Vargjakten

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
En klassiker :tummenupp

Rekommenderar dig att läsa artikeln: .jaktojagare.se]Dödsorsaker för hundar

Citat från artikeln:
Dödsorsaker för hundar
En alldeles särskild position intar statistiken om dödsorsaker på hundar. Vargvänner och jaktmotståndare – ofta två sidor av samma mynt – hävdar sakkunnigt och fullt korrekt att tusentals hundar dör i trafiken medan bara något hundratal blir rovdjursdödade. Dessutom blir fler hundar vådaskjutna än rovdjursdödade.
Jo, jo, men det finns så klart andra sätt att vrida siffrorna.
Till exempel hittar man inte de ihjälkörda hundarna där vargarna är. När de frisinnade debattörerna vältrar sig med siffrorna jämför man glatt olycksstatistiken från den hårt trafikerade Mälardalen eller Skåne, med vargdödade hundar i de glesbefolkade svenska skogslandskapen. Och man glömmer så klart bort att nämna att en stor del av hundarna är sällskapshundar.

Såg artikeln mer som buskishumor.

Men blir verkligen "en stor del av hundarna (sällskapshundarna)" vådaskjutna?

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Du fabricerar själv de påståenden du argumenterar emot... givande. :va:tummenupp

Nej, men du svarar ju inte på frågan så egentligen borde jag väl inte svara på din heller.

Nej det spelar ingen roll om det var 12000 eller 10433 som var ute... det är inte poängen. Det tror jag du fattar.

OM resultatet hamnar där det är tänkt så var det ju mer tur än något annat när man tillåter jakt på GODTYCKLIGA vargar (OBS själva poängen! kan du se den?). Tycker du inte?

suck....:huvet

Årets jakt skedde på de vargar som forskarna ansedde var lämpliga för avskjutning. Vi har vargrevir där det ej var tillåtet med vargjakt pga. att de anses vara mer värdefulla för vargstammen.

Vad bättre svar kan man ge än de riktiga avskjutningssiffrorna? T o m sveriges meste vargforskare Olof Liberg tycker att årets vargjakt genomfördes bra, så vad är problemet?

Såg artikeln mer som buskishumor.

Men blir verkligen "en stor del av hundarna (sällskapshundarna)" vådaskjutna?
Att en fågelhund på ripjakten är väldigt utsatt för vådaskjutning, gör väl inte automatiskt att ägaren till en drivande harhund blir glad av att han fått problem med vargen istället?

Hur många av dessa hundraser blir vådaskjutna per år:
Drever
Tax
Finsk stövare
Smålandsstövare
Hamiltonstövare

Är dessa raser som fått problem med vargens framgång. Däremot är risken för vådaskjutning på dessa raser väldigt liten.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Att en fågelhund på ripjakten är väldigt utsatt för vådaskjutning, gör väl inte automatiskt att ägaren till en drivande harhund blir glad av att han fått problem med vargen istället?

Nej, men det får mig att anse att jägare borde sluta jaga ripa om de envisas med att skjuta sina egna hundar.

Men de kanske trodde det var varg ;)

• Gilla
Reaktioner: SGM

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
MUF verar iaf ha fattat galoppen. Förvånande, eller så är den yngre generationen klokare än den äldre. Man får hoppas, får då finns det ju en ljusning.

Syftet är att minska inavel, vilket är jävligt luddigt då det görs kontroll i efterhand om det var ett "gendefekt" djur eller inte. Hallelulja. Puckon..

Vad MUF muppen hade fattat för galopp det kan jag inte förstå, svammel om vithajar och tigrar ihop med vargen. Vargen är på intet sätt utrotningshotad, inte globalt sätt iallfall. Däremot jaga lätta poäng då är jag med. Men jag tvivlar på att det var vad du menade.

Nu saknas bara en avskjutning av de återstående kräken, vilket bör gå lätt om vi fortsätter ha bra spårsnö.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Sorry...detta är för dumt för att ens orka med att ge ett svar på.

På vilket sätt är det för dumt?

Tro mig, jag är inte emot din rätt att jaga eller bedriva jakt med lös-springande hund. Jag tycker bara att du och många andra jägare faller när ni argumenterar emot vargens rätt till existens på så lama grunder som att "den åt min hund" eller "den fällde mina får". Att ta jägare-examen idag innebär ganska mycket teori och utbildning i naturens gång, och jag hoppas att det även behandlar varje arts rätt till existens i sin naturliga fauna.

