Afterburner
Twinner sinner
Skönt att storstadsbor är dom mest negativa till vargjakten![]()
Inaveln bland befolkningen kanske inte är lika utbredd där?
Markus: Jag har då inte hittat några som helst siffror eller något som visar att vår vargstam skulle varit vidare inavlad. Denna borde varit publicerad långt innan slakten började. Igen, om dem nu följt upp vargarna överhuvudtaget skulle denna slakt kunnat hindras långt innan det ens kom på tal. Men våra underbara jägare som "värnar" om naturen vill ju hellre tokdöda...
Markus: Men det där måste du ju förstå att det är skitsnack? Naturen klarar galant att sålla ut de svaga individerna, annars hade både du och jag förmodligen inte funnits idag alternativt varit primater...
Vidare förundras jag över era argument gällande det faktum att man inte är uppvuxen ute i skogen med 15 mil till närmaste granne, det faktum att man inte kan ha en vettig åsikt trots detta.
Jag skulle tvärt om vilja säga att vi kanske ser på det med friska ögon, plus att en del av oss kanske tom har ganska bra koll på det här med genetik och naturligt urval.
// Afterburner
Markus: Men det där måste du ju förstå att det är skitsnack? Naturen klarar galant att sålla ut de svaga individerna, annars hade både du och jag förmodligen inte funnits idag alternativt varit primater...
Vidare förundras jag över era argument gällande det faktum att man inte är uppvuxen ute i skogen med 15 mil till närmaste granne, det faktum att man inte kan ha en vettig åsikt trots detta.
Jag skulle tvärt om vilja säga att vi kanske ser på det med friska ögon, plus att en del av oss kanske tom har ganska bra koll på det här med genetik och naturligt urval.
// Afterburner
Gud så tjatigt detta börjar bli.....
Kan du inte maila han på Naturvårdsverket med just de argumenten, skulle vara kul att se vad du får för svar! Kör!
Jag har ingen aning om de är inavlade men jag antar det och utgår från det då bättre skickade individer än oss på detta forum gjort den bedömningen. Är det en konspiration eller vad menar du? Skall vi göra en poll om hur många som tror 9/11 var en bluff och tycker illa om vargjakt, vågar vi det?
Angående om naturen klarar att sålla ut, självklart - förutsatt att ingen lagt sig i alls från början. Nu bor vi här, i naturen och fd naturen. Deal with it. Börjar man pilla i något får man ta ansvar för resten också. Elelr är du också jaktmotståndare?
Jag förstår faktiskt inte vad som är skitsnack? Ifall nu jakten inte bedrivits i revir med nyinvandrade vargar så är väl argumentet om att det är för att minska inavel fullkomligt legitimt?
Gud så tjatig du börjar bli.
Nyinvandring borde väl om något ÖKA den biologiska mångfalden?
Ja det håller jag med om. Jag tror du läste mitt inlägg fel. Jag skrev att jakten INTE bedrevs i revir där de vet att det finns nyinvandrad varg. Om vi nu ska tro informationen i Markus inlägg. Och det väljer jag att göra.
Alltså skjuts det mest banjospelande skitvarg och då blir det procentuellt mer bra varg än inavlad varg.
Jag bryr mig inte om du dumförklarar mig, det stärker bara min tes.
Min tes är att det handlar om politik. Vargstammen är överhuvudtaget inte i behov av oss människor, inte heller någon annan djurart för den delen. Nu talar vi om att förbättra det genetiska urvalet, och inget annat. Handlar det om att rädda enstaka individer, exempelvis noshörningar eller gorillor är det en annan femma, där var vi med och utrotade dem.
I åratal har en viss "urbefolkning" i vårt land gnällt om att vargen fäller deras renar, utan att själva ta ansvar för att hålla djuren innanför inhägnad som alla andra gör (exempelvis får). De skuldlade istället regeringen under många år och det hette att man "diskriminerade folkgrupp". Även förslag om att få tillämpa "skyddsjakt" på järv har vid upprepade tillfällen lagts.
Att ovanstående skulle kunna likställas med konspiration anser jag inte.
Ja, jag håller med. Nu bor folk i skogen, så acceptera vargens beteende. Folk får fan skylla sig själva som släpper iväg boskap och/eller jakthundar in på vargens territorium. För vargen är det bara ännu ett lätt villebråd, helt enkelt.
Jag är absolut inte emot jakt under ordnade former. Jag anser dock att fridlysta djur inte skall få jagas av "Billy-bob" med monterade älghorn på sin Nissan King Cab utan av utbildade naturvårdare.
Nyinvandring borde väl om något ÖKA den biologiska mångfalden?
Jag har inte dumförklarat dig, vad är du så känslig för? Du v et att du fyllt i att du är kille i din profil va? Är det "den där" veckan och du fyllt i fel så backar jag direkt. Jag bad dig däremot att skriva dina åsikter till han som jag lade ut mejladressen till, vore det inte intressant att se vd han svarar?
Människan behöver visst lägga sig i, det är ju givet. Annars hade vi haft oreglerad älgstam t.ex. Den diskussionen orkar jag inte ens med.
Jag tror dig inte när du skriver att du inte är emot jakt, vad an det nedsättande om "Billy Bob" annars? Tro mig, de flesta medlemmar på Sporthoj är 10x mer Billy Bob än många jägare jag känner, klart det är annorlunda i tjotahejti men om du tror det är samhällets bottenskrap som jagar i Stockholm så är du rätt vilset ute. Inte för jag tycker det är relevant egentligen men det är bara så dumt att jag ville bemöta det. Ni i Disneyklubben får väl bestämma er snart, är det Kungen elelr Billy Bob?
Dra inte in lapparna i den här diskussionen. Det kommer förstöra den totalt.
Banjospelande varg...
Ja, jag läste ditt inlägg fel. Ber om ursäkt för detta.
Oavsett, naturen klarar denna selektering utmärkt på eget bevåg genom cellulär kompabilitet.
F.ö. kan vargar, precis som hundar, känna defekter hos andra individer och därmed styra sin egen reproduktion.
// Afterbuner
Varför vi inte skulle dra in lapparna, som för övrigt är en stark drivkraft i diskussionen, är ett under för mig. Kan du förklara varför?
// Afterburner
Därför jag tror den kommer spåra ur fullständigt då med följd att tråden låses. Än så länge är tongången rätt hög men det är hyfsat sakligt så jag tror tråden fortlever längre. Starta en separat tråd, efter att du mailat Naturvårdsverket, och jag lovar att peppra den med inlägg om den har ordet "lappjävlar" i trådnamnet.
![]()
Snarare....
"Bor man i stan får man skylla sig själv om en kamphund attackerar ens barn/hund, man vet ju att dom finns där".
Vem riktar du dig emot? Tror du vi i stan kan lobba till politikerna också så att man skjuter av 10% av alla tjuvar?
ps. Det finns fler än 200 tjuvar och en tjuv orsakar jävligt mycket mer problem en nån stackars vargkrake.
Inaveln bland befolkningen kanske inte är lika utbredd där?Tur att det finns effektiva sätt att motverka inavel på!
Nej det är nog mindre inavel i storstäder. Vi får plantera in lite stadsingar i byarna runt om i landet och låta dom yngla av sig lite
Jag är också från "storstan", dock väger åsikterna från dom som faktiskt bor i områden med varg tyngre än för dom som inte gör det.
Kallar du Hudiksvall för storstad? Kommer du ifrån Svartlien eller vad klassar du som "storstad"?
Sen så kommer jag inte från "stan" utan en by utanför och för den delen så jagar jag uppe i bjuråker 6 mil in i skogen bort från allt vad städer heter så jag har nog mer erfarenhet av naturen än vad du kommer få av en hel livstid.
Kalla mig för sånna hemskheter som "storstadsbo"
Dumma argument får dumma svar/liknelser![]()
Nej Hudiksvall kallar jag för en horsestad. Jag kommer från Uppsala men har bott på lite olika platser.
Vad jag kallar en storstad? I svenska mått, en stad med mer än 50k människor. Beror iof lite beroende på hur den är uppbyggd, yta osv.
Skulle inte klassa dig som storstadsbo, mer åt inavelshållet isf
Vad jagar du för nånting? Har inte läst hela tråden så det kanske redan framkommit.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |