Vargjakten

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Du är uppenbarligen part i målet och anser att dina åsikter är rätt, det är ett intressant fenomen...

Faktum kvartstår; Om man ska ta bort vargen för att människan ska nöjesjaga med vovve, är vi fortfarande helt skevt på det.
Vad sker härnäst? Utrota björnen? Utrota järv? Utrota lo? Utrota grävling? Alla dessa är ju potentiella dödshot mot jakthundar. Sen ska vi inte glömma den hatade räven, för den tar ju rödjurskid :rolleyes:
Så utrota den med.

I din värld verkar det enda rätta djuret vara enormt stora älgtjurar och rejäla rådjursbockar. Nåt annat att hänga på väggen är ju inte tu tal om..

Utrota utrota, vad ska ni sen skjuta på?
Fortsätter vi hantera vårt vilt som det gjort hittills är det inte mycket villebråd kvar.

Det ju fantasiskt så bra man blir på ekologi för att man gått och tagit sin jägarexamen. Fantastiskt :Bugar
Ja fast nu gällde det väl en vargjakt på 27st vargar? Var pratar vi om utrotning?
Detta är ett första försök till att lära oss förvalta vargen som viltart här i Sverige. Vi hade förra året 21-22 säkerställda vargföryngringar och vi skjuter 27-28st av vargarna i år. Vi kommer med största säkerhet ha fler vargar i sommar än förra sammaren.

Räven har vi jagat i alla tider, och vad jag vet, så har vi fortfarande ganska gott om räv.

Last edited:

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
två hjul
Vargjakten är inget globalt ekologiskt problem.
att en bunt skjutkåta inavlade landortsbor retar upp sig på ett fåtal vargar som man påstår ger så stora problem att det inte går att leva i vargområden.
Tyder ju bara på att man måste rusta upp skolsystemet.
Det är ju inte dom skarpaste killarna som skriker om vargen

Jag har varit på jakt i dalarna värmland två gånger, och en värre bunt skjutkåta har
jag aldrig kunnat förställa mig
Dom sköt på allt som rörde sig och inte hade synlig regplåt eller reflexväst, oavsett
avstånd eller jakttid .
Jag tror att många av dom hundar som man skyller på vargen
har blivit skadskjutna av s.k jägare
Om man brydde sig om säkerheten i glesbygd så kanske man skulle ta av dom skjutvapnen

Jag erbjöd dom att om dom fick skjuta av vargarna så skulle vi slippa och
betala deras A-kassor -- och dom vart jättearga ?????

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja fast nu gällde det väl en vargjakt på 27st vargar? Var pratar vi om utrotning?

Hur löser det problemt med "vi kan inte göra som vi gjort i alla tider, jaga med jakthund".? Så länge det finns vargrevir, kommer jakthundar att dö;
Dina antaganden, inte mina..

Underförstått, vargen måste bort! Eller har du ändrat uppfattning?

Hade funkat utmärkt att skjuta av varg om man haft någon form av kontroll på vilken som var vilken. Att ex. skjuta på ett alfadjur kan leda till att flocken splittras, vargar på fler ställen kan bli problemvargar. Ännu en anledning tilll att skjuta fler. Smart! Om man vill få bort vargen dvs..
Nu var det ju noll komma nix koll på vad man sköt på, man sköt. Sköt utav helvete. Sköt för många och säkerligen skadesköt ett antal med.

Detta är det ultimata beviset på att sådan är precis avskjutning skall inte skötas av enkilde jägar-Uffe utan föregås av en noggrann individövervarkning på vilken som är problemvarg, vilken som är genetiskt olämpligt.
Vi snackar 200+ djur att hålla koll på.
Hade man låtit de 12000 jägarna samla in underlag istället för att sprida bly hade vi kunnat tala om professionalism istället för amatörernas skjutafton.
Det handlar om vilja och ett ansvar som vilvårdare. I det här fallet fanns varken eller. Bevisligen.

Sen kan man ju alltid fundera över sanningshalten i att en defekt varg skulle få några större möjligheter att avla...

Mackan: 20p

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Underförstått, vargen måste bort! Eller har du ändrat uppfattning?

Att ex. skjuta på ett alfadjur kan leda till att flocken splittras, vargar på fler ställen kan bli problemvargar.

Hade man låtit de 12000 jägarna samla in underlag istället för att sprida bly hade vi kunnat tala om professionalism istället för amatörernas skjutafton.

Sen kan man ju alltid fundera över sanningshalten i att en defekt varg skulle få några större möjligheter att avla...
Hoppet står till att vargen ska lära sig att kontakt med människor innebär fara. Lyckas man med det, så finns det större möjlighet acceptans för vargen.

