Varg

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
arnoldsson skrev:
Jo det är en känslig fråga!!! Du har rätt i att det knappt är nån som bryr sig om man beslutar att skjuta en närgången älg! Det har hänt ett par gånger här i trakten... En liten, väldigt lite notis i lokaltidningen bara...

Tackar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Olsson skrev:
2449437 Spöken är påhitt vargen är verklig.

Likheten mellan spöken, mörker och varg är att de alla är ofarliga.
Olsson skrev:
Beträffande utrotning av djur så trodde jag att det gått fram att jag inte är intresserad av att utrota någon djurart.

Jag vänder mig inte särskilt till dig, frågan är dock obesvarad:
Varför hatar så många landsortsbor och jägare varg mer än fästing, älg, björn eller andra faktiskt för människor farliga djur?

ATW

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Honda, Hornet 900
Markus skrev:
Varför hatar så många landsortsbor och jägare varg mer än fästing, älg, björn eller andra faktiskt för människor farliga djur?

Varför älskar "stadsbor" och "djurvänner" varg mer än allt annat?

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Är ju alltid lika kul att höra asfaltsbarn som aldrig har sett några vilda djur annat än på tv uttala sig om jakt och viltvård!

En jägare är ju tydligen en blodtörstig människa som bara är ute efter att döda och skjuta! :kulspruta
Det finns alltså cirka 300.000 fullständigt blodtörstiga människor i Sverige som verkligen älskar att döda och jagar enbart pga det. :tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Klabbe85 skrev:
2450063 Är ju alltid lika kul att höra asfaltsbarn som aldrig har sett några vilda djur annat än på tv uttala sig om jakt och viltvård!

Vad är det för kul med det? Du kan nog tänkas ha en och annan åsikt om något fenomen som utspelar sig på ett ställe du sällan befinner dig på, helt irrelevant.

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Markus skrev:
2450359 Vad är det för kul med det? Du kan nog tänkas ha en och annan åsikt om något fenomen som utspelar sig på ett ställe du sällan befinner dig på, helt irrelevant.

Det som ar kul ar att argumenten och uttalanden sallan har nagon kontakt med verkligheten. I rattvisans namn bor jag tillagga att inte alla fran pro-jakt eller anti-rovdjurs kontigenten ar sa duktiga pa det heller (obs. tva skilda asiktsgrupper). Jag tanker inte ga in djupare pa tidigare givna generaliseringar om sta'bor o lantisar eller jagare o rovdjursvanner. Det ar mest bajskastning dar. Men jag gillar argument som tex:

1) Vargen är mer unik än hundar och får. Således: Behåll vargen.
Problemet ar inte OM vargenstammen ska behallas utan HUR. Vad det galler hundar o far sa ar det inte bara i pengar utan all tid och kanslomassiga kostnader som spelar in. Lite empati tack!

2) Vargen är mer unik än jägare i skogen. Således: Jägarna får jaga på annat sätt, nånannanstans, eller börja fiska istället.

3) Vargen är mer unik än renen och rennäringen. Halvera rennäringen och skapa en stor nationalpark på utrymmet. Låt vargen vara fredad där.

Javisst! sa enkelt ar det!!!:tummenupp och for att minska miljoskador sa stanger vi fabrikerna och bara tjejer far kora bil (GLOM hojarna). [;ironi, for er som inte marker det]

4) Landsortsbor måste inse att deras rattfyllor orsakar ofantligt mer olycka i byn än vad en livskraftig vargstam x 100 någonsin skulle kunna göra. Dock är det näst intill meningslöst att försöka utbilda känslomässigt snevridna människor detta.
Japp! vi ar fula o luktar illa med (antar att landsortsbo ar nagon som bor utanfor stadsplanerat omrade?) :ironi

5)Har vi ingen vegan pa forumet som kan havda att det ar ratt att slappa ut minkar for att:"da dor de ialla fall i frihet". Nagon som fragat minkarna om vad de tycker?

6) Jagarna kan jaga ngn annastans! slapp inte ut hunden i skogen!
var da? Zoo? Vad ar poangen med hund om man inte kan ga skogen med den?
Ar tanken att man ska andra levnadsbetingelserna for ett hel folkgrupp? Kanns som man forenklar bade verkligheten o problemet da.

