Varg

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
RacerRaffe skrev:
2457208 Lite tråkig jämförelse.. Lite som att säga att de flesta människorna dör av ålder och att bara en försvinnande lite del förolyckas i trafiken, begriper inte hur man kan göra sådana jämförelser som du gör :confused:

Är du allvarlig? Vilken siffra är det du inte förstår? Det är ju bara att acceptera att om jägarna siktade dubbelt så bra så skulle de rädda nästan lika många djur som rovdjur (alltså inte enbart varg) slår totalt sett. Försök se den krassa verkligenheten.

RacerRaffe skrev:
De som bor i Vargtäta områden måste kunna leva utan rädsla för eventuella tråkigheter från dem, många parametrar att ta hänsyn till, jag menar folk är ju rädda för hundar, katter , spindlar mm. och vi tycker oftast att de är fåniga eller? Vargen är ett verkligt hot på ett helt annat sätt mot familjemedlemmar och husdjur, varför förminska deras känslor som något ologiskt eller konstigt bara för att du själv älskar Vargar och litar 100% på dem:confused:

Vad har du emot urbefolkningen!? Tycker att dina åsikter låter lite väl enkelspåriga..

Det är självklart att folks rädsla skall minimeras i samhället. Men denna rädsla är inte logisk och därför måste vi visa med siffror vad man rimligen har anledning att vara rädd för. Jämför således antalet vargdödade männsikor mot trafikdödade, vådaskottsskjutna, självmord, olyckor i hemmet mm mm och försök baserat på denna fakta att skapa dig en uppfattning om hur farlig vargen är i jämförelse. Rädslan bör stå i proportion till denna sannolikhet.

Jag har gjort det. Därav min slutsats. Har man däremot problem med att förstå denna grundläggande sannolikhetslära så får man nog tyvärr stå ut med att intellektet ifrågasätts.

/Olzki

TOBO skrev:
2457522 Fan har börjat störa mig lite på den här åsikten att naturen är nåt som människan bara besöker som en turist på Zoo. Att vi egentligen inte har nåt där att göra utan vi ska hålla oss i våra städer och inte störa de stackars djuren.

Tycker du verkligen värden ser sån ut? Att det är ett problem. :lol

/O

Olsson skrev:
2457892 90 % av sveriges rovdjur befinner sig på 30 % av sveriges yta Dalarna, Värmland och Gästrikland.

Hur sänker man antalet vargar i dom här tre länen ? ( som du förespråkar )

Vem ska göra det ?

Vem ska betala ?

Du pratar om samerna :va Det kommer en och annan strövarg ( oftast hanar som letar revir ) upp till dom nordliga delarna av Sverige men det verkar som att mellansverige passar vargen bäst.

I kanada dödades en 22 åring av varg nyligen.

I Wisconsin USA ( Ungefär hälften av sveriges yta ) finns 400 vargar, etapp målet i sverige 200 vargar.

Sopvargarna börjar bli ett problem i Wisconsin dom äter ur soptunnor och är inte alls skygga för människan.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=202292

"Enligt Paul Paquet finns flera exempel med vargattacker i Nordamerika, främst i Kanada, sedan ”sopvargar” blivit mindre skygga för människor."

"Naturvårdsmyndigheterna har tvingats skjuta 29 problemvargar mellan april och september förra året. "

Karta:

http://www.de5stora.com/inkluderatG...=470&BildID=1501&Bild=bild_20041122114925.jpg

Vargen bör få leva i skogen. På svenssons jaktmarker och samernas renbetesområden. Varför? Enkelt, det är 'vildmark' och dess naturliga epitop.

Stora vilda rovdjur har överhuvudtaget rätt lite i stadsmiljö att hämta. Har aldrig varit en naturliga epitop och när de väl blir för flitiga besökare brukar de bli överkörda.

Jag anser att skyddsjakt i tätbebyggelse bör kunna bedrivas men det förutsätter att vargarna har ett alternativ.

