Vargjakten

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Eh, som hundägare har man i alla år varit ansvarig för de skador som ens hund ställer till med. Eller har det ändrats menar du?

Du vet uppenbarligen inte hur jakt med hund går till. Ändå har du en sådan stark åsikt, det är ett intressant fenomen.

Att våran nya vargstam inte hunnit med detta än får väl anses som normalt, men runt om i världen sker detta då som då. Detta i länder som är vana att leva med varg, och därför får anses ha hyffsad koll på hur man ska undvika detta. Ändå händer det som sagt.
Jag vet precis hur det går till.
Har flera bekanta som har en fetisch för jakt som berättat ingående hur dom släppt hunden och sett på pejlingen hur den försvunnit flera km och varit borta i timmar.
Hur menar du att jakt med hund går till?
Som det ser ut idag i merparten av fallen släpps hunden lös och sen väntar jägaren på att den ställer bytet och går dit och skjuter det. oansvarigt är bara förnamnet.

Skulle jag försöka översätta det till bil som någon tidigare gjort, så blir det väl att hålla för ögonen och spela förvånad när man kör i diket.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jag vet precis hur det går till.
Har flera bekanta som har en fetisch för jakt som berättat ingående hur dom släppt hunden och sett på pejlingen hur den försvunnit flera km och varit borta i timmar.
Hur menar du att jakt med hund går till?
Som det ser ut idag i merparten av fallen släpps hunden lös och sen väntar jägaren på att den ställer bytet och går dit och skjuter det. oansvarigt är bara förnamnet.

Skulle jag försöka översätta det till bil som någon tidigare gjort, så blir det väl att hålla för ögonen och spela förvånad när man kör i diket.
Så du vet alltså inte hur jakt med hund går till, vet du varför man jagar med hund?
Jakt med hund sker på olika sätt beroende på vilken jakt man är ute på. Vi har olika typer av hundar beroende på vilket vilt vi är ute efter att jaga.

Jakthundsinfo

Att du försöker få hundjakten i Sverige att vara utförd på ett oansvarigt sätt speglar antingen din brist på insikt för vad jakt med hund innebär, eller avsaknaden/förståelsen för andra människors problem.

Ex på en drivande jakt: (Drever som driver hare)
[YOUTUBE-ID]q4snTqhdnU4[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Bra sida! Jag har hyfsad koll på stövare, tax, fågelhund (som vi har) och gråhund men det var intressant. Att som seiko skriva att man vet "precis hur det går till" är som att säga att man vet precis hur det går till att köra hoj, det är bara skinnvästar och Harleys - typ.

PS. Jag har jagat hare i trakterna nära Haparanda för länge sen. Otroligt rolig och spännande jakt. Gamla harar är smarta och kan lura upp även en bra hund på läktaren.

Så du vet alltså inte hur jakt med hund går till, vet du varför man jagar med hund?
Jakt med hund sker på olika sätt beroende på vilken jakt man är ute på. Vi har olika typer av hundar beroende på vilket vilt vi är ute efter att jaga.

Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Sådärja!

12 mindre, rena paradiset för skjutglada!
Bedövningspilar var väl aldrig en option.....:rolleyes:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6404054.ab
Ändå är det så enkelt att slänga upp ett rovdjursstängsel som ska skydda alla tamboskapsägare från vargangrepp. Hur kommer det sig att t o m djurparker har svårt att hålla vargen på rätt sida stängslet? Den här sista gången verkar vargarna vart sysselsatta med att ta sig ut under en längre tid och tillslut har de uppenbarligen lyckats.

Angående de säkra rovdjursstängslen:
Länk

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Nu kan jag inte exakt vad som hänt i höör.

Men det är inte kopplat till vargjakten. Att få ut vargar i naturen som är van människor är en stor risk. Detta skall undvikas till det yttersta. Som med alla vilda djur som varit i fångenskap som sedan rymmer så skapar alltid detta problem. I synnerhet om det är ett rovdjur.

