Vargjakten

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
hur kan du vara så självgod och tro att du som spelar halvt orörd gör mer för djurens rätt än någon som faktiskt bryr sig?

Dina frågor är utspädda med massa oförskämdheter att de är svåra att besvara. Ovan är det närmsta en konkret fråga jag kommer, om jag då inte tycker att jag är varken självgod eller spelande halft orörd eller tycker att sådana som du bryr sig om djur, hur skall jag då besvara frågan tycker du?

Gåp en kurs i normalt hyfs som komplement till din fysiska träning, vore du hälften så artig som du är vältränad vore det gott nog. :tummenupp

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
En stor del av frågorna är trots allt även av ekonomisk karaktär. De som fått sin hund/tamdjur dödad av varg måste få ersättning av staten anser jag, utöver det de möjligtvis får från försäkringsbolagen.

Det är en viktig principfråga, att staten tar ansvar för det som ofta kallas "statens vilt". Ett sådant förfarande sänder en tydlig signal till de drabbade. Även om det aldrig kan läka såren helt. De jag känner som har hunden i jakt är väldigt medvetna om att risken för att hunden förolyckas.

Vi kan inte skygga inför frågan om att de som drabbas av de stora rovdjuren skall ersättas. Det är ett anständighetkrav. Ordentlig ersättning.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Men alltså... sådana ersättningar har funnits hur länge som helst: http://www.naturvardsverket.se/sv/A...a-rovdjuren/Ersattning-for-skador-av-rovdjur/

Vi kan inte skygga inför frågan om att de som drabbas av de stora rovdjuren skall ersättas. Det är ett anständighetkrav. Ordentlig ersättning.

Sähär ser det ut om man läser SKANDULVs rapport (http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/varg/varg2009/N-skandulv-091222.pdf):

Naturvårdsverket uppdrog i September 2009 åt forskare inom det skandinaviska vargforskningsprojektet SKANDULV vid Grimsö forskningsstation att bereda ett underlag inför beslut om licensjakt på varg i Sverige som beräknas starta 2010, samt för flyttning av varg inom landet för att stärka den genetiska situationen för den ynglande vargpopulationen i Skandinavien.

Uppdraget innefattar följande:
1) Presentera ur ett naturvetenskapligt perspektiv underlag för olika aspekter av en licensjakt efter varg i Sverige och dess möjliga konsekvenser på den skandinaviska vargpopulationen avseende bland annat:
a) Möjliga konsekvenser av jakten om den inriktas på ensamma vargar, revirmarkerande par eller hela flockar,
b) Möjliga konsekvenser om alfadjur i befintliga flockar fälls,
c) Möjliga konsekvenser om jakten inriktas på revir med omfattande skador, hög inavelskoefficient eller på revir i områden med en hög koncentration av varg,
d) Överlevnadschanser hos ungvargar i flockar vars föräldrardjur (ett respektive bägge) dör under olika tidpunkter på vinterhalvåret,
e) Kunskap om tidigaste dokumenterade tidpunkter för parning och den tidsmässiga fördelningen av parningstidpunkter avseende vargar i Skandinavien och Fennoskandien,
f) Möjligheten och konsekvensen av att undanta revir från licensjakt där föräldradjur har låg släktskapskoefficient,
g) Behov av rutinmässig provtagning i samband med licensjakt
h) Aktuellt omräkningstal för antalet djur som en föryngring på den skandinaviska halvön motsvarar och diskussion kring hur omräkningstalet kan komma att förändras på grund av en eventuell licensjakts påverkan på den skandinaviska populationen,
2) Inom ramen för uppdraget kan leverantören lämna ett förslag till utformning av en licensjakt som motverkar höga tätheter av varg i delar av Mellansverige och som motverkar den skandinaviska vargpopulationens dåliga genetiska status.
3) Presentera ett underlag kring olika aspekter av flyttning av vargar från norra Sverige till mellersta och södra Sverige.
a) Vilka för- och nackdelar finns med att släppa en flyttad varg i områden där:
• det är olika täthet av etablerade vargrevir
• det finns en revirmarkerande varg av motsatt kön
• det saknas etablerade vargar
b) Utreda konsekvenserna av att flytta varg vid olika tidpunkter på året, och hur detta påverkar sannolikheten för reproduktion.
c) Utifrån Grimsö forskningsstations erfarenhet av att söva vargar och hantera sövda vargar resonera om lämpliga arbetsmetoder och
transportmedel för att flytta vargindivider från norra Sveriges renskötselområde till områden utanför renskötselområdet.

Nuvarande jakt syftar INTE till att stärka vargstammen. Det var det konstigaste jag har hört på länge.

En stam med 250+ djur i norge+sverige?
snälla...:rolleyes:
Denna jakt har helt andra syften än att stärka vargstammen.

Vi skulle behöva få upp stammen till 1000+ djur innan vi genomför någon form av jakt. Helst 1300+individer.

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Möjlighet till ersättning har funnits länge, ja så är det. Lika många är vittnesmålen om hur svårt det har varit att få ut ersätnning samt låga nivåer. Det är ju bra om det har blivit ändring på detta.

SKANDULV är ett vetenskapligt projekt. De har lämnat förslag. Regeringen har beslutat om licensjakten som pågår nu. Tvärtemot många experters åsikter i frågan. Finns kritiker både inom skandulv och på andra instanser över utformningen och genomförandet av denna jakt.

Regeringen har i princip bara sagt att det skall vara licensjakt för att hålla ned stammen. Inget som biologer har förespråkat. Man har mao utvärderat vad en jakt ger för konsekvenser, inte rekommenderat den. Detta är inte styrt av populationsgenetiska aspekter, utan bara politiska.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
En stor del av frågorna är trots allt även av ekonomisk karaktär. De som fått sin hund/tamdjur dödad av varg måste få ersättning av staten anser jag, utöver det de möjligtvis får från försäkringsbolagen.

Det är en viktig principfråga, att staten tar ansvar för det som ofta kallas "statens vilt". Ett sådant förfarande sänder en tydlig signal till de drabbade. Även om det aldrig kan läka såren helt. De jag känner som har hunden i jakt är väldigt medvetna om att risken för att hunden förolyckas.

Om jag tar ut min hund på jakt och den blir dödad av en varg/björn/whatever och anser att jag ska få ersättning för detta är inte det lite som att bli tagen för fortkörning o sen kräva att staten ska betala för böterna?

Jag antar att folk som tar med hund ut är medvetna om riskerna med medför?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Om jag simmar i en sjö med min hund (har ingen hund tack o lov...) & en gädda biter kuken av min hund, får jag statlig ersättning då?

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Om jag tar ut min hund på jakt och den blir dödad av en varg/björn/whatever och anser att jag ska få ersättning för detta är inte det lite som att bli tagen för fortkörning o sen kräva att staten ska betala för böterna?

Nej, det är nämligen olagligt att köra för fort. Däremot är det än så länge inte olagligt att gå ut med hunden.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Nej, det är nämligen olagligt att köra för fort. Däremot är det än så länge inte olagligt att gå ut med hunden.

Men jag utsätter hunden för en risk som jag förhoppningsvis är medveten om. Hade jag inte satt hunden i den situationen så hade den inte blivit dödad?

I grunden tar man en risk som är onödig och så vill man att någon annan ska stå för kostaden

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Men jag utsätter hunden för en risk som jag förhoppningsvis är medveten om. Hade jag inte satt hunden i den situationen så hade den inte blivit dödad?

