Olof Liberg har räknat fram att mellan 130 och 140 vargar sköts illegalt under åren 1999 och 2006. Det innebär att mellan 20 och 25 vargar skjuts illegalt varje år i Sverige.
Källa:
http://www.nwt.se/article45769.ece
Det gillar väl ni varghatare? Fast ni önskar väl att det var fler som sköts...
Matin, du kan presentera hur många uppgifter du vill på hundar rivna utav varg, men så länge du inte förstår hur en varg-flock fungerar och hur den skyddar sitt revir emot andra vargar (hunden är inget annat än en rivaliserande "varg" för en varg) så har det ingen verkan.
En varg springer inte in i en annan vargs revir hur som helst. Att ens jaga de andra vargarnas vilt är lika med döden för vargen, vilket dom drar sig långt om länge för att göra. Det ska till att vara en riktigt desperat varg till att utsätta sig för den faran, än mer om den är själv.
Problemet är att människan har avlat bort denna egenskap hos många hundraser och på så sätt skapat sig själva detta problem. När du och din hund är ute och driver vilt så är ni en flock som inkräktar på en annan flocks revir. Ni drivs därför bort att vargen på samma sätt som vargen hade drivit bort en annan varg-flock.
Min hund driver gärna rådjur och hare, men så fort hon får upp spår på varg så backar hon. Detta här hänt 3 ggr och jag har tagit mitt ansvar över min "flock" och lämnat området med respekt för vargen och min hund. Gör samma sak så slipper din hund rivas av varg.
Att människan länge har drivit vilt med hund är ingen ursäkt till att vi ska få utrota en hel djurart ur den svenska faunan.
Vi har länge gjort medicin av tigerns olika delar, rättfärdigar det utrotande av tigern?
Vi gör saker av elfen-ben, rättfärdigar det utrotandet av elefanter?
Oavsett vad du än säger så har du fortfarande inga argument till varför varg-beståndet i Sverige ska hållas så lågt, som har stöd i forskning eller en moralisk riktig grund. Alla dina argument baseras enbart på ekonomiska och materiella/animaliska förluster vilket inte ger dig någon cred alls.