Vargjakten

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Markus: Jag har då inte hittat några som helst siffror eller något som visar att vår vargstam skulle varit vidare inavlad. Denna borde varit publicerad långt innan slakten började. Igen, om dem nu följt upp vargarna överhuvudtaget skulle denna slakt kunnat hindras långt innan det ens kom på tal. Men våra underbara jägare som "värnar" om naturen vill ju hellre tokdöda...

Den här tråden blir märkligare och märkligare, man får lätt uppfattningen att de flesta av er antivargjaktskillar och -tjejer är fullständigt emot jakt, varför skriver ni så nedsättande om jägare generellt sett annars? Du tycker ju inte jägarna som grupp är underbara, du tycker alltså inte om jägare. Därför är det svårt att se om det är det här specifika ärendet du stör dig på, eller vad det kan vara annars? Tycker du ens man skall äta kött? Tycker du man skall få bedriva någon jakt över huvud taget? Om svaret på någon av de frågorna är 'nej' så har det ju inget med vargjakten alls att göra.

Nåväl, du påstår att det finns ingen information om att vargstammen skulle vara inavlad. På Naturvårdsverkets hemsida står det:

Jaktens möjligheter att motverka den dåliga genetiska statusen hos vår vargstam anser vi i första hand skall/bör inriktas på att undvika att skjuta invandrade vargar och att jakt inte bör bedrivas i kända revir med invandrade vargar eller med första generationens avkomma av sådana. Efterhand som man får in flera invandrare och den första generationens avkommor kan börja räknas i flera tiotal kan man förmodligen också lätta på restriktionen mot dessa.

Det står alltså uttryckligen att vår vargstam är risig. Du kan ladda ner rapporten själv eller till och med skriva dina frågor till någon som kan besvara dem:

Frågor om rapporten besvaras av Olof Liberg, 0581-697331,
olof.liberg@ekol.slu.se

http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/NyheterPuff/Forskarnas-bedomning-om-jakt-pa-varg/

Naturvårdsverket:
Naturvårdsverkets uppdrag är att se till att de miljöpolitiska besluten genomförs. Vi arbetar långsiktigt och förebyggande för en hållbar samhällsutveckling. Vår vision är en bra livsmiljö för människan och allt annat levande nu och för kommande generationer.

Sammantaget känns det som att Naturvårdsverket, trots alla deras förmodade brister, är bättre skickade att avgöa i dessa frågor än både du och jag, eller hur?

Om man har åsikter om hur vargjakten bedrivits så är det en specifik fråga, en annan är av vem/vilka, e n tredje är att den bedrivs och en fjärde är jakt över huvud taget. Det känns som alla dessa frågor blandats till någon Gott & Blandat av Disneyfantaster från tätbebyggda områden som hade gott om mjukisdjur som barn.

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Markus: Men det där måste du ju förstå att det är skitsnack? Naturen klarar galant att sålla ut de svaga individerna, annars hade både du och jag förmodligen inte funnits idag alternativt varit primater...

Vidare förundras jag över era argument gällande det faktum att man inte är uppvuxen ute i skogen med 15 mil till närmaste granne, det faktum att man inte kan ha en vettig åsikt trots detta.
Jag skulle tvärt om vilja säga att vi kanske ser på det med friska ögon, plus att en del av oss kanske tom har ganska bra koll på det här med genetik och naturligt urval.

// Afterburner

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Markus: Men det där måste du ju förstå att det är skitsnack? Naturen klarar galant att sålla ut de svaga individerna, annars hade både du och jag förmodligen inte funnits idag alternativt varit primater...

Vidare förundras jag över era argument gällande det faktum att man inte är uppvuxen ute i skogen med 15 mil till närmaste granne, det faktum att man inte kan ha en vettig åsikt trots detta.
Jag skulle tvärt om vilja säga att vi kanske ser på det med friska ögon, plus att en del av oss kanske tom har ganska bra koll på det här med genetik och naturligt urval.

// Afterburner

Kan du inte maila han på Naturvårdsverket med just de argumenten, skulle vara kul att se vad du får för svar! Kör! :tummenupp

Jag har ingen aning om de är inavlade men jag antar det och utgår från det då bättre skickade individer än oss på detta forum gjort den bedömningen. Är det en konspiration eller vad menar du? Skall vi göra en poll om hur många som tror 9/11 var en bluff och tycker illa om vargjakt, vågar vi det? :D

Angående om naturen klarar att sålla ut, självklart - förutsatt att ingen lagt sig i alls från början. Nu bor vi här, i naturen och fd naturen. Deal with it. Börjar man pilla i något får man ta ansvar för resten också. Elelr är du också jaktmotståndare?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs

// Afterburner

Jag förstår faktiskt inte vad som är skitsnack? Ifall nu jakten inte bedrivits i revir med nyinvandrade vargar så är väl argumentet om att det är för att minska inavel fullkomligt legitimt?