Jag vet inte om det var rätt att skjuta av dem, men förmodligen äger djurparken bara ett bedövningsgevär, och då blir det i praktiken omöjligt på så kort tid som alternativ. Finns ju några till i skåne som har licens på bedövningsgevär men att samla dem tar ju åtskilliga timmar, om inte ett dygn. Så det fanns kanske inga andra alternativ under så stor tidspress?

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Rädslan för barnens säkerhet kan jag köpa. Vi behöer uppenbarligen mer info. och kanske i nåt fll ändra beteende eller möjligen skjuta bort vissa individer(vargar)

Rädslan för jakthundars säkerhet köper jag inte. Om vi inte kan ha en naturlig vargstam av den anledningen måste jaktformen utvecklas så att hundarna inte hamnar i utsatta positioner.

Jakt är ett fritidsnöje som kan och måste utvecklas efter naturens villkor.

Men att släppa en hund lös vind för våg, kanske är en mänsklig rättighet, som inte går att ändra.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Denna debatt är långt ifrån död det ska ni ha klart för er. Självklart ska vargen vara en del av vår natur men det måste finnas en gräns nånstans, alla jägare är livrädda för att mista en familjemedlem i form av jakthund då de jagar för födans skull som vi gjort sedan urminnes tider. /Böjjarn`s fru:tuttar
Öhhhhh... hört talas om ICA, Coop, Hemköp osv. Man behöver inte jaga för födans skull längre. Det går att köpa allt det där nödvändiga vi behöver för vår överlevnad, det gör nog 99% av Sveriges befolkning redan, dom kan sälla sig till den skaran.

Sen låter det på vissa som om vargen tar ALLA jakthudar i Sverige. Kan garantera att det finns massor av jakthundar som aldrig kommer att utsättas för denna risk då det endast finns varg i ett fåtal län. Nu finns det dessutom minst 27 stycken färre än innan.

Fan, jägarna som jagar där det finns varg får antingen ta risken eller förändra jaktsätt. Vi kan inte ta död på alla vargar för att några få jakthundar inte skall bli dödade.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Men vi ska ju inte död på alla vargar för böveln plus att det är en helt annan känsla och smak att äta kött från vilt och inte kycklingbroilers och plågade grisar som aldrig fått röra sig. Fast har man aldrig testat så är det svårt att veta.
Min sambos föräldrar tyckte att det var lite nesligt att de nyligen var tvungen att köpa köttfärs för första gången på 40 år pga att de hade slut i frysen, delvis för att vi brukar få med oss kött när vi hälsar på. Älgkött smakar mycket godare i all mat än nån vanlig nötfärs från frysdisken på ICA.

Öhhhhh... hört talas om ICA, Coop, Hemköp osv. Man behöver inte jaga för födans skull längre. Det går att köpa allt det där nödvändiga vi behöver för vår överlevnad, det gör nog 99% av Sveriges befolkning redan, dom kan sälla sig till den skaran.

Sen låter det på vissa som om vargen tar ALLA jakthudar i Sverige. Kan garantera att det finns massor av jakthundar som aldrig kommer att utsättas för denna risk då det endast finns varg i ett fåtal län. Nu finns det dessutom minst 27 stycken färre än innan.

Fan, jägarna som jagar där det finns varg får antingen ta risken eller förändra jaktsätt. Vi kan inte ta död på alla vargar för att några få jakthundar inte skall bli dödade.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Men vi ska ju inte död på alla vargar för böveln plus att det är en helt annan känsla och smak att äta kött från vilt och inte kycklingbroilers och plågade grisar som aldrig fått röra sig. Fast har man aldrig testat så är det svårt att veta.
Min sambos föräldrar tyckte att det var lite nesligt att de nyligen var tvungen att köpa köttfärs för första gången på 40 år pga att de hade slut i frysen, delvis för att vi brukar få med oss kött när vi hälsar på. Älgkött smakar mycket godare i all mat än nån vanlig nötfärs från frysdisken på ICA.
Vilka vargar ska vi ta död på då?
Enligt Böjjarn`s fru skulle vi ta död på de vargar som fanns där dom bor och som tar grannens jakthund. Då är Böjjarn´s familj nöjd.
Resten som bor intill vargsrevir och tycker likadant då? Ska vi göra dem olyckliga genom att inte skjuta de vargarna?

