Vargjakten

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Färre svenska vargar + några invandrade gör att inaveln blir lägre. Dvs färre vargar som är syskon och släkt med varandra (och i regel drabbas av genetiska defekter). Detta jämfört med att behålla alla vi har och få tillskott med invandrad varg. Sen har vi ju beslut på att stammen ska hållas kring dagens siffra på drygt 200 djur.

Det är precis det jag skrev.
jag kan utan detaljkunskaper i populationen säga att, inaveln inte blir värre, om vi behåller de djur som finns. Det jämfört med om vi skjuter av några. risken är större att nyinvandrade vargar blir skjutna, än redan etablerade.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Markus, läser du detta nu?

Never! :blah

Det jag opponerar mig mot är sättet vargjakten utfördes på.

Ok, bra - säg då åt dina kretinkompisar att inte blanda in deras södermalmsåsikter om jägare generellt. Håll diskussionen till dina specifika åsikter om hur vargjakten utfördes, inte av vem eller varför eller om den skall utföras. Den utfördes på fel sätt, fair enough - nästa gång utförs den på ett lite annorlunda sätt säkerligen. Nöjd?

Huvudsaken är väl att vargar skjuts, är vi överens nu?

:hej

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Det är precis det jag skrev.
jag kan utan detaljkunskaper i populationen säga att, inaveln inte blir värre, om vi behåller de djur som finns. Det jämfört med om vi skjuter av några. risken är större att nyinvandrade vargar blir skjutna, än redan etablerade.
Även om vi som idag totalt har fredat de områden som har just nyinvandrad varg? Årets vargjakt skedde på områden där vi inte har någon nyinvandrad varg.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tror du verkligen att politiska beslut baseras på kungens önskemål?
Eller statsministerns?
Beslutet att jaga arg, inte för att minska stammen utan för att sakta ner tillväxttakten, grundades på en noga uttänkt strategi i syfte att hålla en socialt och genetiskt fungerande vargpopulation i norden.

Tror inte att jag utelämnade något relevant i citatet.
Tycker du annorlunda, så får du påpeka.
Nä, du fick nog med allt relevant men du läser som en kratta, kungens polare = hans jaktkompisar med förankringar högt upp i näringslivet och i den politiska världen. Människor med makt att påverka helt enkelt, vi kan kalla dem jägarlobbyn för enkelhetens skull, same shit different name.
Beslutet att jaga varg för att minska inaveln var säkert rätt, sättet att göra det på var helt åt skogen.
Man måste ju ta hänsyn till många intressenter och det blir såklart kompromisser. Du skulle troligen inte vilja skjuta någon medan andra vill ha soprent i skogen. Inavel är inte bra och som du vet stammar alla våra vargar från 3 individer från början. Genom att skjuta bort en del av beståndet får vi förhoppningsvis viss utspädning genom invandrande vargar, dvs får ner inavelsprocenten. Jag tror inte att alla vet vad inavel innebär. Obs, jag försöker inte skriva dig på näsan men lägger in en länk så andra kan kolla vad det innebär: http://sv.wikipedia.org/wiki/Inavel
Som sagt, jag vill också ha en livskraftig vargstam i Sverige, om detta betyder att vi under en period måste skjuta genetiskt defekta vargar så okej. Men låt då folk med kunskap göra det, inte fjollor med bössor vars enda syste antingen är att ha ett vargskinn på väggen eller att utplåna all varg i sitt närområde för "jakthudens skull". :dummer
Never! :blah

Ok, bra - säg då åt dina kretinkompisar att inte blanda in deras södermalmsåsikter om jägare generellt. Håll diskussionen till dina specifika åsikter om hur vargjakten utfördes, inte av vem eller varför eller om den skall utföras. Den utfördes på fel sätt, fair enough - nästa gång utförs den på ett lite annorlunda sätt säkerligen. Nöjd?

Huvudsaken är väl att vargar skjuts, är vi överens nu?