Gud så tjatigt detta börjar bli.....

Gud så tjatig du börjar bli.

Last edited:

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Kan du inte maila han på Naturvårdsverket med just de argumenten, skulle vara kul att se vad du får för svar! Kör! :tummenupp

Jag har ingen aning om de är inavlade men jag antar det och utgår från det då bättre skickade individer än oss på detta forum gjort den bedömningen. Är det en konspiration eller vad menar du? Skall vi göra en poll om hur många som tror 9/11 var en bluff och tycker illa om vargjakt, vågar vi det? :D

Angående om naturen klarar att sålla ut, självklart - förutsatt att ingen lagt sig i alls från början. Nu bor vi här, i naturen och fd naturen. Deal with it. Börjar man pilla i något får man ta ansvar för resten också. Elelr är du också jaktmotståndare?

Jag bryr mig inte om du dumförklarar mig, det stärker bara min tes.

Min tes är att det handlar om politik. Vargstammen är överhuvudtaget inte i behov av oss människor, inte heller någon annan djurart för den delen. Nu talar vi om att förbättra det genetiska urvalet, och inget annat. Handlar det om att rädda enstaka individer, exempelvis noshörningar eller gorillor är det en annan femma, där var vi med och utrotade dem.

I åratal har en viss "urbefolkning" i vårt land gnällt om att vargen fäller deras renar, utan att själva ta ansvar för att hålla djuren innanför inhägnad som alla andra gör (exempelvis får). De skuldlade istället regeringen under många år och det hette att man "diskriminerade folkgrupp". Även förslag om att få tillämpa "skyddsjakt" på järv har vid upprepade tillfällen lagts.

Att ovanstående skulle kunna likställas med konspiration anser jag inte.

Ja, jag håller med. Nu bor folk i skogen, så acceptera vargens beteende. Folk får fan skylla sig själva som släpper iväg boskap och/eller jakthundar in på vargens territorium. För vargen är det bara ännu ett lätt villebråd, helt enkelt.

Jag är absolut inte emot jakt under ordnade former. Jag anser dock att fridlysta djur inte skall få jagas av "Billy-bob" med monterade älghorn på sin Nissan King Cab utan av utbildade naturvårdare.

Jag förstår faktiskt inte vad som är skitsnack? Ifall nu jakten inte bedrivits i revir med nyinvandrade vargar så är väl argumentet om att det är för att minska inavel fullkomligt legitimt?

Gud så tjatig du börjar bli.

Nyinvandring borde väl om något ÖKA den biologiska mångfalden?

Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs

Ja det håller jag med om. Jag tror du läste mitt inlägg fel. Jag skrev att jakten INTE bedrevs i revir där de vet att det finns nyinvandrad varg. Om vi nu ska tro informationen i Markus inlägg. Och det väljer jag att göra.

Alltså skjuts det mest banjospelande skitvarg och då blir det procentuellt mer bra varg än inavlad varg.

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Ja det håller jag med om. Jag tror du läste mitt inlägg fel. Jag skrev att jakten INTE bedrevs i revir där de vet att det finns nyinvandrad varg. Om vi nu ska tro informationen i Markus inlägg. Och det väljer jag att göra.

Alltså skjuts det mest banjospelande skitvarg och då blir det procentuellt mer bra varg än inavlad varg.

Banjospelande varg... :D

Ja, jag läste ditt inlägg fel. Ber om ursäkt för detta.

Oavsett, naturen klarar denna selektering utmärkt på eget bevåg genom cellulär kompabilitet.
F.ö. kan vargar, precis som hundar, känna defekter hos andra individer och därmed styra sin egen reproduktion.

// Afterbuner

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag bryr mig inte om du dumförklarar mig, det stärker bara min tes.

Min tes är att det handlar om politik. Vargstammen är överhuvudtaget inte i behov av oss människor, inte heller någon annan djurart för den delen. Nu talar vi om att förbättra det genetiska urvalet, och inget annat. Handlar det om att rädda enstaka individer, exempelvis noshörningar eller gorillor är det en annan femma, där var vi med och utrotade dem.

I åratal har en viss "urbefolkning" i vårt land gnällt om att vargen fäller deras renar, utan att själva ta ansvar för att hålla djuren innanför inhägnad som alla andra gör (exempelvis får). De skuldlade istället regeringen under många år och det hette att man "diskriminerade folkgrupp". Även förslag om att få tillämpa "skyddsjakt" på järv har vid upprepade tillfällen lagts.

Att ovanstående skulle kunna likställas med konspiration anser jag inte.