Det jag ogillar ar att detta ar symptom pa ett samhalle som ar fjarmat fran naturen och vars bild av naturen ar uppbyggd pa vaga ideer om hur det ska se ut (Disney-fiering). Var generation ar den forsta dar en majoritet inte langre har nagon anknytning till landsbygden (typ farfar, mormor kusiner eller dyl bor pa landet) och detta har lett till majoriteten har valdigt svart att se hur deras liv och verklighet ar knuten till naturen o landsbygden. Det utanfor staderna blir ett "nagon annanstans", ett zoo man kan besoka ibland. Landsortsbor o bonder blir nagon man projicera en massa problem pa, "for vi ar dumma". Den vaga ideen hur om djur, skog o landskap ska se ut gor att folk garna attackerar de som faktiskt ar bland de viktigaste for att skapa just den natur vi har. Ty utan bonder skulle landskapet inte se ut som det gor och jagarna bedriver faktiskt en hel del viltvard. (Ni far saga vad ni vill).

Sa manga manniskor vurmar for djur o natur samtidigt som de inte forstar hur negativ inverkan deras egen livsstil har. De gor mest punkt insatser for att dovja sitt daliga samvete. De ger pengar till djurens ratt samtidigt som de har en overviktig hund som far for lite motion. De koper billig brazilansk oxfile = skovlad regnskog, samtidigt som de klagar pa svenska bonder. Vi skulle kunna producera mat mer miljovanligt men staten skattar skiten ur oss o ingen vill betala for maten. osv
(sorry, stickspar. Nu ater till amnet):rolleyes:
Jag tycker det ar skrammande att de av oss som garna skulle vilja se en kompromiss i rovdjursfragan sa ofta blir overrostade av sandlade demagogeran vars argument varken ar verklighetsanknutna eller kan leda framat.

Som exempel pa bra rovdjurhantering vill jag ta en granngard som de senaste aren har haft en del salj jakt (godsjakt, usch ja, usch ja)
De har anlagt ett vatmarker, viltakrar och skyddshackar for att framja naturligt vilt och skydda de ander o fasaner de satter ut. Resultatet ar ett vacker o rikt landskap med stora mangder vilt. ROVDJUREN har okat avsevart, bade i omfattning och artrikedom, trots, eller tack vare, att garden har en ingaende strategi for att arbeta med rovdjurs stammen. Forflyttning, viss skyddsjakt, jakt, framjande av andra bytesdjur, osv har lett till att rav o gravling har okat (det nedlaggs en hel del med), ovanlig rovfaglar som pilgrimsfalk har aterkommit.

Men nej, jag tycker vi ska ta bort all jakt alternativt skjuta alla rovdjur. :ironi

Last edited:

Mona

Vill inget,kan desto mer
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
BMW F650GS alias Roland!
Markus skrev:
2447271 Det måste finnas ett mellanting mellan obildad varghatare och rabiat djurrättsaktivist, jag tror det.

Varför hatar ingen björnen, den är ju trots allt farlig på riktigt.

Det undrar jag också!? Men det måste väl bero på att i alla sagor är björnar snälla; Bamse, Nalle Puh, Mors lilla Olle etc. Men för vargen är det tvärt om.

http://www.de5stora.com/

:fattartil

arnoldsson skrev:
2448009

Kan bara avsluta med att jag själv är jägare men sysslar inte med jakt utan viltvård. Det är något som helt försvunnit idag.

/Henric

Klockrent! :yoparty

Ulf W skrev:
2448056 Det är ju det som är problemet redan nu, anledningen till att rovdjuren kommer in i samhällena är för att det inte finns nåt att äta ute i skogen. Vargen är inte så mycket för blåbär... :tungan

Problemet med hela rovdjursdebatten är att det är omöjligt att få en del att begripa att det inte kan finnas enbart rovdjur, det måste även finnas djur som dessa kan jaga och äta. Vilket det inte gör...

Helt fel. Problemet ligger i en urbanisering av landsbygden.

Last edited:

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Inskickat av Markus
Det måste finnas ett mellanting mellan obildad varghatare och rabiat djurrättsaktivist, jag tror det.

