Riverrafter, jag utser dig till den klokaste i min tråd.
Jag tycker att någon som varit med och diskuterat i tråden ska få utse den klokaste.
Riverrafter, jag utser dig till den klokaste i min tråd.
Jag vet precis hur det går till.Eh, som hundägare har man i alla år varit ansvarig för de skador som ens hund ställer till med. Eller har det ändrats menar du?
Du vet uppenbarligen inte hur jakt med hund går till. Ändå har du en sådan stark åsikt, det är ett intressant fenomen.
Att våran nya vargstam inte hunnit med detta än får väl anses som normalt, men runt om i världen sker detta då som då. Detta i länder som är vana att leva med varg, och därför får anses ha hyffsad koll på hur man ska undvika detta. Ändå händer det som sagt.
Så du vet alltså inte hur jakt med hund går till, vet du varför man jagar med hund?Jag vet precis hur det går till.
Har flera bekanta som har en fetisch för jakt som berättat ingående hur dom släppt hunden och sett på pejlingen hur den försvunnit flera km och varit borta i timmar.
Hur menar du att jakt med hund går till?
Som det ser ut idag i merparten av fallen släpps hunden lös och sen väntar jägaren på att den ställer bytet och går dit och skjuter det. oansvarigt är bara förnamnet.
Skulle jag försöka översätta det till bil som någon tidigare gjort, så blir det väl att hålla för ögonen och spela förvånad när man kör i diket.
Så du vet alltså inte hur jakt med hund går till, vet du varför man jagar med hund?
Jakt med hund sker på olika sätt beroende på vilken jakt man är ute på. Vi har olika typer av hundar beroende på vilket vilt vi är ute efter att jaga.
Ändå är det så enkelt att slänga upp ett rovdjursstängsel som ska skydda alla tamboskapsägare från vargangrepp. Hur kommer det sig att t o m djurparker har svårt att hålla vargen på rätt sida stängslet? Den här sista gången verkar vargarna vart sysselsatta med att ta sig ut under en längre tid och tillslut har de uppenbarligen lyckats.Sådärja!
12 mindre, rena paradiset för skjutglada!
Bedövningspilar var väl aldrig en option.....
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6404054.ab
Öhhhhh... hört talas om ICA, Coop, Hemköp osv. Man behöver inte jaga för födans skull längre. Det går att köpa allt det där nödvändiga vi behöver för vår överlevnad, det gör nog 99% av Sveriges befolkning redan, dom kan sälla sig till den skaran.Denna debatt är långt ifrån död det ska ni ha klart för er. Självklart ska vargen vara en del av vår natur men det måste finnas en gräns nånstans, alla jägare är livrädda för att mista en familjemedlem i form av jakthund då de jagar för födans skull som vi gjort sedan urminnes tider. /Böjjarn`s fru![]()
Öhhhhh... hört talas om ICA, Coop, Hemköp osv. Man behöver inte jaga för födans skull längre. Det går att köpa allt det där nödvändiga vi behöver för vår överlevnad, det gör nog 99% av Sveriges befolkning redan, dom kan sälla sig till den skaran.
Sen låter det på vissa som om vargen tar ALLA jakthudar i Sverige. Kan garantera att det finns massor av jakthundar som aldrig kommer att utsättas för denna risk då det endast finns varg i ett fåtal län. Nu finns det dessutom minst 27 stycken färre än innan.
Fan, jägarna som jagar där det finns varg får antingen ta risken eller förändra jaktsätt. Vi kan inte ta död på alla vargar för att några få jakthundar inte skall bli dödade.
Vilka vargar ska vi ta död på då?Men vi ska ju inte död på alla vargar för böveln plus att det är en helt annan känsla och smak att äta kött från vilt och inte kycklingbroilers och plågade grisar som aldrig fått röra sig. Fast har man aldrig testat så är det svårt att veta.
Min sambos föräldrar tyckte att det var lite nesligt att de nyligen var tvungen att köpa köttfärs för första gången på 40 år pga att de hade slut i frysen, delvis för att vi brukar få med oss kött när vi hälsar på. Älgkött smakar mycket godare i all mat än nån vanlig nötfärs från frysdisken på ICA.
Det jag opponerar mig mot är sättet vargjakten utfördes på. Den var inte vetenskaplig, det var ett politiskt beslut som tillfredställde jägarlobbyn, med kungens polare i spetsen, samt avancerat röstfiske i glesbygd. Vi har både plats och råd att ha varg i detta landet, likaså björn, lo och järv.
Vilka vargar ska vi ta död på då?
Man måste ju ta hänsyn till många intressenter och det blir såklart kompromisser. Du skulle troligen inte vilja skjuta någon medan andra vill ha soprent i skogen. Inavel är inte bra och som du vet stammar alla våra vargar från 3 individer från början. Genom att skjuta bort en del av beståndet får vi förhoppningsvis viss utspädning genom invandrande vargar, dvs får ner inavelsprocenten. Jag tror inte att alla vet vad inavel innebär. Obs, jag försöker inte skriva dig på näsan men lägger in en länk så andra kan kolla vad det innebär: http://sv.wikipedia.org/wiki/Inavel
Men vi ska ju inte död på alla vargar för böveln plus att det är en helt annan känsla och smak att äta kött från vilt och inte kycklingbroilers och plågade grisar som aldrig fått röra sig. Fast har man aldrig testat så är det svårt att veta.
Min sambos föräldrar tyckte att det var lite nesligt att de nyligen var tvungen att köpa köttfärs för första gången på 40 år pga att de hade slut i frysen, delvis för att vi brukar få med oss kött när vi hälsar på. Älgkött smakar mycket godare i all mat än nån vanlig nötfärs från frysdisken på ICA.
Menar du på fullt allvar att anledningen till en alltför svag invandring av "ny" varg är att det är för mycket varg här, utifrån en rent biotopisk synvinkel?![]()
Jag skrev inget sånt vad jag kan se.
vad menar du med:"Genom att skjuta bort en del av beståndet får vi förhoppningsvis viss utspädning genom invandrande vargar"
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |