Varg

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Olzki skrev:
2484033

6) Risken att hunden dödas av i trafik är ca 80-90 ggr större än att den tas av ett rovdjur (också Agria).

7) Det minskade antalet klövvilt på vissa områden är beklagligt men sannolikt svårt att komma ifrån i en övergångsperiod innan vi har en livskraftig vargstam spridd över större delar av Sverige.

/Olzki

Statestik kan vridas hursomhelst, det du skriver är vettiga synpunkter men eftersom koncentrationen av rovdjur skiljer sig i olika delar av landet så stämmer inte det där riktigt.

Jag känner till ett fall där hunden blivit överkörd av en bil i mina hemtrakter medans jag kan räkna upp ett 10 tal hundar som blivit vargmat.

Angående vargens spridning så finns det forskning inom detta område som säger att vargen kommer inte så mycket längre söderut än vad den redan är pga både geografiska och demografiska nackdelar.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Fixx_ skrev:
2484128 Ok, vargen är inte ett större hot än väldigt många andra saker, kamphundar tex:tungan , men,
vad ska vi ha vargarna till?

Vad skall vi ha människor till? Jorden är lika mycket deras som vår, nästa mer deras, för vi förstör allting.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Fixx_ skrev:
2484128 Ok, vargen är inte ett större hot än väldigt många andra saker, kamphundar tex:tungan , men,
vad ska vi ha vargarna till?

Dum fråga får dumt svar. Samma sak som vi ska med daggmaskar, korsspindlar, mörtar, kungsörnar, baggar, samer och gotlänningar.

/O

Olsson skrev:
2484223 Statestik kan vridas hursomhelst, det du skriver är vettiga synpunkter men eftersom koncentrationen av rovdjur skiljer sig i olika delar av landet så stämmer inte det där riktigt.

Jag känner till ett fall där hunden blivit överkörd av en bil i mina hemtrakter medans jag kan räkna upp ett 10 tal hundar som blivit vargmat.

Angående vargens spridning så finns det forskning inom detta område som säger att vargen kommer inte så mycket längre söderut än vad den redan är pga både geografiska och demografiska nackdelar.

Visst har du en poäng om att riskerna säkerligen skiljer sig geografiskt. Rätt oansvarigt att fortsättningsvis jaga med lösdrivande hund i det området om du frågar mig. Man får helt enkelt gå med i ett annat jaktlag i mindre vargtäta områden om man vill fortsätta att jag med lösdrivande hund. Tråkigt förstås med ett pris som jag anser att vargens existens i Sverige i dagsläget motiverar.

Jag tror också att vargen borde trivas bättre norröver utifrån nuvarande utbredning.

/Olzki

Last edited:

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Olzki skrev:
2484393
Jag tror också att vargen borde trivas bättre norröver utifrån nuvarande utbredning.
/Olzki

Citat:

Enligt riksdagens beslut skall etappmålet för vargstammen i Sverige vara 20 föryngringar per år, vilket motsvarar totalt ca 200 individer. Då detta etappmål uppnåtts skall en grundlig utvärdering av vargförekomstens effekter genomföras. Därefter beslutas om ett eventuellt nytt etappmål eller en miniminivå. Målet för vargstammens expansion skall vara att stammen tillväxer varsamt och att arten på naturlig väg sprider sig över landet, men att dess förekomst i renskötselområdet i huvudsak begränsas till de områden utanför renskötselns åretruntmarker där den gör minst skada. Det långsiktiga målet är att vargstammen skall växa till en nivå som säkerställer att den långsiktigt finns kvar i den svenska faunan.

Här har du ett problem som jag ser det. Norrut blir det altså en begränsad stam och längre söderut blir det lite trixigare för vargen att leva.

Riksdagen har satt upp ett "mål" på 200 vargar.
Vi säger att vi har 200 vargar nästa vecka och riksdagen kommer underfund med att det är en helt perfekt nivå på vargstammen och dom tillåter nu jakt på si och så många vargar per år för att inte stammen skall skena iväg åt något håll.

Hur jagar man varg ?

Med vad jagar man varg, hund ?

Kommer alla jägare som du rekomenderat söka sig till ett annat jaktlag längre bort engegera sig i vargjakten ?