Ja, jag håller med. Nu bor folk i skogen, så acceptera vargens beteende. Folk får fan skylla sig själva som släpper iväg boskap och/eller jakthundar in på vargens territorium. För vargen är det bara ännu ett lätt villebråd, helt enkelt.

Jag är absolut inte emot jakt under ordnade former. Jag anser dock att fridlysta djur inte skall få jagas av "Billy-bob" med monterade älghorn på sin Nissan King Cab utan av utbildade naturvårdare.

Jag har inte dumförklarat dig, vad är du så känslig för? Du v et att du fyllt i att du är kille i din profil va? Är det "den där" veckan och du fyllt i fel så backar jag direkt. Jag bad dig däremot att skriva dina åsikter till han som jag lade ut mejladressen till, vore det inte intressant att se vd han svarar?

Människan behöver visst lägga sig i, det är ju givet. Annars hade vi haft oreglerad älgstam t.ex. Den diskussionen orkar jag inte ens med.

Jag tror dig inte när du skriver att du inte är emot jakt, vad an det nedsättande om "Billy Bob" annars? Tro mig, de flesta medlemmar på Sporthoj är 10x mer Billy Bob än många jägare jag känner, klart det är annorlunda i tjotahejti men om du tror det är samhällets bottenskrap som jagar i Stockholm så är du rätt vilset ute. Inte för jag tycker det är relevant egentligen men det är bara så dumt att jag ville bemöta det. Ni i Disneyklubben får väl bestämma er snart, är det Kungen elelr Billy Bob?

Dra inte in lapparna i den här diskussionen. Det kommer förstöra den totalt.

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Jag har inte dumförklarat dig, vad är du så känslig för? Du v et att du fyllt i att du är kille i din profil va? Är det "den där" veckan och du fyllt i fel så backar jag direkt. Jag bad dig däremot att skriva dina åsikter till han som jag lade ut mejladressen till, vore det inte intressant att se vd han svarar?

Människan behöver visst lägga sig i, det är ju givet. Annars hade vi haft oreglerad älgstam t.ex. Den diskussionen orkar jag inte ens med.

Jag tror dig inte när du skriver att du inte är emot jakt, vad an det nedsättande om "Billy Bob" annars? Tro mig, de flesta medlemmar på Sporthoj är 10x mer Billy Bob än många jägare jag känner, klart det är annorlunda i tjotahejti men om du tror det är samhällets bottenskrap som jagar i Stockholm så är du rätt vilset ute. Inte för jag tycker det är relevant egentligen men det är bara så dumt att jag ville bemöta det. Ni i Disneyklubben får väl bestämma er snart, är det Kungen elelr Billy Bob?

Dra inte in lapparna i den här diskussionen. Det kommer förstöra den totalt.

Skönt att du börjar ditt svar med ett personangrepp :va
Hur som helst så misstolkade jag nog din uppmaning som att du fördummade mig.

Jag skulle kunna skriva "Random Helge" likaväl som "Billy-Bob". Det var inte min mening att framställa jägare som extra intelligensbefriade.

Varför vi inte skulle dra in lapparna, som för övrigt är en stark drivkraft i diskussionen, är ett under för mig. Kan du förklara varför?

// Afterburner

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Banjospelande varg... :D

Ja, jag läste ditt inlägg fel. Ber om ursäkt för detta.

Oavsett, naturen klarar denna selektering utmärkt på eget bevåg genom cellulär kompabilitet.
F.ö. kan vargar, precis som hundar, känna defekter hos andra individer och därmed styra sin egen reproduktion.

// Afterbuner

Möjligt. Men jag trodde hela debatten var att jägarna bara blev utskjutsade i skogen med ögonbindel och automatkarbin och sköt vilka vargar dom ville.

Om vi nu utgår att det här följdes och det mest sköts inavlade vargar så finns det ju ingen kontrovers kvar. För i såna fall så är det ju ändå att hjälpa vargen även om nu naturen klarar av det själv.

Sen antar jag att de som har hand om det här är mer kompetenta att avgöra om naturen behöver hjälp eller inte. Faktum är väl att det kommer in väldigt få invandrade vargar eftersom att samerna kör över dom med skotern direkt dom kommer över gränsen så därför kanske den inavlade populationen måste sjunka för att de som kommer in inte bara ska förstöras. Annars blir det som att hälla ett glas källvatten i en tunna piss.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför vi inte skulle dra in lapparna, som för övrigt är en stark drivkraft i diskussionen, är ett under för mig. Kan du förklara varför?

