Vargjakten

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Är det inte våra folkvalda politiker som beslutat om jakten då?
Det "gick troll" i denna frågan då det var ett av vallöftena från alliansen att genomföra jakt på varg. När de får resultaten av vad svenska folket anser om denna jakt så får de nog ta sig en funderare igen gissar jag.

Vallöften är viktiga, men inte lika viktiga som röster vid nästa val. Allt hänger ju på om hur viktig denna fråga blir i framtiden.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Det känns ju tyvärr som att jag bara upprepar mig. Givetvis hade man ju isåfall skjutit av enskilda individer med proffsjägare från länsstyrelsen efter noga avväganden utifrån genetik och populationsdynamik.

Allt går när den politiska viljan finns. En majoritet av Sveriges befolkning är emot denna vargjakten. Sist jag kollade så levde vi i en demokrati. Även i denna frågan kommer förnuftet segra.

Hurså, skulle jag ha fel när jag bara säger den främsta anledningen?
Hur skulle proffsjägare se skillnad på vilken som är frisk å inte? Eller menar du att genetiska defekter skulle vara lätt att se? Nä, låter som en skrivbordsprodukt utan förankring i verklig jakt. Att sedan inte låta lokalbefolkningen delta, tror jag inte gör det lättare för vargen att leva i dessa områden.

Hur mycket demokrati är det att en stor grupp som inte påverkas i sin vardag, med en liten kunskap i sakfrågan, bestämmer över en mindre grupp som lever med problemet? Ska inte människor ha rätt att påverka sin livssituation lokalt? Ska inte hela Sverige vara levande? Ska vi inte hitta en balans som alla kan vara nöjda med osv osv.

Största anledningen till att vi har älgjakt är att människor vill jaga älg, det är vad jag tror. Tror inte du får folk att ta ut en semestervecka för något som de inte vill göra.

För att avsluta mitt deltagande i denna diskussion, så vill jag avsluta med att konstatera att årets vargjakt inte blev någon okontrollerad masslakt, samt att jag ser fram emot vad utvärderingen av jakten kommer fram till senare i vår.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...n-information-om-vilt/Stora-rovdjur/Vargjakt/

Folk som inte varit med kommer alltid ha åsikter, och tack vare vårat härliga Internet, så kan fler ta del av dem. Fakta kvarstår dock att bara i Dalarna har vi fått överskjutning och detta med 1st djur och detta även första jaktdagen. Vilket gör att man kan anta att det finns förhållandevis gott om varg i Dalarna.

Nu återstår det bara 1st varg på årets vargjakt och detta är i Örebros län.

Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Ska vi tolka det som att "Skjut, gräv och håll käften" är det som kommer att förhindra detta? Det spär ju inte alls på allmänhetens negativa syn på jägare och folk i flanellskjortor...

Du bevisar eran okunskap åter igen.

Du förstår så länge det finns rennäring så kommer det aldrig att etableras en vargflock i våra marker.
"Bullmarksvargen" strök runt ganska länge, och så länge han lät bli renarna fick han leva.

Bifogat

• lappen.jpg
    lappen.jpg
    176.6 KB · Visningar: 34
Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Naturskyddsföreningens ordförande bedriver hetsjakt!

Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen, framför i samband med den nyligen genomförda vargjakten ett antal uttalanden som saknar stöd både på bevarandesidan och bland allmänheten, säger Torbjörn Lövbom, ordförande i Svenska Jägareförbundets rovdjursråd och Torsten Mörner, förbundsordförande i ett gemensamt debattinlägg.

När han påstår att Sverige bör ha en vargstam på minst 2 500 djur ligger han långt över de måltal man tidigare gemensamt från olika naturvårdsorganisationer framfört i samband att man i höstas kritiserade den av riksdagen beslutade förvaltningen. Stöd för detta antal vargar finns inte heller i de undersökningar som gjorts om inställningen till den svenska rovdjurspolitiken .

Mikael Karlsson gör sedan Svenska Jägareförbundet till huvudmotståndare i vargjakten och beskriver jägarna som en minoritet och ett smalt särintresse.
Mikael Karlsson vet mycket väl att de organisationer som gemensamt föreslog hur man skulle kunna lösa problemet med inavel genom omflyttning av varg från renskötselområdet, representerar över 700 000 människor.

