Varg

Fixx_

Way beyond the line
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
Aprulla rs250
Kajan skrev:
2452580 Varghat o varghat, hittills inte sett så många inlägg som verkligen syftar till att vargen ska utrotas.
Däremot en hel del som dömmer ut alla som bor på landet samt alla jägare. Trots att alla jägare inte nödvändigtvis vill utrota vargen.

Hittills inga vettiga, verklighetsanknytna inlägg om varför vi ska ha vargen kvar elller hur detta ska åstadkommas.

He he
come on, give me your best shot !! :arsele

Vaa? Har du hittat prickar??

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Har med stort intresse läst tråden och alla olika inlägg. Är varken jägare eller vargkramare men är enligt senaste undersökningen boende i det mest vargpossitiva länet i landet:confused: (Skälet kan bero på att vi nog bara har någon eller ett par).

I vart fall beror många människors tveksamhet gentemot Vargen på att de inte känner den/litar på vad den kan hitta på och fruktar det värsta, storstadsfolk kan ju tänka sig liknelsen med att det springer omkring "friska"mentalpatienter eller tidigare dömda pedofiler i ditt bostadsområde,(okej en hård liknelse) klart att det skapar en känsla av osäkerhet och obehag för folk i området.. Tänk er den barnfamilj vars minsting har spring i benen som gör att han/hon inte alltid övervakad på hustomten ute i "skogen", nog förstår jag att de känner oro för vilda Vargar även fast de "vet" att barn inte är deras naturliga byte, de brukar ju käka andra familjemedlemmar(hunden) så varför lita på Vargen:confused:

Respektera andra människors oro och ha inte så bestämda åsikter utan att ha förstått deras situation, man upplever ju inte problemen före man har dem hos sig..

För de tamboskapsägare som ständigt drabbas så handlar det om deras inkomst och därmed möjlighet att livnära sig där de bor, skall vi avfolka de områden som vissa anser är lämpliga som vargreservat eller skall de ha rätt att freda sig?

Personligen så träffar jag hellre en Varg än en Nalle i skogen:näsblod

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Fixx_ skrev:
2455073 Vaa? Har du hittat prickar??

Japp, pa min privata dator hemma.
Men de flesta inlagg gor jag naturligtvis pa betald arbetstid:näsblod

Datorer o internet har verkligen effektiviserat manskligheten :yoparty

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
juha01 skrev:
2453555 Och det finns ju en anledning till att lagen trots allt idag har just den begränsningen att det gäller boskap i stängslat område. Tror att rätt många varghatare skulle uppleva att deras hund var hotad så fort dom såg en varg. En slags legitimerad vargjakt med andra ord...

Det var ett javla kvidande om varghatare. Jag tror 90% av folk som ar upprorda over den begransning ar folk som ar radda om sina hundar/djur och kanner att de inte far gehor och forstaelse for detta bland politiker o makthavare. Idiot argumenten stiger i takt med frustrationen. Jag gissar ocksa att folk dras mot extremerna nar de konsekvent blir kallade for obildade lantisar av manniskor som inte visar nagon respekt eller forstaelse for drabbade manniskors situation.

Varghatare, som jag inte tror finns representerade har bland vara inlagg, ar formodligen sadana som jagar ifatt vargen pa skoter o sen skjuter den nar den inte orkar springa mer. Jag tror tyvarr att det ar fler vargar som dor pa detta satt an vad vi ser i nyheterna. Dessa personer ar sakerligen noga med grava nere bevisen och anmaler inte saga sjalva, till skillnad fran arliga djuragare som skjuter en varg i forsvar av sin djur. :mad:

Usch, nu blir jag riktigt upprord!! :6surkart :5sure :6surkart

Last edited:

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
RacerRaffe skrev:
2455501 Har med stort intresse läst tråden och alla olika inlägg.

Ett mycket bra inlägg.

Du har precis beskrivit bilden av en helt vanlig människa som bor ute på landsbyggden. Vissa är lite försiktigare än andra när man har rovdjur utanför knuten.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Ulf W skrev:
2448425 Jo nog kan jag läsa allt...

Och i det jag läste såg jag en Stockholmare som vill göra nationalpark av hela landet norr om Lapplands Väsby. Ser vargen som en attraktion i denna park och tycker den är mer värd än folket som bor i och sköter om nationalparken.

Men jag kan ju ha feltolkat eller? :tungan

Ja, jag liksom många med mig, värdar den svenska vargens existens högre än vissa jägares påstådda rätt till jakt. Vi får acceptera att det blir mindre att panga och försöka jaga på annat sätt än med hund om de nu är oroliga för den. Däremot måste den bördan fördelas jämnare och koncentrationen varg sjunka i de vargtätaste områdena i Sverige. Problemet där är ju de stora delar av Sverige som samerna annekterat för sin bidragsfinansierade s k renskötsel.