Jag är mest fundersam och när jag ställde denna frågan till en väl insatt vargkramare fick jag inget svar.

Fixx_

Way beyond the line
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
Aprulla rs250
Olzki skrev:
2484393 Dum fråga får dumt svar. Samma sak som vi ska med daggmaskar, korsspindlar, mörtar, kungsörnar, baggar, samer och gotlänningar.

/O

Kan man tycka, men frågan har faktiskt en viss relevans iom att återinförandet/bevarandet av vargen ändå medför vissa kostnader och en del problem.
Dessutom är det ju så att du själv tidigare tyckt att det inte var lika viktigt med "de mindre " djuren, eftersom de ju inte syns på samma sätt. Det är ju sant om man ser naturen utifrån ett "djurparksperspektiv". Men faktum är ju att många små djurarter och även insekter är oerhört mycket viktigare för flora och fauna än vad vargen är.
Varför är det då så viktigt med just vargen, undrar jag? Vad är det som gör den så speciell att det är så hemskt att döda en varg, när det går bra med så mycket annat?
Vad är det som gör att just vargen är så mycket värd att den skall vara undantagen viltvården?

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Oj här vart det aktivt värre :tummenupp

Lite tråkigt att det inte kan komma ärliga "puckar" från staten angående vargstammens påverkan osv. Bättre att de rent ut talar om att all älgjakt och jakt med lösdrivande hund kommer att istort sett upphöra inom några år. En stor del av de idag levande jägarna kommer tappa sina möjligheter att fortsätta med jakten under en stor del av sina kvarvarande jaktår.

Detta är den krassa verkligheten för den enskilde jägaren ute i de vargtäta områdena. Älgstammen är slagen i spillror, rådjuren lyser med sin frånvaro osv. När människor med jakten som största intresse, ofta sedan flera generationer tillbaka ser att deras största intresse försvinner, då är det svårt att älska vargen som ett inslag i den svenska naturen.

Det är alltid populärt att jämföra med andra länder när det ska försvaras att vi har varg här hemma, men man bryr sig inte om vilka jakttraditioner som finns i de respektive länder. Sanningen är att vargen anses som mer eller mindre ett skadedjur och jagas ganska skoningslöst av de jägare/bönder som lever i dessa länder.

Det rör sig alltså om en liten grupp jägare och tamdjursägare som får bära hela lasset för att Sverige ska ha en livskraftig vargstam. Resterande människor som lever i dessa områden slåss bara med olustkänslor inför att t ex deras barn väl och ve när de går hem från skolan på den ensliga grusvägen osv.

Lustigt att det inte blev debatt om de länkar jag postat här i tråden. Dessa händelser trots våran lilla fjutiga vargstam. Blir säkert bättre den dagen vi har 2000 vargar och ingen vet hur vi ska kunna begränsa spridningen...antar att man då försöker ropa på jägarna och att de ska ställa upp...

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Fixx_ skrev:
2484782 Kan man tycka, men frågan har faktiskt en viss relevans iom att återinförandet/bevarandet av vargen ändå medför vissa kostnader och en del problem.
Dessutom är det ju så att du själv tidigare tyckt att det inte var lika viktigt med "de mindre " djuren, eftersom de ju inte syns på samma sätt. Det är ju sant om man ser naturen utifrån ett "djurparksperspektiv". Men faktum är ju att många små djurarter och även insekter är oerhört mycket viktigare för flora och fauna än vad vargen är.
Varför är det då så viktigt med just vargen, undrar jag? Vad är det som gör den så speciell att det är så hemskt att döda en varg, när det går bra med så mycket annat?
Vad är det som gör att just vargen är så mycket värd att den skall vara undantagen viltvården?

Har redan svarat på samtliga dina frågor i tidigare inlägg. Men kort och gott handlar det om biologisk mångfald. Slå upp det i ett lexikon om det behövs.