I grunden tar man en risk som är onödig och så vill man att någon annan ska stå för kostaden

Precis som när folk kraschar hojarna för att dom körde för fort för att hinna se rullgrus eller ett hål i vägen och sen försöker få ersättning av vägverket. Att försöka få ersättning när man kan är knappast nånting som är unikt för jägare.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jag är ganska neutral i frågan men blir rätt less på attityden gentemot både sällskapshundar och jakthundar. De verkar inte vara vatten värda, dvs. går man ut och har hunden lös så får man skylla sig själv och det var väl inget om den skulle bli dödad. Vilken otroligt tråkig syn på husdjur. Hundarna är en kär familjemedlem alla dagar på året och jagar några få. Det ger mig/oss massor att att ha hund och särskilt en aktiv hund som blir odräglig av för lite stimulans och träning :)

De finns i Sverige också. Skyddar tyvärr inte mot ett rovdjursangrepp men väl mot stick/rivsår av betarna.

Kunskapskanalen nu.
I Texas jagar man vildsvin med hund, kavlarväst som skydd.

Intressant, se :)

Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Precis som när folk kraschar hojarna för att dom körde för fort för att hinna se rullgrus eller ett hål i vägen och sen försöker få ersättning av vägverket. Att försöka få ersättning när man kan är knappast nånting som är unikt för jägare.

Kanske det men mina husdjur skulle jag inte sätta inför onödiga risker att sen böla ut i horan om hur stygga vargen döda stackars lilla fido och sen dessutom ha mage att be resterade befolkning betala för min idioti samt att jag kräver att man ska skjuta det lilla bestånd som finns är lite att ta i?

PS. Rullgrus är vägverkets fel för det ska inte ligga där från första början.

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Kanske det men mina husdjur skulle jag inte sätta inför onödiga risker att sen böla ut i horan om hur stygga vargen döda stackars lilla fido och sen dessutom ha mage att be resterade befolkning betala för min idioti samt att jag kräver att man ska skjuta det lilla bestånd som finns är lite att ta i?

PS. Rullgrus är vägverkets fel för det ska inte ligga där från första början.

Det var ju ett moget inlägg...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ska hundägare vars hundar dödar statens vilt då också betala till staten?

Ska lappdjävlarna betala för att deras tamdjur betar/trampar sönder på statens eller annans mark?

Skärp er för fan, får jag min hund dödad av vilt så är nog pengar det sista jag skulle bry mig om, ersättning ekonomiskt är ju bara löjligt om man har förlorat ett älskat husdjur.

Shit happens liksom, inte fan gör pengar saken bättre.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Har man så jävla kass koll på sin hund att den springer såpass långt bort och blir dödad av rovdjur så ska man inte ha en spänn i ersättning.
Håller med föregående som menade att om man på fullaste allvar tycker att man ska ha ersättning för något man själv orsakat så är man nog en sån person som tycker att staten ska betala om man kört för fort.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Snart börjar jag tycka att man inte borde få yttra sig om man är under 30 och har erfarenhet av något eller alla av jakt, friluftsliv och landsbygd. I och för sig är det ett fåtal som står för flamesen.

Roligt att läsa om folk från Lund och Stockholm som är tvärsäkra på hur det ligger till i delar av landet man troligen aldrig varit i närheten av. Jag blir nästan lite orolig när jag hör hur dåligt ställt det är med geografikunskaperna om norra delarna av Sverige. Det verkar mest vara PARTY i Grekland som gäller på semestern för många.

PS. Kommer från Norrbotten men emigrerade 1997. Är ofta i Jämtland, Västebotten och Norrbotten.

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Inte så smart inlägg. Hur gör du den dag du kör på en älg? Kom inte och säg att du ska ha nån ersättning utan pyntar gladeligen ur egen ficka och tycker att det var idiotiskt att du körde på en väg utan viltstängsel.

Har man så jävla kass koll på sin hund att den springer såpass långt bort och blir dödad av rovdjur så ska man inte ha en spänn i ersättning.
Håller med föregående som menade att om man på fullaste allvar tycker att man ska ha ersättning för något man själv orsakat så är man nog en sån person som tycker att staten ska betala om man kört för fort.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...