Nä, hittills har jag inte träffat en vargmotståndare som kunnat uppbringa ett enda sakligt och konkret argument mot att Sverige mår bättre utan varg. Det har enbart varit egoistiska motiv som minskade jaktmöjligheter eller fullständigt oproportionerliga och grundlösa påståenden om vargens farlighet.

Motbevisa mig gärna.

/Olzki

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Kajan skrev:
2450605 En massa massa text men väldigt lite konkret

Frågar du många glesbygdsbor om varg i synnerhet jägare och djurskötare så tycks de flesta anse att Sverige gott kan vara utan varg. Det är primärt denna inskränkthet jag vänder mig emot.

Fantastiskt om du vill ägna dig åt viltvård, jättebra. Naturen hade inte klarat sig utan människan :rolleyes: . Hör talas om Nationalparker i andra länder. Där går mycket av viltvårdsarbetet ut på att begränsa människornas frihet där.

Att införa Nationalparker i Sverige är inte lätt men det har jag knappast hävdat. Men givetvis kan staten köpte upp mark och deklarera det Nationalpark.

/Olzki

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Matin skrev:
2451704 Klabbe85 har ett bra svar på detta!
Allt är inte svart eller vitt. Lika lite som om Ture 73 skulle utgöra lika stor risk som Micke 21, när Ture åker ut på veteranmcrally med sin 30-tals mc, medans Micke gillar att klocka tider på "Bulten". Ändå åker båda hoj.

På samma sätt antar jag att fjälljakt efter ripa med hund har en högre vådaskjutningsrisk än harjakt med drivande hund.

Tror även att våra tax/drever ägare skulle bli förvånade om deras hund rev får...jag har aldrig hört talats om något såndant och ingen annan i de jägarkretsar jag ställt frågan i heller. Skulle vara intressant och se vad som ligger bakom dessa siffror.

Angående dödade hundar i trafiken, så är det mycket riktigt ett stort problem. Men hur man kan hänvisa till detta för att släta över att vargarna tar hundar är lite kusligt. Verkar finnas en stor brist på förståelse och empati för jägare och jakthundarna. Behövs ingen atomforskare för att komma fram till att antal bilar vida överstiger antal vargar. En jakthund utsätts för många faror, en del av dem kan man så gott man kan försöka minimera, vissa är det slumpen som avgör. När vargen kommer till jaktmarken, så införs ytterligare en riskfaktor. Det som skiljer denna från andra risker är att denna riskfaktor aktivt söker upp jakthunden. Det hjälper alltså inte den försiktigaste jägaren att han släpper hunden så långt från vägar och järnvägar osv. Nu har många slutat jaga med sina drivande hundar, jag fick själv ta det beslutet -96. Detta skapar konflikter som folk borde ta lite mer allvarligt på!

Ca 1 % (enligt Agria) av hundarna dödas av rodjur. Tråkigt men en försvinnande liten del jämfört med trafik och vådaskott.

/Olzki

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Olzki skrev:
2457152 Ca 1 % (enligt Agria) av hundarna dödas av rodjur. Tråkigt men en försvinnande liten del jämfört med trafik och vådaskott.

/Olzki

Lite tråkig jämförelse.. Lite som att säga att de flesta människorna dör av ålder och att bara en försvinnande lite del förolyckas i trafiken, begriper inte hur man kan göra sådana jämförelser som du gör :confused:

De som bor i Vargtäta områden måste kunna leva utan rädsla för eventuella tråkigheter från dem, många parametrar att ta hänsyn till, jag menar folk är ju rädda för hundar, katter , spindlar mm. och vi tycker oftast att de är fåniga eller? Vargen är ett verkligt hot på ett helt annat sätt mot familjemedlemmar och husdjur, varför förminska deras känslor som något ologiskt eller konstigt bara för att du själv älskar Vargar och litar 100% på dem:confused:

Vad har du emot urbefolkningen!? Tycker att dina åsikter låter lite väl enkelspåriga..

ATW

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Honda, Hornet 900
Olzki skrev:
...Naturen hade inte klarat sig utan människan :rolleyes:...

/Olzki

Fan har börjat störa mig lite på den här åsikten att naturen är nåt som människan bara besöker som en turist på Zoo. Att vi egentligen inte har nåt där att göra utan vi ska hålla oss i våra städer och inte störa de stackars djuren.

