram att jag inte är intresserad av att utrota någon djurart. Vad folk inte verkar förstå är att djur oavsett om det är en älg eller en varg kan orsaka problem på ett eller annat sätt. Nu råkar det vara vargen som var problemet den här gången och genast blir det ramaskri från vissa håll och kanter.

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Fixx_ skrev:
2449238

Inbillar du dig verkligen att du är den enda jägaren i Sverige som ägnar dig åt viltvård??
Endel människor är bara för sorgliga...

Eh nej det gör jag inte. Men jag förstår att vissa svälter ihjäl om dom inte får rådjurssadel på bordet! :pannkyss

Den bästa lösningen kanske är att utrota allt vilt? :tungan För när jag tänker efter så kan jag inte komma på någon nytta med dom... Förutom att bära på fästingar... :tungan

Olsson skrev:
2449437 Spöken är påhitt vargen är verklig.

Beträffande utrotning av djur så trodde jag att det gått fram att jag inte är intresserad av att utrota någon djurart. Vad folk inte verkar förstå är att djur oavsett om det är en älg eller en varg kan orsaka problem på ett eller annat sätt. Nu råkar det vara vargen som var problemet den här gången och genast blir det ramaskri från vissa håll och kanter.

Jo det är en känslig fråga!!! Du har rätt i att det knappt är nån som bryr sig om man beslutar att skjuta en närgången älg! Det har hänt ett par gånger här i trakten... En liten, väldigt lite notis i lokaltidningen bara...

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...