Vargjakten

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Nu har kamphundarna chansen att vinna svenskarnas hjärtan, släpp loss ett gäng kampavlade bestar så de skrämer iväg vargen så den inte vågar visa sig i närheten av allmänheten.

Finns en hel del raser som skulle kunna spöa upp en varg.
- Kangal
- Amerikansk Bulldog
- Boerboel
- Preza Canario
- Cane Corso
:banana

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi landar ju trots allt i den enkla frågan:
Ska vi människor anpassa oss till naturen och dess djur eller skall hela naturen forma sig efter oss. För en jägare antar jag att den är naturen som ska omformas efter våra krav.

Själv anser jag att då det inte är alltför stora krav involverade ska vi rätta oss efter naturlivet. Att sluta släppa lös hunden i samband med jakt är för mig en logisk tanke. Man får välja en annan jaktform helt enkelt.

Som med allt annat blir det så otroligt grovt överdrivet allt med vargen, men det hör ju till sagoberättandet. Försök kolla hur de lever i samklang med grizzlybjörn i Alaska med sophantering och friluftsliv. De skulle väl antagligen skratta å hysterin i Sverige.

Du förenklar lite väl mycket men visst är du något på spåren. Skall naturen anpassa sig efter oss? Självklart, annars får vi riva alla byggnader och infrastruktur och städa upp efter oss och dra till något ställe där de inte tänker anpassa sig. Jakten är det minsta problemet för djur och natur.

Jakten i sig är fullkomligt naturlig och nyttig.

Vargjakten i detta fall ämnar ju stärka vargstammen så diskussionen, ur båda läger inkl "mitt", förefaller förvirrad. Varghatarna är de som skulle tjäna mest på en totalt inavlad och utdöende vargstam.

Apropå att allt blir grovt överdrivet så gäller det båda sidor, både varghatare och s.k. rovdjursvänner. Vad fan bryr de sig om kråkjakten, den är också ett rovdjur. Vi har redan björn-, lo- och rävjakt, vad an detta gnäll med några vargar kan man ju undra också.

Det jag tycker du har helt fel i är att naturen skulle omforma sig efter jägarens krav, snarare är det den som bara tänker äta antibiotikakött från dansk bur-gris som borde ta sig en funderare över naturen och dess villkor. Jag väljer naturligtvis att t.ex. aldrig köpa danskt fläsk, äter aldrig gåslever eller gödkalv eller annan plågad mat, undviker dun (men avstår inte helt).

Skulle vara intressant att veta vad alla "djurvänner" i denna tråd dels gör för enskilda djur, för en trevligare djurhållning samt för svensk natur. Jag vet att ingen av de värsta gaphalsarna gjort ett skit mer än möjligen att köpa en söderavlad och oandvändbar smyckeshund så jag förväntar mig inget svar.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Bra skrivet i GP!
Samtidigt kan man ju tycka att skall "vi" förhindra inavel så exporterar och importerar vi in nytt blod. Voila problemet löst, men lättare vore kanske att skicka ut 12000 galna män och kvinnor som får sitt döda-begär mättat.

Markus: Varför är det alltid såna som du, som låtsas att inte bry sig, som tror att Ni gör mer för djuren än dem som uttryckligen bryr sig? Dem valen du gjort i kött-väg är ganska givna, och en hel del till för den delen.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Suck......

"Den 2 januari 2010 startade avlivningen av 27 vargar. Till detta kommer eventuell överskjutning och skyddsjakt under året som kommer. Jakten har mötts med glädje av vissa jägare (12 000 modiga drog ut på jakt den 2 januari) medan andra anser att alla våra cirka 250 vargar borde utrotas helt och hållet. I relation till exempelvis Spaniens cirka 2 500 vargar och Greklands omkring 2 000 är den svenska vargpopulationen häpnadsväckande liten, i synnerhet med tanke på att Sverige både är stort, glest befolkat, och i alla avseenden lämpligt för varg.

Varför ska det då bara få finnas 210 vargar? Ja, något vetenskapligt stöd för denna siffra finns inte. Det finns heller ingen relation mellan den skada våra drygt 250 vargar gör och beslutet om jakt. De skador på tamdjur som förekommer är mycket begränsade och förebyggande åtgärder i form av rovdjursavvisande stängsel har visat sig vara mycket effektiva."

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Olof Liberg har räknat fram att mellan 130 och 140 vargar sköts illegalt under åren 1999 och 2006. Det innebär att mellan 20 och 25 vargar skjuts illegalt varje år i Sverige.

Källa: http://www.nwt.se/article45769.ece

Det gillar väl ni varghatare? Fast ni önskar väl att det var fler som sköts...

Matin, du kan presentera hur många uppgifter du vill på hundar rivna utav varg, men så länge du inte förstår hur en varg-flock fungerar och hur den skyddar sitt revir emot andra vargar (hunden är inget annat än en rivaliserande "varg" för en varg) så har det ingen verkan.

En varg springer inte in i en annan vargs revir hur som helst. Att ens jaga de andra vargarnas vilt är lika med döden för vargen, vilket dom drar sig långt om länge för att göra. Det ska till att vara en riktigt desperat varg till att utsätta sig för den faran, än mer om den är själv.

Problemet är att människan har avlat bort denna egenskap hos många hundraser och på så sätt skapat sig själva detta problem. När du och din hund är ute och driver vilt så är ni en flock som inkräktar på en annan flocks revir. Ni drivs därför bort att vargen på samma sätt som vargen hade drivit bort en annan varg-flock.

Min hund driver gärna rådjur och hare, men så fort hon får upp spår på varg så backar hon. Detta här hänt 3 ggr och jag har tagit mitt ansvar över min "flock" och lämnat området med respekt för vargen och min hund. Gör samma sak så slipper din hund rivas av varg.

Att människan länge har drivit vilt med hund är ingen ursäkt till att vi ska få utrota en hel djurart ur den svenska faunan.

Vi har länge gjort medicin av tigerns olika delar, rättfärdigar det utrotande av tigern?
Vi gör saker av elfen-ben, rättfärdigar det utrotandet av elefanter?

Oavsett vad du än säger så har du fortfarande inga argument till varför varg-beståndet i Sverige ska hållas så lågt, som har stöd i forskning eller en moralisk riktig grund. Alla dina argument baseras enbart på ekonomiska och materiella/animaliska förluster vilket inte ger dig någon cred alls.

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
BMW
Vi landar ju trots allt i den enkla frågan:
Ska vi människor anpassa oss till naturen och dess djur eller skall hela naturen forma sig efter oss. För en jägare antar jag att den är naturen som ska omformas efter våra krav.

Själv anser jag att då det inte är alltför stora krav involverade ska vi rätta oss efter naturlivet. Att sluta släppa lös hunden i samband med jakt är för mig en logisk tanke. Man får välja en annan jaktform helt enkelt.

Som med allt annat blir det så otroligt grovt överdrivet allt med vargen, men det hör ju till sagoberättandet. Försök kolla hur de lever i samklang med grizzlybjörn i Alaska med sophantering och friluftsliv. De skulle väl antagligen skratta å hysterin i Sverige.

När man möter varg i centrum börjar dom faktiskt bli lite smått jobbiga :rolleyes:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Vad gör vargen i centrum då? ute & shoppar? går han till vild attack mot allt & alla, eller är han kanske rädd & vilsen?
Han kanske inte vågar vara där han brukar för att banjospelande män i gröna hattar vill döda honom...? :rolleyes:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Men bara för att du tycker att vi ska ha 500, 1000 eller 5000 vargar i Sverige så har inte du "rätt". Det finns ett politiskt beslut på att vi håller det kring 200 just nu och får se hur det går. I Rumänien har man större problem än vi har pga den stora vargstammen men även positiva effekter i form av ekoturism.

Jag köper inte snackat om utrotning och domedagsprofetior överhuvudtaget. Läs den 37-sidiga rapporten på Naturvårdsverkets hemsida, den var väldigt informativ. Jag tror inte att det gick åt helsike pga den jakt som nu ska utvärderas.

Och? Det tror fan att de gör. Det känns som om även du missar poängen här. Det de flesta opponerar sig mot är att det inte är berättigat att reducera en vargstam bestående av drygt 200 individer i ett så stort land som Sverige. Rumänien har över 10ggr så många på en mycket mindre yta. Capisce?

Det är exakt vad som händer i Rumänien enligt den text jag hittade. Det är så pass många vargar där så att de kommer varandra nära:http://www.nwf.org/NationalWildlife/article.cfm?issueID=115&articleID=1473

En varg springer inte in i en annan vargs revir hur som helst. Att ens jaga de andra vargarnas vilt är lika med döden för vargen, vilket dom drar sig långt om länge för att göra. Det ska till att vara en riktigt desperat varg till att utsätta sig för den faran, än mer om den är själv.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Markus: Varför är det alltid såna som du, som låtsas att inte bry sig, som tror att Ni gör mer för djuren än dem som uttryckligen bryr sig?

Jag förstår inte din fråga, vad värre är att du inte förstår förutsättningarna i naturen. Hur många djur går åt för ditt "proteinpulver" förresten? :lol

Omformulera gärna din fråga, om du hade någon, så skall jag med glädje besvara den.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det där var ju inte riktat till mig men jag undrar hur många vargar vi ska ha enligt dig? Varför är siffran ~200 helt fel? Länka gärna till de vetenskapliga grunderna för din siffra som du presenterar också.

Oavsett vad du än säger så har du fortfarande inga argument till varför varg-beståndet i Sverige ska hållas så lågt, som har stöd i forskning eller en moralisk riktig grund. Alla dina argument baseras enbart på ekonomiska och materiella/animaliska förluster vilket inte ger dig någon cred alls.

Känner ni som debatterar genom att mest raljera över jägare någon jägare själv? Jag har träffat många via hundkurser och egen jakt och det är mycket vettigt folk och nån enstaka tveksam individ. Banjospelare har lyst med sin frånvaro och jag har bara mött två varghatare/ovänner från Värmland av många människor. Det är ungefär som snittet av svenska folket minus det här sjuka att bara sitta inne vid datorn och platt-TV:n och aldrig gå ut i skogen och njuta. I morse blev det skidåkning med hund och sambo, nu ska jag ta med kaffe, macka och liggunderlag och ta en tur i skogen med hunden igen. Gäller att passa på när det är såhär fint med snö och allt här i Sthlm.

...men lättare vore kanske att skicka ut 12000 galna män och kvinnor som får sitt döda-begär mättat...

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Nu har kamphundarna chansen att vinna svenskarnas hjärtan, släpp loss ett gäng kampavlade bestar så de skrämer iväg vargen så den inte vågar visa sig i närheten av allmänheten.

Finns en hel del raser som skulle kunna spöa upp en varg.
- Kangal
- Amerikansk Bulldog
- Boerboel
- Preza Canario
- Cane Corso
:banana

Fan va stryk han hade fått :hihi

buff_dog.jpg

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Intressant att t.o.m. Jägareförbundets rovdjursexpert Gunnar Glöersen var lite orolig inför jakten. Han insåg nog också att det fanns risk för alldeles för många skjutglaga varghatare ute i skogen. Läser man mellan raderna så försöker han hålla vargjägarna lite i örat.

"– EU kan komma att granska den svenska vargjakten. Det ligger alltså i vårt eget intresse att jakten sköts snyggt och på ett korrekt sätt, säger Jägareförbundets rovdjursexpert Gunnar Glöersen.