/O

Olsson skrev:
2484690 Citat:

Enligt riksdagens beslut skall etappmålet för vargstammen i Sverige vara 20 föryngringar per år, vilket motsvarar totalt ca 200 individer. Då detta etappmål uppnåtts skall en grundlig utvärdering av vargförekomstens effekter genomföras. Därefter beslutas om ett eventuellt nytt etappmål eller en miniminivå. Målet för vargstammens expansion skall vara att stammen tillväxer varsamt och att arten på naturlig väg sprider sig över landet, men att dess förekomst i renskötselområdet i huvudsak begränsas till de områden utanför renskötselns åretruntmarker där den gör minst skada. Det långsiktiga målet är att vargstammen skall växa till en nivå som säkerställer att den långsiktigt finns kvar i den svenska faunan.

Här har du ett problem som jag ser det. Norrut blir det altså en begränsad stam och längre söderut blir det lite trixigare för vargen att leva.

Riksdagen har satt upp ett "mål" på 200 vargar.
Vi säger att vi har 200 vargar nästa vecka och riksdagen kommer underfund med att det är en helt perfekt nivå på vargstammen och dom tillåter nu jakt på si och så många vargar per år för att inte stammen skall skena iväg åt något håll.

Hur jagar man varg ?

Med vad jagar man varg, hund ?

Kommer alla jägare som du rekomenderat söka sig till ett annat jaktlag längre bort engegera sig i vargjakten ?

Jag är mest fundersam och när jag ställde denna frågan till en väl insatt vargkramare fick jag inget svar.

Det lär ska vara svårt att jaga varg. Men man har ju lyckats rätt bra historiskt så jag är övertygad om att man löser detta givet med dagens förutsättningar. Det kommer ju sannolikt inte handla om väldigt många djur men i undantagsfall kan man kanske behöva göra avkall på god jaktsed till förmån för effektivitet. Skoter verkar ju funka för en del samer.

/Olzki

Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Matin skrev:
2484807 Oj här vart det aktivt värre :tummenupp

Lite tråkigt att det inte kan komma ärliga "puckar" från staten angående vargstammens påverkan osv. Bättre att de rent ut talar om att all älgjakt och jakt med lösdrivande hund kommer att istort sett upphöra inom några år. En stor del av de idag levande jägarna kommer tappa sina möjligheter att fortsätta med jakten under en stor del av sina kvarvarande jaktår.

Detta är den krassa verkligheten för den enskilde jägaren ute i de vargtäta områdena. Älgstammen är slagen i spillror, rådjuren lyser med sin frånvaro osv. När människor med jakten som största intresse, ofta sedan flera generationer tillbaka ser att deras största intresse försvinner, då är det svårt att älska vargen som ett inslag i den svenska naturen.

Det är alltid populärt att jämföra med andra länder när det ska försvaras att vi har varg här hemma, men man bryr sig inte om vilka jakttraditioner som finns i de respektive länder. Sanningen är att vargen anses som mer eller mindre ett skadedjur och jagas ganska skoningslöst av de jägare/bönder som lever i dessa länder.

Det rör sig alltså om en liten grupp jägare och tamdjursägare som får bära hela lasset för att Sverige ska ha en livskraftig vargstam. Resterande människor som lever i dessa områden slåss bara med olustkänslor inför att t ex deras barn väl och ve när de går hem från skolan på den ensliga grusvägen osv.

Lustigt att det inte blev debatt om de länkar jag postat här i tråden. Dessa händelser trots våran lilla fjutiga vargstam. Blir säkert bättre den dagen vi har 2000 vargar och ingen vet hur vi ska kunna begränsa spridningen...antar att man då försöker ropa på jägarna och att de ska ställa upp...

För första gången i en vargdebatt kan jag hålla med dig. Ja, jägarna i vissa vargtäta områden förlorar helt klart en del av sin jakt. Detta kunde man säkert ha varit tydligare med från regeringshåll också. Men som du säkert vet så är politiker sällan särskilt duktiga på att informera om negativa konsekvenser av den politik man för. Trist men så tycks samhället funka. Jag har full förståelse för att de drabbade jägarna inte älskar vargen. Det är att begära för mycket.

Däremot blir det nog inga som helst problem att skramla jägare som vill skjuta varg förr eller senare. Lär nog handla om tilldelning och kvoter som vanligt.