/Olzki

Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Kajan skrev:
2458840 Ännu mer massa massa text.........

Edit:
Tog nog i lite dar va :va Min personliga asikt ar att vargen mycket val skulle kunna ha en kraftig stam i sverige men INNAN vi satter igang o avlar fram tvahundra individer kanske vi ska tanka igenom exakt vilken strategi vi ska h for att mildra de negativa effekterna. Har nere anvander de javligt stora vallhundar for att skydda sina djur, kanske staten kan bidra med sadana. Blir nog billigare an att kopa massa nationalpark. (Vi skattar redan for mkt).
Jag skulle ocksa vilja se lite mer forskning om skyddsatgarder, optimal vargstam samt hur oppna lampliga vandringvagar till finlandska o norska populationen, det ar mer avgorande for genetisk friskhet an 200 vargar i Sverige.
Jag tycker ocksa det ar javligt sjukt att folk mordhotas sa fort de foreslar att skjuta bort en varg som blivit ett problem. Ska vi ha varg ska de hallas i skogen. Vanjer de sig vid att ata sopor o ta tamdjur ar de ett problem och bor tas bort.

Lite debattteknik:

1) Korta ner dina inlägg, man orkar inte läsa allt.

2) Försök tex skriva ett par konkreta motiveringar, gärna i punktform, om varför en Nationalpark är en dålig idé. Det är något jag för övrigt hört som en tänkbar lösning utan att reflertera speciellt mkt över det.

3) Delar din uppfattning om att man bör ha en strategi. Något man verkar ha. 200 individer = livskraftig vargstam, därefter kan jakt/skyddsjakt bli aktuell. OM den är realistisk eller inte bör mer yrkeskunniga bedöma. Men hittills har inte jag hört ett konkret argument för att vargen utgör ett hot. Bara irrationella känslor.

Dock bör vargen få röra sig uppåt i Sverige i de s k renbetsområdena. Anledning till att det är en sådan koncentration i värmland mm idag torde ju vara att det är sista anhalten innan samerna öppnar eld.

/Olzki

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Olzki skrev:
2459715 Lite debattteknik:

1) Korta ner dina inlägg, man orkar inte läsa allt.

2) Försök tex skriva ett par konkreta motiveringar, gärna i punktform, om varför en Nationalpark är en dålig idé. Det är något jag för övrigt hört som en tänkbar lösning utan att reflertera speciellt mkt över det.

3) Delar din uppfattning om att man bör ha en strategi. Något man verkar ha. 200 individer = livskraftig vargstam, därefter kan jakt/skyddsjakt bli aktuell. OM den är realistisk eller inte bör mer yrkeskunniga bedöma. Men hittills har inte jag hört ett konkret argument för att vargen utgör ett hot. Bara irrationella känslor.

Dock bör vargen få röra sig uppåt i Sverige i de s k renbetsområdena. Anledning till att det är en sådan koncentration i värmland mm idag torde ju vara att det är sista anhalten innan samerna öppnar eld.

/Olzki

1. OK. blev lite for manga ord pa en gang. Ska forsoka skriva enkelt:
2. Nationalpark i sig ar inte dumt men dina tidagare inlagg ger intrycket av att du anser landsbydgden bor avfolkas for att ge plats at vargen.
3. Avfardar alla som lansbygsbor som korkade, outbildade, rattonyktra vilket ar inskrankt om nagot.
4. Att kalla Upprordhet over att husdjur blir dodade for irrationella kanslor ar okansligt.
5. Punkt 3 &4 forekommer allt for ofta i rovdjursdebatten o den hamnar ofta pa bajskastnings niva. Det inbegriper aven sk jakt-skinheads som icke ar battre.
6. Ar sjukligt trott for pa att fa skulden for miljoforstoring for att man ar bonde och bli jamfard med massa idioter for att man jagar (eller kor hoj, vilket forekommer i vissa kretsar).
7. Varfor ar man varghatare bara for att man inte med hull o har svaljer regeringens rovdjurspolitik?