Varför hatar ingen björnen, den är ju trots allt farlig på riktigt.
Mona skrev:
2450615 Det undrar jag också!? Men det måste väl bero på att i alla sagor är björnar snälla; Bamse, Nalle Puh, Mors lilla Olle etc. Men för vargen är det tvärt om..

Tror det ar blandning av gammal djur romantik/fantasi. Sen gar inte bjornen los pa hundar o tamboskap i lika stor omfattning (tror jag). Kanns som folk blir mer upprorda nar deras jycke blir dodad.

Mona skrev:
2450615
Inskickat av arnoldsson

Kan bara avsluta med att jag själv är jägare men sysslar inte med jakt utan viltvård. Det är något som helt försvunnit idag.

/Henric
Klockrent! :yoparty
.

Fast lite pretentiost! Vi andra haller ocksa pa med viltvard men drar oss inte for att erkanna att vi sysslar med jakt.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Kajan skrev:
2450605
Vad det galler hundar o far sa ar det inte bara i pengar utan all tid och kanslomassiga kostnader som spelar in. Lite empati tack!

6) Jagarna kan jaga ngn annastans! slapp inte ut hunden i skogen!
var da? Zoo? Vad ar poangen med hund om man inte kan ga skogen med den?

Såg just på TV att det är flera ggr vanligare att jägaren vådaskjuter sin hund till döds än att ett rovdjur tar den...

Sådana saker är svåra att kommentera sig ur!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
juha01 skrev:
2451109

Ja, sådant ignorerar varghatarna. Jag frågade i ett tidigt skede hur man ser på att fler få rivs av jakthundar än av varg, har du sett något svar?

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Var och kollade hemma hos grannen åt morsan och farsan nyss. I morse tog vargen två får i hagen som dom har utanför huset. Ett får ligger 5 meter från sovrummsfönstret.

Markus skrev:
2451140 Ja, sådant ignorerar varghatarna. Jag frågade i ett tidigt skede hur man ser på att fler få rivs av jakthundar än av varg, har du sett något svar?

Kan du ta fram statestiken på det, jag har aldrig hört talas om någon sådan händelse här i närheten iaf. Jag menar det inte som någon pik utan är helt allvarlig.

juha01 skrev:
2451109 Såg just på TV att det är flera ggr vanligare att jägaren vådaskjuter sin hund till döds än att ett rovdjur tar den...

Kolla mitt fjärde inlägg i tråden

Last edited:

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
juha01 skrev:
2451109 Såg just på TV att det är flera ggr vanligare att jägaren vådaskjuter sin hund till döds än att ett rovdjur tar den...

Saxat från svenska jägarförbundet!

Vargen farligare än jägaren

Vargen är minst 1 700 gånger farligare för jakthunden än vad jägaren är. Ställt i relation till antal, är vargen klart farligare än både trafik och jägare. Det visar statistik som Rovdjursföreningen har tagit fram med försäkringsbolaget Agrias hjälp.

I absoluta tal dödas fler hundar i trafiken och fler dödas också av jägare under jakt än av varg, men med statistik går som bekant det mesta att hävda.
De siffror som presenterats visar att trafiken dödat 7 238 hundar under åren 2000–2005. Samtidigt har 135 jakthundar dödats av skott från jägare. Här kan man ju också säga att det oftast rör sig om olyckor, inte vådaskott. Samtidigt har 84 hundar dödats eller skadats allvarligt av rovdjur, de flesta av varg.
Av dessa siffror har Rovdjursföreningen dragit slutsatsen att jägarna och bilarna är farligare än vargen. Så är naturligtvis inte fallet.
Om man i stället ställer Agrias siffror i relation till antalet bilar, jägare och vargar blir bilden en helt annan.
I genomsnitt har det funnits cirka 290 000 jägare under de fem åren. Dessa har alltså skjutit 135 hundar. Det går alltså 2 150 jägare per skjuten hund. Det går samtidigt ungefär 550 bilar per trafikdödad hund. (Det finns drygt fyra miljoner bilar i landet.)
Under samma tid har det funnits låt säga 100 vargar i snitt, även om det just i dag troligen finns cirka 200, inräknat de valpar som föddes i våras. Dessa 100 har alltså dödat 80 hundar. Det går alltså 1,25 vargar på varje dödad hund. Man skulle alltså kunna säga att vargen är 1 700 gånger farligare än jägaren för hunden.
I själva verket är den ännu farligare eftersom vargarna i stort sett är begränsade till en liten del av landet, delar av Västra Götaland, Värmland, Dalarna och Gävleborg och i dessa delar bara i de mest glesbefolkade trakterna. På den lilla yta de uppehåller sig har de ändå åstadkommit så stor skada.
Jägare och bilar finns däremot över nästan hela landet, även om i alla fall bilarna är rätt så få där vargarna finns.
Många jägare i vargområdena har dessutom slutat att jaga med löshund.
En studie gjord av Viltskadecenter på Grimsö 1999–2000 visade att hundanvändningen minskade i vargreviren och just det året var trafiken och vargen i de områdena lika stora riskfaktorer för jakthundarna i absoluta tal.

Bertil Lundvik

http://www.jagareforbundet.se/news/vargen_farligare_an_.asp

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
juha01 skrev:

Tja, kommentera sig ur vet jag inte. Min poang med just det inlagget ar att det ar ett forslag pa losning som ar ganska svar att genomfora samt att det helt o hallet bortser fran en stor grupp manniskors kanslor o asikter. Jag tog det som exempel pa hur menlos debatten ar for att den dominares av massa enkelspariga o trangsynta idioter, ma de vara vargkramare eller varghatare.

Statistiken kanske sager en sak men problemet ar att det ar koncentrerat till ett mindre omrade med farre berorda manniskor. Hander oftare for just de som bor i dessa omrade och darfor blir de naturligtvis upprorda. Sen blir det naturligtvis inte battre av att de bemots av fullkomligt oforstaende o massa puckade argument fran vargkramare (som oftast inte kommer i kontakt med problemet). Lite odmjukhet o empati hade inte skadat pa bada sidor men som sagt, debatten domineras av skolgards demagoger.

Jag efterlyser en vettig rovdjurs strategi med kontrollerad avskjutning och storre spridning i landet.

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Kajan skrev:
2451355
Jag efterlyser en vettig rovdjurs strategi med kontrollerad avskjutning och storre spridning i landet.

Eftersom det är djur vi pratar om så befinner dom sig där dom tycker det passar så att sprida ut dom blir nog ganska svårt.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=494339 <<< synd att inte den här fick leva.

Att jaga varg är otroligt tidskrävande och kräver extremt mycket arbete ( jag börjar inse det med den vargen vi har skyddsjakt på ) Om det skulle bli en vargstam som staten tycker blir för stor och vill skjuta av så vet inte jag hur det ska gå till.

Statligt heltidsanställda vargdagmammor kanske ?

Last edited:

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Olsson skrev:
2451392 Eftersom det är djur vi pratar om så befinner dom sig där dom tycker det passar så att sprida ut dom blir nog ganska svårt.

jo då, det ar bara att spika fast ena foten i marken. Då hittar man dem lattare med.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Till alla er som ondgör er över vargarna...Vet nån av er när en människa sist blev dödad av varg i Sverige? (möjligt att det redan står i tråden, orkade inte läsa allt)

Svaret är 1830talet...vet inte med säkerhet att det stämmer, men ändock.

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Lord Adrian skrev:
2451521 Till alla er som ondgör er över vargarna...Vet nån av er när en människa sist blev dödad av varg i Sverige? (möjligt att det redan står i tråden, orkade inte läsa allt)

Svaret är 1830talet...vet inte med säkerhet att det stämmer, men ändock.

Händer inte så ofta tror jag. Typ hundra år sen?? :va
Har hänt lite oftare i kanada men värst är nog farbror björn som ger sig in i städerna ibland.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Kajan skrev:
2451546 Händer inte så ofta tror jag. Typ hundra år sen?? :va
Har hänt lite oftare i kanada men värst är nog farbror björn som ger sig in i städerna ibland.

Som jag skrev...den sista var nån gång på 1830-talet, om mina uppgifter stämmer. Så en 170 år sen...;)

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...