Varg

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Lord Adrian skrev:
2451557 Som jag skrev...den sista var nån gång på 1830-talet, om mina uppgifter stämmer. Så en 170 år sen...;)

Men det Kunde ju ha hänt!! dessutom har vi ju alla hört om rödluvan.:tungan

Vi har inte sett nagra riktigt rabiat inlägg ännu.
Jag väntar, :D

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Kajan skrev:
2451582 Men det Kunde ju ha hänt!! dessutom har vi ju alla hört om rödluvan.:tungan

Vi har inte sett nagra riktigt rabiat inlägg ännu.
Jag väntar, :D

heh, nu fiskade jag iofs inte efter att dra igång rabiatinläggen, ville bara ge tråden lite verklighetsförankring...

Fixx_

Way beyond the line
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
Aprulla rs250
Här finns lite intressant läsning ang vargangrepp och rädslan för varg
http://www.jakt-fritid.nu/forskning.htm

En betydande del av problemet som jag ser det formuleras tex häri under
"Vi har identifierat fyra faktorer knutna till vargangrepp på människor"

(2) Tillvänjning. När vargen mister sin rädsla för människor, till exempel inom naturreservat där vargen inte jagas, har det konstaterats ökad frekvens av angrepp på människor.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Markus skrev:
2451140 Ja, sådant ignorerar varghatarna. Jag frågade i ett tidigt skede hur man ser på att fler få rivs av jakthundar än av varg, har du sett något svar?
Klabbe85 har ett bra svar på detta!
Allt är inte svart eller vitt. Lika lite som om Ture 73 skulle utgöra lika stor risk som Micke 21, när Ture åker ut på veteranmcrally med sin 30-tals mc, medans Micke gillar att klocka tider på "Bulten". Ändå åker båda hoj.

På samma sätt antar jag att fjälljakt efter ripa med hund har en högre vådaskjutningsrisk än harjakt med drivande hund.

Tror även att våra tax/drever ägare skulle bli förvånade om deras hund rev får...jag har aldrig hört talats om något såndant och ingen annan i de jägarkretsar jag ställt frågan i heller. Skulle vara intressant och se vad som ligger bakom dessa siffror.

Angående dödade hundar i trafiken, så är det mycket riktigt ett stort problem. Men hur man kan hänvisa till detta för att släta över att vargarna tar hundar är lite kusligt. Verkar finnas en stor brist på förståelse och empati för jägare och jakthundarna. Behövs ingen atomforskare för att komma fram till att antal bilar vida överstiger antal vargar. En jakthund utsätts för många faror, en del av dem kan man så gott man kan försöka minimera, vissa är det slumpen som avgör. När vargen kommer till jaktmarken, så införs ytterligare en riskfaktor. Det som skiljer denna från andra risker är att denna riskfaktor aktivt söker upp jakthunden. Det hjälper alltså inte den försiktigaste jägaren att han släpper hunden så långt från vägar och järnvägar osv. Nu har många slutat jaga med sina drivande hundar, jag fick själv ta det beslutet -96. Detta skapar konflikter som folk borde ta lite mer allvarligt på!

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Matin skrev:
2451704 Klabbe85 har ett bra svar på detta!
Allt är inte svart eller vitt. Lika lite som om Ture 73 skulle utgöra lika stor risk som Micke 21, när Ture åker ut på veteranmcrally med sin 30-tals mc, medans Micke gillar att klocka tider på "Bulten". Ändå åker båda hoj.

På samma sätt antar jag att fjälljakt efter ripa med hund har en högre vådaskjutningsrisk än harjakt med drivande hund.

Tror även att våra tax/drever ägare skulle bli förvånade om deras hund rev får...jag har aldrig hört talats om något såndant och ingen annan i de jägarkretsar jag ställt frågan i heller. Skulle vara intressant och se vad som ligger bakom dessa siffror.

Angående dödade hundar i trafiken, så är det mycket riktigt ett stort problem. Men hur man kan hänvisa till detta för att släta över att vargarna tar hundar är lite kusligt. Verkar finnas en stor brist på förståelse och empati för jägare och jakthundarna. Behövs ingen atomforskare för att komma fram till att antal bilar vida överstiger antal vargar. En jakthund utsätts för många faror, en del av dem kan man så gott man kan försöka minimera, vissa är det slumpen som avgör. När vargen kommer till jaktmarken, så införs ytterligare en riskfaktor. Det som skiljer denna från andra risker är att denna riskfaktor aktivt söker upp jakthunden. Det hjälper alltså inte den försiktigaste jägaren att han släpper hunden så långt från vägar och järnvägar osv. Nu har många slutat jaga med sina drivande hundar, jag fick själv ta det beslutet -96. Detta skapar konflikter som folk borde ta lite mer allvarligt på!