Jag har som sagt INGET emot jakt, inte heller på varg av vetenskapliga skäl (Markus, läser du detta nu?).

Det jag opponerar mig mot är sättet vargjakten utfördes på. Den var inte vetenskaplig, det var ett politiskt beslut som tillfredställde jägarlobbyn, med kungens polare i spetsen, samt avancerat röstfiske i glesbygd. Till er som eventuellt undrar, jag röstade borgerligt vid senaste valet och tänker göra det igen.

Jag tycker dssutom rådjur smakar gott, likaså and, hare och älg. Jag har varit drevkarl vid rådjursjakt och känner flera jägare. Trots detta skulle jag inte förorda jakt på älg eller rådjur om det bara fanns 200 st kvar i Sverige och det är detta allt handlar om. Vi har både plats och råd att ha varg i detta landet, likaså björn, lo och järv.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det jag opponerar mig mot är sättet vargjakten utfördes på. Den var inte vetenskaplig, det var ett politiskt beslut som tillfredställde jägarlobbyn, med kungens polare i spetsen, samt avancerat röstfiske i glesbygd. Vi har både plats och råd att ha varg i detta landet, likaså björn, lo och järv.

Tror du verkligen att politiska beslut baseras på kungens önskemål?
Eller statsministerns?
Beslutet att jaga arg, inte för att minska stammen utan för att sakta ner tillväxttakten, grundades på en noga uttänkt strategi i syfte att hålla en socialt och genetiskt fungerande vargpopulation i norden.

Tror inte att jag utelämnade något relevant i citatet.
Tycker du annorlunda, så får du påpeka.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Man måste ju ta hänsyn till många intressenter och det blir såklart kompromisser. Du skulle troligen inte vilja skjuta någon medan andra vill ha soprent i skogen. Inavel är inte bra och som du vet stammar alla våra vargar från 3 individer från början. Genom att skjuta bort en del av beståndet får vi förhoppningsvis viss utspädning genom invandrande vargar, dvs får ner inavelsprocenten. Jag tror inte att alla vet vad inavel innebär. Obs, jag försöker inte skriva dig på näsan men lägger in en länk så andra kan kolla vad det innebär: http://sv.wikipedia.org/wiki/Inavel

Vilka vargar ska vi ta död på då?

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Man måste ju ta hänsyn till många intressenter och det blir såklart kompromisser. Du skulle troligen inte vilja skjuta någon medan andra vill ha soprent i skogen. Inavel är inte bra och som du vet stammar alla våra vargar från 3 individer från början. Genom att skjuta bort en del av beståndet får vi förhoppningsvis viss utspädning genom invandrande vargar, dvs får ner inavelsprocenten. Jag tror inte att alla vet vad inavel innebär. Obs, jag försöker inte skriva dig på näsan men lägger in en länk så andra kan kolla vad det innebär: http://sv.wikipedia.org/wiki/Inavel

Menar du på fullt allvar att anledningen till en alltför svag invandring av "ny" varg är att det är för mycket varg här, utifrån en rent biotopisk synvinkel? :va

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Problemet är ju att ni varghatare aldrig skulle bli nöjda, då det alltid är någon som jagar i markerna där vargen finns.

Förövrigt smakar älgkött trådig rävröv :tungan

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jag skrev inget sånt vad jag kan se.

Menar du på fullt allvar att anledningen till en alltför svag invandring av "ny" varg är att det är för mycket varg här, utifrån en rent biotopisk synvinkel? :va

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Färre svenska vargar + några invandrade gör att inaveln blir lägre. Dvs färre vargar som är syskon och släkt med varandra (och i regel drabbas av genetiska defekter). Detta jämfört med att behålla alla vi har och få tillskott med invandrad varg. Sen har vi ju beslut på att stammen ska hållas kring dagens siffra på drygt 200 djur.

vad menar du med:"Genom att skjuta bort en del av beståndet får vi förhoppningsvis viss utspädning genom invandrande vargar"

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...