Vargjakten

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Snälla säg att du skämtar med oss. :confused:
Du flyttade ut i skogen i östra Dalarna och blir nu upprörd över att det faktiskt finns både björn och varg i skogen. :va
Det är ungefär lika dumt som att bosätta sig intill en motorbana på vintern och sen bli förvånad och upprörd över att det kör bilar och motorcyklar på banan under vår, sommar och höst.

Sen kan man ju också undra, nu när situationen är som den är, vad är rätt? Ska vi skjuta all björn och varg som hotar din familjeidyll eller skall du och din familj anpassa er till verkligheten?

Om du svarar skjut så ställer jag frågan, vad ska den indiske bonden göra som lever intill de sista tigrarna vi har göra? Skjuta dem eller anpassa sig och hur gör vi i alla andra situationer där folk upplever det du upplever? Skjuta alla farliga djur där också kanske?

Vill till sist påpeka, det finns ställen i Sverige, i skogen, där det faktiskt varken finns varg eller björn. Ett alternativ är kanske att flytta om det inte passar att bo där ni bor.

Hur tänker du nu?

Jag är väl medveten om vad som finns i vår natur fr början, men det har ökat kraftigt senaste åren. Jag har valt att bo på landsbyggden och ja, jag kan flytta till nån stad, men jag väljer att bo kvar då jag trivs med naturen osv.

Och då är det vargarnas & björnarnas fel att dina ungar plötsligt sitter i en sandlåda i deras revir?? :huvet

Allvar eller:huvet

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag är väl medveten om vad som finns i vår natur fr början, men det har ökat kraftigt senaste åren. Jag har valt att bo på landsbyggden och ja, jag kan flytta till nån stad, men jag väljer att bo kvar då jag trivs med naturen osv.
Frågan kvarstår. Vad är du rädd för?

Böjjarn

Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Jag tror inte ett smack på din berättelse. Något stämmer inte, är din tomt 330000kvm eller är det en tidsdifferens mellan då pojkarna satt i sandlådan och björnen på 8h?

Synd att du flyttade till "skogen" och sedan blev rädd för naturen. Riskerna för dina pojkar är garanterat lägre än i staden med trafik och våld när de växer upp. Men vad hjälper det när man sitter och tittar ut genom fönstret och låter fantasin skena iväg på vad som kan hända.

Nä min tomt är 7200kvm och tro vad du vill, jag är inget troll. En flisbil fick nita när björnen gick över vägen och över vår tomt, och mina söner satt i realtid då i sandlådan. Björnen knallade vidare in i skogen. Detta är 3år sedan. I höst har vi haft en björn som hållt till på en åker 300m bort. Denna har heller inte gjort nått intrång, men det är inte direkt kul att ha nära inpå tomten me tanke på en nyfiken fågelhund mm

Det sista du skriver svarar jag: Jävla Idiot:död

Böjjarn

Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Frågan kvarstår. Vad är du rädd för?

Kanske blev fel o jag skrivit rädd! Tycker att det är lite obehagligt med för mkt rovdjur. Finns 2st väl kända vargrevir i krokarna, det ena ca 2mil söderut, det andra 3-4 mil norröver. Förra vintern hade en granne vargspår på sin bro. Flera av jaktlagen här fick avbryta årets älgjakt pga att varg var synlig.(med tanke på hundarna).
Har sedan snön sett vargspår på en väg 300m från tomten, och hört om ex antal observationer.

Så lite obehagligt är det, Men jag tänker inte flytta för det!

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kanske blev fel o jag skrivit rädd! Tycker att det är lite obehagligt med för mkt rovdjur. Finns 2st väl kända vargrevir i krokarna, det ena ca 2mil söderut, det andra 3-4 mil norröver. Förra vintern hade en granne vargspår på sin bro. Flera av jaktlagen här fick avbryta årets älgjakt pga att varg var synlig.(med tanke på hundarna).
Har sedan snön sett vargspår på en väg 300m från tomten, och hört om ex antal observationer.

Så lite obehagligt är det, Men jag tänker inte flytta för det!
Okej, så du är alltså orolig för din hund? Du vet att det finns koppel till sådana?

Böjjarn

Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
För er alla som inte tror på att det är mkt rovdjur häromkring kan ju gå igenom lite observationer fr mitt geografiska område för att få en hint.

http://www.finnskogenalg.nu/ssl.asp

Välj 2009 på rovdjursobs

Tänker ej besvara flera inlägg om flytta, mitt o ditt revir osv, finns annat jag lägger tid på istälet för att sitta o skriva om detta.

Okej, så du är alltså orolig för din hund? Du vet att det finns koppel till sådana?

Va? Har du nån länk till ett sådant verktyg......................

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
För er alla som inte tror på att det är mkt rovdjur häromkring kan ju gå igenom lite observationer fr mitt geografiska område för att få en hint.

http://www.finnskogenalg.nu/ssl.asp

Välj 2009 på rovdjursobs

Tänker ej besvara flera inlägg om flytta, mitt o ditt revir osv, finns annat jag lägger tid på istälet för att sitta o skriva om detta.
Du har fortfarande inte svarat på frågan. Är du rädd för hundens skull? Är du rädd för barnens skull? Eller för din egen skull?

Jag antar i vilket fall som helst att du aldrig åker bil, går över ett övergångsställe, står i krogkö eller går under hängande istappar, eftersom dessa aktiviteter är statistiskt farliga, till skillnad från vargen.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
som sagt... folk har så jävla svårt att förstå andra!
Hur skulle det se ut om alla bodde i nacka? Ingen storstad kan leva utan landsbygd så enkelt är det.

Vet inte riktigt vad du retar upp dig på. Jag är helt övertygad om folk här förstår att folk gärna bor i landsbyggd för att komma nära naturen.

Det många säkert funderar på är hur man tänker när man väljer att bo på landsbygden för att komma nära naturen, plötsligt inser att det finns vilda djur i naturen och tycker dessa helst ska skjutas.

Det är ju lite som att flytta in i ett hyreshus och sedan vilja att alla andra som bor i huset skall flytta ut, eftersom det hörs ljud från deras lägenheter. Inte exakt samma, men samma logik.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Man kanske vill ha lagom mycket rovdjur för att kunna leva ett normalt liv. Jag försökte tidigare meddela att det fanns vargar till och med på Djurgården för ~200 år sen. Då var de ett problem här, varför inte plantera tillbaka varg här också och låta dem bli en livskraftig stam här också. Nähä, det skulle bli folkstorm. När man själv är drabbad är det nog en helt annan sak, tror du inte det?

...när man väljer att bo på landsbygden för att komma nära naturen, plötsligt inser att det finns vilda djur i naturen och tycker dessa helst ska skjutas...

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Vargjakten är landets mest onödiga jakt. Kom på nått bättre sätt att skydda tamboskapen istället.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Trafiken vi har i storstäderna är fan så mkt mer farlig än vad den är på glesbygden....hur gör vi nu?
Byta några vargar mot några ilskna taxichaffisar?

Man kanske vill ha lagom mycket rovdjur för att kunna leva ett normalt liv. Jag försökte tidigare meddela att det fanns vargar till och med på Djurgården för ~200 år sen. Då var de ett problem här, varför inte plantera tillbaka varg här också och låta dem bli en livskraftig stam här också. Nähä, det skulle bli folkstorm. När man själv är drabbad är det nog en helt annan sak, tror du inte det?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Äh, det är bara mer bilar på ett och samma ställe. Bara att ta det lugnt. Varg är ju lite knepigare och går ju uppenbarligen att påverka.

Trafiken vi har i storstäderna är fan så mkt mer farlig än vad den är på glesbygden....hur gör vi nu?
Byta några vargar mot några ilskna taxichaffisar?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
plötsligt inser att det finns vilda djur i naturen och tycker dessa helst ska skjutas.

Vissa vilda djur ja, det vore fånigt att flytat ut i skogen och reta up psig på alehanda varelser. Det betyder ju inte att man måste acceptera allt som kan tänkas hända i en skog.

Det är ju lite som att flytta in i ett hyreshus och sedan vilja att alla andra som bor i huset skall flytta ut, eftersom det hörs ljud från deras lägenheter. Inte exakt samma, men samma logik.

Nej, men det är som att flytta till ett hyreshus, få en dryg jävla granne som stör och försöka reda ut situationen.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Vissa vilda djur ja, det vore fånigt att flytat ut i skogen och reta up psig på alehanda varelser. Det betyder ju inte att man måste acceptera allt som kan tänkas hända i en skog.

Nej, men det är som att flytta till ett hyreshus, få en dryg jävla granne som stör och försöka reda ut situationen.

Okej...

utskick från hyresvärden en decembermorgon:
Det har kommit till vår kännedom att flera hyresgäster har duschat sent och spelat stereo på hög volym. Vi har tillsammans med kommunfullmäktige beslutat att skjuta av dessa hyresgäster med 12% med start den 2:veckan i december. Vänligen hör av er om vi inte kan använda huvudnyckel för avskjutningen

Jag kan tänka mig många andra lösningar på problemet. Även i vargfrågan fanns det gott om andra lösningar.

Sedan frågan om vad man får acceptera i naturen, personligen anser jag att man får acceptera att det finns vilda djur där, och så långt det är fysiskt möjligt acceptera villkoren. Vi kan lära oss mycket av hur man hanterar grizzlybjörn i samhällen i Alaska exempelvis.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Du blev ju "jägare" 2009 om jag inte minns fel?

Blev du det för att

A) Varg, Älg och Vildsvinsbestånden på södermalm blev outhärdliga?

B) Brinnande iver för Viltvård?

C) Det är oerhört manligt med gummistövlar, fleeceväst och ett pangpanggevär?

:)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Okej...

utskick från hyresvärden en decembermorgon:

Jag kan tänka mig många andra lösningar på problemet. Även i vargfrågan fanns det gott om andra lösningar.

Sedan frågan om vad man får acceptera i naturen, personligen anser jag att man får acceptera att det finns vilda djur där, och så långt det är fysiskt möjligt acceptera villkoren. Vi kan lära oss mycket av hur man hanterar grizzlybjörn i samhällen i Alaska exempelvis.

Jaja, men då kan du ju be din hyresvärd diskutera med vargarna och hota dem med vite om de fortsätter göra vad det nu är de gör som en del inte gillar.

Jag fattar inte det här med att döda djur är så anmärkningsvärt, det är en så pass stor del av vårat samhälle och vi lever så. Möjligen att man ur ett filosofiskt perspektiv kan ifrågasätta den ordningen men några vargar hit eller dit är mycket märkligt att någon har tid att bry sig om. Framför allt tycker jag hyckleriet är värst, alla som äter plågat kött men gnäller över en skjuten hund, alla som avlivat sitt eget djur för att det var "sjukt" (dvs de var snåla) som låtsas att de lever i en Disneyklassiker = inte trovärdigt. Skulle man dyka på någon riktigt renlärig vegan får man vässa argumenten något men mot folk som mitt i livet redan har några tusen djurliv på sitt samvete sitter och spelar deppiga över några skjutna byrackor behöver man ju inte ens anstränga sig...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...