Eller anser han att LRF, Svenska Kennelklubben, Svenska Jägareförbundet, Jägarnas Riksförbund, Samernas Riksförbund och Jordägareföreningen har en lägre representativitet än hans egen organisation i frågan om vargstammens påverkan och eventuella förtjänster? Att sedan dessa organisationer villkorade förslaget om en eventuell flyttning av vargar med en begränsning av vargstammens påverkan genom att reglera antalet vargar i vårt land, är väl ganska självklart.

Det är ytterst beklagligt att Mikael Karlsson vinklar debatten på ett onyanserat och inte korrekt sätt när han i olika medier beskriver de människor som inte delar hans uppfattning i vargfrågan som varghatare tillhörande en bullrig minoritet, blodtörstiga jägare som bedriver hetsjakt och att beslutet om vargjakt saknar vetenskapligt stöd. Med detta så kliver han långt utöver vad som man kan förvänta sig av en person i hans ställning. För det är ju faktiskt så att Mikael Karlsson är ordförande i Sveriges näst äldsta naturvårdsorganisation, Naturskyddsföreningen och ingen vanlig insändardebattör eller bloggare.

Vargjakten följer de direktiv som Sveriges riksdag, regering och Naturvårdsverket i demokratisk ordning har beslutat om och som är en del av den nyligen beslutade rovdjurspolitiken. En rovdjurspolitik som även tar hänsyn till de människor som bor och har sin utkomst i områden där vi har stora rovdjur. Att ordföranden för en organisation som har haft en bred förankring ute i verkligheten nu väljer att bedriva hetsjakt på dessa människor och gå i fronten med en retorik som inte har något med sakfrågan att göra, eller bidrar till att skapa förutsättningar för en klok förvaltning som kan accepteras av det stora flertalet människor, är högst anmärkningsvärt.

Mikael Karlsson säger att han skäms för riksdagsbeslutet om vargjakt. Vi skäms för att Mikael Karlsson tyvärr anlägger en nivå på sin argumentation som saknar saklighet och som mera är ett populistiskt utspel och en hetsjakt på de människor som följt den av riksdagen beslutade politiken.

Torbjörn Lövbom
Ordförande Svenska Jägareförbundets rovdjursråd

Torsten Mörner
Ordförande Svenska Jägareförbundet

Källa

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Hur skulle proffsjägare se skillnad på vilken som är frisk å inte? Eller menar du att genetiska defekter skulle vara lätt att se? Nä, låter som en skrivbordsprodukt utan förankring i verklig jakt. Att sedan inte låta lokalbefolkningen delta, tror jag inte gör det lättare för vargen att leva i dessa områden.

Hur mycket demokrati är det att en stor grupp som inte påverkas i sin vardag, med en liten kunskap i sakfrågan, bestämmer över en mindre grupp som lever med problemet? Ska inte människor ha rätt att påverka sin livssituation lokalt? Ska inte hela Sverige vara levande? Ska vi inte hitta en balans som alla kan vara nöjda med osv osv.

Största anledningen till att vi har älgjakt är att människor vill jaga älg, det är vad jag tror. Tror inte du får folk att ta ut en semestervecka för något som de inte vill göra.

För att avsluta mitt deltagande i denna diskussion, så vill jag avsluta med att konstatera att årets vargjakt inte blev någon okontrollerad masslakt, samt att jag ser fram emot vad utvärderingen av jakten kommer fram till senare i vår.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...n-information-om-vilt/Stora-rovdjur/Vargjakt/

Folk som inte varit med kommer alltid ha åsikter, och tack vare vårat härliga Internet, så kan fler ta del av dem. Fakta kvarstår dock att bara i Dalarna har vi fått överskjutning och detta med 1st djur och detta även första jaktdagen. Vilket gör att man kan anta att det finns förhållandevis gott om varg i Dalarna.

Nu återstår det bara 1st varg på årets vargjakt och detta är i Örebros län.