Jag skulle ju inte ge mig in i den här diskussionen..:)

Så du menar att för att ett fritidsintresse (i det här fallet jakt) ska kunna ske med så liten risk som möjligt för jakthunden så ska inte vargen få leva kvar?

Känns lite fel att väga ett iofs populärt fritidsintresse mot en arts överlevnad. Precis som man skall vara medvetn om riskerna när man sätter sig på hojen får man vara medveten om risken att hunden kan bli vargmat om man väljer att släppa den.</my two cents>

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Lord Adrian skrev:
2451743 Jag skulle ju inte ge mig in i den här diskussionen..:)

Så du menar att för att ett fritidsintresse (i det här fallet jakt) ska kunna ske med så liten risk som möjligt för jakthunden så ska inte vargen få leva kvar?

Känns lite fel att väga ett iofs populärt fritidsintresse mot en arts överlevnad. Precis som man skall vara medvetn om riskerna när man sätter sig på hojen får man vara medveten om risken att hunden kan bli vargmat om man väljer att släppa den.</my two cents>
Nu rör det sig inte om ett utrotningshotat djur, samt att vi inte pratar om att skjuta bort alla vargar i Sverige.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Matin skrev:
2451777 Nu rör det sig inte om ett utrotningshotat djur, samt att vi inte pratar om att skjuta bort alla vargar i Sverige.

Sant, men en inte helt välmående stam som behövar alla dna-variationer i behåll för att inte bli mer inavlad än den redan är.

Vilka vargar ska då skjutas av, och var skall det FÅ finnas varg?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Att ge sig in i denna diskussion är fanimej lönlöst känner jag. Om man vill så kan man vrida på allt med en jäkla massa ursäkter. Enligt jägarförbundet så är vargen 1700ggr farligare för hunden än jägaren...

Man kan ställa några grundfrågor angående rovdjurens vara eller icke vara.

Vem är det som jagar för sin överlevnad? Varför gnäller hundägare när deras hund dödas, trots att dom vetat risken, samt själv gått ut i skogen för att ta kål på andra djur? Varför släpper man hundar när man vet att trafiken tar död på flera hundra om året?

Läste för ett tag sedan om en snubbe som blivit attakerad av en björn. Hemskt tyckte han. Vad som han inte ville basunera ut var att han först skadeskjutit björnen innan... Konstigt att björnen lackade ur.

Det är så jäkla genomskinligt att det bara handlar om att jägare vill fortsätta jaga djur i skogen, utan en konkurrens eller ett hot som dom inte har kontroll över.

Vad gäller boskapsägare så finns det lösningar som tar bort problemet till stor del. Dessutom så finns det ju risker i alla branscher och detta är väl en av dom enda för dom.

Kom igen när ni kan säga hederligt att "jag vill minka antalet rovdjur så att jag och min hund kan fortsätta jaga riskfritt".

Fd. lantis.

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Lord Adrian skrev:
2451521 Till alla er som ondgör er över vargarna...Vet nån av er när en människa sist blev dödad av varg i Sverige? (möjligt att det redan står i tråden, orkade inte läsa allt)

Svaret är 1830talet...vet inte med säkerhet att det stämmer, men ändock.

Vi har faktiskt inte haft varg sen dom årtalen heller, nu har jag inte stenkoll på årtal men under 1900 talet så har det inte skett någon vargattack iom att vi inte haft någon vargstam att prata om. jag tror inte heller att vi kommer att få någon människa dödad av varg här i sverige heller.

Vargen du pratar om var en tamvarg som rymde från ett gods 1821 och åt upp 9 barn och var uppvuxen i fångenskap och kunde således inte jaga sin egen mat utan drogs till människor.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Olsson skrev:
2451240 Att det fanns lite statestik där du kunde titta på om du ville:)

Läste fel inlägg.. Sorry.

Det där med att bilar inte är så farliga som exempel, så har dom knappast räknat bilfördelningen just i jaktområdena, utan bara tagit alla bilar överlag, oavsett spridningen av trafik. Ointressant iofs, men bara ett exempel på hur man kan vrida på allt.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Olsson skrev:
2451842 Vi har faktiskt inte haft varg sen dom årtalen heller, nu har jag inte stenkoll på årtal men under 1900 talet så har det inte skett någon vargattack iom att vi inte haft någon vargstam att prata om. jag tror inte heller att vi kommer att få någon människa dödad av varg här i sverige heller.

