Vargjakten

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Då är det bättre att fortsätta bedriva uppfödning och ge de slaktdjur som idag finns och som icke skulle klarat sig på egen hand ett bra liv till det var dags för slakt. Där slakten är över på 1sek och där dem till 99% träffar korrekt med sina verktyg.
Jag förstår inte riktigt din logik. Jag kanske missförstår allt du skrev men menar du alltså att det är att det är bättre att föda upp djur i fångenskap med det enda syftet att det ska bli så fett som möjligt inför slakt än att de får leva i det fria?

Wikipedia är ju endast korrekt eller? Inte för att vara den men då ingen forskning bedrivits har varken du, jag eller någon annan riktig fakta på vilken inavels % som finns. Samtidigt är risken stor att dem som invandrat hit inte enbart finns i dem länen där varg inte fick slaktas...

http://www.djurskyddet.se/se/vart-a...kt-pa-en-liten,-isolerad-och-inavlad-vargstam

"Vargstammen är i dagsläget liten, akut hotad och lider av inavelsdepression. Många vargar är idag mer släkt med varandra än helsyskon."

http://www.fof.se/blogg/emil-nilsson/varg

"Från återetableringen 1983 fram till sommaren 2008 härstammade alla vargar i Sverige från tre individer. Den snäva genetiska basen leder till problem."

Jag tycker det verkar finnas forskning.

Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Borde jaga med pil och båge till fots utan hund, mer sport då!

Jag tror inte 1 enda jaktmotståndare egentligen bryr sig om varg/björn/järv. Det är mest en massa tyckande och bloggande. Skulle bra gärna vilja veta hur många vargälskare är det i den här tråden som arbetat aktivt för att främja och skydda vargstammen innan det började skrivas i aftonbladet om jakten...

nä just det jag tänkte väl det.

och om ett par veckor har alla vargälskare och rovdjursbevarare glömt bort allt det här och riktat in sig på något annat.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skrotnisse: Så jävla svårt är det inte då det redan idag finns forksare som bedriver släktforskning på våra vilda djur. Att då på sikt märka upp våra vargar vore inte så himla svårt (för dig som jägare är det såklart bättre att leka buffalo bill). Där det påpekats att stammarna skall varit på något vis inavlade finns INGEN fakta, det verkar vara svårt för er som är positiva till jakten att förstå. Hade det funnits märkning och dessa djur varit inavlade är det inte vidare svårt att avliva rätt individer. Men det vore då ännu lättare att bara förflytta djur som har risk att bli "linjeavlade"
Behöver inte vara märkta utan det skulle funnits personer som jobbat med det och då hade inte problemet uppkommit från början.
Du förkastar alltså det arbete som lagts ner under tiotals år för att kartlägga vargarnas genetik?
Varför det?

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Ett alfapar är tydligen skjutna i Gästrikland.
Nu väntas vargungarna löpa amok bland tamboskap.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57441&a=Alfavargar sköts i Gävleborg

Inte för att fakta hjälpt tidigare, men de "små söta" vargungarna ska tydligen ha stora chanser att klara sig.

Men det är ju förstås bara experterna som tror sig veta det, så får väl även bortse från denna fakta: http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408721&context=60321

:rolleyes:

Japp, du visar hela tiden att du är dåligt insatt och inte tar till dig vad de riktiga experterna inom området säger :D

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408721&context=60321

Undrar just när den vänstervridna/rovdjursvänliga Aftonbladet ska presentera sin beställda SIFO-undersökning även i nätversionen?

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408692&context=60321

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jakt är för mig ganska onödigt
Jag är inte för slakt

Jag tror en hel del mystik kring en del inlägg i den här tråden börjar skingras. Jakt är dåligt, slakt är dåligt, djur är söta.

Hälsningar,
Nalle Puh

winnie.jpg

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Är det sådana här motståndare vi ska försöka övertala?

Killen saknar inte bara ett par hästar i stallet, utan de är fan ute på travbanan utan sulky

[YOUTUBE-ID]6XYcbqrXJzA[/YOUTUBE-ID]

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Du förkastar alltså det arbete som lagts ner under tiotals år för att kartlägga vargarnas genetik?
Varför det?

Kan du visa mig vart träd för ursprung finns på samtliga vargar vi idag har i Sverige? Hur kan det nu finnas tydlig information om alla dessa vargar när det finns ett mörkertal som alla erkänt och vad innehåller då dessa mörkertal för blod samt var befinner sig dem?

Om det nu funnits så tydliga bevis på hur vargstammen vuxit inavlat, varför har det inte ordnats upp redan på 80-talet och då fört in färskt blod (vilket ju tydligen skulle vara syftet i denna slakt).
Om dem nu vetat allt detta, varför inte använda sig utav denna forskning och enbart ta dem som varit mest inavlade? Skulle denna forskning vara korrekt hade vargarna redan i dagsläget varit numrerade och då hade dem heller inte behövts tokjagas i en 444:1 ratio, kan du hålla med om detta?

Honkiee: Dem skall till en början inte bli så feta som möjligt, utan musklade. Och ja det tycker jag, sålänge dem får ett värdigt liv i fångenskap. Det är knappast som att vi har vilt eller någonsin skulle ha så pass mycket vilt som krävs för att föda Sverige. Att ha boskap som får grönbete och blir behandlade väl är det enda vettiga.

Markus: Bli nu inte dryg, Jag är för slakt när det behövs och under goda omständigheter kan man se om man slutar citera enbart ord.

Last edited:

Therése_L

Guest
Jag ställer mig inte på nån av sidorna, och tänker inte ge mig in i argumentationen, jag skulle bara vilja skjuta in en fråga. Den kanske är korkad, och svaret kanske är helt uppenbart för nån som är mer insatt än vad jag är, men jag har ingen koll, det är därför jag frågar.

Finns det inget sätt att "skrämma" vargarna till att hålla sig borta från inhägnaderna? Man kan ju ha lådor som skickar ut ultraljud som skrämmer bort gnagare och mullvadar från huset och tomten.

Att skratta åt mig och säga att gnagare och vargar inte reagerar på samma saker och att de inte går att jämföra är onödigt, för det förstår jag själv, men finns det nåt motsvarande sätt som hade kunnat fungera på vargar?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Perfekt, då kommer skyddsjakten på dessa som ett brev på posten :D

:lol :lol

Edit. :(

Finns det inget sätt att "skrämma" vargarna till att hålla sig borta från inhägnaderna? Man kan ju ha lådor som skickar ut ultraljud som skrämmer bort gnagare och mullvadar från huset och tomten.

Problemet är att de är inavlade, enligt Naturvårdsverket.
Varför diskussionen framstår som otydlig är möjligen på grund av att:
  • Många av de som absolut inte gillar varg av diverse bra eller mindre bra skäl tror att de sköts bara för att det är kul att skjuta varg
  • Många av de som absolut gillar varg tror att de sköts bara för att det är kul att skjuta varg
Sanningen är att de sköts för att de är sjuka, eller rättare sagt så var det hela idén i alla fall. Om de nu var inavlade eller inte verkar det råda delade meningar om men Naturvårdsverket påstår det och jag litar personligen mest på dem.

Så, man kan mig mig veterligen inte få bort inaveln genom en trudelitutt ur en skogslåda.

Last edited:

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti

Det finns igen som helst anledning, vargarna fäller inte speciellt många boskapsdjur och utgör inget hot mot människor.

Det är en politisk fråga helt enkelt.

Therése_L

Guest
Det finns igen som helst anledning, vargarna fäller inte speciellt många boskapsdjur och utgör inget hot mot människor.

Det är en politisk fråga helt enkelt.

Jo, det förstår jag, men om det fanns ett sätt så skulle ju det argumentet falla, och man skulle kunna diskutera jaktens vara eller inte vara grundat på riktiga problem.

Så, man kan mig mig veterligen inte få bort inaveln genom en trudelitutt ur en skogslåda.

Nu var det ju inte det jag frågade, utan om det fanns ett sätt att hålla dem borta från inhägnade tamdjur.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu var det ju inte det jag frågade, utan om det fanns ett sätt att hålla dem borta från inhägnade tamdjur.

Jag trodde din fråga var relaterad till trådämnet, dvs vargjakt. Ursäkta mitt missförstånd.
Istället kan jag informera dig att sådan utrustning idag inte finns. Om du tror att den är möjlig att utveckla kanske du kan patentera idén.
Det blir nog en storsäljare.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Preliminär rapport från vargjakten: http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408745&context=60321

I en första rapport från Skandulv framgår det att sammanlagt fem föräldradjur har skjutits under vargjakten. De flesta vargarna var ungdjur och två djur bar sändarhalsband som inte fungerade.

Av de 27 fällda vargarna var 13 ungdjur, 6 var revirmarkerande, 5 var föräldradjur och 3 var ensamdjur. I ett fall, Amungenreviret, sköts båda föräldradjuren.
– Mycket väntat. Det var ungefär vad vi räknade med i vår rapport till Naturvårdsverket inför jakten, säger Skandulvs koordinator, Olof Liberg.
– Avskjutningen speglar grovt sammanstättningen av vargstammen. Mest förvånad är jag över att man lyckades fälla tre ensamdjur, som ju egentligen är strövargar som ingen har kontroll på.