Du säger att Sveriges varg-stam på ca 200 djur är för stor. Vi har inte plats.

Sveriges yta är 449 964 km² och har en befolkning på 9 340 000.

Rumäniens yta är 238 319 km², dom har en befolkning på 21 473 628 och har ca 2500 vargar. Hur har dom plats? Har du varit i Rumänien? Det har jag, och jag kan säga att små jordbruk med får, kor och annat tamt är betydligt vanligare där än här, och jag förmodar att även där så går vargen in och tar tam-djur.

Estlands yta är en tiondel av Sveriges, 45 226 km², dom har en befolkning på 1 338 000 och har ca 100-150 vargar, ca 500 björnar och ca 600-800 lodjur. Hur får dom plats?

Ni jägare och varg-hatare (samer och får-bönder) har inget moraliskt riktigt argument till stöd för ert varg-hat. Allt ni sitter inne med är baserat på ekonomiska och animaliska förluster, vilket jag inte kan se på något sett ger er rätten att bestämma över ett vilt djurs rätt att finnas eller inte finnas.

Den dagen då ni med rent samvete kan komma med ett moraliskt riktigt argument för varför en annan djur-art inte ska få finnas, den dagen kanske jag håller med. Men just nu stärker ni bara mina åsikter att det djur som mest behöver skydds-jagas, det är vi människor själva, för vi har förbrukat våran rätt till existens för länge sedan :tummenupp

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Jag menade förståss att om dom håller stånd mot vargen uppåt landet så slipper vi att vargen sprider sig ner till den kungliga hufvudstaden och börjar riva brats på stureplan...

Uppåt landet finns ingen varg, där finns det samer. Och alla vet väl att där det finns samer finns ingen varg :D

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
:klappar:klappar:klappar:klappar:
klappar:klappar:klappar:klappar:klappar:klappar

Tro mig, jag är inte emot din rätt att jaga eller bedriva jakt med lös-springande hund. Jag tycker bara att du och många andra jägare faller när ni argumenterar emot vargens rätt till existens på så lama grunder som att "den åt min hund" eller "den fällde mina får". Att ta jägare-examen idag innebär ganska mycket teori och utbildning i naturens gång, och jag hoppas att det även behandlar varje arts rätt till existens i sin naturliga fauna.

Rumäniens yta är 238 319 km², dom har en befolkning på 21 473 628 och har ca 2500 vargar. Hur har dom plats? Har du varit i Rumänien? Det har jag, och jag kan säga att små jordbruk med får, kor och annat tamt är betydligt vanligare där än här, och jag förmodar att även där så går vargen in och tar tam-djur.

Estlands yta är en tiondel av Sveriges, 45 226 km², dom har en befolkning på 1 338 000 och har ca 100-150 vargar, ca 500 björnar och ca 600-800 lodjur. Hur får dom plats?

Ni jägare och varg-hatare (samer och får-bönder) har inget moraliskt riktigt argument till stöd för ert varg-hat. Allt ni sitter inne med är baserat på ekonomiska och animaliska förluster, vilket jag inte kan se på något sett ger er rätten att bestämma över ett vilt djurs rätt att finnas eller inte finnas.

Den dagen då ni med rent samvete kan komma med ett moraliskt riktigt argument för varför en annan djur-art inte ska få finnas, den dagen kanske jag håller med. Men just nu stärker ni bara mina åsikter att det djur som mest behöver skydds-jagas, det är vi människor själva, för vi har förbrukat våran rätt till existens för länge sedan :tummenupp

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Diskutera rovdjur och jakt med folk, från stor- och småstäder, som aldrig själva är ute i skogen verkar också helt puckat.

Diskutera jakt med en jägare är som att prata med en vägg, du ska inte förvänta dig mycket från sådana typer

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad MUF muppen hade fattat för galopp det kan jag inte förstå, svammel om vithajar och tigrar ihop med vargen. Vargen är på intet sätt utrotningshotad, inte globalt sätt iallfall.

Han bara måste vara infiltratör från SSU den där jäveln, helt sjukt vänster-orienterade uttalanden för jämnan. Tacka vet jag Tove och Christoffer, de var någorlunda sunda ideologiskt.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

Förutom dina tidigare uttalande som byggde på allt utom verklig fakta, stoppar du nu ord i min mun.