/Olzki

Olsson skrev:
2485458 Jag tror inte man får gräva varggropar nu för tiden :va

Nä och det var ju just det jag menade. Men om och då menar jag OM det osannolika skulle inträffa och vi hamnar i en situation som är ohållbar så har ju människans kreativitet historiskt inte haft några begränsningar. :tungan

Det som är olagligt, oetiskt mm idag behöver inte vara det i all framtid.

/Olzki

Last edited:

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Olzki skrev:
2481913 Vargen kostar inte mycket i jämförelse med andra utgifter samhället har. Men visst blir det markägare, tamdjursägare, jägare mfl i de områden vargen växer inom som får avstå mest. Samma personkategorier som en gång i tiden vann mest på att det försvann. Jag är dock inte helt främmande för eventuella ytterligare stödåtgärder från statens sida i en övergångsperiod.
Vargen kostar inte mycket just nu, Mest for att det inte avsatts nagon stor budget for att skapa och implementera nagon strategi for vargenstammens utokning.
Olzki skrev:
2481913
Olika människor och djurgrupper påverkas olika av politiska åtgärder och beslut. Ibland tillhör man vinnarsidan ibland förlorarsidan. Enligt mitt sätt att se det är vargen helt klart prioriterad.
Varfor ar vargen prioriterad?
Olzki skrev:
2481913
Tror inte det handlar om rovdjursromantik och att människor engagerar sig för vargen är ganska logiskt. Precis som jag tidigare skrivit så tar varg och myskoxe mycket större plats i människans vardag än en speciell form av groda. Kort och gott för att de är större och mer unika djur. Vi har inte jättemånga grodarter i Sverige men enbart en vargart och knappt en myskoxart.
/Olzki
Hur ar vargen mer Unik? For att kroppshyddan ar storre?
Den art av varg vi har i Sverige ar spridd over stora delar av norra hemisfaren, den ar betydligt mindre unik an manga andra djur med mindre populationer och mindre spridningsomrade. Om jag inte far se nagra rationella argument varfor vargen ar mer unik maste jag avfarda alltihop som ett exempel pa fullkomligt irrationell disney-fiering av ett djur. :)

Angaende :tomten : Jag holl alltsa med om att vargskrack inte ar ett logiskt argument. Men jag tror inte det ar det primara argumentet for vargmotstandet.

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Olzki skrev:
2485465 För första gången i en vargdebatt kan jag hålla med dig. Ja, jägarna i vissa vargtäta områden förlorar helt klart en del av sin jakt. Detta kunde man säkert ha varit tydligare med från regeringshåll också. Men som du säkert vet så är politiker sällan särskilt duktiga på att informera om negativa konsekvenser av den politik man för. Trist men så tycks samhället funka. Jag har full förståelse för att de drabbade jägarna inte älskar vargen. Det är att begära för mycket.

Det som är olagligt, oetiskt mm idag behöver inte vara det i all framtid.

/Olzki

Det ar val darfor vargdebatten har surnat. Ingen talar om problematiken och vad vi kan gora at den. Folk som blir paverkade blir kanner sig overkorda och det blir raskt slut pa bra argumentation.

Jag skulle, liksom du o andra har, vilja se lite mer om hur vargens geografiska spridning skulle kunna forbattras. Fragan ar om det ar just koncentrationen av varg i vissa omraden som ger upphov till de stora negativa effekterna just dar? Nagon som vet?

Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Kajan skrev:
2486322 Vargen kostar inte mycket just nu, Mest for att det inte avsatts nagon stor budget for att skapa och implementera nagon strategi for vargenstammens utokning.

Varfor ar vargen prioriterad?

Hur ar vargen mer Unik? For att kroppshyddan ar storre?
Den art av varg vi har i Sverige ar spridd over stora delar av norra hemisfaren, den ar betydligt mindre unik an manga andra djur med mindre populationer och mindre spridningsomrade. Om jag inte far se nagra rationella argument varfor vargen ar mer unik maste jag avfarda alltihop som ett exempel pa fullkomligt irrationell disney-fiering av ett djur. :)

Angaende :tomten : Jag holl alltsa med om att vargskrack inte ar ett logiskt argument. Men jag tror inte det ar det primara argumentet for vargmotstandet.