// Afterburner

Därför jag tror den kommer spåra ur fullständigt då med följd att tråden låses. Än så länge är tongången rätt hög men det är hyfsat sakligt så jag tror tråden fortlever längre. Starta en separat tråd, efter att du mailat Naturvårdsverket;), och jag lovar att peppra den med inlägg om den har ordet "lappjävlar" i trådnamnet. :tummenupp

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Därför jag tror den kommer spåra ur fullständigt då med följd att tråden låses. Än så länge är tongången rätt hög men det är hyfsat sakligt så jag tror tråden fortlever längre. Starta en separat tråd, efter att du mailat Naturvårdsverket;), och jag lovar att peppra den med inlägg om den har ordet "lappjävlar" i trådnamnet. :tummenupp

Haha! Point taken. Det var kul att diskutera med dig i alla fall :tummenupp

// Afterburner

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Självklart skulle Staten tagit hand om en eventuell jakt.

Att skicka ut hormonstinna skadeskjutande privatjägare var såklart ett borgeligt 08:a beslut och lika klartänkt som när svinen började skicka ut svårt sjuka cancerpatiener i arbetslivet.

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Snarare....

"Bor man i stan får man skylla sig själv om en kamphund attackerar ens barn/hund, man vet ju att dom finns där".

Skönt att storstadsbor är dom mest negativa till vargjakten :tummenupp

Kallar du Hudiksvall för storstad? Kommer du ifrån Svartlien eller vad klassar du som "storstad"?
Sen så kommer jag inte från "stan" utan en by utanför och för den delen så jagar jag uppe i bjuråker 6 mil in i skogen bort från allt vad städer heter så jag har nog mer erfarenhet av naturen än vad du kommer få av en hel livstid.
Kalla mig för sånna hemskheter som "storstadsbo" :näsblod

Vem riktar du dig emot? Tror du vi i stan kan lobba till politikerna också så att man skjuter av 10% av alla tjuvar?

ps. Det finns fler än 200 tjuvar och en tjuv orsakar jävligt mycket mer problem en nån stackars vargkrake.

Dumma argument får dumma svar/liknelser :tummenupp

Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Inaveln bland befolkningen kanske inte är lika utbredd där? ;) Tur att det finns effektiva sätt att motverka inavel på!

Nej det är nog mindre inavel i storstäder. Vi får plantera in lite stadsingar i byarna runt om i landet och låta dom yngla av sig lite :tummenupp

Jag är också från "storstan", dock väger åsikterna från dom som faktiskt bor i områden med varg tyngre än för dom som inte gör det.

falken

Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Nej det är nog mindre inavel i storstäder. Vi får plantera in lite stadsingar i byarna runt om i landet och låta dom yngla av sig lite :tummenupp

Jag är också från "storstan", dock väger åsikterna från dom som faktiskt bor i områden med varg tyngre än för dom som inte gör det.

Har 2 mil till vargrevir där dom tyvär fortfarande knallar omkring.

Men du har rätt i det du säger. Orden väger inte så tungt i vargdebbaten från stadsfolk, varken för eller emot. Om det nu inte är så att det är inflyttade från mindre städer/landet. Eller dom som iallafall har koll att det faktiskt jagas björn och lo under jaktsäsong :)

Och dom stammarna klarar sig ju kanon :tummenupp

Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kallar du Hudiksvall för storstad? Kommer du ifrån Svartlien eller vad klassar du som "storstad"?
Sen så kommer jag inte från "stan" utan en by utanför och för den delen så jagar jag uppe i bjuråker 6 mil in i skogen bort från allt vad städer heter så jag har nog mer erfarenhet av naturen än vad du kommer få av en hel livstid.
Kalla mig för sånna hemskheter som "storstadsbo" :näsblod

Dumma argument får dumma svar/liknelser :tummenupp

Nej Hudiksvall kallar jag för en horsestad. Jag kommer från Uppsala men har bott på lite olika platser.

Vad jag kallar en storstad? I svenska mått, en stad med mer än 50k människor. Beror iof lite beroende på hur den är uppbyggd, yta osv.

Skulle inte klassa dig som storstadsbo, mer åt inavelshållet isf :krama

Vad jagar du för nånting? Har inte läst hela tråden så det kanske redan framkommit.

falken

Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Nej Hudiksvall kallar jag för en horsestad. Jag kommer från Uppsala men har bott på lite olika platser.

Vad jag kallar en storstad? I svenska mått, en stad med mer än 50k människor. Beror iof lite beroende på hur den är uppbyggd, yta osv.

Skulle inte klassa dig som storstadsbo, mer åt inavelshållet isf :krama

Vad jagar du för nånting? Har inte läst hela tråden så det kanske redan framkommit.

Jag jagar älg, björn, rådjur, bäver och topfågel.. bland annat

Nödvändigt att sjunka så pass lågt som personangrepp? Men det bevisar ju bara på vilken nivå ni kör på.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...