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Olzki skrev:
2457092 Ja, jag liksom många med mig, värdar den svenska vargens existens högre än vissa jägares påstådda rätt till jakt. Vi får acceptera att det blir mindre att panga och försöka jaga på annat sätt än med hund om de nu är oroliga för den. Däremot måste den bördan fördelas jämnare och koncentrationen varg sjunka i de vargtätaste områdena i Sverige. Problemet där är ju de stora delar av Sverige som samerna annekterat för sin bidragsfinansierade s k renskötsel.

Nä, hittills har jag inte träffat en vargmotståndare som kunnat uppbringa ett enda sakligt och konkret argument mot att Sverige mår bättre utan varg. Det har enbart varit egoistiska motiv som minskade jaktmöjligheter eller fullständigt oproportionerliga och grundlösa påståenden om vargens farlighet.

Motbevisa mig gärna.

/Olzki

90 % av sveriges rovdjur befinner sig på 30 % av sveriges yta Dalarna, Värmland och Gästrikland.

Hur sänker man antalet vargar i dom här tre länen ? ( som du förespråkar )

Vem ska göra det ?

Vem ska betala ?

Du pratar om samerna :va Det kommer en och annan strövarg ( oftast hanar som letar revir ) upp till dom nordliga delarna av Sverige men det verkar som att mellansverige passar vargen bäst.

I kanada dödades en 22 åring av varg nyligen.

I Wisconsin USA ( Ungefär hälften av sveriges yta ) finns 400 vargar, etapp målet i sverige 200 vargar.

Sopvargarna börjar bli ett problem i Wisconsin dom äter ur soptunnor och är inte alls skygga för människan.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=202292

"Enligt Paul Paquet finns flera exempel med vargattacker i Nordamerika, främst i Kanada, sedan ”sopvargar” blivit mindre skygga för människor."

"Naturvårdsmyndigheterna har tvingats skjuta 29 problemvargar mellan april och september förra året. "

Karta:

http://www.de5stora.com/inkluderatG...=470&BildID=1501&Bild=bild_20041122114925.jpg

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
såld
Olzki skrev:
Massa text

/Olzki

Du skriver den svenska vargens existens... Det finns enl min åsikt ingen svensk varg, den stam som finns i landet nu är utplanterade av såna som anser att landet av nån anledning behöver vargar. Turistattraktion? Jag vet inte...
Verkar konstigt att det efter 100-talet år utan vargar plötsligt dyker upp en massa varg på väl utvalda platser?

Jag lägger mig inte i jakt och tjafs om vargens farlighet i tråden... Skulle bara vilja veta hur dom som planterat ut vargarna tänkt sig att det ska funka i praktiken.

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
juha01 skrev:
2458744 Som innan vi utrotade den?

1800 talets Sverige och nutid skiljer sig en aning. Förklara hur man skall gå till väga.

Edit: På 1600 talet började man jaga varg. :va

Last edited:

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Olzki skrev:
2457120 Frågar du många glesbygdsbor om varg i synnerhet jägare och djurskötare så tycks de flesta anse att Sverige gott kan vara utan varg. Det är primärt denna inskränkthet jag vänder mig emot.

Fantastiskt om du vill ägna dig åt viltvård, jättebra. Naturen hade inte klarat sig utan människan :rolleyes: . Hör talas om Nationalparker i andra länder. Där går mycket av viltvårdsarbetet ut på att begränsa människornas frihet där.

Att införa Nationalparker i Sverige är inte lätt men det har jag knappast hävdat. Men givetvis kan staten köpte upp mark och deklarera det Nationalpark.

/Olzki

Tack for att du sa elegant starker mina tidigare inlagg.
:tummenupp Det du foreslar ar saledes att manniskor ska och djuren ska hallas seperat, i egna hagn sa att saga. Det vittnar inte bara om en enkelsparig syn pa omvarlden utan ocksa en grov forenkling av problemet. Det du foreslar ma vara konkret men knappast genomforbart. Det vore som att foresla att losningen pa vaxthuseffekten vore att stanga av bilarna. Det stammer visserligen men bara pa en mycket forenklad niva.

:tummenupp I samma forenklings anda delar du in varlden Pro-varg och anti-varg, dar den sistnamnda gruppen vill utrota all varg. Vad du missar ar de flesta, inklusive jag sjalv, inte vill utrota vargen men daremot efterfragar en vettig strategi for hantering av vargenstammen samt att inte bli avfardade som dumma lantisar nar vi forsynt papekar att vi ar radda om vara husdjur. De asikter som du tillskriver djurskotare och jagare kommer nog mest av dina egna fordomar. Jag tvivlar pa att du mott tillrackligt manga for att skapa dig en uppfattning om vad de tycker.

