Markus skrev:
2451140 Ja, sådant ignorerar varghatarna. Jag frågade i ett tidigt skede hur man ser på att fler få rivs av jakthundar än av varg, har du sett något svar?
Klabbe85 har ett bra svar på detta!
Allt är inte svart eller vitt. Lika lite som om Ture 73 skulle utgöra lika stor risk som Micke 21, när Ture åker ut på veteranmcrally med sin 30-tals mc, medans Micke gillar att klocka tider på "Bulten". Ändå åker båda hoj.
På samma sätt antar jag att fjälljakt efter ripa med hund har en högre vådaskjutningsrisk än harjakt med drivande hund.
Tror även att våra tax/drever ägare skulle bli förvånade om deras hund rev får...jag har aldrig hört talats om något såndant och ingen annan i de jägarkretsar jag ställt frågan i heller. Skulle vara intressant och se vad som ligger bakom dessa siffror.
Angående dödade hundar i trafiken, så är det mycket riktigt ett stort problem. Men hur man kan hänvisa till detta för att släta över att vargarna tar hundar är lite kusligt. Verkar finnas en stor brist på förståelse och empati för jägare och jakthundarna. Behövs ingen atomforskare för att komma fram till att antal bilar vida överstiger antal vargar. En jakthund utsätts för många faror, en del av dem kan man så gott man kan försöka minimera, vissa är det slumpen som avgör. När vargen kommer till jaktmarken, så införs ytterligare en riskfaktor. Det som skiljer denna från andra risker är att denna riskfaktor aktivt söker upp jakthunden. Det hjälper alltså inte den försiktigaste jägaren att han släpper hunden så långt från vägar och järnvägar osv. Nu har många slutat jaga med sina drivande hundar, jag fick själv ta det beslutet -96. Detta skapar konflikter som folk borde ta lite mer allvarligt på!