:hej
1. Jag har inga kompisar.
2. Den utfördes på fel sätt, okej
3. Nä, huvudsaken är inte att vargar skjuts utan att rätt vargar skjuts.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Nu är det väl ändå bevisat?
Hur f.. kan man misslyckas med att fånga in vargar som levt i fångeskap (Skånes djurpark)?
Antingen är de ansvariga fega, okunniga eller helt enkelt sugna på att döda. Skit samma vilket av alternativen, vargarna dog totalt utan anledning.
Det skulle inte förvåna mig om de ansvariga känner sig som en viss Ulf Olsson när de fått lite perspektiv på det de gjort.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det skulle inte förvåna mig om de ansvariga känner sig som en viss Ulf Olsson när de fått lite perspektiv på det de gjort.

Visst, för att våldta och mörda 10-åriga flickor är exackt som att döda en hund!!!!!!!!!1111111111111

...fjollor med bössor vars enda syste antingen är att ha ett vargskinn på väggen eller att utplåna all varg i sitt närområde ...

Du har fortfarande ingen aning om varför du tolkas som något jaktfientlig eller? :hihi

1. Jag har inga kompisar.
2. Den utfördes på fel sätt, okej
3. Nä, huvudsaken är inte att vargar skjuts utan att rätt vargar skjuts.

1. trist
2. varför då
3. ok, låter vettigt

Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Även om vi som idag totalt har fredat de områden som har just nyinvandrad varg? Årets vargjakt skedde på områden där vi inte har någon nyinvandrad varg.

Det är möjligt. Det tar trots allt lång tid mellan inventering och faktisk jakt.
Men det som är väsentligt är att du vinner inte någon större genetisk mångfald genom jakten.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Människor i bakhåll, med 4 hjulingar som jagar & dödar en varg = OK
En varg som hoppar på en lös jycke i sitt territorium = tragedi

Oj oj oj.....:rolleyes:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Nu är det väl ändå bevisat?
Hur f.. kan man misslyckas med att fånga in vargar som levt i fångeskap (Skånes djurpark)?
Antingen är de ansvariga fega, okunniga eller helt enkelt sugna på att döda. Skit samma vilket av alternativen, vargarna dog totalt utan anledning.

alltså som lekman och om beskrivningen stämmer fattar jag inte varför de inte kunde sövt ner dom och placerat ut dom i det vilda:va

– Det är fruktansvärt tragiskt men det var det enda vi kunde göra. Vargvalparna hade aldrig accepterat att leva utan sin mamma. De hade rymt direkt, säger Alfred.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6406867.ab

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Förbannade inkompetenta idioter..plain and simple.... R.I.P

Undrar hur dom hade gjort på t.ex Australian Zoo om 12 krokodiler grävde sig ut? skjutit ihjäl samtliga? inte troligt....

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nä, du fick nog med allt relevant men du läser som en kratta, kungens polare = hans jaktkompisar med förankringar högt upp i näringslivet och i den politiska världen. Människor med makt att påverka helt enkelt, vi kan kalla dem jägarlobbyn för enkelhetens skull, same shit different name.
Beslutet att jaga varg för att minska inaveln var säkert rätt, sättet att göra det på var helt åt skogen.
Jag känner flera som jagar/har jagat med kungen.
Ingen a dem har politiskt inflytande.
Förutom rösträtt.
Tror inte att det var kungen som implementerade vargjakten.
Vilka anser du skulle genomfört jakten då?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
alltså som lekman och om beskrivningen stämmer fattar jag inte varför de inte kunde sövt ner dom och placerat ut dom i det vilda:va

– Det är fruktansvärt tragiskt men det var det enda vi kunde göra. Vargvalparna hade aldrig accepterat att leva utan sin mamma. De hade rymt direkt, säger Alfred.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6406867.ab
Därför att det blåste som fan, vilket uteslöt bedövningspilar.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Därför att det blåste som fan, vilket uteslöt bedövningspilar.

Alltså, jönsarna klarade inte av att hantera situationen.

Jämför:
Jag körde på barnvagnen med babyn i för att det blåste. Jag kunde inte hålla rakt spår med min Kawaslaski gxrr turbo 1400. Tråkigt att babyn dog, men jag kunde inte göra något.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...