Alfadjur är lika med föräldradjur, det du säger bygger på tro och har ingen förankring i verkligheten. Dör ett alfadjur, så träder ett annat in rätt fort. Att vargar dör är fullständigt naturligt och detta klarar vargen av utan problem.

Återigen, hur vet du att det var just 12 000 jägare ute? Det kanske var fler eller färre, var har du hittat den siffran?

Ska jag tolka att du är för en inavlad vargstam?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Om det nu är så lite varg i skogarna (200 ?) hur fan kan man då skjuta 27st första dagen på jakten ?

Tror ni verkligen på dom siffrorna som dom lägger fram ? Tror ni även att det bara finns 600 björnar i sverige också ?

Ni pissar på jägarna när deras hundar blir tagna av vargar just av den anledningen att dom är i skogen och jagar. Men när din Golden Retriever blir tagen av varg då du rastar den i skogen antar jag att det blir annat ljud i skällan.

Jag lever och bor i den miljön, jag har björn på samma promenadavstånd som många av er har till närmaste pizzeria.

Jag varken älskar eller hatar vargar, men jag vill inte bära hem min hund i en svart sopsäck när vi bara skulle ta en promenad i skogen.
Nu vet jag att det aldrig kommer att hända där jag bor, det kommer ALDRIG att kunna etableras en vargflock i våra trakter.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

Jag repeterar mig själv från ovan, så kanske du ser?
"Hade funkat utmärkt att skjuta av varg om man haft någon form av kontroll på vilken som var vilken."
Var jag otydlig i frågan? DVS! SKJUT RÄTT INDIVID. Så skedde ej ety;
Hur sker en föryngring om man skjuter 1-2års valpar :va ?
:Hokuspokus

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Om det nu är så lite varg i skogarna (200 ?) hur fan kan man då skjuta 27st första dagen på jakten ?

Tror ni verkligen på dom siffrorna som dom lägger fram ? Tror ni även att det bara finns 600 björnar i sverige också ?

Ni pissar på jägarna när deras hundar blir tagna av vargar just av den anledningen att dom är i skogen och jagar. Men när din Golden Retriever blir tagen av varg då du rastar den i skogen antar jag att det blir annat ljud i skällan.

Jag lever och bor i den miljön, jag har björn på samma promenadavstånd som många av er har till närmaste pizzeria.

Jag varken älskar eller hatar vargar, men jag vill inte bära hem min hund i en svart sopsäck när vi bara skulle ta en promenad i skogen.
Nu vet jag att det aldrig kommer att hända där jag bor, det kommer ALDRIG att kunna etableras en vargflock i våra trakter.

...och vad är det som är så självklart att du skall ha rätt att ha hunden lösspringande, att den rätten är viktigare än att våra vilda djur skall få leva?

Koppel kanske?

Nä, det är ju den jeTefarliGa bjÖrnen och VarJens fel om din lösspringande hund stryker med...absolut inte ett resultat av din egen urbota dumhet? ;)

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Vargjakten är inget globalt ekologiskt problem.
att en bunt skjutkåta inavlade landortsbor retar upp sig på ett fåtal vargar som man påstår ger så stora problem att det inte går att leva i vargområden.
Tyder ju bara på att man måste rusta upp skolsystemet.
Det är ju inte dom skarpaste killarna som skriker om vargen

Jag har varit på jakt i dalarna värmland två gånger, och en värre bunt skjutkåta har
jag aldrig kunnat förställa mig
Dom sköt på allt som rörde sig och inte hade synlig regplåt eller reflexväst, oavsett
avstånd eller jakttid .
Jag tror att många av dom hundar som man skyller på vargen
har blivit skadskjutna av s.k jägare
Om man brydde sig om säkerheten i glesbygd så kanske man skulle ta av dom skjutvapnen

Jag erbjöd dom att om dom fick skjuta av vargarna så skulle vi slippa och
betala deras A-kassor -- och dom vart jättearga ?????

Men snälla rara gubben, läs igenom och tänk tillbaka hur det egentligen gick till och var på jakten. Överdriver du inte nu? För annars vill jag veta vad det jaktlaget heter.

Ingen regplåt!!! SHIIIIIT.. det är inte så att många på det här forumet åker utan skylt lite tillochfrån.

Varför heter det då jakt när en snubbe i mossgrön outfit och lysorange bandana sitter på en tältstol och dricker kaffekask medan han väntar på att nå't fyrbent ska kliva ut framför siktet på bössan.

Där tappade du tyngd i allt du har sagt iochmed att du uppenbarligen inte har en jäkla aning om hur jakt går till i jaktlag och vilken inställning till sprit inom jakt dom nya jägarna har. Dom du snackar om har dött för över 50 år sedan.