Vargen du pratar om var en tamvarg som rymde från ett gods 1821 och åt upp 9 barn och var uppvuxen i fångenskap och kunde således inte jaga sin egen mat utan drogs till människor.

Sant, ville bara peka på det sista dokumenterade fallet. Jag höll på och nystade lite i ämnet för några år sen (rätt många iofs) men minns jag inte helt fel så visade den "statistik" som finns från före den tiden att dom flesta som dödades av varg var jägare och drevkarlar på just vargjakt...

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
juha01 skrev:
2451866 Läste fel inlägg.. Sorry.

Det där med att bilar inte är så farliga som exempel, så har dom knappast räknat bilfördelningen just i jaktområdena, utan bara tagit alla bilar överlag, oavsett spridningen av trafik. Ointressant iofs, men bara ett exempel på hur man kan vrida på allt.

Jo statestik kan man vrida och vända på så man blir nöjd.

Men det är många som menar på att det bara är jägare som vill ha bort vargen, men det finns många människor som tycker det är olustigt att ha rovdjur runt husknuten. Det verkar nästan som att hela rovdjursdebatten baserar sig på jägare och palestinasjalsvänster, det blir bara ett enkelspårigt tjat som ingen tjänar på.

Nu har vi ca 130 vargar i landet och det börjar redan bli problematiskt i vissa områden, inte jägare som får hundarna uppätna osv osv utan problem för vanliga människor. Häromdagen blev en bekant jagad av vargen utanför tempo och fick springa in i närmsta hus med sina hundar ( jag har skrivit det en gång redan ) men jag tycker det är så absurt att det är värt att skriva en gång till. Det är folktomt ute på byn för folk är rädda , med all rätt skulle jag vilja påstå. Målet är satt till 200 vargar men redan nu har vi en problemvarg som det är skydsjakt på ( nr 2 om jag inte missminner mig )

Staten har bestämmt att vi ska ha 200 vargar. Hur beter man sig när antalet individer överstiger det och staten vill " skjuta av stammen"

Fixx_

Way beyond the line
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
Aprulla rs250
Lord Adrian skrev:
2451884 Sant, ville bara peka på det sista dokumenterade fallet. Jag höll på och nystade lite i ämnet för några år sen (rätt många iofs) men minns jag inte helt fel så visade den "statistik" som finns från före den tiden att dom flesta som dödades av varg var jägare och drevkarlar på just vargjakt...

De flesta människor som dödats av varg var barn.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
juha01 skrev:
2451832
....Varför gnäller hundägare när deras hund dödas, trots att dom vetat risken, samt själv gått ut i skogen för att ta kål på andra djur?...
Jägare är ofta inte ett speciellt kallhjärtat folk, utan ofta vandrar de runt resten av året i samhället som vanliga svensson :)

De som det handlar om med hundarna är att dels kostar en hundvalp pengar, sedan krävs det mycket tid och träning för att få en bra jakthund. Ofta tränar man eftersök parallellt med jakten, samtidigt som hunden är en familjemedlem. Klart man gnäller när hunden dödas av varg! Detta förstår trots allt de flesta. Det som många inte sätter mycket värde på är varför man släpper sin hund lös i skogen. Ofta hör man att man kan hålla hunden kopplad och andra okunniga påståenden som visar på en bristande kundskap om hur jakten går till. Jakt med hund har gamla traditioner här i Sverige. Vissa arter jagas nästan uteslutande med hjälp av hund, t ex. hare. Det handlar alltså inte om att inte släppa hunden eller inte, utan om en hel jaktform som är djupt grundad i Sveriges jägarland.

Vargen tar även hundar som står i hundgårdar...

Allt detta utan att människorna får göra något åt detta. Hade man däremot fått driva skyddsjakt på de individer som angriper tamdjur, jakthundar eller på annat sätt avviker från "mallen", så hade "gnället" säkert minskat. Är ju inte alla vargar som lagt sig till med att angripa tamdjur eller jakthundar.

I en förlängning kan det bli intressant och se hur det blir med våra mer öppna gränser hur en framtida rabiessmittad vargstam skulle se ut...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Olsson skrev:
2451145
Kan du ta fram statestiken på det, jag har aldrig hört talas om någon sådan händelse här i närheten iaf. Jag menar det inte som någon pik utan är helt allvarlig.