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Olzki skrev:
2459715

/Olzki

Vilka öppnar eld neråt ?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Ulf W skrev:
2459230 Suck! Nu får du väl ändå ge dig...

Men den låg ju bara där på mållinjen och väntade på att sättas i krysset!:tungan

Olsson skrev:
2459563 ¨

Sakta i backarna,

Så när du gick där och förde liv i skogen försökte du härma ett parnigns läte för att locka fram björnen då eller :va Att få se ett rovdjur i dess naturliga miljö måste ju vara en rovdjurskramares våta dröm men jag kanske missförstår

kan det vara så att du kanske blev lite rädd :confused:

Absolut inte rädd, men jag skulle ju givetvis inte vilja smyga mig på en nalle med vinden i ansiktet. Skulle göra samma sak om jag skulle se en älg med ungar. Lev om lite så sticker dom garanterat om du inte redan kommit för nära. Lite som att ta på sig en reflexväst när man är ute och löper i mörkret bland bilar. Man är ju inte rädd för bilarna, men man vet ju vad som kan hända om man beter sig fel!

Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Kajan skrev:
2459787 1. OK. blev lite for manga ord pa en gang. Ska forsoka skriva enkelt:

Suveränt, nu kan vi hålla ordning på vår diskussion. :)

Kajan skrev:
2. Nationalpark i sig ar inte dumt men dina tidagare inlagg ger intrycket av att du anser landsbydgden bor avfolkas for att ge plats at vargen.

Inte alls, i tätort bör skyddsjakt kunna bedrivas på potentiellt sop-rotande vargar utanför t ex dagis. Detta kräver dock att vargen får leva i ett större skogsområde än nu. Jag har aldrig skrivit och vill heller ej att landsbygden bör avfolkas.

Kajan skrev:
3. Avfardar alla som lansbygsbor som korkade, outbildade, rattonyktra vilket ar inskrankt om nagot.

Nej de gör jag inte.

Jag vänder mig emot de som inte har förmågan att förstå grundläggande fakta och inte har förmågan att sätta det påstådda varghotet i relation med övriga hot i samhället.

Vargen utgör inget hot mot människan som ens är jämförbart med alla dagliga risker vi utsetts för. Att då uppvisa en jätterädsla för varg och göra det till en lokal valfråga kan bara uppfattas som irrationellt och inskränkt. Det finns givetvis säkerligen förnuftiga människor i glesbygden men det är knappast de som gör sin röst hörd i svenska jakttidningar eller i media.

Kajan skrev:
4. Att kalla Upprordhet over att husdjur blir dodade for irrationella kanslor ar okansligt.

Det är inte irrationellt. De har all rätt att bli upprörda, det skulle jag också bli. Det är dock frånvaron av eftertanke efter att upprördheten borde lagt sig som leder till irrationallitet. Återigen, upprördheten mot vargen pga av vargrivna djur saknar fullständigt proportion i relation till andra mycket mycket större hot.

Kajan skrev:
5. Punkt 3 &4 forekommer allt for ofta i rovdjursdebatten o den hamnar ofta pa bajskastnings niva. Det inbegriper aven sk jakt-skinheads som icke ar battre.
6. Ar sjukligt trott for pa att fa skulden for miljoforstoring for att man ar bonde och bli jamfard med massa idioter for att man jagar (eller kor hoj, vilket forekommer i vissa kretsar).
7. Varfor ar man varghatare bara for att man inte med hull o har svaljer regeringens rovdjurspolitik?

Jag har inte tillskrivit dig ovan åsikter som du retar dig på. De får du ta med någon annan. Jag har aldrig ålagt dig skuld för någon miljöförstöring och Jag har inte kallat dig varghatare.

