Olzki skrev:...Kan Australien stå ut med alla hemskheter de har borde Sverige rimligen kunna leva med varg.
/Olzki
Är det bara jag som tror att Australiensiska bönder får ta med sig bössan och knäppa en dingo som stör?
Olzki skrev:...Kan Australien stå ut med alla hemskheter de har borde Sverige rimligen kunna leva med varg.
/Olzki
TOBO skrev:2477538Är det bara jag som tror att Australiensiska bönder får ta med sig bössan och knäppa en dingo som stör?
juha01 skrev:2476365
Varför kan ingen jämföra levernet, och anpassningen till naturen, med ett land där det verkligen finns farliga djur?? Det bästa exemplet som jag kan komma på är, som tidigare nämnts, Australien. Finns säkert en massa länder som är civiliserade, och har en jefla massa ormar och skit.
Olsson skrev:2478071Det är ju ett sätt att se på saken, tyvärr så blir det lite galet.
Vargen har ju kommit tillbaka på senare år. Mig veteligen så har inga australiensare planterat ut ormar och diverse andra djurarter.
Olzki skrev:2478631Är väl inte alls galet på något sätt. Eller menar du att det är att jämföra med att plantera in en ny art om man låter den växa till sig från att nästan vara totalt bortskjuten från Sverige?
/O
Olzki skrev:2475276Jag tillåter mig utifrån ditt sista inlägg att således summera vår diskussion.
Det finns inga sakliga eller konkreta argument till försvar för vargmotståndet. Det är handlar i stort bara om en rädsla som "folk" upplever utan att det finns någon egentlig grund för det.
Ovan är också anledning till att beslutsfattare och övriga Sveriga har svårt att ta många vargmotståndare på allvar.
Olzki skrev:2475276
1. Mig veterligen inget. Men det är det ju inte många vilda rovdjur som har. Den har däremot ett uppenbart biologiskt värde. Vinsterna är således artrikedom och biologisk mångfald.
3. Vet inte om det är så. Men om så är fallet borde det rimligen vara därför att den pga av vissa människors ogrundade vargrädsla är mycket mer hotad. För min del skulle jag gärna se att man arbetade för en livskraftig myskoxstam också. Klockgrodan berör mig mindre eftersom att den inte framträder lika kraftig som en säregen art i naturen./Olzki
2. Jag vet inte. Tillräckligt tills en genetiskt livskraftig stam uppnåtts. Men du, ta en titt över hur statens intäkter är fördelade. Du kommer inte se kostnaderna för varg ens under lupp.
juha01 skrev:2477741Förmodligen, men det blir värre med alla spindlar, ormar, paddor, skorpioner, krokodiler, hajar, insekter, fiskar osv. som kommer att smyga sig på honom och döda hela hans familj. Om vi ställer vargens (upplevda) fara mot alla dom andra djuren, så borde en australiensisk bonde bli ca två veckor gammal innan han dödas av något djur...
skoteridioten skrev:2481532Det går rykten om att folk har lagt ut förgiftat kött i skogen åt vargen här nu.
Goddag yxskaft :kocko
FInns folk till alltskoteridioten skrev:2481532Det går rykten om att folk har lagt ut förgiftat kött i skogen åt vargen här nu.
Goddag yxskaft :kocko
Olsson skrev:2478753Citat:
Vargen fridlystes i Sverige år 1966. Vid den tidpunkten fanns det färre än 10 vargar kvar. Någon ökning av vargstammen efter fridlysningen skedde inte. Tvärt om sjönk antalet vargar stadigt tills det inte fanns mer än någon enstaka kringströvande varg kvar längst i norr.
Ok då. Jag tar det på ett annat sätt.
Svenskarna har anpassat sig för ett liv i stort sett utan varg, eftersom vi knappt haft varg sedan 1800 någongång. Djur, natur, levnadsätt osv osv
Australiensarna har så vitt jag vet alltid haft ormar och diverse andra giftiga/ farliga djur.
Det kommer att ta lite tid att "konstruera" om dom delar av landet/människorna som i framtiden tvingas leva sida vid sida med en ökande vargstam.
Kom inte på något annat ord än konstruera men du förstår kanske vad jag menar.![]()
Kajan skrev:2480166Ok, bara for att anlagga lite motvikt i var debatt tanker jag skicka in nagra argument mot varg. .
Ekonomiskt tillfor alltsa inte vargen mycket. Den kommer daremot att kosta, framst genom skador pa tamdjur samt alla skyddsatgarder som maste utforas. (Bade av vargen o tamdjuren)
Precis som du namner har inte staten lagt nagon stor budget pa detta. Fragan ar da vem ska betala? Ska befolkningen i dessa omraden betala for nagon annans onskan att oka vargstammen?
Kajan skrev:(Vargmotstandet ar till stor del grundat pa "statens" biologer vill ha tvahundra individer men det ar valdigt daligt med vettiga strategier for HUR det ska ga till. HUR vi ska styra fordelningen av vargstammen.
Om jag har fel ratta mig garna o visa var jag kan lasa om strategin. )
Kajan skrev:Om det inte gar att finna pengar till ovanstaende atgarder kommer sannolikt antalet betande djur minska avsevart i de omraden dar vargstammen blir koncentrerad. Nar betesmarkerna omvandlas till skog kommer vi fa en betydligt minskad biologisk mangfald. Saledes har vi ytterligare en potentiell forlust. )
Kajan skrev:Ska sa mkt energi o resurser ska laggas pa ett djur som inte ens ar utrotninghotat men inte pa pa den nordiska myskoxen o klockgrodan? Bada ar betydligt ovanligare och saregnare an vargen men anda ar det ingen som mordhotar folk som vill satta ut signalkraftor (som utrotar klockgrodorna).
Jag finner denna rovdjurs romantik synnerligen irrationell!!
Kajan skrev:Att vargen sen inte dodat nagon sen rodluvanar inget argument.
Olzki skrev:2481913
...
Olika människor och djurgrupper påverkas olika av politiska åtgärder och beslut. Ibland tillhör man vinnarsidan ibland förlorarsidan. Enligt mitt sätt att se det är vargen helt klart prioriterad.
...
/Olzki
Fixx_ skrev:2481930Men Du har själv fortfarande bara känslomässiga argument att komma med, var är de sakliga, konkreta (vilket du själv efterlyste)?
Jag hittar flera sådana ifrån tex Kajan än ifrån dig!
Olzki skrev:2481913
Inget argument för vad? Det är för mig ett av de absolut tyngsta argumenten för att vissa människors rädsla för vargen i princip är obefogad.
/Olzki
Olsson skrev:2481941I kanada blev som bekant en 22 åring dödad av varg nyligen. Så visst förekommer det men inte i den utsträckning så man kan kalla det för ett hot.
Olzki skrev:2481961Korrekt.
/O
Olzki skrev:2481933Då har du inte läst hela tråden.
Har inte funnit det nödvändigt att upprepa de som andra ha nämnt. Läs gärna sista raden i mitt inlägg ovan dock.
/Olzki
Fixx_ skrev:2482880hmm.Jo. Jag har läst hela tråden.
Olzki skrev:2484033Suck.
Vargen är inget hot mot människan pga:
...
Vargen är inget hot mot tamboskapen pga:
...
Vargen är enligt mig ett acceptabelt hot mot jaktlyckan och jakthundar pga:
...
/Olzki
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |