Vargjakten

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Jorå, fast ett djur vi har väldigt få kvar av.

Hade vi haft 2000 vargar hade jag inte haft något emot vargjakt.

Men visst, Havsörnen är också bara ett djur, vi kanske borde tillåta jakt på den med?

Det jag försöker få fram är att människor ska sluta tycka synd om vargen, och börja bry sig om sakfrågan vilken du nämner; Hur stor vargstam ska vi ha?
Vilket är den viktiga frågan, aftonhoran däremot pumpar med bilder på döda vargar osv så folk blir ledsna i ögat och tycker synd om "den lille vargen nawww".

Förövrigt är det ju ingen nyhet att varg inte utgör något hot mot varken människor eller boskap.

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Dina frågor är utspädda med massa oförskämdheter att de är svåra att besvara. Ovan är det närmsta en konkret fråga jag kommer, om jag då inte tycker att jag är varken självgod eller spelande halft orörd eller tycker att sådana som du bryr sig om djur, hur skall jag då besvara frågan tycker du?

Gåp en kurs i normalt hyfs som komplement till din fysiska träning, vore du hälften så artig som du är vältränad vore det gott nog. :tummenupp

Absolut inte, däremot tolkade jag dig något ohyfsad och anpassade mig därefter, om det inte var din intention ber jag om ursäkt. Jag håller djur väldigt kärt och reagerar möjligen lite starkt ibland.

Självklart är det mycket bra att du inte köper "fel" kött o.s.v, jag håller även med dig om att många är "all-talk" och så är väl de flesta Svenskar, tycker mycket men vågar inte agera(?)

Jag har trots allt en seriös frågeställning till dig:
Tycker du inte att några vargspårare kunde fått utbildning så att de kunnat söva ner den del utav vargstammen och att vi sedan exporterat dessa och tagit in nytt blod till landet? Vore inte detta det riktiga att göra om nu huvudsyftet var att förhindra inavel och stärka stammen?

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
legendarythread2.jpg

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Talade precis med en god vän som är insatt i hela jägarvärlden, han påpekade att det finns en hel del sprit inblandat & en del gamlingar som skjutsas ut till sin stubbe......man blir fan helt mörkrädd :mad:

Jag talade just med en djurvän. Han säger att alla som gillar varg antastar barn och lyssnar på refused.

1210207892656.jpg

Jaha vi pratar om organiserad brottslighet och inte jakt? Då förstår jag. Det tycker jag också är dåligt.

Tycker du inte att några vargspårare kunde fått utbildning så att de kunnat söva ner den del utav vargstammen och att vi sedan exporterat dessa och tagit in nytt blod till landet? Vore inte detta det riktiga att göra om nu huvudsyftet var att förhindra inavel och stärka stammen?
Nu är ju inte frågan riktad till mig men jag tycker man kan lägga pengar på annat än import/export av varg. I och för sig finns det dummare saker som regeringen spenderar skattepengar på men att byta vargar med andra länder kommer ändå fruktansvärt långt ner på min lista.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jorå, fast ett djur vi har väldigt få kvar av.

Hade vi haft 2000 vargar hade jag inte haft något emot vargjakt.

Men visst, Havsörnen är också bara ett djur, vi kanske borde tillåta jakt på den med?

Inte havsörn, men däremot börjar Kungsörnsjakten nu strax efter vargen.

Lobbyn är redan på G
JaktoJägare

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Absolut inte, däremot tolkade jag dig något ohyfsad och anpassade mig därefter, om det inte var din intention ber jag om ursäkt. Jag håller djur väldigt kärt och reagerar möjligen lite starkt ibland.

Självklart är det mycket bra att du inte köper "fel" kött o.s.v, jag håller även med dig om att många är "all-talk" och så är väl de flesta Svenskar, tycker mycket men vågar inte agera(?)

Hela logiken med avskjutningen var mig veterligen att göra sig av med inavlade individer. Jag håller till fullo med de andra kritiker som ifrågasatt hur jägarna skulle kunnat avgöra det, jag tror jag måste missat eller missförstått något. Tror föga på att den genomsnittlige flanellskjortan i Sunne kan avgöra om en varg är inavlad på långt avstånd faktiskt. Hur som helst, om någon ville ha våra inavlade vargar så hade jag inte sett något problem med att ge bort dem, vet inte om det känns så sannolikt dock. Att man skuelle slösa enorma summor pengar på sådana aktiviteter känns inte så attraktivt som skattebetalare, om det är djur som ändå saknar nytta tycker jag det verkar konstigt att rädda dem samtidigt som miljontals andra djur föds upp enkom för att slaktas. Jag tycker inte en varg i sig är mer värd än en gris eller en get.

Så, nej jag tycker inte det låter som en särskilt klok idé att skicka genetiskt defekta djur till något annat land men om någon trots allt velat ha dem och det varit gångbart så hade det väl varit kul.

Vill du kalla mig för en idiot Marcus, så bjuder jag på det.

Nej Biltmore, jag ville skoja lite med dig och din fenomenala tråd. Det tål du säkert. :krama
Sedan är det lite synd att du hellre kommer med glada tillrop om att tråden skall stängas och byta namn och allt vad det är istället för att delta i diskussionen. :(

:rofl
Jag tror den där frillan kan vara spiken i kistan för tråden tyvärr, jag kan i alla flal inte sluta skratta. :lol

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Att man skuelle slösa enorma summor pengar på sådana aktiviteter känns inte så attraktivt som skattebetalare, om det är djur som ändå saknar nytta tycker jag det verkar konstigt att rädda dem samtidigt som miljontals andra djur föds upp enkom för att slaktas. Jag tycker inte en varg i sig är mer värd än en gris eller en get.

Så, nej jag tycker inte det låter som en särskilt klok idé att skicka genetiskt defekta djur till något annat land men om någon trots allt velat ha dem och det varit gångbart så hade det väl varit kul.

Om det nu är så att syftet med jakten är att bli av med inavlade djur, dina dubier om det rimliga i att lyckas med detta delar jag till fullo, så kan man ju dra ditt resonemang ett steg längre. Okej för det tveksamma i att exportera inavlade och genetiskt defekta djur, men det hindrar väl knappast en import av friska djur??? Sen ger du ett, ur naturvårdssynvinkel, närmast häpnadsväckande oetiskt svar på varför detta inte är en bra idé. Vargen saknar nytta. Okej, då vet vi det. Endast nyttiga raser har existensberättigande. Nyttiga för vem? Onyttiga för vem? Detta argument gjorde mig verkligen uppriktigt beklämd.:(

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om det nu är så att syftet med jakten är att bli av med inavlade djur, dina dubier om det rimliga i att lyckas med detta delar jag till fullo, så kan man ju dra ditt resonemang ett steg längre. Okej för det tveksamma i att exportera inavlade och genetiskt defekta djur, men det hindrar väl knappast en import av friska djur??? Sen ger du ett, ur naturvårdssynvinkel, närmast häpnadsväckande oetiskt svar på varför detta inte är en bra idé. Vargen saknar nytta. Okej, då vet vi det. Endast nyttiga raser har existensberättigande. Nyttiga för vem? Onyttiga för vem? Detta argument gjorde mig verkligen uppriktigt beklämd.:(

"Saknar nytta" åsyftades de påstått genetiskt risiga djuren.
Sedan gör väl vissa djur mer nytta i naturen än andra, inplanterade djur är för mig ologiskt men så länge de inte gör skada (vilket inte är samma sak som att göra nytta) så är det väl trevligt med många olika djur.

Angående import av djur så är det väl just det som är planen? Man ska låta fler djur invandra på naturlig eller inte naturlig väg nu. Ursäkta om det inte fanns en färdig uppsättning vargar hos International Wolf Fund att leverera med UPS till närmsta buske liksom. :rolleyes:
De kommer väl om de vill bo här, annars får vi hoppas de trivs på tundran. :)

Frisyren var underhållande....:D

Påminner mig om någon. :gnissla

hoglund140.jpg

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
De som påstår att denna jaktform tar bort de genetiskt defekta individerna vet inte vad de pratar om. För det första minskar genpolen om man skjuter av individer urskiljningslöst, för det andra så är det just ingen selekterad jakt på det sättet.

Jag rekommenderar isåfall studier av lämplig bok i genetik och populationsdynamik. exempel

Klart man kan påverka genetiken i en population men det är ju då enklast att flytta på vargar och ta in nya. I vissa fall skjuta av enskilda individer som påvisar ärftliga defekter.

Jag har sagt det några gånger nu, men det tåls att upprepas. Denna jakt är politiskt initierad. Har inget med genetik eller naturvård att göra. Dessutom så kommer sannolikt att tjuvjakten öka på ännu mer, nu när man har moraliskt öppnat portarna för alla som tror sig veta själva hur genetiken fungerar inom vargstammen. Ett tragiskt år för Svensk "naturvård".

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Alltså!! Nästa borgerliga beslut blir väl att skicka ut våra skjutglada privatjägare med pilbåge och spjut så mördarlyckan blir total i skogen

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
I mongoliet är iallafall jägarna kreativa
[YOUTUBE-ID]tWFtWzFbXCY[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...