Sen hittade jag inte grabben som skrev aatt man inte lärde sig allt om naturen på jägarexamen. Det är sant.

Men i skogen (där dom flesta som har jägarexamen brukar hamna) lär man sig mycket mer än du kan föreställa dig. Vart har du läst om vargar? I aftonbladet?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha

Förlåt, men jag måste rätta dig Matin. Som du har läst i mina inlägg så finns det ingen koppling mellan dagens jakt och arbetet mot att minska inaveln. Jag vet inte hur jag ska säga detta på nåt annat sätt.

Släpp argumentet att denna jakt förebygger inavel, kan du det minsta om genetik så vet du ju att detta inte stämmer. Kan du inget om genetik är du bara okunnig. I vilket fall som helst så har du fel. Denna jakt syftade inte till att minska inaveln.

Tänker inte gå in i en fruktlös polemik med en person som inte har läst eller kan populationsgenetik. Jag bara ber dig, kom inte med påståenden du inte har grund för.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

Åtla? Spårsnö?
12000man med licens, hur många får vara i skogen ändå?

Har vargrevir vid stugan, har aldrig bekymrat mig att snöra på mig skidorna och koppla hunden framför för en långtur.

Har jag sett vargen; Jepp.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
...och vad är det som är så självklart att du skall ha rätt att ha hunden lösspringande, att den rätten är viktigare än att våra vilda djur skall få leva?

Koppel kanske?

Nä, det är ju den jeTefarliGa bjÖrnen och VarJens fel om din lösspringande hund stryker med...absolut inte ett resultat av din egen urbota dumhet? ;)

Jag har ingen hund så jag skiter i det eg, men om jag hade haft en hund hade jag nog gärna tagit en promenad i skogen och släppt den.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jag repeterar mig själv från ovan, så kanske du ser?
"Hade funkat utmärkt att skjuta av varg om man haft någon form av kontroll på vilken som var vilken."
Var jag otydlig i frågan? DVS! SKJUT RÄTT INDIVID. Så skedde ej ety;
Hur sker en föryngring om man skjuter 1-2års valpar :va ?
:Hokuspokus

Om hela den svenska vargstammen lider av inavel, så försvinner väl behovet av att veta vilken som är vilken? Vi har som jag nämnt tidigare skyddat de områden som innehar vargar som är extra viktiga för vargens existens.

Siffran som skulle skjutas var 27, kan det vara så att det låga antalet gjorde att något ytterligare behov av restriktioner på vilka djur som skulle skjutas inte behövdes? Vad fick t ex. 3st skjutna vargar i Västra Götaland för påverkan på vargstammen? Utan att sticka ut hakan förlångt, så är det tämligen säkert att påverkan inte kommer vara praktiskt mätbar.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Om hela den svenska vargstammen lider av inavel, så försvinner väl behovet av att veta vilken som är vilken? Vi har som jag nämnt tidigare skyddat de områden som innehar vargar som är extra viktiga för vargens existens.

Siffran som skulle skjutas var 27, kan det vara så att det låga antalet gjorde att något ytterligare behov av restriktioner på vilka djur som skulle skjutas inte behövdes? Vad fick t ex. 3st skjutna vargar i Västra Götaland för påverkan på vargstammen? Utan att sticka ut hakan förlångt, så är det tämligen säkert att påverkan inte kommer vara praktiskt mätbar.

Återigen, är det spekaulationsdagens dag idag?

Det är absolut särskilt och ytterst viktigt att veta vilka individer man skjuter av i en liten population där det finns genetiska defekter orsakade av inavel. Fullkomligt idiotiskt att bara skjuta av hej vilt de man ser, utifrån en populationsdynamisk synvinkel.

Sluta spekulera och gissa. Släpp denna fråga då du inte kan nåt om den.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Jag har ingen hund så jag skiter i det eg, men om jag hade haft en hund hade jag nog gärna tagit en promenad i skogen och släppt den.

Ja, och ansvaret ligger då på dig, rent teoretiskt, inte på rovdjuret, vars revir hunden råkar klampa in i. ;)

Jag tycker risken att det springer upp sprättiga rådjur på vägen är lite dryg, kör man båge är ju risken rätt stor att det går illa på riktigt...klart det lär vara grund för en gedigen utrotning av dessa sjukligt illvilliga kritter.

Det lär ju ändå vara betydligt vanligare än att lösspringande jyckar blir uppEtna av varJen.

:hihi

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Förlåt, men jag måste rätta dig Matin. Som du har läst i mina inlägg så finns det ingen koppling mellan dagens jakt och arbetet mot att minska inaveln. Jag vet inte hur jag ska säga detta på nåt annat sätt.