Bespara mig gärna onödigt flum. Börjar tröttna på att upprepa mig.

Vargen är unikt pga av det skäl jag vid flera tillfällen angett tidigare. Biologisk mångfald, säregen art, unik i svenska fauna mm. Myskoxar borde det satsas lika hårt på.

Bra att du håller med om att vargskräck inte är logiskt. Vargen är priorieterad pga av vargskräcken och de konsekvenser som följer av denna.

/Olzki

Kajan skrev:
2486354

Jag skulle, liksom du o andra har, vilja se lite mer om hur vargens geografiska spridning skulle kunna forbattras. Fragan ar om det ar just koncentrationen av varg i vissa omraden som ger upphov till de stora negativa effekterna just dar? Nagon som vet?

Håller helt med om ovanstående. Väldigt nyfiken på varför det går så trögt för den att röra sig norrut.

/Olzki

Last edited:

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Olzki skrev:
2487965

Väldigt nyfiken på varför det går så trögt för den att röra sig norrut.

/Olzki

Vargen finns norrut, men som jag skrivit tidigare så är antalet älgar per 1000 hektar en betydande faktor. Jag hittar tyvärr inte några exakta uppgifter om detta på nätet. Rådjuret som även det är basföda för vargen hittar vi inte heller i några stora mängder ute på fjället.

Längre söderut så hittar vi desto mer vildsvin.

Vildsvin är som bekant fruktansvärt aggresiva och gör slarvsylta av för närgågna hundar tex, jag har hört talas om fall där man bara hittat rester av hunden.

Kan det tänkas att vildsvinen är ett hot för vargen ?

Sen tror jag att Dalarna, Värmland och Gästrikland har en perfekt biotop för just rovdjur, med mycket skog osv.

Längre söderut blir det ett flackare, öppnare landskap.

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Kajan skrev:
2486354 Fragan ar om det ar just koncentrationen av varg i vissa omraden som ger upphov till de stora negativa effekterna just dar? Nagon som vet?

Det är klart att koncentrationen av varg spelar in men det är inte hela sanningen.

I vissa områden där det blir lite för trångbott ( även om det bara är en varg )
så blir vargen van människan och förknippar inte oss med fara. Det är då vi får en varg som ränner runt i byarna och äter tamkatter, hundar, får.

Sen minskar ju faktiskt viltbestånden ute i skogarna där vi har en hög koncentration av rovdjur och det blir svårare för vargen att hitta mat och söker sig efter viltet som drar sig närmare bebyggelsen. Efter ett tag så hittar vargen på fåren som står där i hagen och inte kommer någonstans. Snacka om att få maten serverad på ett fat.

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Olzki skrev:
2487965 Vargen är unikt pga av det skäl jag vid flera tillfällen angett tidigare. Biologisk mångfald, säregen art, unik i svenska fauna mm. Myskoxar borde det satsas lika hårt på.

/Olzki

Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt :4skrika

:hihi :blah :blah

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Olsson skrev:
2488285 Det är klart att koncentrationen av varg spelar in men det är inte hela sanningen.

I vissa områden där det blir lite för trångbott ( även om det bara är en varg )
så blir vargen van människan och förknippar inte oss med fara. Det är då vi får en varg som ränner runt i byarna och äter tamkatter, hundar, får.

Sen minskar ju faktiskt viltbestånden ute i skogarna där vi har en hög koncentration av rovdjur och det blir svårare för vargen att hitta mat och söker sig efter viltet som drar sig närmare bebyggelsen. Efter ett tag så hittar vargen på fåren som står där i hagen och inte kommer någonstans. Snacka om att få maten serverad på ett fat.

Verkar som debatten inte kommer sa mycket langre med "logiska" argument. IOFS det jag villa saga fran borjan.

Eftersom algen ar vargens huvudbyte, kan spridningen begransas av algtillagangen? Jag har forsokt hitta uppgifter om algtathet men det gar inte sa bra.
Ju langre norr over man kommer desto mer barrskog blir det och tvartemot vad manga tror sa tycker algen om blandskog mer. Lovsly utgor en stor del av algens basfoda.
Om man tittar pa utbredningsomradet nedan sa ar norra gransen betydligt langre soderut an renebetesmarken, eller? kan ju inte bara vara samernas fel?