Två halsband
Två av de 27 vargarna bar radiohalsband. Den ena vargen sköts i Amungenreviret och sändaren hade varit tyst i ungefär ett år. Den andra vargen sköts i Lövsjön, Dalarna, och hade ett halsband där sändarklumpen ramlat av.
Den sistnämnda vargen var den största vargen, en hanne, som sköts under jakten. Vikten var 53,5 kilo. Annars pendlade vikten mellan 24 kilo (en liten tik i Sångenreviret i Dalarna) och 50 kilo (en stor hanne i Kroppefjällsreviret, Örebro län).
Som kuriosa kan nämnas att innan vargen i Kroppefjäll (Västra Götaland) sköts så tog vargen ett rådjur på sjön framför skytten, som kunde iaktta det hela i två timmar.

Här är listan över de fällda vargarna
Revir/Plats, Kön, Vikt, Typ av djur

Dalarna
Sången, Tik, 24 kg, Ungdjur
Sången, Tik, 28 kg, Ungdjur
Lövsjön, Hanne, 53,5 kg, Föräldradjur
Långsjön, Hanne, 47 kg, Föräldradjur
Siljansringen, Hanne, 35 kg, Ungdjur
Siljansringen, Tik, 38 kg, Ungdjur
Siljansringen, Hanne, 29 kg, Ungdjur
Sången, Tik, 26 kg, Ungdjur
Äppelbo, Tik, ?, Ungdjur
Görsjön, Hanne, 42 kg, Ungdjur

Värmland
Gårdsjö, Tik, 32,5 kg, Ensam
Acksjön, Hanne, 37,5 kg, Ungdjur
Halgån, Hanne, 48 kg, Pardjur
Lattjärnstorp, Tik, 30 kg, Pardjur
Stöllet, Hanne, 48,5 kg, Pardjur
Väse, Tik, 39,5 kg, Pardjur
Glaskogen, Tik, 30 kg, Ungdjur
N Silvergruvan, Hanne, ?, Pardjur
Gåsborn, Tik, 36,5 kg, Ensam

Gävleborg
Ockelbo, Tik, 36,5, Pardjur
Amungen, Hanne, 44 kg, Föräldradjur
Amungen, Tik, 36, kg, Föräldradjur

Örebro län
Ulriksberg, Hanne, 35 kg, Ungdjur
Rombohöjden, Tik, 43 kg, Ensam

Västra Götaland
Kroppefjäll, Hanne, 50 kg, Föräldradjur
Bredfjäll, Tik, 31 kg, Ungdjur
Brudfjället, Tik, 34 kg, Ungdjur

Therése_L

Guest
Jag trodde din fråga var relaterad till trådämnet, dvs vargjakt. Ursäkta mitt missförstånd.
Istället kan jag informera dig att sådan utrustning idag inte finns. Om du tror att den är möjlig att utveckla kanske du kan patentera idén.
Det blir nog en storsäljare.

Du är ursäktad för att du missförstod, det händer så ofta så jag tänker inte ens på det längre. :pannkyss

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du är ursäktad för att du missförstod, det händer så ofta så jag tänker inte ens på det längre. :pannkyss

Jo det tror jag att du gjorde faktiskt, eftersom du kommenterade att jag svarade på fel fråga - en direkt följd av mitt missförstånd att du gjorde inlägg i debatten relaterade till ämnet.

Tjejforum - nu!

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Som kuriosa kan nämnas att innan vargen i Kroppefjäll (Västra Götaland) sköts så tog vargen ett rådjur på sjön framför skytten, som kunde iaktta det hela i två timmar.

Ja där fick han för att åt upp er jägares byte! :näsblod

Men men, det var ju snällt att han fick dö mätt i alla fall :tummenupp

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Så är ju nu detta avslutat för denna gång. Finns ju en hel del att kommentera om slutresultatet, vilket även miljöministern har insett.

Sen var det väl iof ofrånkomligt att när väl argumenten tröt och inget mer fanns att säga som var vettigt blev det ju tvunget att försöka förlöjliga och håna de som har en åsikt som inte stämmer med ens egen. Sådant säger ju uteslutande och ojämförligt mest om sinnena i de som känner sig bra av att göra just det.

På ett sätt är debatten avslutad här för egen del, den kommer ändå att få ett efterspel. De kritiska synpunkter som har framförts är ju det som de facto hänt nu i skogarna delvis, så riskerna med denna form och upplägg på vargjakt är ju pinsamt uppenbara hos de beslutande.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...