:tummenupp I en national park, dar manniskans paverkan begransas, kan naturen mkt riktigt skota sig sjalv. Problemet ar i de omraden dar manniskan och naturen integreras (las: utanfor fororterna). Viltvard, inklusive viss jakt, ar till for att denna integration ska fungera harmoniskt. Jakten i sig ar bade ett verktyg och ett mal i detta. Viltvarden bedrivs delvis av egoistiska skal, for att oka viltets tillganglighet, men ocksa av viljan att skapa en mer levande landsbygd. Inte att skilja manniskan fran naturen utan att leva med den.
Sant ar att inte alla bedriver sadan viltvard och sant ar ocksa att manga har en rent utilitaristisk syn pa naturen, men manga av dessa ar inte jagare!

:tummenupp Om du inte avfardar allt detta som mycket "massa text men valdigt lite konkret" sa kan du garna forklara hur mkt nationalpark had du tankt dig? Ska vi satta upp ett stangsel strax norr om uppsala? Vad ska vi gora med manniskorna som bor dar?
Ar det inte hojden av inskrankthet att avfarda alla som bor pa landsbygden som korkade lantisar, alla jagare som rabiata vargmotstandare och hela manskligheten som en enhet skild fran naturen.

//my 2 euro

/Kapten Stofil

Edit:
Tog nog i lite dar va :va Min personliga asikt ar att vargen mycket val skulle kunna ha en kraftig stam i sverige men INNAN vi satter igang o avlar fram tvahundra individer kanske vi ska tanka igenom exakt vilken strategi vi ska h for att mildra de negativa effekterna. Har nere anvander de javligt stora vallhundar for att skydda sina djur, kanske staten kan bidra med sadana. Blir nog billigare an att kopa massa nationalpark. (Vi skattar redan for mkt).
Jag skulle ocksa vilja se lite mer forskning om skyddsatgarder, optimal vargstam samt hur oppna lampliga vandringvagar till finlandska o norska populationen, det ar mer avgorande for genetisk friskhet an 200 vargar i Sverige.
Jag tycker ocksa det ar javligt sjukt att folk mordhotas sa fort de foreslar att skjuta bort en varg som blivit ett problem. Ska vi ha varg ska de hallas i skogen. Vanjer de sig vid att ata sopor o ta tamdjur ar de ett problem och bor tas bort.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Olsson skrev:
2458832 1800 talets Sverige och nutid skiljer sig en aning. Förklara hur man skall gå till väga.

Vad är problemet? Vargen håller sig (normalt) i skogen och vill inte beblanda sig med människor. Låt den vara där. Vill du gå ut i skogen behöver du inte heller vara rädd. Passa dig istället för älgen! (och fästngen, getingen, ormen osv)
Men ett tips. Släpp inte hunden hur som helst, för vargen och hunden är liksom rivaler.

Edit: Om du är i skogen under pågående jaktperiod så ska du passa dig för snubbar med bössa. Brukar alltid vara nån skjutgalen snubbe som skjuter sin kompis.

Problem solved!

Om inte det räcker kan du väl ringa en valfri australiensare och fråga hur dom kan leva med tusentals olika spindlar, ormar, skorpioner mm, som dessutom är rent dödliga!

Lite patetiskt att man håller på att tjafsa om typ 150 fyfotingar som inte dödat någon på över hundra år, när man börjar titta på tex just australien.

Edit2: Jag bifogar en bild från förra hösten när jag plockade svamp. Schyssta rivmärken av björn! Gick jag därifrån? Nej, men förde däremot ett jäkla liv i skogen...:)

Bifogat

• björspår.jpg
    björspår.jpg
    30 KB · Visningar: 37
Last edited:

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
såld
juha01 skrev:
2459149 Som med judarna menar du?

Svara på allt det andra jag skrev istället!

Suck! Nu får du väl ändå ge dig...

Har redan skrivit en gång att rovdjuren kommer in i samhällena för att leta efter mat. Är det inte det som är problemet?
Kan dom inte överleva i skogen kanske det var fel att plantera ut dom?

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
juha01 skrev:
2458849
Edit2: Jag bifogar en bild från förra hösten när jag plockade svamp. Schyssta rivmärken av björn! Gick jag därifrån? Nej, men förde däremot ett jäkla liv i skogen...:)
¨

Sakta i backarna,

Vill du gå ut i skogen behöver du inte heller vara rädd

Så när du gick där och förde liv i skogen försökte du härma ett parnigns läte för att locka fram björnen då eller :va Att få se ett rovdjur i dess naturliga miljö måste ju vara en rovdjurskramares våta dröm men jag kanske missförstår

kan det vara så att du kanske blev lite rädd :confused:

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...