Karta 1, vargens utbredning, Karta tva, skogszoner

Bifogat

• resize.jpeg
    resize.jpeg
    47.1 KB · Visningar: 57
  • karta_vegitation.gif
    karta_vegitation.gif
    8 KB · Visningar: 66

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Kajan skrev:
2488972
Om man tittar pa utbredningsomradet nedan sa ar norra gransen betydligt langre soderut an renebetesmarken, eller? kan ju inte bara vara samernas fel?

Jag håller med.

Jag tror dock att det finns ett par samer strax norr om Idre och det är ju ungefär vid den norra gränsen.

Jag skulle kunna tänka mig att samerna inne i renbetesområdena inte tvekar när dom har varg på marken MEN........

Tittar man på kartan så har vi 2/3 delar av sveriges yta ovanför den norra varg gränsen och jag har ganska svårt att tro att ett par samer kan kontrollera hela den ytan efter varg.

Så hur forskarna och vargkramarna ska kunna "placera" ut vargen så vi får en vargstam som sträcker sig från norr till söder tror iaf jag kommer bli ett problem.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Olsson skrev:
2488229 Vargen finns norrut, men som jag skrivit tidigare så är antalet älgar per 1000 hektar en betydande faktor. Jag hittar tyvärr inte några exakta uppgifter om detta på nätet. Rådjuret som även det är basföda för vargen hittar vi inte heller i några stora mängder ute på fjället.

Längre söderut så hittar vi desto mer vildsvin.

Vildsvin är som bekant fruktansvärt aggresiva och gör slarvsylta av för närgågna hundar tex, jag har hört talas om fall där man bara hittat rester av hunden.

Kan det tänkas att vildsvinen är ett hot för vargen ?

Sen tror jag att Dalarna, Värmland och Gästrikland har en perfekt biotop för just rovdjur, med mycket skog osv.

Längre söderut blir det ett flackare, öppnare landskap.

Det finns väldigt mycket skog norröver som inte är fjäll, merparten. Där borde den kunna trivas. Om in nu så definitivt förr då beståndet av rådjur och älg minskar.

/Olzki

Kajan skrev:
2488934 Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt Irrationellt :4skrika

:hihi :blah :blah

1. Lär dig vad ordet irrationell betyder. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

2. Använd det vid i rätt sammanhang.

3. Lär dig avsluta en diskussion med stil. ;)

/O

Last edited:

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Olzki skrev:
2490212 Det finns väldigt mycket skog norröver som inte är fjäll, merparten. Där borde den kunna trivas. Om in nu så definitivt förr då beståndet av rådjur och älg minskar.
/Olzki

Skulle vargen trivas förr uppe i norr :va

Klockan är mycket kanske beror på det.

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Olzki skrev:
2490212
1. Lär dig vad ordet irrationell betyder. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Messershcmitt!
Olzki skrev:
2490212
2. Använd det vid i rätt sammanhang.
Fullkomligt ratt anvant da jag fortfarande inte sett ett rationellt argument varfor vargen prioriteras jamfort med andra djur av hogt biologiskt varde. Eller nagot som motsager argumentet att strategin, eller bristen pa strategi, for utokningen av vargstammen potentiellt kan minska den biologiska mangfalden i berorda omraden.

Olzki skrev:
2490212
3. Lär dig avsluta en diskussion med stil. ;)
/O

Den aro icke avslutad, men jag gillar att spela pajas ibland sa vi icke bliva sa allvarliga till sinnet :1pajas :1pajas :1pajas

Angaende utbredningen norr ut vidhaller jag teorin om minskad bytestillgang tills jag hittar uppgifter som motsager detta. Jag tror inte samerna ar det primara hotet men daremot gotlanningarna bor vi halla ogonen pa. :tungan

Spridning soderut begransas formodligen av stora vagar och alltfor brutet landskap. Smalandska hoglandet borde iofs vara OK for varg. Men problemet ar nog att de flesta ser vargen som en sopstation: Skitbra att dom finns men jag vill inte ha dom pa min bakgard.

Nu lamnar jag cilisationen nagra dagar! :pannkyss

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...