– Det är antalet kvalitetssäkrade vargar som avgör hur många vi får skjuta. Därför är det mycket viktigt att vi rapporterar in alla observationer. Skulle det visa sig att det fanns fler eller färre vargar än beräkningarna kommer detta att regleras följande år.
– Det sätt vi sköter jakten på kommer att bli normbildande inför kommande jakter. Kan vi hantera förtroendet på ett bra sätt kan reglerna förmodligen hållas ganska enkla. Blir det däremot problem kommer myndigheterna med stor sannolikhet att ge oss fler regler för att styra upp jakten.
– EU kan komma att granska den svenska vargjakten. Det ligger alltså i vårt eget intresse att jakten sköts snyggt och på ett korrekt sätt, säger Gunnar Glöersen."

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/Vargjakten-maste-skotas-snyggt/

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En varg uppfattar knappast en hund som "en annan varg".
Skillnaderna är större än likheterna.

Släppa ut ett gäng kampfhyndar lär snarare hjälpa än stjälpa vargstammen.
En normalstor, vuxen nordisk varg väger 50-70 kg och är sällan ensam.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Det är exakt vad som händer i Rumänien enligt den text jag hittade. Det är så pass många vargar där så att de kommer varandra nära:http://www.nwf.org/NationalWildlife/article.cfm?issueID=115&articleID=1473

Hej Nicke.

Jo detta är ett "problem" i Rumänien men även i många andra varg-täta länder. Jag såg en mycket intressant dokumentär om vargen i Yellowstone för något år sedan på Discovery. Minns tyvärr inte vad den hette men i alla fall, att olika vargar konkurrerar om revir, jakt-marker osv. behandlades i den. Där ansågs det inte vara ett "problem" utan en naturlig del av vargens vardag. Varg emot varg, människor emot människor, lejon emot lejon. Det går igenom många rovdjurs sätt att leva. Man konkurrerar om föda, mark osv.

Sedan kan det ju mycket väl vara så att det är onaturligt mycket förekommande i Rumänien, pga för täta populationer och det vill man ju inte heller uppnå.

På din fråga om hur mycket varg som vi ska ha kan jag inte ge dig en exakt siffra. Min åsikt är att vi ska ha en så sund och stark population som möjligt utan att andra djur så som älg, rådjur osv över-jagas. Jag tycker att det är självklart att vi ska sträva efter en sund balans mellan alla djur-arter, men framför allt så anser jag att människan behöver lära sig att vi inte har ägande och bestämmande-rätt över allt.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Jag förstår inte din fråga, vad värre är att du inte förstår förutsättningarna i naturen. Hur många djur går åt för ditt "proteinpulver" förresten? :lol

Omformulera gärna din fråga, om du hade någon, så skall jag med glädje besvara den.

Jag förstår fullständigt förutsättningarna i naturen, jag förstår hur avel och inavel fungerar och dess konsekvenser samt hur man undgår dessa vilket absolut inte bör vara jakt!

Det "går inte åt" några djur alls, mitt protein är, som du kanske vet, mjölk.
Men visst använder jag mycket protein och dricker en hel del mjölk, vad har det med frågan rörande Vargens att vara eller att inte vara?

Min fråga var ganska enkel. Den var hur kan du vara så självgod och tro att du som spelar halvt orörd gör mer för djurens rätt än någon som faktiskt bryr sig? Det var väl ingen svår frågeställning.

Sen får du gärna säga din syn på hur exportering av då 27 befintliga och importering utav nytt blod skulle resulterat i något sämre än det sjuka som gjorts?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Nuvarande jakt syftar INTE till att stärka vargstammen. Det var det konstigaste jag har hört på länge.

En stam med 250+ djur i norge+sverige?
snälla...:rolleyes:
Denna jakt har helt andra syften än att stärka vargstammen.

Vi skulle behöva få upp stammen till 1000+ djur innan vi genomför någon form av jakt. Helst 1300+individer.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...