Läs om läs rätt!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Jakt med löshund har långa traditioner här hos oss. Nu har det dykt upp ett nytt vilt som i det närmaste helt omöjliggör detta. Vi pratar om människors största intresse, som går om intet och detta för att någon annan vill ha vargen i vår natur.

Tolkar det som att du inte vill ha varg i vår natur. Eller?

Du snäser bara av mig hela tiden. Det kanske blir så när du inte har någon moraliskt korrekt ställning till vargens existens?

Var hittar du oriktig fakta i mina tidigare inlägg?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
De verkar inte riktigt ha plats för så många men det är en turistattraktion vad jag kan förstå. Rumänien beskattar också sitt vargbestånd. Det är inte så att de har 2500 vargar av sig självt år efter år utan de skjuter av ca 300 st/år och sen dödas andra illegalt och de har tydligen så pass mycket varg att de nu också slåss/dödas vargflockar emellan (osäker på när artikeln skrevs). Läs här: http://www.nwf.org/NationalWildlife/article.cfm?issueID=115&articleID=1473

"Wolves have been protected in Romania by law since 1996, but some 300 or so are shot every year during a legal hunting season. Others are taken illegally. The government is considering several policy options to manage the country’s wolves. These include a zoning system that designates areas in which wolves are protected and areas in which they can be killed, a concept borrowed from North America; ascertaining the optimum number of wolves a particular ecosystem can handle, taking into account carrying capacity of the land and socioeconomic pressures from human settlements; and expanding the number of parks and protected areas."

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Det skulle bli vargjakt och ni var rädda att det skulle gå åt helvete men med facit i hand gick det då alltså bra?

Det är en massa orelevant snickesnack om landytor hit och dit. Nej hur stort estland och transylvanien är spelar ingen roll i sammanhanget.

Det är mycket prat om 12000 jägare som släpps lös för att skjuta några få vargar, på vilket sätt spelar det nån roll? De gör nog jobbet snabbare än en ensam jägare.

Sen har det gnällts massor på att man låter jägarna skjuta älgarna och inte nån biolog med långt skägg eller vad ni nu tror en vargentusiast är. Ifall ett djur ska skjutas så låter man en jägare göra det för att det är nä nämligen det som de gör bra. Om jag förstår saken rätt så verkar allting gått bra också.

Jag tycker det verkar vara så att de som är väldigt mycket emot jakt och kommer med flest siffror om jakten och pratar om hur dåligt det är för stammen är dumma stadsbor som inte har någon som helst aning om hur någonting fungerar och aldrig satt foten i en skog. Med vissa undantag då, jag pratar inte om alla jaktmotståndare i tråden men vissa skriver ju bara uppenbart skitsnack.

Men ni som kommer med alla siffror och fasar så förbannat mycket, har ni någon som helst koll på viltvård? Eller sitter ni bara framför datorn och låter erat "sunda förnuft" tala?

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Det finns fler jobb och bättre löner här. Kommer från Luleå och är i Jämtland, Västerbotten och Norrbotten, där jag kommer från, mycket av min semestertid. Räknar mig icket som Stockholmare fast jag drog söderut för 13 år sen.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
De verkar inte riktigt ha plats för så många men det är en turistattraktion vad jag kan förstå...

Mycket möjligt, men dom har ändå minst 10 ggr fler vargar än oss på en nästan hälften så stor yta men mer än dubbelt så många människor.

Jag bara menar att det finns plats för fler vargar i Sverige än dom 200-270 som vi har nu. Att det sedan stryker med ett gäng får, några renar och en och annan hund (min egen kanske :rolleyes: ) tycker jag är ett pris värt att betala för att få en natur-rik fauna där alla arter kan samsas och ha sin rätt att leva.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Det var lite haschpipevarning på det länkade inlägget. Nog fan vet väl alla att man bör undvika att vara i skogen under de få veckor älgjakten pågår eller i alla fall kolla upp om det jagas på området?

Jag tycker det verkar vara så att de som är väldigt mycket emot jakt och kommer med flest siffror om jakten och pratar om hur dåligt det är för stammen är dumma stadsbor som inte har någon som helst aning om hur någonting fungerar och aldrig satt foten i en skog. Med vissa undantag då, jag pratar inte om alla jaktmotståndare i tråden men vissa skriver ju bara uppenbart skitsnack.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...