Släpp argumentet att denna jakt förebygger inavel, kan du det minsta om genetik så vet du ju att detta inte stämmer. Kan du inget om genetik är du bara okunnig. I vilket fall som helst så har du fel. Denna jakt syftade inte till att minska inaveln.

Tänker inte gå in i en fruktlös polemik med en person som inte har läst eller kan populationsgenetik. Jag bara ber dig, kom inte med påståenden du inte har grund för.
Om du ska komma med så utlämnade "fakta", så är rekommendationen att du ser till att ha mer kött på benen:)

Du kan börja med att läsa följande artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.ab

Där kan du t ex. läsa följande:
"Det finns ett riksdagsbeslut om förstärkning av vargstammen i Sverige. Fram till 2014 ska den svenska vargstammen förstärkas med maximalt 20 djur. Syftet är att bryta inavel.

I första hand står hoppet till naturlig varginvandring, i andra hand kommer man flytta naturligt invandrad varg till området söder om renskötselområdet. Ett tredje alternativ är att ”importera” varg av östligt ursprung till Sverige.
"

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Om du ska komma med så utlämnade "fakta", så är rekommendationen att du ser till att ha mer kött på benen:)

Du kan börja med att läsa följande artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.ab

Där kan du t ex. läsa följande:
"Det finns ett riksdagsbeslut om förstärkning av vargstammen i Sverige. Fram till 2014 ska den svenska vargstammen förstärkas med maximalt 20 djur. Syftet är att bryta inavel.

I första hand står hoppet till naturlig varginvandring, i andra hand kommer man flytta naturligt invandrad varg till området söder om renskötselområdet. Ett tredje alternativ är att ”importera” varg av östligt ursprung till Sverige.
"

Ja, vad ska jag svara på det?

Du hänvisar till text som bevisar att du har fel. Det framgår om du läser ordentligt. Inte skummar igenom den.

Dessa åtgärder är de korrekta utifrån de kriterier vi diskuterar, de har inget med den jakten vi diskuterar att göra. Sweet jesus, tänker inte diskutera detta mera, du kan ju fortsätta att citera olika källor. Du förklarar bättre för dig själv än vad jag kan göra...:tummenupp

.

Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Ja, och ansvaret ligger då på dig, rent teoretiskt, inte på rovdjuret, vars revir hunden råkar klampa in i. ;)

Jag tycker risken att det springer upp sprättiga rådjur på vägen är lite dryg, kör man båge är ju risken rätt stor att det går illa på riktigt...klart det lär vara grund för en gedigen utrotning av dessa sjukligt illvilliga kritter.

Det lär ju ändå vara betydligt vanligare än att lösspringande jyckar blir uppEtna av varJen.

:hihi

Springer din hund eller katt på vägen är risken stor att jag kör över den.

Rådjur finns det inte så många av här i mina trakter så jag behöver inte oroa mig för att krocka med dom då jag kör hoj.
Men ser jag ett på jaktmarkerna skulle jag nog inte tveka.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Springer din hund eller katt på vägen är risken stor att jag kör över den.

Rådjur finns det inte så många av här i mina trakter så jag behöver inte oroa mig för att krocka med dom då jag kör hoj.
Men ser jag ett på jaktmarkerna skulle jag nog inte tveka.

...tror inte du fattade vinken riktigt. ;)

Släpper man sina husdjur lösa, har man ytterst ansvaret på sitt eget huvud. PunGt. Oavsett om det är utekatter som körs över, eller jakthundar som äts upp av vargar.

Och liknelsen med att utrota rådjur för att jag gillar motorcykel, och inte gillar tanken på närkontakt mellan dessa - är lite som att jägarna tycker man skall kapa i vargstammen för att deras jakthundar riskerar att fara illa.

Klarnade det? ;)

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Ja, vad ska jag svara på det?

Du hänvisar till text som bevisar att du har fel. Är du inte läskunnig?

Dessa åtgärder är de korrekta utifrån de kriterier vi diskuterar, de har inget med den jakten vi diskuterar att göra. Sweet jesus, tänker inte diskutera detta mera, du kan ju fortsätta att citera olika källor. Du förklarar bättre för dig själv än vad jag kan göra...:tummenupp
Riksdagens etappmål på 200 vargar och 20 föryngringar är uppnåt. När detta skett skulle en utvärdering ske och det är just det som håller på nu.

Är du dum på riktigt?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Riksdagens etappmål på 200 vargar och 20 föryngringar är uppnåt. När detta skett skulle en utvärdering ske och det är just det som håller på nu.

Är du dum på riktigt?

Du måste vara dum på riktigt om du tror att FÖRSTÄRKNING betyder FÖRYNGRING. Förstärkning att genom få HIT vargar FRÅN ANDRA länder.

Inte skjuta av. LÄS och FÖRSTÅ dina egna länkade texter...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...