Vargjakten

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Nuvarande vargutbredning

Varför är inte dom 5 permanenta reviren runt oss utmålade? Kartan måste ju fan vara från tiden då ryssland kallades för Sovjetunionen ffs!

Stackars taxen var inte på jakt när den blev anfallen och söndertrasad.

Bifogat

• 16264_1288952027889_1352871281_30841915_6854679_n.jpg
    16264_1288952027889_1352871281_30841915_6854679_n.jpg
    86.2 KB · Visningar: 42

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Det är förstås tråkigt att ett djur får lida men taxar är väl inte heller så trevliga att ha att göra med om du bor i ett gryt. Men skit i det, det är naturen som har sin gång. Naturen är tuff. Och taxar har inget där att göra egentligen. Det borde faktiskt inte ens finnas taxar.

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Det är förstås tråkigt att ett djur får lida men taxar är väl inte heller så trevliga att ha att göra med om du bor i ett gryt. Men skit i det, det är naturen som har sin gång. Naturen är tuff. Och taxar har inget där att göra egentligen. Det borde faktiskt inte ens finnas taxar.

Grytjakt är ett jävla skit.
För jag tycker att det är så jävla stressande för viltet att det borde totalförbjudas.

Men nu ska vi inte gå in på det.. Folk är redan upprörda så det räcker i den här tråden. :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Och den gick ihop med sin husse/matte eller var ute på egen upptäckarfärd? Taxar ju genetiskt lagda för att följa villebråd. Kan det ha varit så och herr varg lackat ur av det idoga bjäbbandet från den uppkäftige jycken? Eller satt taxen och njöt av utsikten vid husknuten när han blev brutalt överraskad?

Just to keep things straight..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Lars i Möklinta

Folk i stan borde inte
uttala sig om vargen”

Lars i Möklinta: Vissa vågar inte släppa ut sina barn

Sverige har delats i två läger: För eller mot vargjakten.

För ett par månader sedan förlorade Lars Skoog hunden Zorro till en varg.

– Vissa vågar fortfarande inte släppa ut sina barn här, säger han.

För två månader sen satte vargskräcken klorna i byn Möklinta.

Vargen hade dödat en hund och följt efter en man.

Barnen hölls inne och fick inte gå själva till skolan.
"Det är en obehaglig känsla"

Nu har vargen attackerat två hundar till och dödat en av dem.

Och ytterligare en varg har visat sig i trakterna.

Lars Skoog förlorade sin hund Zorro i höstas.

Hans barn som bor nära skolan åker fortfarande skolbuss för att slippa cykla själv.

– Det är en obehaglig känsla och det är något man går och tänker på.

– En del släpper fortfarande inte ut sina barn, om de bor i skogen. Andra låter inte barnen vänta ensamma på bussen, säger han.
Tror det kommer finnas fler vargar - trots jakten

Lars Skoog är irriterad på diskussionerna om vargjakten.

– Man mår illa när man tittar i tidningarna. Folk tycker så synd om vargarna och man ska ha minst 2 000 innan vi får jaga.

– Det har blivit så uppschasat. Vissa tror att vargen ska försvinna nu. Men det föds ju minst dubbelt så många vargar varje år som man har jagat nu. De kommer säkert vara 300 nästa år.

Han menar att folk som inte drabbas av vargen borde uttala sig överhuvudtaget.

– De som bor i storstäder och inte har problem borde inte uttala sig. De som bor enskilt och långt ute i skogen vill inte ha varg. Det är inte förrän man blir drabbad som man får en hatisk känsla till vargen. Men de kan ju själv tänka sig hur det är att bli av med en hund eller katt. Det är ju en familjemedlem.
"Livskvaliteten har försvunnit"

Själv jagar Lars Skoog gärna och hunden Zorro förlorade han just vid en jakt.

– Som jägare kan man inte släppa sin hund, då vet man inte om man får den levande tillbaka. Man kan aldrig var säker nuförtiden.