Du får fortfarande väldigt gärna presentera ett sakligt argument för att vargen de facto är ett hot mot människan i dessa trakter.

Mvh

/Olzki

Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Olsson skrev:
2459972 Vilka öppnar eld neråt ?

Det var ett sätt att åsyfta den mindre koncentrationen av varg i renbetsområdena jämfört med på "svenssons jaktmarker" i Värmland och grannlandskapen.

Alltså, jag anklagar vissa samer för att bedriva illegal jakt på varg i syfte att främja sin renskötsel.

/O

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Blatt ar dina tidigare inlagg

Olzki skrev:
2461882
Inte alls, i tätort bör skyddsjakt kunna bedrivas på potentiellt sop-rotande vargar utanför t ex dagis. Detta kräver dock att vargen får leva i ett större skogsområde än nu. Jag har aldrig skrivit och vill heller ej att landsbygden bör avfolkas.
Vargen är mer unik än renen och rennäringen. Halvera rennäringen och skapa en stor nationalpark på utrymmet. Låt vargen vara fredad där.
Hör talas om Nationalparker i andra länder. Där går mycket av viltvårdsarbetet ut på att begränsa människornas frihet där.

Problemen uppstar ju knappast i de stor viddernas land utan i gransomradena.
Hur ska vi losa det? Ska vi gora tex Varmland till nationalpark? Ska varmlanningarna koncentreras till tatorterna eller? Ska vi begransa manniskors mojlighet att bo pa landet. Det ar kanske inte det som menas men det ar sa det later. Men forklara garna hur du tanker dig att det ska goras. / Kajan

Olzki skrev:
2461882
Nej de gör jag inte.

Jag vänder mig emot de som inte har förmågan att förstå grundläggande fakta och inte har förmågan att sätta det påstådda varghotet i relation med övriga hot i samhället.

4) Landsortsbor måste inse att deras rattfyllor orsakar ofantligt mer olycka i byn än vad en livskraftig vargstam x 100 någonsin skulle kunna göra. Dock är det näst intill meningslöst att försöka utbilda känslomässigt snevridna människor detta.

Nej men anda uttrycker du dig ganska svepande om landsortsbor/Kajan

Olzki skrev:
2461882 4)
Det är inte irrationellt. De har all rätt att bli upprörda, det skulle jag också bli. Det är dock frånvaron av eftertanke efter att upprördheten borde lagt sig som leder till irrationallitet. Återigen, upprördheten mot vargen pga av vargrivna djur saknar fullständigt proportion i relation till andra mycket mycket större hot.

Jag tror iofs att folk blir upprorda oavsett orsaken till deras dodade djur. Skillnaden ar att vargen ar betydligt mer oberaknelig och uppfattas som svarare att skydda sig mot, an tex Trafik, vadaskott eller jakthundar. Kanslor ar sallan rationella.

Olzki skrev:
2461882 4)
Jag har inte tillskrivit dig ovan åsikter som du retar dig på. De får du ta med någon annan. Jag har aldrig ålagt dig skuld för någon miljöförstöring och Jag har inte kallat dig varghatare.

Du får fortfarande väldigt gärna presentera ett sakligt argument för att vargen de facto är ett hot mot människan i dessa trakter.

Mvh

/Olzki

Nej, det var mer generellt klagande, men for att aterga till argumentationen. Jag har aldrig pastatt att vargen ar ett hot, aven om jag tror den potentiellt kan bli det, sarskilt om den borjar dyka upp i omraden dar folk inte ar vana vid varg.
Huruvida vargen faktiskt blir ett hot far vi val se nar det blir fler vargar i manniskors narhet. I forna arhundranden var det mer varg men ocksa farre manniskor sa narkontakten var sakert statistiskt liten.