Det känns ju som det här är världens mest varghatande klubb, att de kommer upp med en sådan rapport tycker jag i alla fall väger tyngre än om Djurens Mega-Vegan-rätt hade gjort det.
Jag lyckas ine länka in nyheten, du får klicka runt lite.

Natti natti. :hej

http://www.sr.se/cgi-bin/dalarna/nyheter/artikel.asp?artikel=867321
www.lammproducenterna.org

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Varghat o varghat, hittills inte sett så många inlägg som verkligen syftar till att vargen ska utrotas.
Däremot en hel del som dömmer ut alla som bor på landet samt alla jägare. Trots att alla jägare inte nödvändigtvis vill utrota vargen.

Hittills inga vettiga, verklighetsanknytna inlägg om varför vi ska ha vargen kvar elller hur detta ska åstadkommas.

He he
come on, give me your best shot !! :arsele

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Olsson skrev:
2451992Men det är många som menar på att det bara är jägare som vill ha bort vargen, men det finns många människor som tycker det är olustigt att ha rovdjur runt husknuten.

Man kanske skulle bygga vargsäkra busskurer också....

Men allvarligt. VAD är man rädd för som människa? Inget har ju hänt på hundra år! Förvisso är det farliga djur, men knappast det farligaste om man jämför med våra egna hundar, getingar, fästingar älgar osv.

Jag tror att man är rädd pga okunskap och skrönor.

Sedan är det väl ingen som misstycker att skjuta av en varg som jagar folk på byn.

Matin skrev:
2452250
Vargen tar även hundar som står i hundgårdar...

Allt detta utan att människorna får göra något åt detta.

Mig veterligen så är vargsäkra stängsel svinbra just mot varg. Sämre mot lo iofs.

Jag har även för mig att du visst får skjuta vargen om den angriper din egendom.

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
juha01 skrev:
2452860
Mig veterligen så är vargsäkra stängsel svinbra just mot varg. Sämre mot lo iofs.

Jag har även för mig att du visst får skjuta vargen om den angriper din egendom.
Nja, visserligen har de släppt lite på lagen angående att försvara sig inför varg. Fast är fortfarande rätt så sträng. Det som gäller är att som tamdjursägare får du skjuta varg som är på väg att angripa deras djur inom stängslat område. Detta gäller sedan i mars, före det så var vargen även tvungen att ha angripit djur inom stängslat område och att man var tvungen att skjuta vargen i direkt samband med detta. Var ju därför som bonden i Dalsland dömdes till fängelse, eftersom det inte skedde i direkt samband med ett angrepp. Att det var rätt varg var det ingen som brydde sig om.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Matin skrev:
2453533 Nja, visserligen har de släppt lite på lagen angående att försvara sig inför varg. Fast är fortfarande rätt så sträng. Det som gäller är att som tamdjursägare får du skjuta varg som är på väg att angripa deras djur inom stängslat område. Detta gäller sedan i mars, före det så var vargen även tvungen att ha angripit djur inom stängslat område och att man var tvungen att skjuta vargen i direkt samband med detta. Var ju därför som bonden i Dalsland dömdes till fängelse, eftersom det inte skedde i direkt samband med ett angrepp. Att det var rätt varg var det ingen som brydde sig om.

Och det finns ju en anledning till att lagen trots allt idag har just den begränsningen att det gäller boskap i stängslat område. Tror att rätt många varghatare skulle uppleva att deras hund var hotad så fort dom såg en varg. En slags legitimerad vargjakt med andra ord...

ATW

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Honda, Hornet 900
Hat

juha01 skrev:
2453555 Och det finns ju en anledning till att lagen trots allt idag har just den begränsningen att det gäller boskap i stängslat område. Tror att rätt många varghatare skulle uppleva att deras hund var hotad så fort dom såg en varg. En slags legitimerad vargjakt med andra ord...

Jag skulle vilja använda ordet hundälskare som vill skydda sin hund till varje pris även om det innebär att döda en varg.

Och ja jakthundar lever farligt och och deras ägare tar en risk när de släpps men de får göra nåt de älskar (ja jag tror jakthundar är gladast när de får jaga).
((låter litegrann som risktagning vid mc-körning:) ))

Hur stor procent av Sveriges jägare har tjuvskutit en Varg nån gång?
I debatten låter det ju ibland som alla jägare oxo är tjuvjägare.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...