Givetvis inte, men genom att först inventera ordentligt alla individer med blodprov så kan man få en god blick över vilka individer som är värdefulla och vilka som kan skjutas av. Men då tar man enskilda individer. Så precis som du själv säger kan man inte åtgärda några inavelsproblem med att släppa loss xx 000st jägare i skogarna, där allas intresse gemensamt är att vara just den som får en vargfäll framför öppna spisen. Jag säger inte att det är fel, skulle gärna vilja ha en vargfäll. Men inte skulle jag då tro att det var en altruistisk handling...

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Motorfordon är ju totalförbjudet och jag har aldrig hört någon som använt såna metoder. Det är väldigt reglerat hur man får frakta vapen på t.ex. skoter och såna som jag är mycket noga med att det går rätt till (även om man är på ett ensligt fjäll i Jämtland och risk för kontroll är en på miljonen). Däremot finns det tjuvjägare och de är inte vatten värda bland riktiga jägare. Då vet du det.

Var får ni era konstiga skräckhistorier ifrån? Bor ni på konstiga områden och har kriminella i bekantskapskretsen? Jag är 38 och har helt missat såna saker. Däremot kan man läsa i NorrbottensKuriren om nån tjuvjakt då och då per år.

Dessutom: att driva ett djur med motorfordon framför sig in mot passjägare och sedan kalla det jakt... Om detta påstående nu stämmer, vilket jag inte vet, men fått mig beskrivet. Så kan jag bara tänka på en norrländsk fras: Skämmes tamefan, skämmes....

Det där var lätt århundradets skrivbordsprodukt och omöjligt att genomföra. Ta på dig stövlarna och ta med luftgevär och bedövningspilar och återkom om några hundra år och meddela hur det gick. Tyvärr så kommer stammen dessutom att ha ökat så du får ligga i.

Givetvis inte, men genom att först inventera ordentligt alla individer med blodprov så kan man få en god blick över vilka individer som är värdefulla och vilka som kan skjutas av.

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vad kommer efter vargjakten?

Ska björnen,lodjur och järvar m.fl som "inkräktar" på människan oxå primitivt skjutas ?

De som bor i skogen och inte kan ta att det finns djur borde kanske ta sig en funderare..

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Motorfordon är ju totalförbjudet och jag har aldrig hört någon som använt såna metoder. Det är väldigt reglerat hur man får frakta vapen på t.ex. skoter och såna som jag är mycket noga med att det går rätt till (även om man är på ett ensligt fjäll i Jämtland och risk för kontroll är en på miljonen). Däremot finns det tjuvjägare och de är inte vatten värda bland riktiga jägare. Då vet du det.

Var får ni era konstiga skräckhistorier ifrån? Bor ni på konstiga områden och har kriminella i bekantskapskretsen? Jag är 38 och har helt missat såna saker. Däremot kan man läsa i NorrbottensKuriren om nån tjuvjakt då och då per år.

Det där var lätt århundradets skrivbordsprodukt och omöjligt att genomföra. Ta på dig stövlarna och ta med luftgevär och bedövningspilar och återkom om några hundra år och meddela hur det gick. Tyvärr så kommer stammen dessutom att ha ökat så du får ligga i.
De har lyft det förbudet:
Är det tillåtet att använda motorfordon?

Eftersom vargrevir ofta är mycket stora är det tillåtet att använda motordrivet fordon på vissa vägar för att ringa djur och fastställa var de ungefär befinner sig. Det finns ingen rätt att från motorfordon skjuta, spåra, förfölja eller genskjuta vargen.
Vägarna där motordrivet fordon tillåts är de som är finns med på Lantmäteriets karta i skala 1:50 000.
källa
Enligt vad jag har hört så har detta inte skötts särskilt snyggt, på en del platser. Utan man har drivit vargarna med fyrhjulingar. Men jag hoppas som sagt att det är felaktiga uppgifter.

Det är ingen påhitt att det går att göra som jag säger. Men det är en fråga om politisk vilja, för det är som sagt billigare och mer effektivt att ge de berörda som hatar vargen uppgiften. De betalar, och naturligtvis njuter de av denna exotiska händelse.

Att de sen inte har en aning om vilka de skjuter av inom beståndet verkar inte ha en betydelse. DET är en skrivborsprodukt. Men vargjakten är ju som sagt anmäld till Europakonventionen, det har begåtts en del misstag vid förfarandet.

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Ska björnen,lodjur och järvar m.fl som "inkräktar" på människan oxå primitivt skjutas ?

De som bor i skogen och inte kan ta att det finns djur borde kanske ta sig en funderare..

Det beror väl lite på. Flyttar man dit där det redan finns en massa varg och björn kan det väl vara en sak, men har man hela sitt liv bott där dom inte funnits och sen helt plötsligt börjar det springa björnar på gården så tycker jag inte att man ska behöva flytta för att det fanns björnar där för 150 år sen.

Fast empatin är ju som vanligt totalt obefintlig för människor långt borta som man aldrig har sett.

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08

Ja för det är ju inte så att det redan är jakt på dom? :tummenupp

Vad är det primitiva med att skjuta? Är det laser likt "star wars" som gäller nu 2010? Och kanske bara jag som är sååååå -09 som fortfarande har kvar 30-06'an..:gnissla

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Du förstår så länge det finns rennäring så kommer det aldrig att etableras en vargflock i våra marker.
"Bullmarksvargen" strök runt ganska länge, och så länge han lät bli renarna fick han leva.

Vad menar du, finns det lappdjävlar i Sundsvallstrakten?

Nån som vet hur många olyckor renarna orsakar egentligen? I lumpen höll jag många gånger på att bränna in i dem med motorcykeln. För dumma för att flytta på sig var de också.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs

Det är redan jakt på lodjur och björn. De kan gärna börja skjuta av lite mer björn också för de börjar vara rätt många.

Jag tycker helt ärligt att det är de som inte bor i skogen som ska ta sig en funderare. De som inte bor ute i skogen påverkas inte en sekund av djuren i skogen, att "stadsbor" sedan gillar tanken att det finns djur i den svenska skogen bryr jag mig inte det minsta om för det finns aldrig någon som helst risk att de skulle stöta på björn, varg, järv eller lo.

Jag bryr mig inte heller det minsta om folk flyttat ut i skogen klagar på rovdjur. Jag värderar nämligen alltid människoliv högre än ett djur. Spelar ingen roll om det är jägare, bärplockare eller skogsarbetare som "vet vilka riskerna är". Risken finns ju alltid där men den är ändå så pass liten att man inte riktigt kan räkna med den.

Ungefär som att jag vet att det alltid finns en viss riskfaktor inblandad i att gå mellan vagnen och lägenheten när man kommer hem från krogen men jag tror och hoppas att ingen säger att jag får skylla mig själv när jag bor i Kortedala.

Vad jag vill komma fram till är att det är jävligt lätt att ha en åsikt om saker som inte påverkar en själv det minsta. Vad som är svårare, framförallt på sporthoj.com (där 90% lider av aspergers syndrom) är att sätta sig in i någon annans situation.

Vad menar du, finns det lappdjävlar i Sundsvallstrakten?

Nån som vet hur många olyckor renarna orsakar egentligen? I lumpen höll jag många gånger på att bränna in i dem med motorcykeln. För dumma för att flytta på sig var de också.

Tror renarna orsakar väldigt många olyckor. Man har varit nära att klippa nån ren väldigt många gånger. Däremot så är det ju väldigt sällan dödsolyckor så länge man sitter i en bil.

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Hela logiken med avskjutningen var mig veterligen att göra sig av med inavlade individer. Jag håller till fullo med de andra kritiker som ifrågasatt hur jägarna skulle kunnat avgöra det, jag tror jag måste missat eller missförstått något. Tror föga på att den genomsnittlige flanellskjortan i Sunne kan avgöra om en varg är inavlad på långt avstånd faktiskt.

Hur ska ni jägare ha det egentligen? Är det pga inavel(officiella anledningen) de bör skjutas eller pga att en handfull bjäbbande jakthundar har gått på en nit, de äter rådjur(som vi har så väääldigt få av) eller för att de "stryker runt knuten"(det är ju j-ligt konstigt att djur gör det om man bor mitt i skogen)?