De punkter jag beklagat/beklagar mig over tidigare ar framst:
1. Vargdebatten saknar sakliga inlagg, blir mkt bajskastning.
2. Att krava att landsortsbor och jagare ska lagga om sin livsstil enbart for att framja en arts overlevnad finner jag lite magstarkt.
3. Av de som hardast prioriterar vargen ar de flesta sadana som aldrig kommer att behova komma i kontakt med problemen.
4. Har inte sett sarskilt mycket forskning eller debatt om atgarder for att minska/mildra problemen med okad rovdjurs stam. Tips mottages garna.

Allmant gnall:
Eftersom jag sjalv ar jagare sa blir jag latt irriterad over alla som reducerar mig till vapen-dreglande, pang-pang idiot.
Har for lange sedan insett att vargdebatten ar en "lost-cause" vad det galler intelligent debatt, darav mitt forsta inlagg.

Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Olzki skrev:
2459649 Är du allvarlig? Vilken siffra är det du inte förstår? Det är ju bara att acceptera att om jägarna siktade dubbelt så bra så skulle de rädda nästan lika många djur som rovdjur (alltså inte enbart varg) slår totalt sett. Försök se den krassa verkligenheten.

Det är självklart att folks rädsla skall minimeras i samhället. Men denna rädsla är inte logisk och därför måste vi visa med siffror vad man rimligen har anledning att vara rädd för. Jämför således antalet vargdödade männsikor mot trafikdödade, vådaskottsskjutna, självmord, olyckor i hemmet mm mm och försök baserat på denna fakta att skapa dig en uppfattning om hur farlig vargen är i jämförelse. Rädslan bör stå i proportion till denna sannolikhet.

Jag har gjort det. Därav min slutsats. Har man däremot problem med att förstå denna grundläggande sannolikhetslära så får man nog tyvärr stå ut med att intellektet ifrågasätts.

Olzki skrev:
Du pratar om logik och sannorlikhetslära som en lärd man.. Jag har dock helt klart för mig vem av oss som är raketforskare :) Det handlar om att förstå andras situation och klara av att sätta sig in i den, inte så stor ide att förklara för någon att de är dumma sedan försöka "lära" dem din lära.

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Fan vad jag kvider mkt. Nu far vi ta o lätta upp tråden lite.

Jag ska faktiskt ut o jaga varg forsta helgen i october.
Kul va:)

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Sen ska jag ut o jaga agaren till det här Zoo:et:mad:

Bifogat

• DSC00426b.JPG
    DSC00426b.JPG
    94 KB · Visningar: 48

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Kajan skrev:
2462068

1. Vargdebatten saknar sakliga inlagg, blir mkt bajskastning.

Delar delvis din uppfattning om bajskasrning dvs att vargdebatten ofta saknar konkreta argument, åtminstone från ena hållet. Dock mest för att vargmotståndare inte kan uppbåda några sakliga argument.

Parentes: Jag jagar själv, tog examen 97.

Kajan skrev:
2. Att krava att landsortsbor och jagare ska lagga om sin livsstil enbart for att framja en arts overlevnad finner jag lite magstarkt.

Det är det väldigt få som behöver. Vissa tamdjurskötare ja kanske om de inte lyckas stängsla in sina djur ordentlig. Att en del jägare får acceptera mindre kvoter kan man ju svårligen kalla byte av livsstil om inte personen ifråga försörjer sig på jakten. Min jakt kostar mest pengar. Dock bör, som jag sagt tidigare, bördan av rovdjurkoncentrationen fördelas jämnare över Sverige.

Kajan skrev:
3. Av de som hardast prioriterar vargen ar de flesta sadana som aldrig kommer att behova komma i kontakt med problemen.

Det är möjligt. Men dessa personer får kanske istället ta mycket skit som kommer med större städer. Sannolikheten för att bli påkörd i en storstad är fantastiskt mycket större än att bli påkörd och/eller anfallen av en varg i värmland. Jämför tex trafikförsäkringspremier.

Kajan skrev:
4. Har inte sett sarskilt mycket forskning eller debatt om atgarder for att minska/mildra problemen med okad rovdjurs stam. Tips mottages garna.

