Vargjakten

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det var lite haschpipevarning på det länkade inlägget. Nog fan vet väl alla att man bör undvika att vara i skogen under de få veckor älgjakten pågår eller i alla fall kolla upp om det jagas på området?

Såg ingenting om älgjakt?

Är jakt året om i skogen där jag (del)bor

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Och kommer härifrån, 2 mil rakt ut i skogen från Älvsbyn, byn där jägarna spelades in. Fast jag har bara bott i norrland i 24 av 26 år så det kanske inte räknas.

Nix!
Du blev förvisad ur byn, troligen av en anledning

Edit
Anledningen man påpekar är kanske att 2 personer kallar andra okända för "stadsbor" som inte ska uttala sig om jakt, när de själva bor i de 2 största städerna i Svea.

Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Mycket möjligt, men dom har ändå minst 10 ggr fler vargar än oss på en nästan hälften så stor yta men mer än dubbelt så många människor.

Jag bara menar att det finns plats för fler vargar i Sverige än dom 200-270 som vi har nu. Att det sedan stryker med ett gäng får, några renar och en och annan hund (min egen kanske :rolleyes: ) tycker jag är ett pris värt att betala för att få en natur-rik fauna där alla arter kan samsas och ha sin rätt att leva.

Årets vargjakt bygger inte på att Sverige ska vara bäst i klassen på antal vargar per km², utan på att vi uppnått vårt etappmål och nu ska en utvärdering ske. Vi ska bl a. överväga att sätta in nya friska vargar i vår natur, som kommer att förbättra inavelsnivån.

Vi kan inte heller vänta med vargjakt tills vi fått varg överallt där vi vill ha den, för då borde du kunna tänka dig hur det ser ut i nuvarande kärnområden.
För att göra det enklare att hänga med, så kan man se det som om vargen kom från Norge, så skulle Norge kunna starta vargjakt tidigare än Sverige pga. att den haft tid att föröka sig under längre tid inom Norges gränser.
I en mindre skala, så har Värmlands & Dalarnas vargar förökat sig mer än vad vargar i ev. Småland gjort. Därför finns det lokalt i dessa områden utrymme för en viss avskjutning.

Detta kan inte vara så svårt att förstå eller?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
I och med att man ändå inte för köra i terräng så borde det inte vara något stort reellt problem. Man får bara köra då tillstånd har getts och man har markägarens tillstånd. Jag vidhåller att de som verkligen är i ute i skogen då och då märker att man sällan stöter på andra människor där. Under de mest intensiva älgjaktsveckorna är det dock en annan sak.

Såg ingenting om älgjakt?

Är jakt året om i skogen där jag (del)bor

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Såg ett tv program där folk bor med polarbjörnar runt omkring sig.. Folk löste det med en speciell "fredlig" teknik där dom lockade ut björnarna när de kom för nära in i byn. Inte ett skott avlossades mot björnarna tvärrt om slog man vakt om polarbjörnstammen..

Tänker att många som bor i svenska skogar har en hel del att lära ..

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Årets vargjakt bygger inte på att Sverige ska vara bäst i klassen på antal vargar per km², utan på att vi uppnått vårt etappmål och nu ska en utvärdering ske. Vi ska bl a. överväga att sätta in nya friska vargar i vår natur, som kommer att förbättra inavelsnivån.

Vi kan inte heller vänta med vargjakt tills vi fått varg överallt där vi vill ha den, för då borde du kunna tänka dig hur det ser ut i nuvarande kärnområden. bla bla..

Rent biologiskt är det inte så. Vi har vargjakt för att det är starkt opinionstryck från vissa delar i landet. Vargstammen hade behövt några år till. Visst hade man kunnat skjuta av några stycken enskilda individer, men då hade vi inte fått denna politiska effekten.

Detta är inget annat än ett politiskt "statement" till varghatarna i de delar av landet där de finns mest vargar.

Typ:
"Vi har politiskt hört vad ni sagt, här skjut av några vargar i en allmän festivalyra. Glöm bara inte bort var ni ska lägga nästa röst om ni vill ha vargfest igen..."

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
7 av 25 vargar skadesköts väl oxå vilket självklart ger privatjägarna ett djävla underbetyg ..

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Varken Lo eller Björn är ju utrotningshotad i skandinavien, så det är svårt att jämföra med dem. Men givetvis har ju vargen intagit en särposition när det gäller rädsla. Förr var människor rädda för övernaturliga väsen, men det är ju få som kan se dessa som rimliga idag. Så vi har fört över rädslan på vargen, såsom en sagodjur.

Okunnighet och rädsla tillsammans är oslagbart som kombination.

Såg på tv'n att länsstyrelsens inspektörer är måttligt imponerad av jakten så långt. Dålig kvalitet på skyttet exempelvis.
Men det var väl väntat...

Man blir bara gråtfärdig över all okunnighet i denna fråga.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det är inte så att de har 2500 vargar av sig självt år efter år utan de skjuter av ca 300 st/år ."

Och? Det tror fan att de gör. Det känns som om även du missar poängen här. Det de flesta opponerar sig mot är att det inte är berättigat att reducera en vargstam bestående av drygt 200 individer i ett så stort land som Sverige. Rumänien har över 10ggr så många på en mycket mindre yta. Capisce?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Otippat.....jävla cowboys, skjuter dom från höften tro?

Du ville väl att tråden skulle låsas? Med resultatet att du slapp skriva i den kunde man trott. :hihi

vad är väl en vargjakt, klantig eller inte, mot lite hederligt svenskt tvångsbeteende.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
...

Nej absolut inte. Och givetvis är det bra att sätta in skydds-jakt på sjuka individer, men inte att bussa ut flera tusen varghatare som bara vill ha en trofé att hänga upp.

Hade naturvårdsverkets egna personal skött jakten genom att noggrant, kontrollerat och systematiskt ta bort dom sjukaste/svagaste djuren så hade jag inte brytt mig.

Tyvärr så tror jag att sättet som det har skötts på nu har lett till en överskjutning (legaliserad tjuvjakt) där man enkelt kan skylla på att telefon-svararen inte vart uppdaterad i tid.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Resonemanget är dock urbota korkat, en stor yta säger ingenting om vad man vill ha på den ytan. Kalle Anka-logik, Kamratposten på sin höjd.

Au contraire mon fraire! Din liknelse håller inte. Skillnaden är att vargen hör hemma där och klarar sig själv vilket dina 20-30 miljoner araber inte hade klarat. Ditt arabresonemang är ju (vilket även du tycker) extremt orealistiskt medan huserandet av 500-1000 vargar i Sverige är högst realistiskt.

Lapparna lyckas ju dock hålla sig levande ute i bushen. Visserligen tack vare tjuvjakt, positiv särbehandling, statliga bidrag och fusk med dödade renar. Men ändå. :tummenupp

Förresten visste jag inte att du var jägare. Själv har jag fortfarande dåligt samvete för den lilla sparven jag sköt ihjäl med luftgevär i Kroatien för tio år sen. Pangade även ihjäl två små möss i vårt garage. De gjorde stor skada men det kändes ändå inte bra att döda dem. Kan bara föreställa mig hur jag hade mått efter att ha skjutit ett stort djur. :(

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...