Och det gäller inte bara jägare utan alla som vill låta hunden springa lös för att rasta sig.

– Livskvaliteten för oss som sysslar med jakt har ju försvunnit. Hälften av oss kanske har slutat jaga med sina hundarna nu. Folk har gjort det i flera hundra år.

I början av december köpte familjen Skoog en ny hund – Skott.

Lars Skoog hoppas att han ska kunna jaga med honom nästa höst när jaktsäsongen startar igen. Men inte om vargen finns kvar.

– Då får man helt enkelt ha honom i koppel. Det är något man får leva med. Jag hoppas att vargen blir överkörd så att det blir lugnt.

Dom vågar inte släppa ut barnen för att hunden blev attackerad vid jakt.

Livskvaliten försvann utan jakt.

:(:(:(

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ah!!! ser fram emot jägarexamen :)

inte för jag vill skjuta vargar, björnar eller lo-djur..........utan är riktigt sugen på vildsvinsjakt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

inte för jag vill skjuta vargar, björnar eller lo-djur..........utan är riktigt sugen på vildsvinsjakt.

Jägare verkar överlag inte intresserade av viltsvin, har en miljard vildsvin som bökar och står i men jaktlaget tycker det är för tråkigt/ensamt att jaga.

Men bra om du gör det så kanske det blir lite mindre olyckor :)

Liksom din livskvalité skulle försvinna eller bli sämre utan hojåka.. eller?

Stämmer bra det, men ser inte liknelsen?

Skicka sitt husdjur löst mot vilt, vilt vinner och man ska gnälla i tidningen om att vilt var elakt?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om man jagar med hund så utsätter man hunden för risken att förlora vid ett eventuellt möte med rovdjur.

Om man använder en hund till minsökning riskerar man att hunden spängs i luften

Om man använder en hund till att söka igenom rasmassor efter överlevande riskerar man att hunden skadas/dör av det.

Ska man ha sina hundar som gullepluttar i soffan får man låt bli att utsätta dom för risker.

Eller så låter man bli att grina i tidningen när ens lilla missbildade benlösa hund åker på däng vid jakt.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Gött, de behöver definitivt decimeras. Där kan vi snacka djur jag inte hade velat möta i en mörk skog.

Bifogat

• svin_1009526l.jpg
    svin_1009526l.jpg
    45.1 KB · Visningar: 40

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför är inte dom 5 permanenta reviren runt oss utmålade? Kartan måste ju fan vara från tiden då ryssland kallades för Sovjetunionen ffs!

Den där Taxen (Ester) dödades vid jaktprov (norr om Mariestad), som är att jämnställa vid jakt i alla avsenden utom själva skjutandet av bytet.

Puttinutt så synd om vovven då!

"Så stor är risken för vargangrepp på hund

Risken för att just din hund skall bli angripen beror, förutom vilka förebyggande åtgärder du har vidtagit, till stor del på hur ofta den släpps i områden där det finns varg. Risken för att en hund som används för jakt i ett vargrevir skall bli skadad eller dödad är ungefär 1 på 9 000 jaktdagar om det i reviret finns en ensam varg eller ett revirmarkerande par. Släpper man hunden i ett revir md en familjegrupp av varg så ökar risken till det dubbla, dvs ungefär 1 på 5 000 jaktdagar.

Uttryckt med andra ord så innebär det att i ett vargrevir där det finns 150 jägare med jakthund som i genomsnitt jagar 20 dagar per säsong med hund så genomförs det ca 3 000 jaktdagar per år (vilket är ganska nära det genomsnittliga antalet jaktdagar med hund i de vargrevir vi har undersökt. I ett sådant revir bör man förvänta sig 1 angrepp vart tredje år om reviret består av en eller två vargar och ett angrepp vartannat år om det finns fler vargar i reviret.