Är det pga av inavel, som din nyfunne och tillika misslyckade själsfrände Matin påstår, så är ju inte 10% på måfå avskjutna vargar nåt att hurra för. Vad i hela friden ska det lösa? Ta hit 200 ryska vargar istället så löser sig nog inavelsproblemet galant. Och är de nu så inavlade som hävdas så behöver man väl inte skjuta av dem utan då lär de ju dö ut av sig själva till slut.

Mao, när jägare tar till inavelsargumentet så fattar vem som helst att det är varghatet och ståkewken (de får av tanken att ha ett vargfåll som matta och kunna skryta för sina bonnpolare) som i själva verket är deras anledning till att panga varg.

Ärligt talat så bryr jag mig inte ett skit om någon inte vågar jaga med hund i nån liten byhåla nånstans. Skaffa en annan hobby. Ska det vara ett problem, att en tax har moppsat upp sig och fått sig ett hugg? Så många käppar i hjulen som sätts för mc-förare hela tiden och vi kör ju på ändå. Verkar vara ett riktigt fjolligt virke i de där hundjägarna om du frågar mig.

Ungefär som att jag vet att det alltid finns en viss riskfaktor inblandad i att gå mellan vagnen och lägenheten när man kommer hem från krogen men jag tror och hoppas att ingen säger att jag får skylla mig själv när jag bor i Kortedala.

Fel! Bor man i Kortedala får man faktiskt vara beredd på att en yxman knackar på dörren mitt i natten. Fy f-n vilket område. Pundare överallt. :zpy

Intressant dock att du tar upp det. För de risker stadsbor utsätts för är säkert 1000 gånger större än nån som bor i skogen och vi är många fler och borde således ha mycket mer att säga till om. Ändå skjuts inga pundare, psykfall eller kickersturkgäng av. Eller hur?

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Matin: Min erfarenhet säger mig att det skall finnas på papper samt att forskning skall göras för att ens kunna se inavel. Hur vet du att dem ens var inavlade? Förutom att du väljer att tro på det som sägs utan någon riktig och saklig uppbackning?
Jag har hela tiden sagt att man skall haft en bättre uppföljning från start då stammen är så pass hotat som det är. Hade man då gjort detta hade man långt innan inavel (om det nu är något problem ens) blir ett problem åtgärdat utan någon som helst form utav slakt.

Sen tycker jag det är kul hur du kan tycka att det är vargens fel att folk inte "vågar" jaga med hund. Att jaga vilt med hund är från start riskabelt, att då tro att vi människor ska kunna döda allt annat så att ens egna djur lättare kan döda åt en är helt fantastiskt dumt. Varför vill man utsätta sin hund för en sådan fara från början?

Markus: Jag har då inte hittat några som helst siffror eller något som visar att vår vargstam skulle varit vidare inavlad. Denna borde varit publicerad långt innan slakten började. Igen, om dem nu följt upp vargarna överhuvudtaget skulle denna slakt kunnat hindras långt innan det ens kom på tal. Men våra underbara jägare som "värnar" om naturen vill ju hellre tokdöda...

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag värderar nämligen alltid människoliv högre än ett djur.

När det kommer till kritan så gör man väl det men rent allmänt tycker jag inte att människor har mer rätt än tex vargar att finnas. Vi är som några jävla kackerlackor som bara blir fler och fler och dödar och förstör allt i vår väg. Människan är en parasit som dessutom har en illvilja som de flesta djur saknar. Vi är dessutom alldeles för många. Ni gnäller över 200 vargar när det finns över 6 miljarder människor i världen. Var fan finns empatin då? Kan man bara känna empati mot människor?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu erkänner miljöministern att vargjakten inte var helt lyckad, "den borde kanske varit lite mer selektiv"
Troféjägarna lyckades skjuta ett "livskraftigt familjepar" med valpar. :dummer

Last edited:

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Nu är det inte så att alla som är emot vargjakt bor i stan. Jag bor visserligen i stan men har även bott mitt ute i skogen med flera mil till närmsta samhälle.

Det är nog dessutom väldigt få hundar som skadas av varg om man jämför med antalet hundar som skadas av viltsvin eller helt enkelt råkar gå ner sig i ett gryt eller ett kärr och dör på det sättet.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...