Detta är ju för att det inte är ett reellt problem kära du. Vargen är inget hot. Den dagen vi säkerställer att vi har en genetiskt livskraftig vargstam så börjar det bli läge för sådant. Men om jag leker med tanken så skulle tex en kombination av skyddsjakt och utplantering av varg med "färskt blod" kunna vara en lösning. Då kan måhända färre vargar kunna svara upp mot en genetiskt livskraftig vargstam jämfört med idag.

Kajan skrev:
Allmant gnall:
Eftersom jag sjalv ar jagare sa blir jag latt irriterad over alla som reducerar mig till vapen-dreglande, pang-pang idiot.
Har for lange sedan insett att vargdebatten ar en "lost-cause" vad det galler intelligent debatt, darav mitt forsta inlagg.

Det bidrog du till själv genom att tillskriva mig generella åsikter som jag inte har.

Avslutningsvis, du får fortfarande väldigt gärna presentera ett sakligt argument till vargmoståndarnas försvar. Har inte hört något sådant än. Mest att du är frusterad över mitt raljerande över folk som blundar för eller inte begriper fundamental sannolikhetslära.

En helt annan sak: Vad gör man i Albanien? (Nyfiken)

/Olzki

Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
RacerRaffe skrev:
2462485

Du pratar om logik och sannorlikhetslära som en lärd man.. Jag har dock helt klart för mig vem av oss som är raketforskare :) Det handlar om att förstå andras situation och klara av att sätta sig in i den, inte så stor ide att förklara för någon att de är dumma sedan försöka "lära" dem din lära.

Hehe, alltså, jag undervisar inte här på forumet. Jag argumenterar för min sak.

Och Racerraffe, om du hade vänt dig till mig i förtroende för att du mått psykologiskt dåligt på grund av en överdriven vargrädsla, då hade jag självfallet uttryckt mig mer ödmjukt. Lindat in det lite. Men kärnan i min behandling hade likväl varit att du enligt allt sunt förnuft och med stöd av historien och siffror, inget har att vara rädd för. :pannkyss

Detta behöver man inte vara raketforskare för att förstå. Det har ju till och med ett gäng miljöpartister fattat. Då kan det inte vara krångligt. :)

/Olzki

Last edited:

RacerRaffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Olzki skrev:
2463665 Hehe, alltså, jag undervisar inte här på forumet. Jag argumenterar för min sak.

Och Racerraffe, om du hade vänt dig till mig i förtroende för att du mått psykologiskt dåligt på grund av en överdriven vargrädsla, då hade jag självfallet uttryckt mig mer ödmjukt. Lindat in det lite. Men kärnan i min behandling hade likväl varit att du enligt allt sunt förnuft och med stöd av historien och siffror, inget har att vara rädd för. :pannkyss

Detta behöver man inte vara raketforskare för att förstå. Det har ju till och med ett gäng miljöpartister fattat. Då kan det inte vara krångligt. :)

/Olzki

Inte behöver du ägna dig åt att minska min vargrädsla, detta då den är obefintlig:tungan

Ok! jag misstänkte länge att du var miljöpartist, nu vet jag:pannkyss

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
RacerRaffe skrev:
2463947 Inte behöver du ägna dig åt att minska min vargrädsla, detta då den är obefintlig:tungan

