Vargjakten

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det behövs minst märkning utav samtliga för att kunna utgöra någon som helst korrekt bedömning. För att få en helt korrekt bild måste dna tas. Vargar sitter inte stilla hela sina liv heller, hur tror du fortplantningen går till?

Sen hittar jag ingen % match på inavelsgrad eller liknande på jägarförbundets hemsida. Bara för att dem skriver att det råder inavel betyder inte att det är sant eller att dem har någon tyngd bakom vad dem skriver.

Nej.
Klicka vidare.
Jo.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Olof Liberg medverkade idag i Studio Ett i P1

Han förklarade bland annat varför årets licensjakt på varg inte är något hot mot vargstammen.

Studio Ett

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
har inte läst hel tråden men...

du hade fel hoztic:D
Ja, banne mig! Fast jag orkade inte läsa så länge jag heller, det kändes som att ämnet var uttjatat efter en sisådär 10 inlägg, då hade bägge sidor visat sin fanatism, och ingen inser att dom aldrig kommer att komma överens, eller ens förstå den andres åsikt.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ja, banne mig! Fast jag orkade inte läsa så länge jag heller, det kändes som att ämnet var uttjatat efter en sisådär 10 inlägg, då hade bägge sidor visat sin fanatism, och ingen inser att dom aldrig kommer att komma överens, eller ens förstå den andres åsikt.

nått åt det hållet, som vanligt på sporthoj:gnissla

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Eh, gubbe nr 72 som inte har någon koll på att de flesta jägare är väldigt normala människor. Jag som träffat många via jakthundsträning tycker att det ofta är väldigtt vettigt folk, som så många andra friluftsmänniskor. Att man sitter på fik i stan och har konspirationsteorier över sin decaf hazelnut latte ger jag inte mycket för.

Är det överhuvudtaget möjligt att skriva endast "jägare" utan att insinuera att de/vi är blodtörstiga, obildade, skjutgalna och macho osv? Jag hajjar inte var det kommer ifrån. Att man sett filmen Deliverance räknas icket.

Jag är absolut inte emot jakt under ordnade former. Jag anser dock att fridlysta djur inte skall få jagas av "Billy-bob" med monterade älghorn på sin Nissan King Cab utan av utbildade naturvårdare.

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Orkar ej läsa tråden....MEN vill bara säga att Vi valde att bosätta oss i glesbyggden, (skogen) för 12år sedan. Det har vart rena paradiset tills för 3år sedan när en björn gick över tomten när mina små pojkar satt i sandlådan....Då är det inte så roligt längre!!! Nu har vi två vargrevir omkring oss, spår nära gården, då är det inte roligt längre......Vi har även hund som fått vara lös och mått bra av det. Nu vågar vi inte släppa ut honom längre......
I dalarna där vi bor fick det skjutas 9st. På 4h skjöts dessa i södra/norra dalarna, ingen omkring oss fast det kryllar av dem.......

Man skall väl inte behöva va rädd för mer än ormar när man är i naturen!

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Orkar ej läsa tråden....MEN vill bara säga att Vi valde att bosätta oss i glesbyggden, (skogen) för 12år sedan. Det har vart rena paradiset tills för 3år sedan när en björn gick över tomten när mina små pojkar satt i sandlådan....Då är det inte så roligt längre!!! Nu har vi två vargrevir omkring oss, spår nära gården, då är det inte roligt längre......Vi har även hund som fått vara lös och mått bra av det. Nu vågar vi inte släppa ut honom längre......
I dalarna där vi bor fick det skjutas 9st. På 4h skjöts dessa i södra/norra dalarna, ingen omkring oss fast det kryllar av dem.......

:klappar

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Eh, gubbe nr 72 som inte har någon koll på att de flesta jägare är väldigt normala människor. Jag som träffat många via jakthundsträning tycker att det ofta är väldigtt vettigt folk, som så många andra friluftsmänniskor.

Jägare
tony allden.jpg

Friluftsmänniska
mats alm.jpg

Och så är alla

:gnissla

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Eh, gubbe nr 72 som inte har någon koll på att de flesta jägare är väldigt normala människor. Jag som träffat många via jakthundsträning tycker att det ofta är väldigtt vettigt folk, som så många andra friluftsmänniskor. Att man sitter på fik i stan och har konspirationsteorier över sin decaf hazelnut latte ger jag inte mycket för.

Är det överhuvudtaget möjligt att skriva endast "jägare" utan att insinuera att de/vi är blodtörstiga, obildade, skjutgalna och macho osv? Jag hajjar inte var det kommer ifrån. Att man sett filmen Deliverance räknas icket.

Jag skiter faktiskt, med all respekt, i vilka personer du tycker är acceptabla till att ha en åsikt. Inlägget var skrivet med en ironisk underton, vilket du även hade sett mig förklara senare i tråden om du läste innan du skrev en massa rappakalja...

Last edited:

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
man jagade väl vargar lite av samma anledning som man jagar älgar? hålla ordning på individerna och tillökningen? varg ställer faktiskt till stora problem. att jaga som viltskötsel tycker jag är helt okej. inget jag vill göra själv dock. att jaga räv eller andra söta djur tycker jag är taskigt. :(

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Det är väl främst jägare själva som verkar tycka att de är macho? Jakt är ungefär lika macho och tufft som gruppvåldtäkt eller gängmisshandel. De som sysslar med sånt verkar också tycka att deras machokonto få sig några extra poäng i och med detta.

Då är man fan så mycket mer macho varje gång man sätter sig på hojen (eller i bilen för den delen) eftersom man på allvar riskerar liv och lem. Vill man vara macho med gevär kan man ta värvning som legosoldat där "bytet" kan skjuta tillbaka.

(ps. Är inte emot jakt som företeelse, den är oftast nödvändig. Dock ej vargjakt. Tycker bara inte att den är macho nånstans och gillar man vapen eller att skjuta kan man gå med i en skytteklubb. Då får man garanterat skjuta mer.)

Last edited:

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4

Naturen är ju ingen konstant, den är högst föränderlig, precis som rovdjurens revir.

Menar du verkligen allvar med den sista raden i ditt inlägg? :va

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

Snälla säg att du skämtar med oss. :confused:
Du flyttade ut i skogen i östra Dalarna och blir nu upprörd över att det faktiskt finns både björn och varg i skogen. :va
Det är ungefär lika dumt som att bosätta sig intill en motorbana på vintern och sen bli förvånad och upprörd över att det kör bilar och motorcyklar på banan under vår, sommar och höst.

Sen kan man ju också undra, nu när situationen är som den är, vad är rätt? Ska vi skjuta all björn och varg som hotar din familjeidyll eller skall du och din familj anpassa er till verkligheten?

Om du svarar skjut så ställer jag frågan, vad ska den indiske bonden göra som lever intill de sista tigrarna vi har göra? Skjuta dem eller anpassa sig och hur gör vi i alla andra situationer där folk upplever det du upplever? Skjuta alla farliga djur där också kanske?

Vill till sist påpeka, det finns ställen i Sverige, i skogen, där det faktiskt varken finns varg eller björn. Ett alternativ är kanske att flytta om det inte passar att bo där ni bor.

Hur tänker du nu?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Och då är det vargarnas & björnarnas fel att dina ungar plötsligt sitter i en sandlåda i deras revir?? :huvet

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha

Jag tror inte ett smack på din berättelse. Något stämmer inte, är din tomt 330000kvm eller är det en tidsdifferens mellan då pojkarna satt i sandlådan och björnen på 8h?

Synd att du flyttade till "skogen" och sedan blev rädd för naturen. Riskerna för dina pojkar är garanterat lägre än i staden med trafik och våld när de växer upp. Men vad hjälper det när man sitter och tittar ut genom fönstret och låter fantasin skena iväg på vad som kan hända.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Vad är det folk är så rädda för? Är de, på allvar, rädda för att bli uppätna av en varg? I så fall borde de sky exempelvis övergångsställen som pesten.

Man är rädd får sådant man inte förstår. Sedan är det en hel del sagobildning kring vargen och björnen. Att det är EXTREMT ovanligt att vilda djur attackerar barn hjälper inte när man väl börjar fantisera och prata med grannar. Sedan förstärker grannarna din rädsla med att berätta att de är rädda för samma sak. Detta är en mycket mer bekräftande känsla än det man läser i böcker. Tillsammans skapas en masshysteri om farligheten, när så många är rädda MÅSTE det vara sant. Till slut går det inte längre att prata vett med folk. De har tappat kontakten med sanningen.

Argument som att exempelvis barnen löper 13000ggr högre risk att strypas av gung-ställningens rep funkar ju inte, eftersom grannen aldrig bekräftar just den rädslan.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...