I de vargrevir där vi har mätt risken för att en jakthund drabbas av olika olyckor så har risken för att hunden skall bli skadad eller dödad av varg varit i samma storleksordning som risken för att hunden skall bli påkörd av en bil. Detta kan vara ett mer handfast jämförelse för att få en uppfattning om risken för vargangrepp på hund. Viltskadecenter har ingen uppfattning om huruvida risken är möjlig att acceptera eller inte, detta är upp till varje hundägare att själv avgöra."

Källa: http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=100&Itemid=556

Risk på 1 på 9000 jaktdagar?
Jagar man varje dag, året om med hunden hinner den bli 24år, men det är klart, är det en familjegrupp med vargar i området riskerar man att hunden bara blir 12 år.

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Gött, de behöver definitivt decimeras. Där kan vi snacka djur jag inte hade velat möta i en mörk skog.

så stora vildsvin finns väl inte i sverige? bilden är antagligen tagen i USA.

men finns det så stora svin i sverige ser jag fram emot att fälla en eller flera.

vildsvinskött är riktigt gott och att det finns för många av dem gör inte mig nåt....får bara skjuta fler.

vet hur aggressiva dessa är och hade inte velat möta dem när jag är ute med hunden och promenerar, då amerikanska bulldogs i alla fall min hunds linjer är avlade att jaga vildsvin i usa och skulle inte backa ifall de skulle anfalla oss. Men tyvärr får inte hunden bita sig fast i bytet i sverige utan hundarna får bara ställa djuret. Så jaga med en riktig bulldog kommer aldrig ske i sverige.

Vem vill käka en gris som vuxit upp på 6 kvadrat och matats med allt möjligt skit bara för att den ska tjocka upp sig, föddes fången enbart för att bli mat medans man kan käka ett svin som rört sig fritt i skogen, käkat rätt kost efter instinkten, levt sitt liv och sedan hamnar på min tallrik :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

En bild tagen i USA som läsarbild i en svensk tidning?

Näe nog finns det stora svin i Sverige också, flest finns runt Rosenbad.

Förövrigt ett klassiskt knep att huka 2 meter bakom fällt villebråd och fota i grodperspektiv.

Lite som att hålla upp fångad fisk snett framför sig själv när det ska fotas.

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09

men finns det så stora svin i sverige ser jag fram emot att fälla en eller flera.

vildsvinskött är riktigt gott och att det finns för många av dem gör inte mig nåt....får bara skjuta fler.

vet hur aggressiva dessa är och hade inte velat möta dem när jag är ute med hunden och promenerar, då amerikanska bulldogs i alla fall min hunds linjer är avlade att jaga vildsvin i usa och skulle inte backa ifall de skulle anfalla oss. Men tyvärr får inte hunden bita sig fast i bytet i sverige utan hundarna får bara ställa djuret. Så jaga med en riktig bulldog kommer aldrig ske i sverige.

Vem vill käka en gris som vuxit upp på 6 kvadrat och matats med allt möjligt skit bara för att den ska tjocka upp sig, föddes fången enbart för att bli mat medans man kan käka ett svin som rört sig fritt i skogen, käkat rätt kost efter instinkten, levt sitt liv och sedan hamnar på min tallrik :)

Såhär stora finns de iaf..
http://karlskoga-kuriren.se/nyheter/karlskoga/1.616836-jattesvin-skjutet-vid-lammas

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Den där Taxen (Ester) dödades vid jaktprov (norr om Mariestad), som är att jämnställa vid jakt i alla avsenden utom själva skjutandet av bytet.

Puttinutt så synd om vovven då!

NÄÄÄÄ!?? Inte menar du väl att hunden var ute och drev inte, visst sprang den glatt i diket vid sin husse med sin lilla tygtrasa "Snutten" mellan tänderna när stora stygga vargen spöa upp Ester och snodde "Snutten".
Inte det alltså? Fan vad konstigt :va

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...