Ok! jag misstänkte länge att du var miljöpartist, nu vet jag:pannkyss

:tummenupp

Miljöpartist som kör R1, finns dom? :tungan

/O

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Varför ska vi lägga ner alla dessa skattepengar på att få tillbaka en vargstam i Sverige? Vargen är varken utrotningshotad eller ens i närheten att bli det. Den skapar stora problem för befolkningen osv. Dessa pengar och insatser hade bättre behövts till t ex. att hjälpa fjällräven, vitryggig hackspett eller våra miljöförgiftade stora rovfåglar osv. Kunde också använda dessa pengar till att köpa loss värdefull skogsmark för att hindra att ovärdelig urskog går förlorad.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Matin skrev:
2464120 Varför ska vi lägga ner alla dessa skattepengar på att få tillbaka en vargstam i Sverige? Vargen är varken utrotningshotad eller ens i närheten att bli det. Den skapar stora problem för befolkningen osv. Dessa pengar och insatser hade bättre behövts till t ex. att hjälpa fjällräven, vitryggig hackspett eller våra miljöförgiftade stora rovfåglar osv. Kunde också använda dessa pengar till att köpa loss värdefull skogsmark för att hindra att ovärdelig urskog går förlorad.

Antar utifrån din argumentation att jag sedan länge ligger på din ignorelist.

Men jag besvarar gärna övriga läsare på denna fråga, igen. Detta för att en klar majoritet av svenska folket och beslutsfattarna förståndigt nog anser att vargen tillhör den svenska faunan. Dessutom är det knappast några stora pengar i ett nationalekonomiskt perspektiv.

Roten till vargmotstånden härstammar ju som bekant inte från ett reellt hot om vargöverfall mot männsikor. Utan irrationella känslor och egoism. Det ena kan möjligen motarbetas med utbildning och viss skyddsjakt, det andra är svårare men minskar om vargen tillåts sprida sig över större områden i Sverige.

/Olzki

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Olzki skrev:
2464134 Antar utifrån din argumentation att jag sedan länge ligger på din ignorelist.....

........

Roten till vargmotstånden härstammar ju som bekant inte från ett reellt hot om vargöverfall mot männsikor. Utan irrationella känslor och egoism. Det ena kan möjligen motarbetas med utbildning och viss skyddsjakt, det andra är svårare men minskar om vargen tillåts sprida sig över större områden i Sverige.

/Olzki
Min ignorlist är tom :)

Roten till vargmotståndet härstammar från det faktum att myndigheterna inte lyssnar till de drabbade i glesbygden. Där vargen slår undan benen på tamdjursnäringen och jakten osv. Många som valt att bo utanför storstäderna av en eller annan anledning, brukar gilla möjligheten likt Göran Persson att se ett par rådjur utanför köksfönstret när de äter frukost. Istället lyser de vilda djuren med sin frånvaro och tamdjursägarna har förlorat sin goda nattsömn.

Du har säkert stor erfarenhet av vargen i verkliga livet. Själv så får jag uppleva och höra hur folket har det när vargstammen växer sig starkare för varje år uppe i norra Dalsland. Man förstår varför folk är förtvivlade. Inte hjälper det att de får höra att de ska ändra levnadssätt och mer eller mindre hägna in sig själva...

RacerRaffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Olzki skrev:
2464118 :tummenupp

Miljöpartist som kör R1, finns dom? :tungan

/O

Haha!! Yes det gör dom, SPECIELLT miljöpartister kör fordon(de som inte bor i storstäderna vilket de flesta gör) som är extra miljöbelastande, ofta beroende på ren okunskap/oförmåga att se annat är sådant som de anser att andra gör fel och bör göra annorlunda, se bara på språkrör No:1 Peter Eriksson,, han kör SUV och dieselbil=Miljöpartiets måste bort bilar. Själva hävdar de att de inte har råd att köpa miljöbilar, undra vad det beror på, kanske inte så mycket pengar kvar när bensin och el räkningarna är betalda:rolleyes: (nu är ju inte Peter medräknad där då han verkligen HAR råd att åka miljöbilar). Dubbelmoral tycks vara mp kännetecken..

Ber om ursäkt om du inte vill klassas som mp anhängare pga att du just inte är det, din argumentation i ämnet är ju lätt att ta för att vara ren mp politik:)

mp kör ju mer än gärna över alla medborgare med motiveringen att det är för allas bästa och att vi bara inte förstår det.. Lite av "andan" i dina inlägg.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...